زورخانه طیب خرم آباد

زمان مطالعه این مطلب تنها: 2 دقیقه

زورخانه طیب خرم آبادزورخانه طیب خرم آباد کجاست | عکس + آدرس و هر آنچه پیش از رفتن باید بدانید - کجارو

  زورخانه طیب خرم آباد، این بنا در قسمت مرکزی شهرخرم آباد وبه فاصله کمی از قلعه فلک الافلاک ودر کنار مسجد توسلی ونزدیک مقبره باباطاهر واقع شده است .کاربری اولیه این بنا ابتدا به صورت حمام بوده است  .بعدا به سه قسمت زورخانه, ساختمان دکاکین سنگ تراشان و محل سکونت تبدیل شده است . مساحت کلی بنا 282/5 متر مربع و ورودی آن از قسمت جنوبی بصورت یک دروازه مستطیل شکل کوچک است که دارای دو ورودی هلالی شکل است 1-ورودی بزرگ 2-ورودی کوچک که در داخل ورودی بزرگ تعبیه گردیده است ورودی کوچک به جهت اینکه هنگام ورود افراد به داخل زورخانه سرخود را خم نموده و حالت تعظیم ایجاد گردد شکل گرفته است.نسخه تست

 این اثر تاریخی که بنای اولیه آن به دوران زندیه باز می‌گردد، در دهه ۵۰ با پیشنهاد و طرح مرحوم علی‌محمد ساکی‌سگوند شهردار فقید و پرتلاش خرم‌آباد به منظور جلوگیری از تخریب به زورخانه تبدیل شد. کاری که بعدها میراث فرهنگی لرستان با الگوبرداری از آن، حمام تاریخی چاله (آسیا) در میدان گَپ (پُشت بازار) را با مشارکت بخش خصوصی به مجموعه تفریحی گردشگری تبدیل کرد که اکنون مورد بازدید و استفاده مردم و گردشگران است.

زورخانه طیب - خرم آباد

اخیرا وضعیت حمام حاج‌اَسَلا (حاج اسدالله) در محله درب دلاکان (دلاکی)  یا همان زورخانه طیب در شمال شرقی مسجد توسلی مور د باسازی قرار گرفته است .

این بنا از آجر ساخته شده دارای دو گنبد جداگانه ومربوط به اوایل پهلوی است .زورخانه طیب (حمام بالایی) از دیگر جاذبه‌های تاریخی و دیدنی خرم آباد بوده که مربوط به دوره قاجار است. این بنا در خیابان باستان، روبروی کتابخانه شهر مطهری خرم آباد واقع شده است. این اثر تاریخی در سال ۱۳۸۰ با شماره ثبت ۴۸۷۳ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آدرس: خیابان حافظ  – خیابان باستان – روبروی کتابخانه شهید مطهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.