جنگل های خرم آباد

زمان مطالعه این مطلب تنها: 4 دقیقه

 

 

جنگل های خرم آباد10 درصد جنگل‌های ایران در لرستان قرار دارند - ایسنا

جنگل های خرم آباد ،شهرستان خرم‌آباد دارای بیش از ۵۰۰ هزار هکتار مرتع است که بیش از ۴۰۰ هزار هکتار از آن مراتع جنگلی است.حدود ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از مساحت استان لرستان پوشیده از جنگل است که این جنگل‌های حوزه رویشی زاگرس از با ارزش‌ترین ذخایر جنگلی جهان است. مهم‌ترین گونه گیاهی در جنگل‌های خرم آباد بلوط است که این درختان نقش فوق‌العاده اکولوژیستی دارند و منابع مهمی برای حفظ آب و خاک محسوب می‌شوند.شهر خرم آباد به عنوان شهر بلوط ها معرفی شده است . از خرم آباد تا شهر چگنی و کوهدشت ،از خرم آباد تا پلدختر، از خرم آباد تا پل زال ، از خرم آباد تا سپید دشت ، از خرم آباد تا رازان ، از خرم آباد تا الشتر و از خرم آباد تا کاکا رضا جنگل های محشون از زیبایی افسانه ای و رویایی است.  جنگل های سفید کوه ،جنگل های مخملکوه ،جنگل های هشتادپهلو،جنگل های نوژیان، جنگل های تاف ،جنکل های بیشه ،جنگل های گریت و…از مهم ترین جنگل های شهرستان خرم آباد هستند.

این ثروت های خداوندی بی بدیل ، حیرت انگیز و زیباترین جنگل های ایران می باشند . امید واریم تمام شهروندان در حفظ و نگهداری از این ثروت های ملی عزمی راسخ و مسئولیت تاریخی خود را ایفا نماییم.
تغییر اقلیم و وجود پدیده گرد و غبار، افزایش درجه حرارت، تغییر بارش‌ها از برف به باران و عدم تعادل در پراکنش بارندگی‌ها موجب تشدید خشکسالی و نابودی بخشی از  جنگل های بلوط خرم آباد شده است. ۷۰ درصد علل بیماری خشکسالی تشخیص داده شده است.جنگل هشتاد پهلو،جنگل سفید کوه ،جنگل مخمل کوه ، جنگل منطقه نوژیان ، جنگل منطقه بیشه ،جنگل تاف ، جنگل رازان و جنگل مسیر آزاد راه خرم آباد-پل زال از مهم ترین جنگل های شهرستان خرم آباد هستند .

ویژه گی بلوط

در دنیا بیش از ۶۰۰ گونه درخت بلوط وجود دارد. بیشتر درختان بلوطی که در دنیا وجود دارد، جزو درختان برگ ریز هستند و تنها چند زیرگونه از این درخت در دنیا یافت می شود که جزو درختان همیشه سبز است. از جالب توجه ترین خصوصیاتی که راجع به این درخت دیده شده، محل رشد آن است. درختان بلوط همگی در نیمکره شمالی زمین رشد می کنند. درختان بلوط را در جنگل های معتدل، مدیترانه ای و گرمسیری و حتی بر روی دامنه های کوه ها و به صورت پراکنده نیز می توانید ببینید. بر اساس آفت ها و عوامل دیگری همانند قطع درختان از حدود ۶۰۰ گونه درخت بلوط حدود ۷۸ گونه از این درختان در فهرست گیاهان در معرض خطر انقراض قرار گرفته اند.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان لرستان در گفتگو با خبرنگار مهر در خرم آباد در خصوص ویژگی های این گونه بی نظیر و تاریخی عرصه زاگرس گفت: درخت بلوط عرصه زاگرس مهمترین و با ارزش ترین گونه گیاهی است که قدمت آن به دوره سوم زمین شناسی باز می گردد.

مجید توکلی بر اهمیت این درختان از نظر اقتصادی و اکولوژیکی تاکید کرد و ادامه داد: در این جنگلها بیش از دو هزار گونه از گیاهان عالی و چند صد گونه از جانوارن مهره دار که تعدادی از آنها در معرض انقراض هستند، زندگی می کنند.

وی با بیان اینکه وجود ترکیباتی در اندامهای مختلف این درخت موجب استفاده این درخت و محصولات فرعی آن در صنایع داروسازی، رنگرزی و چرم و پوست شده است، گفت: درختان بلوط علاوه بر ایجاد منظره دلپذیر در پهنه زاگرس موجب حفظ و نگهداری آب در خاک و به ویژه در سراشیبی ها مانع از فرسایش خاک شده و از طرف دیگر با سیستم ریشه ای گسترده ای (سه برابر ارتفاع درخت) علاوه بر زه کشی خاکها سبب تقویب آبهای زیرزمینی می شود.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان لرستان حضور درختان بلوط در عرصه های طبیعی را موجب پیدایش دامنه وسیعی از زیستگاهها دانست و عنوان کرد: بر اساس تحقیقات به عمل آمده، بالغ بر پنج هزار گونه حشره، بیش از 80 گونه خزنده و دوزیست، 150 گونه پرنده و 60 گونه پستاندار چرخه زندگیشان وابسته به درختان بلوط است.

این کارشناس با اشاره به اثرات ضد باکتریایی پوست میوه بلوط یادآور شد: گالهای درخت بلوط دارای اثرات آنتی اکسیدان و قابض بوده و از خاصیت رنگ دهی خوبی با ترکیباتی از سولفات آهن، سولفات آلومنیوم و مس برخوردارند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جنگلهای نای انگیز

جنگلهای نای انگیز

2 thoughts on “جنگل های خرم آباد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.