تنگه  شبیخون خرم آباد

زمان مطالعه این مطلب تنها: 3 دقیقه

تنگه  شبیخون خرم آبادمخمل کوه

تنگه  شبیخون خرم آباد ،زیباترین و بهترین پتانسیل بی همتا دره تاریخی خرم آباد است.این ابر اثر ایران زمین قطعه ای از بهشت دیار اتابکان لر است .منطقه ای فوق العاده  افسانه ای و بی نظیر  در زیبایی و مشحون از آرامش ،مهربانی و صداقت می باشد.بخشی از شهر توانمندخرم آباد است که با زیبایی منحصر به فرد خود، گردشگران بیشماری را از سراسر جهان و سرزمین ایران را به سمت خود فرا می خواند.خرم آباد شهر جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی است بر این پایه ،برای اولین بار در ایران از طرف دفتر منطقه ای سازمان ملل ،شهر توانمندخرم آباد به عنوان یک شهر بی نظیر برای دیار نمونه گردشگری انتخاب شده‌ است.

تنگ شبیخون خرم آباد که در میان کوه های مخمل کوه، کمرسیاه و سفیدکوه محصور شده است، یکی از دیدنی ترین تنگه های ییلاقی ایران می باشد. اگر از سمت خرم آباد و از طریق جاده الشتر به سمت کرمانشاه بروید از میان تنگ شبیخون عبور می کنید. آب و هوای تنگه سردتر از مناطق دیگر است و بهتر است هنگام بازدید از این تنگه لباس گرم به همراه داشته باشید.

اما فقط طبیعت تنگه شبیخون نیست که باعث جذابیت آن می شود. تپه باستانی سنگر ماهی بازان که در تنگ شبیخون در استان لرستان قرار دارد، نشان دهنده قدمت تاریخی این تنگه است. این تنگه در هزاره پیش از میلاد یکی از معبرهای پر رفت و آمد این منطقه بوده است. در کتب تاریخی از جاده ای یاد شده که جنوب و مرکز لرستان را به یکدیگر مرتبط می کرده است. به باور عده ای منظور آنها تنگه شبیخون خرم آباد بوده است.

پوشش گیاهی منطقه عموما گل های کوهستانی و علف های گوناگون است. ترکیب این پوشش گیاهی در کنار سنگ هاس صخره ای تنگه منظره ای زیبا را به وجود اورده است. اما نام تنگه شبیخون در اثر وقوع یک رویداد تاریخی بر روی این تنگه گذاشته شد. در دوران صفویه شاه عباس به قصد سرکوب و دستگیری شاهوردی خان، حاک وقت لرستان، عازم این منطقه شد. نیروهای وی در این تنگه اتراق کردند و شب هنگام به نیروهای شاهوردی خان یورش بردند.

و طی این واقعه، نام تنگه را شبیخون گذاشتند.

با توجه به پژوهش های انجام شده، این تنگه در دوران هزاره پیش از میلاد، به عنوان یکی از مکان های پر رفت و آمد محسوب می شده و وجود تپه باستانی سنگر ماهی بازان خرم آباد در آن جا نشان دهنده قدمت تاریخی اش است. در دوران صفویه، شاه عباس برای دستگیری شاهوردی خان که حاکم لرستان بود به این منطقه رفت و به همراه نیروهای خود در آن جا اتراق کردند. آن ها در همان شب، به نیروی شاهوردی خان حمله کردند و طی این واقعه،

تنگه شبیخون، جایی زیبا برای تفریح و گردش است که آب و هوایی نسبتا خنک و معتدل دارد. در اطراف این تنگه چشمه های متعددی از آب طبیعی وجود دارد که بر شکوه منطقه می افزایند. در این منطقه گردشگری، تپه ها و درختان بسیاری وجود دارد که هر یک از آن ها دارای ویژگی های خاص و منحصر به فردی هستند.  گل های سرخ در این تنگه، آن جا را به یک بهشت نایاب تبدیل کرده است که در هیچ جایی نمی توان مانند آن را پیدا کرد!

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.