جهاد دانشگاهی لرستان  

زمان مطالعه این مطلب تنها: 4 دقیقه

جهاد دانشگاهی لرستان  

رئیس جهاد دانشگاهی لرستان گفت: جهاد دانشگاهی یکی از پیشتازترین مجموعه‌های کشور به لحاظ فناوری است .

به گزارش ایسنا منطقه لرستان، دکتر سیدعلی نادر دهقانی‌الوار در بازدید محمدرضا ملکشاهی‌راد، نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی از جهاد دانشگاهی استان، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی نهادی انقلابی بوده که کار آن تبدیل علم و پژوهش به محصول است .

وی خاطرنشان کرد: این نهاد هم اکنون در حوزه نفت و بهداشت کارهای ارزنده‌ای انجام داده و یکی از افتخارات آن رویان است که علم را به محصول تبدیل کرده و توانسته ایران را در دنیا از لحاظ پزشکی به رتبه دهم برساند .

دهقانی‌الوار با بیان اینکه در حوزه نفت جهاد دانشگاهی با ساخت مته‌های حفاری تحول عظیمی در این بخش ایجاد کرده است، گفت: به جرات می‌توان گفت این نهاد یکی از پیشتازترین مجموعه‌های کشور به لحاظ فناوری است .

عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی لرستان شروع فعالیت جهاد دانشگاهی را در استان از سال ۸۱ اعلام کرد و گفت: این در حالی است که تمام جهادهای دانشگاهی کشور از سال ۵۹ فعالیت خود را آغاز کردند و ما ۲۲ سال از آنها عقب هستیم اما با دست خالی و بدون هیچ بودجه‌ای در استان کار کردیم و در این راه زحمات زیادی کشیدیم؛ امروز مجموعه‌ای با صد نیروی تمام وقت هستیم که ۶۰۰ مدرس در معاونت آموزشی کوتاه‌مدت و مرکز علمی کاربردی این واحد به کارگیری شده‌اند و نزدیک به 2000 دانشجو در این مرکز مشغول به تحصیل هستند.

وی با بیان اینکه در آموزش کوتاه‌مدت نیز حدود   5000 نفر آموزش ضمن خدمت دیده‌اند، افزود: چهار مرکز آموزش کوتاه‌مدت در استان داریم که دو مرکز در خرم‌آباد کار می‎کنند و درکوهدشت و بروجرد نیز هرکدام یک مرکز فعال است .
دهقانی‌الوار با بیان اینکه در مجموعه جهاد دانشگاهی کارهای پژوهشی و تحقیقاتی بررسی و به محصول قابل فروش تبدیل می‌شوند، گفت: ایده‌ها و پژوهش‌هایی که در این مجموعه پیگیری می‌شوند تقاضا محور هستند و پتانسیل بالایی برای رقابت در بازار دارند .

رئیس جهاد دانشگاهی لرستان با اشاره به فعالیت‎های معاونت پژوهشی این نهاد اظهار کرد: در این معاونت زمینه کاری در بخش‌های کشاورزی، GIS ، بهینه‌سازی مصرف انرژی و برنامه‌ریزی شهری و روستایی وجود دارد .

وی از دیگر فعالیت‌های این نهاد به ایجاد مرکز رویان در استان اشاره کرد و گفت: تنها مرکز رویان حال حاضر کشور مربوط به استان تهران است که ما تاکنون توانسته‎ایم مجوزهای لازم برای راه‌اندازی این مرکز در استان را اخذ کنیم .

دهقانی ادامه داد: مجموعه درمان ناباروری یکی از کارهایی است که به طور مخصوص جهاد دانشگاهی در آن ورود پیدا کرده و در هر استانی که بخواهد راه‌اندازی شود تنها این نهاد می‌تواند اقدام کند. هم اکنون در استان مجوز این مرکز را تحت عنوان مرکز درمانی، پژوهشی و آموزشی ناباروری اخذ کرده‌ایم و انتظار داریم مسئولین در عملیاتی کردن آن به کمک ما بیایند .

دهقانی‌الوار افزود: ساختمان این مرکز خریداری شده و برای تکمیل و خریداری تجهیزات نیاز به حمایت مسئولین داریم که اگر این مرکز راه‌اندازی شود حداقل ۴۰ نفر اشتغالزایی دارد و در غرب کشور این مرکز می‌تواند لرستان را به قطب درمان ناباروری در منطقه تبدیل کند .

