حسن طاهری خرم‌آبادی

زمان مطالعه این مطلب تنها: 3 دقیقه

 حسن طاهری خرم‌آبادیمرد علم و عمل؛ نگاهی به زندگی نامه آیت الله حسن طاهری خرم ...

حسن طا هری خرم آبادی درسال۱ خرداد ۱۳۱۷ در شهر خرم‌آباد به دنیا آمد . آیت الله طاهری خرم‌آبادی تحصیلات ابتدایی خود را درخرم آباد طی کرد و سپس برای ادامه تحصیلات راهی حوزه علمیه قم شد. او حاشیه ملاعبدالله را نزد هاشمی رفسنجانی، معالم الاصول و مطول را نزد حسین شب‌زنده‌دار جهرمی، لمعه را نزد حسین جزایری و باقری کنی و ستوده، رسائل شیخ انصاری را نزد مکارم شیرازی، حسین شب‌زنده‌دار جهرمی، مشکینی و سبحانی فرا گرفت و برای آموختن مکاسب محرمه با سیدعلی محقق‌ داماد به مباحثه پرداخت کتاب بیع را نیز نزد خزعلی فرا گرفت و کفایهالاصول را نیز در محضر عبدالجواد اصفهانی و سلطانی طباطبایی آموخت و بعد برای تحصیل درس خارج، به درس بروجردی و سید روح‌الله خمینی رفت. طاهری خرم‌آبادی، در سال ۱۳۵۶ به عضویت رسمی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درآمد و تا زمان وفات در حوزه علمیه قم مشغول تدریس بود.

نویسنده، مجتهد، فقیه، عضو مجلس خبرگان رهبری، امام جمعه موقت تهران و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و عضو دوره چهارم فقهای شورای نگهبان بود. عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی به نمایندگی از مردم لرستان، عضویت در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، نمایندگی خمینی در امور حج و زائران بیت‌الله الحرام،نمایندگی خمینی در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال ۱۳۶۰، نمایندگی خمینی در پاکستان،عضویت در مجلس خبرگان رهبری و عضویت در هیئت رئیسه آن، امامت جمعه موقت تهران با حکم رهبر ایران و… از جمله مسئولیت‌های وی بود.

 مدیریت

۱ـ عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی به نمایندگی از مردم لرستان
۲ـ عضویت در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
۳ـ نمایندگی خمینی در امور حج و زائران بیت‌الله الحرام
۴ـ نمایندگی خمینی در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال ۱۳۶۰
۵ـ نمایندگی خمینی در پاکستان
۶ـ عضویت در مجلس خبرگان رهبری و عضویت در هیئت رئیسه آن
۷ـ امامت جمعه موقت تهران
۸- عضویت در فقهای شورای نگهبان

آثار علمی

۱ـ رساله فی صله الرحم و قطعیتها
۲ـ رساله فی مقدار المهر
۳ـ مسأله ولایه الفقیه فی کلام الشیخ الانصاری
۴ـ اسلام و مسائل اجتماعی
۵ـ ولایت فقیه و حاکمیت ملت
۶ـ جهاد در قرآن
۷ـ رساله‌ای در عموم حجیت بینه
۸- پاسخ به شبهات وهابیت

تحصیلات

طاهری خرم‌آبادی بعد از مدتی تحصیل در حوزه علمیه کمالیه خرم‌آباد به حوزه علمیه قم رفت و به ادامه تحصیل پرداخت. به گفته خودش از همان اولین روز ورود به قم با امام خمینی و در سال اول با آیت‌الله گلپایگانی آشنا شد. او از سال ۱۳۵۶ش به عنوان یکی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم فعالیت می‌کرد.[۵] محمدمهدی شب‌زنده‌دار دروس مقدمات و سطح را از چند استاد از جمله سیدحسن طاهری خرم‌آبادی آموخته است.

