آرش میراسماعیلی

زمان مطالعه این مطلب تنها: 3 دقیقه

آرش میراسماعیلیArash miresmaili.jpg

آرش میر اسماعیلی در سال ۱۲  اسفند ۱۳۵۹در خرم آباد به دنیا آمد .وی  جودوکار ایرانی و قهرمان دو دوره مسابقات قهرمانی جودوی جهان در وزن ۶۶ کیلوگرم است.وی دارنده ۲ مدال طلا و ۲ مدال برنز جهانی است.

وی دارنده ۲ مدال طلا و ۲ مدال برنز جهانی است. میر اسماعیلی در سال ۲۰۰۱ برای اولین بار در شهر مونیخ آلمان موفق به گرفتن مدال طلای مسابقات جهانی شد و ۲ سال بعد در اوزاکا ژاپن توانست قهرمانی جهان خود را تکرار کند او همچنین در سال ۲۰۰۵ موفق به گرفتن مدال برنز جهانی در قاهره شد و مدال برنز خود را در سال ۲۰۰۷ در ریودوژانیرو برزیل تکرار کرد

نخستین سابقه حضور میراسماعیلی در بازی‌های المپیک به المپیک سیدنی که در سال ۲۰۰۰ برگزار شد باز می‌گردد، وی در دیدار رده بندی مقابل جیرولامو جیووینازو ورزشکار ۳۵ ساله ایتالیایی شکست می‌خورد.

آرش میراسماعیلی علاقه‌مند بود تا بتواند مدال طلای مسابقات المپیک آتن سال ۲۰۰۴ را نیز به دست آورد او در مراحل نخست باید با حریفی از اسراییل به مبارزه می‌پرداخت و برای آنکه با حریف اسراییلی خود رو به رو نشود به بهانه رعایت نکردن حد وزن مجاز خود، از دور مسابقات کناره گیری کرد. آرش میراسماعیلی که انتخاب اول مجله آمریکایی اسپورتس ایلستریتد (Sports Illustrated) برای کسب مدال طلا در رشته جودو بود، حاضر به انجام مسابقه با ایهود واکس جودوکار اسرائیلی نشد و بنابر قانون المپیک، از دور مسابقات حذف شد. محمد خاتمی رئیس جمهور وقت ایران در واکنش به کار آرش میراسماعیلی گفت: «این عمل آرش، در تاریخ افتخارات ایران ثبت می‌شود!» در ۸ سپتامبر، دولت ایران در مراسمی که از تلویزیون رسمی ایران پخش می‌شد، به هر یک از دو طلایی اردوی ایران در بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۰۴ و همچنین آرش میراسماعیلی، مبلغی معادل ۱۲۵٬۰۰۰ دلار آمریکا جایزه نقدی پرداخت کرد میراسماعیلی این کار خود را دفاع از مردم فلسطین و محکوم کردن اسراییل اعلام کرد. مقامات سیاسی ایران به شدت از این کار میراسماعیلی حمایت کردند و خبرگزاری ایرنا به نقل از محمد خاتمی رئیس جمهور وقت ایران نوشت که این اقدام در تاریخ افتخارات ایرانیان ثبت خواهد شد و این کار آرش میراسماعیلی به اندازه قهرمانی در مسابقات المپیک برای ما ارزش دارد سپس مقرر شد که جایزه ۱۲۵٬۰۰۰ دلاری کسب مدال طلا به آرش میر اسماعیلی اهدا شود. پس از آن محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور جدید، نیز از آرش میراسماعیلی تقدیر کرد و در خصوص میراسماعیلی این چنین گفت:

هر چند میراسماعیلی نتوانست مدال طلا را بدست آورد اما با امتنا از بازی با نماینده رژیم صهیونستی توانست افتخاری ابدی به دست آورد.

غلامعلی حداد عادل رئیس مجلس ایران هم به میراسماعیلی تبریک گفت و از تصمیم شجاعانه اش قدردانی کرد و گفت کناره‌گیری شما از این مسابقات به خاطر مردم فلسطین بود و مطمئناً موقعیت خود را در دل‌های مسلمانان ارتقاء دادید.

در تاریخ ۱۸ اوت۲۰۰۴ فدراسیون بین‌المللی جودو کمیسونی تشکیل داد تا بررسی کند آیا میراسماعیلی عمداً وزن خود را از دست داده است؟ پس از تحقیقات کمیسیون نتایج خود را این گونه اعلام کرد که آرش میراسماعیلی هیچ گونه قصدی برای اجتناب از رقابت در برابر نماینده اسراییل نداشته است. میراسماعیلی پس از اعلام کمیسیون فدراسیون بین‌المللی جودو اعلام کرد که وی هیچ‌گونه برنامه‌ریزی از قبل برای کناره‌گیری از رقابت‌ها نداشته است.

میر اسماعیلی در سال ۱۳۸۶ به عنوان مرد سال رزمی ایران از سوی خوانندگان نشریه رزم آور انتخاب شد در نظر سنجی که از بین ۹۸ کارشناس، خبرنگار و مربی انجام شد آرش میراسماعیلی توانست با کسب ۳۷۶ امتیاز عنوان مرد سال رزمی ایران را به خود اختصاص دهد. پس از میراسماعیلی، جاسم ویشگاهی در رده دوم این نظر سنجی قرار گرفت.

او در المپیک ۲۰۰۸ پکن با دو برد و دو باخت در برابر جودوکاران ژاپنی و ازبک از رقابت‌ها حذف شد میر اسماعیلی ابتدا با پیروزی کار خود را آغاز کرد سپس با جودوکاری از کشور لهستان به مبارزه پرداخت و در حالی که در وقت عادی به تساوی دست یافته بود توانست در امتیاز طلایی به پیروزی دست پیدا کند.میراسماعیلی در گام بعد از حریف ژاپنی خود شکست خورد و در گروه بازنده‌ها به دیدار شاریپوف از ازبکستان رفت و مسابقه را به این حریف ازبک خود واگذار کرد و از دور مسابقات المپیک حذف شد

آخرین پستی که میراسماعیلی در فدراسیون جودو دارد طی حکمی از سوی رستگار / آرش میراسماعیلی سرپرست نائب رئیسی و مدیر تیم‌های ملی جودو شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.