پارک های جنگلی خرم آباد

زمان مطالعه این مطلب تنها: 4 دقیقه

پارک های جنگلی خرم آباد

پارک های جنگلی خرم آباد،خرم آباد مرکز استان لرستان یکی از شهرستان های پر توان و ثروتمند در پدیده اکوتوریسم و منابع طبیعی ایران است .شهر خرم‌آباد در دره‌ای خوش آب و هوا و پرآب قرار گرفته‌است. وجود چشمه‌های فراوان و آثار تاریخی متعدد باعث به وجود آمدن مجموعه‌ای از دیدنی‌های طبیعی و تاریخی در شهر خرم‌آباد شده‌است. وجود دریاچه کیو، سراب‌ها و چشمه‌ها در کنار آثار تاریخی مانند قلعه فلک‌الافلاک، پل شاپوری، مناره آجری، سنگ نبشته و گرداب سنگی که خود مجموعه‌ای از آثار تاریخی و طبیعی است مجموعه‌ای بی‌نظیر را در شهر خرم‌آباد تشکیل داده‌است. در اطراف شهر خرم‌آباد نیز گردشگاه‌های بسیاری وجود دارد که از جمله آن‌ها پارک جنگلی شوراب در جنوب شهر و پارک جنگلی مخمل‌کوه در شمال شهر را می‌توان نام برد. خرم‌آباد را می‌توان یکی از شهرهای توریستی ایران دانست .

شهرستان خرم‌آباد دارای بیش از ۵۰۰ هزار هکتار مرتع است که بیش از ۴۰۰ هزار هکتار از این مراتع از مراتع جنگلی است.حدود ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از مساحت استان لرستان پوشیده از جنگل است که این جنگل‌های حوزه رویشی زاگرس از با ارزش‌ترین ذخایر جنگلی جهان است. مهم‌ترین گونه گیاهی در جنگل‌های لرستان بلوط است که این درختان نقش فوق‌العاده اکولوژیستی دارند و منابع مهمی برای حفظ آب و خاک محسوب می‌شوند. جنگل‌های لرستان از سال ۱۳۸۸ دچار بیماری و خسارت شده‌اند که بخشی از این بیماری متوجه عوامل انسانی و بخشی نیز به دلیل عوامل بیولوژیکی است و تاکنون تحقیقاتی در این زمینه انجام نشده‌است.[
تغییر اقلیم و وجود پدیده گرد و غبار، افزایش درجه حرارت، تغییر بارش‌ها از برف به باران و عدم تعادل در پراکنش بارندگی‌ها موجب تشدید خشکسالی و نابودی بلوط لرستان شده‌است. ۷۰ درصد علل بیماری این درختان، خشکسالی تشخیص داده شده‌است.مسیر آبشار نای انگیز

1-پارک جنگلی مخمل‌کوه :

پارک جنگلی مخمل‌کوه یک پارک طبیعی در شمال شهر خرم‌آباد است. مساحت این پارک ۵۰۰ هکتار است، پارک جنگلی مخمل‌کوه در مسیر خرم‌آباد به الشتر و در کیلومتر ۱۵ این جاده واقع شده و دارای جاده دسترسی آسفالت، آلاچیق، و دیگر امکانات رفاهی است.

2-پارک جنگلی شورآب(خرم) :

پارک جنگلی شورآب یک پارک طبیعی در جنوب شهر خرم‌آباد است. این پارک طبیعی در کیلومتر ۲۵ جاده خرم‌آباد به پلدختر واقع شده و دارای جاده دسترسی آسفالت، آلاچیق، و دیگر امکانات رفاهی است. پارک جنگلی شورآب به دلیل وجود درختان انبوه بلوط و آب هوای معتدل هر سال در فصل بهار گردشگران بسیاری را خود جذب می‌کند.

جنگل نای انگیز

در سمت شرقی شهرستان خرم آباد طبیعتی زیبا به اسم جنگل نای انگیز وجود دارد که اسمش به دلیل آبشارهای زیبا بر سر زبان ها افتاده است. نقطه ی منحصربفرد جنگل نای انگیز وجود آبشاری زیبا در آن است که درست در میان رشته کوه های هشتاد پهلو قرار گرفته برای خلق این آبشار زیبا آبی زلال از سفره های زیر زمینی خارج و بعد از طی جریان ۲۰ متری به صخره ای با شیب تند برخورد و آبشارهای پله ای زیبایی را شکل می دهد.

جنگل نای انگیز

سرچشمه آبشار نای انگیز چشمه ای در ارتفاعات کوه های اطراف است که برای پیدا کردن این چشمه اصلی باید حتما کوهنوری کنید. آب این چشمه از کوهستان و از میان صخره ها جریان می یابد و ده ها آبشار پله ای را پدید می آورد که زیبایی این منطقه را صد چندان کرده اند. ریزش پله پله ای آب در میان چشم  اندازهای جنگلی، زیبایی خارق العاده ای را به این منطقه داده که با دیدن آن حتما ذوق زده می شوید. در پای این آبشارها حوضچه هایی هست که جایی عالی برای شنا را فراهم کرده اند و در ماه های گرم سال گردشگران زیادی را به این منطقه می کشانند. در میان آبشارهایی که در این منطقه شکل گرفته اند بدون شک آبشار سفید آب یکی از زیبا ترین هاست. این جریان ها در آخر وارد رودخانه سزار می شوند.

پیرامون آبشار را درختانی سرسبز احاطه کرده که سایه سار خنکی را برای نشستن و لذت بردن از طبیعت به وجود آورده اند. با تماشای چشم اندازهای این منطقه به یاد مناظر چشم نواز استان مازندران می افتید برای همین هم هست که گاهی به این روستا رامسر استان لرستان گفته می شود.

آبشار نای انگیز

کشورمان ایرانی پوشش گیاهی متنوعی دارد و در این میان جنگل های زاگرس وسعت زیادی از جنگل های ایران را شکل می دهند. جنگل های زاگرس در استان های زیادی پراکنده شده اند و پوشش گیاهی بیشتر آن ها درختان بلوط است. جنگل های نای انگیز در غرب ایران یکی از محبوب ترین جنگل های این ناحیه هستند به طوری که در میان رشته کوه های زاگرس مناظری بهشتی را به وجود آورده اند. جنگل های زاگرس به دلیل داشتن قدیمی ترین درختان بلوط به موزه ای از این درختان تبدیل شده اند که تماشای آن ها هیجان انگیز است. هر جا بلوط باشد سروکله سنجاب های زیبا هم پیدا می شود و تماشای سنجاب ها یکی از جذابیت های این منطقه است. بلوط مهمترین گونه گیاهی جنگل های لرستان است که نقش زیادی در حفظ آب و خاک دارند درختان بلوط پوشش گیاهی جنگل نای انگیز را شکل داده اند.

این جنگل در همه ماه های سال جذابیت های خاص خود را دارد اما زیبایی های طبیعت و همینطور آب و هوای آن در فصل بهار چیز دیگریست. در فصل بهار به دلیل بارش زیاد باران، آبشار حجم زیادی دارد اما در تابستان، گرمای هوا و همینطور بارش های کم باعث می شود که آب آبشار حجم کمتری باشد.

 

3-پارک جنگلی مله شعبان

4-پارک جنگلی شهنشاه

5-پارک جنگلی آبشار بیشه

6-پارک جنگلی آبشار نوژیان

7-پارک جنگلی آبشار هفت چشمه (گریت)

8-پارک جنگلی آبشار وارک

9-پارک جنگلی رازان

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.