تفرجگاه های خرم آباد

زمان مطالعه این مطلب تنها: 5 دقیقه

 تفرجگاه های خرم آبادمخمل کوه

تفرجگاه های خرم آباد جایگه ویژه ای در پیشرفت این دیار از سرزمین کهن را دارند . را این نوشته به شرح این تفرجگاه ها شامل دریاچه کیو ،مخمل کوه ،گوشه ،پارک خرم (شوراب )،آبشار بیشه و غیره می پردازیم

  • تفرجگاه دریاچه کیو (کی یو):

دریاچه کیو واقع در مجاورت پارک کیو در شمال غربی خرم‌آباد می‌باشد. مساحت این دریاچه ۷ هکتار و عمق آن بین ۳ تا ۷ متر می‌باشد. آب این دریاچه از چشمه‌های آهکی (سازند ایلام) واقع در محدوده شهر خرم‌آباد تأمین می‌شود که از جمله چشمه‌ های بزرگ شهر می‌باشند. با کاهش بارندگی‌ها، آبدهی چشمه‌های تأمین‌کننده آب دریاچه کیو تا اواخر خردادماه به حداقل می‌رسد زیرا این چشمه‌ها فصلی بوده و دبی آن از صفر (در هنگام خشکی) تا حداکثر ۳ مترمکعب در ثانیه می‌رسد      و دبی آن بستگی به میزان آبدهی آن در حوزه دارد. این دارای ارزش‌های توریستی زیادی می‌باشد و با نمای دیدنی و زیبای خود به شهر خرم‌آباد جلوه خاصی بخشیده است. این مکان زیستگاه مناسبی برای جانوران آبزی و پرندگان بومی و مهاجر است. این دریاچه به شهر خرم‌آباد جلوه خاصی داده و در کنار جاذبه‌های ژئوتوریسمی فراوان در دره خرم‌آباد و چشمه‌های پر آب شهر را در ردیف یکی از شهرهای زیبا و توریستی قرار داده‌است. آب دریاچه از چشمه تامین می‌شود و به لحاظ ویژگی‌های خاص خود می‌تواند به عنوان یکی از مراکز جذب توریست تبدیل شود

  • تفرجگاه مخمل کوه (تنگه شبیخون): آبشار مخمل کوه | تیشینه همسفر باهوش شما

در شمال شهر خرم آباد دره زیبای مخمل کوه مشهور به تنگه شبیخون که به علت پوشش و فراوانی گل و سنگ به این نام مشهور شده، قرار دارد که گردشگاهی دلنشین است.

از طریق این تنگه، شاهراهی دشت سرسبز و زیبای الشتر و دلفان را به مرکز استان متصل می کند دسترسی درجه یک و آسفالته دارد. موقعیت مکانی آن در دره زیبای مخمل کوه مشهور به تنگه شبیخون قرار گرفته که به علت پوشش و فراوانی گل و سنگ به این نام مشهور شده است. جنس این کوهها از کنگلومرای امیران می باشد.

  • تفرجگاه گوشه :

در جنوب خرم آباد دره ای پوشیده شده از باغ های انار و انجیر و انگور وجود که به گوشه یا شهنشاه معروف است. مقبره شجاع الدین خورشید اولین اتابک لر کوچک در این محل قرار دارد و به همین دلیل نیز به آن شهنشاه گفته می شده منظره های دل انگیز و دامنه های سفید کوه و کناره‌های روخانه از مهمترین جاذبه های دیدنی در طی مسیر این تفرجگاه است. این گردشگاه در حدود ۲۰ کیلومترى خرم‌آباد قرار دارد و بر سینه کوه «هشتاد پهلو» قرار گرفته است و چشم‌اندازهاى وسیع دشت « کره‌گاه » و «دره خرم‌آباد» و پیچ و خم‌هاى رودخانه و دامنه‌هاى « سفیدکوه » و « کوه‌یافته » جلوه‌هاى زیباى شگفت‌ آورى به آن بخشیده‌اند.

