تاریخچه آتش‌نشانی خرم آباد

زمان مطالعه این مطلب تنها: 2 دقیقه
  • تاریخچه آتش‌نشانی در ایران و خرم آباد :

نخستین شهر کشور که به تجهیزات و سازمان آتش‌نشانی مجهز شد، شهر تبریز بود. در حدود یکصد و پنجاه سال پیش، روسها در این شهر نخستین سازمان آتش نشانی ایران را تاسیس نمودند که برج آتش نشانی تبریز از یادگارهای آن دوران است. دومین و سومین واحدهای آتش نشانی رسمی در جنوب کشور و در شهرهای مسجد سلیمان و آبادان برای حفظ تأسیسات ایجاد شده در پالایشگاه آن شهرها تاسیس شد. سپس با توجه به ایجاد زیر ساختهای اقتصادی در اقصی نقاط کشور، ایجاد واحدهای اطفایی در مناطق مختلف کشور آغاز گردید که می‌توان به احداث واحدهای آتش نشانی (اطفائیه) در بلدیه آنروز نام برد که در قطبهای اقتصادی و صنعتی کشور ایجاد شده و بطور مثال احداث پایگاه‌هایی در تهران 1303، قزوین 1303، اهواز 1304، بندر انزلی 1305، شهر رشت 1310، مشهد مقدس 1312، شهر زنجان 1327،شهر اصفهان1328 و شهر شیراز 1329 نام برد.

در تهران نیز اولین‌بار، یک ژنرال روس در محل سه‌راه امین‌حضور، اقدام به تاسیس اولین ایستگاه آتش‌نشانی نمود و بعدها با گسترش همین واحد و انتقال آن به چهارراه حسن‌آباد، واحد اطفائیه بلدیه تاسیس گردید. به تدریج با افزایش نیازهای شهر تهران این واحد به دو ایستگاه تهران و شمیرانات توسعه پیدا کرد. در سال 1326 این ایستگاه‌ها به پنج ایستگاه افزایش یافت و امروزه تعداد ایستگاه‌های حریق تهران در حال رسیدن به ۱۲۵ مورد است.
سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری خرم‌آباد در سال ۱۳۵۳ تنها با یک دستگاه کامیون مخصوص و دو نفر خدمه کار خود را آغاز کرد. این سازمان تا سال ۱۳۵۶ توانست یک ایستگاه مجهز در بلوار شریعتی تاسیس کند. هم اکنون این سازمان با 205 نفر خدمه و کارمند و ۲۶ دستگاه خودروی سبک و سنگین و 8 ایستگاه از مهمترین سازمان‌های آتش‌نشانی در استان لرستان است.

مدیرعامل آتش‌نشانی شهرداری خرم‌آباد گفت: ۳ منطقه در خرم‌آباد فاصله زیادی تا ایستگاه‌های آتش‌نشانی دارند، بنابراین باید ۳ ایستگاه جدید در این مناطق احداث شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، فضل‌الله رشیدی ظهر روز سه شنبه در حاشیه همایش گرامیداشت روز آتش‌نشان که در سالن جلسات هلال‌احمر لرستان برگزار شد، اظهار داشت: در حال حاضر هفت ایستگاه اطفای حریق و یک ایستگاه امداد و نجات در خرم‌آباد وجود دارد.

وی افزود: با توجه به اینکه به‌ ازای هر 50 هزار نفر، باید یک ایستگاه آتش‌نشانی وجود داشته باشد، ما به وجود سه ایستگاه آتش‌نشانی دیگر در خرم‌آباد نیاز داریم.

مدیرعامل آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری خرم‌آباد عنوان کرد: مناطق ماسور، کمالوند و شهرک پارسیلون فاصله زیادی با ایستگاه‌های آتش‌نشانی دارند، بنابراین انتظار داریم که مسئولان با ما همکاری لازم را داشته باشند و زمینی را در این مناطق در اختیار ما قرار دهند تا نسبت به احداث ایستگاه آتش‌نشانی در این سه منطقه شهر اقدام شود.

وی با اشاره به کمبود تجهیزات و نیروی انسانی در سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری خرم‌آباد، تصریح کرد: باید حداقل هشت خودروی سنگین و چهار خودروی سبک به ناوگان آتش‌نشانی خرم‌آباد اضافه شود که از نظر نیروی انسانی نیز سال گذشته هشت نفر از پرسنل ما بازنشست شده‌اند و به نیروهای جدیدی نیاز داریم.

رشیدی با اشاره به آموزش پرسنل آتش‌نشانی خرم‌آباد، خاطرنشان کرد: تمام 170 نفر پرسنل آتش‌نشانی خرم‌آباد از صفرتا صد در بحث امداد و نجات، اطفای حریق و غواصی و کمک‌های اولیه آموزش دیدند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.