رئیس جهاد دانشگاهی لرستان اضافه کرد: اگر مجمع نمایندگان و مسئولین استانی این طرح را حمایت کنند به عنوان کاری بزرگ و ماندگار در استان از آن نام برده خواهد شد چراکه در درجه اول بعد از علمی بودن آن، تقاضای مردم بوده و از نیازهای اصلی آنان محسوب می ‎ شود .

دهقانی‌الوار سابقه احداث مرکز رشد واحدهای فناور جهاد دانشگاهی استان را مربوط به سال ۸۸ اعلام کرد و ادامه داد: اولین واحد و مجموعه‌ای که نبود مرکز رشد را در استان احساس کرد جهاد دانشگاهی بود که هم اکنون با ۳۰ واحد فناور در قالب ۴۱ هسته در حال فعالیت است و طی سال گذشته محصول آنها در بازار نزدیک به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان فروش داشته است .

عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی لرستان با بیان اینکه بهترین نیروهای فکور، ارزشمند و دارای ایده در شرکت‌های دانش‌بنیان مرکز رشد این نهاد فعالیت می‌کنند، گفت: در استان به لحاظ تشکیلاتی، مسئول ایجاد اشتغال نیستیم اما هر جا که توانسته‌ایم کار کرده‌ایم و نمونه آن کارگاه تراش سنگ‌های زینتی است که ضمن آموزش افراد و اشتغالزایی، محصولات آن از مرغوبیت بالایی برخوردار هستند .

وی مجتمع تحقیقات و فناوری گیاهان دارویی واقع در بام لرستان را از اقدامات ارزنده جهاد دانشگاهی دانست که در راستای کاشت، فرآوری و تجاری‌سازی گیاهان دارویی استان فعالیت می کند.

رئیس جهاد دانشگاهی لرستان در ادامه گفت: در حال حاضر نسل بیشتر گیاهان دارویی و بومی استان به علت برداشت ناصحیح افراد در خطر انقراض است؛ هم اکنون در این مجتمع بیش از 40 نوع گیاه دارویی بومی استان کشت شده که با راه‌اندازی گلخانه این مجموعه، بعد از تولید وارد مرحله فرآوری آنها خواهیم شد .

دهقانی‌الوار اشتغالزایی این طرح را بعد از اجرایی شدن بین 10 تا 12 نفر با مدرک کارشناسی ارشد عنوان کرد و افزود: فرآوری این محصولات، ارزش افزوده خوبی دارد و کشاورزی استان را متحول خواهد ساخت. هدف این مجموعه ضمن تولید و فرآوری محصولات گیاهان دارویی، اتصال کشاورز به چرخه فروش و بازار است تا بتواند با اطمینان تولید کند و برای وی صرفه اقتصادی داشته باشد .

رئیس جهاد دانشگاهی لرستان خاطرنشان کرد: شهرک کشاورزی در تمام کشور اراضی را خریداری کرده و تبدیل به گلخانه می‌کند که در این راستا 10 هکتار در کوهدشت نیز به این امر اختصاص یافته بود اما 10 سال این زمین بدون هیچ اقدامی راکد مانده بود و حال جهاد دانشگاهی آن را خریداری کرده و در حال ساخت شش هکتار گلخانه هیدروپونیک است که حداقل 60 نفر به صورت مستقیم و 300 نفر اشتغالزایی غیرمستقیم دارد .

وی هزینه ساخت هر متر گلخانه را 200 هزار تومان اعلام کرد و گفت: از محل صندوق ملی کارآفرینی 15 میلیارد تومان تسهیلات برای این پروژه گرفته‌ایم و اگر تکمیل شود یکی از اقدامات خوبی است که در جهاد صورت گرفته و می‌تواند در زمینه تولید و فرآوری گیاهان دارویی و بذرهای هیبرید فعالیت کند که می‎تواند با ایجاد تحول در بخش کشاورزی باعث فرهنگسازی در اصلاح الگوی کشت، بهینه سازی مصرف آب و رونق اقتصادی منطقه شود.  96/3/27

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.