استادان

طاهری‌ خرم‌ آبادی‌ در دوره‌ اقامت در حوزه علمیه قم در نزد چند استاد به تحصیل علوم اسلامی پرداخت: «معالم‌ الاصول»‌ و «مطول» را از حسین‌ شب‌زنده‌دار، «شرح لمعه»‌ را از «حسین‌ جزایری» و «باقری‌ کنی»‌ و محمدتقی ستوده‌، «رسائل» را از ناصر مکارم شیرازی‌، حسین شب‌زنده‌دار، علی مشکینی‌ و جعفر سبحانی‌، «مکاسب‌ محرمه» را از سید محمد محقق داماد، «بیع‌ مکاسب» را از ابوالقاسم خزعلی، «کفایه‌الاصول»‌ را از «شیخ‌ عبدالجواد اصفهانی‌ (جبل‌ عاملی‌)» و «سلطانی‌ (طباطبایی‌)» آموختاو درس‌ خارج فقه و اصول را از آیت‌الله بروجردی‌، امام خمینی، مرتضی حائری یزدی‌ و سید محمد محقق داماد فراگرفت.طاهری خرم‌آبادی در علوم عقلی، «شرح منظومه» را از سید مصطفی خمینی و ابراهیم امینی، «اشارات» و «الهیات‌ شفا» را از عبدالله جوادی آملی‌ و «اسفار» را از علامه طباطبایی و شهید مطهری آموخت.

اجازه‌نامه تصدی امور حسبیه

امام خمینی در ۱۲ خرداد ۱۳۴۰ش به سید حسن طاهری خرم‌آبادی ۲۳ ساله، اجازه‌نامه تصدی امور حسبیه و شرعیه اعطا کرد.[۱۰]

فرستادن نامه برای امام خمینی

در حدود سال ۱۳۵۴ش در مورد چگونگی مواجهه با طرفداران تز «اسلام منهای روحانیت»، اختلاف شد و سید حسن طاهری خرم‌آبادی، مأمور شد که نظر امام خمینی را به دست بیاورد. او نامه‌ای به امام خمینی در نجف فرستاد و امام در جواب نامه، مطالبی را یادآوری و در یکی از فرازهای آن، آشکارا گفت کسانی که شعار دین منهای روحانیت را می‌دهند، در واقع نه دین را می‌خواهند نه روحانیت را، منتهی چون به صراحت نمی‌توانند بگویند با دین مخالفند، سعی می‌کنند متولیان و مفسران اصیل آن را مورد هجمه قرار بدهند و در این حمله بعدی، اصل دیانت را هم از بین ببرند، چون وقتی تفسیر درستی از دین وجود نداشته باشد، هر سخنی را می‌توان به دین بست و در نهایت، آن را استحاله کرد.

صفات اخلاقی و اجتماعی

بنا بر گزارش مأموران ساواک، محمدتقی فلسفی، واعظ و سخنران مذهبی، در ۲ خرداد ۱۳۵۴ش در پاسخ درخواست یکی از اهالی شهسوار برای اعزام واعظ جهت سخنرانی مذهبی در آن شهر، سید حسن طاهری خرم‌آبادی را معرفی کرده و افزوده هرچند وعظ او را نشنیده‌ام ولی با گفتگوهای مذهبی که با وی انجام شده، برای من روشن شده که او بسیار فاضل است و می‌تواند پاسخگوی مشکلات جوانان باشد.

محمد مؤمن، از فقیهان شورای نگهبان، نیز ویژگی‌های طاهری خرم‌آبادی را «دانایی و وفاداری به انقلاب اسلامی»، «فعالیت برای حمایت از قیام امام خمینی»، «استقامت و صبر در مبارزه با رژیم طاغوت»، «دقت نظر، اتقان و پیگیری مرتب راجع به مسائل علوم دینی» و «توانایی کادرسازی و مجتهدپروری» دانسته است.

وفات

آیت الله طاهری خرم‌آبادی  پس از مدتی بیماری، صبح روز شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۲ در بیمارستان شهید بهشتی قم از دنیا رفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.