  • تفرجگاه خرم (شوراب) :

شهر خرم‌آباد در دره‌ای خوش آب و هوا و پر آب قرار گرفته‌است. وجود چشمه‌های فراوان و آثار تاریخی متعدد باعث به وجود آمدن مجموعه‌ای از دیدنی‌های طبیعی و تاریخی در شهر خرم‌آباد شده‌است. که جنس این منطقه سازند بختیاری است. در اطراف شهر خرم‌آباد نیز گردشگاه‌های بسیاری وجود دارد که از جمله آنها پارک جنگلی شوراب در جنوب شهر و پارک جنگلی مخمل‌کوه در شمال شهر را می‌توان نام برد.

  •  تفرجگاه بیشه :

این تفرجگاه در بالا دست و پایین دست آبشار بیشه واقع و علاوه بر کوهها و تپه های انباشته از جنگل های بلوط دارای چند دره با چشمه ها و سراب ها و دو رود خانه انباشته از آبهای منطقه است.

  • تفرجگاه روستای سنگ تراشان  :

برای رفتن به «سنگ تراشان» باید از خرم آباد 45 کیلومتری را دل به جاده سپرد و به قلب دهستان «کشور» در بخش پاپی رفت، روستایی که هر آنچه از طبیعت و تاریخ سراغ داری را به تو عرضه می‌کند.

این روستای پلکانی که برای خودش ماسوله‌ای دیگر است در غرب زیبای ایران، دامنی از زیبایی و رمز و راز را گسترانده تا برای مشتاقان پر از اسرار نهفته باشد، اسراری از عصر آهن تا عصر مفرغ!

از پشتِ‌بامی به پشت بام دیگر و از خانه‌ای به خانه دیگر، راه کوتاهی است که بدون حصار و دیوار می‌توانی طی کنی و سراغ همسایه‌ها و فامیل را بگیری، اینجا خبری از تکلف‌های معمول نیست تا به قول شاعر «بی‌گمان در ده بالادست، چینه‌ها کوتاه است…»

  • تفرجگاه نوژیان :

این تفرجگاه در جنوب شرقی خرم آباد بر بالای کوه تاف قرار دارد و از انواع گیاهان دارویی و جنگلی پوشیده شده است. در این محل آبشار زیبایی نیز جاری است که به زیبایی تفرجگاه غنای بیشتری بخشیده است.

  •  تفرجگاه گریت ( هفت چشمه ) :

این تفرجگاه در پیرامون مجموعه آبشارهای هفت گانه منطقه گریت با پوشش های انبوه جنگل های بلوط ، دره ها و کوه ها واقع شده است.

  •  تفرجگاه بام لرستان  :

  • بام لرستان نام پروژهٔ گردشگری و تحقیقاتی در شهر خرم‌آباد است. این مجتمع گردشگری، تحقیقاتی حدود۸۰۰ هکتار وسعت دارد که در شرق شهر خرم‌آباد در بالای کوه مدبه واقع شده است. مدبه کوه نام کوهی است که در شرق شهر خرم‌آباد قرار گرفته و عاری از هر گونه پوشش درختی و گیاهی طبیعی است اما موقعیت واشراف مناسب و داشتن دید و منظر مناسب به شهر، سبب شکل گیری ایده احداث یک مجتمع به نام بام لرستان می‌شود که دارای کارکردهای متنوع وبی نظیری در غرب کشور است.

    این مجموعه که بین 500 متر تا 550 متر بالاتر از سطح شهر خرم‌آباد قرار دارد، در اواسط مردادماه 1389 با ایده و تجربه‌ حبیب‌الله دهمرده استاندار تازه‌کار لرستان شروع به کار کرد.

    این مجموعه فعلاً نزدیک به 800 هکتار مساحت دارد، اما مطمئناً دهمرده مدام به فکر افزایش‌ آن هست.

    سختی‌هایش به پایان رسیده، 55 کیلومتر راه‌سازی و راه‌شکافی آن انجام شده‌ و حدود 35 کیلومتر آن هم تا به حال آسفالت شده است.

    دو حلقه چاه آهکی متصل به سفره‌های آب زیرزمینی با دبی 60 لیتر در ثانیه یک منبع هزار متر مکعبی بتنی در قسمت پائین و دو منبع 500متر مکعبی در قسمت بالای این مجتمع، برای آب‌رسانی به تمام مجموعه را تغذیه می‌کند.

    البته دو ایستگاه پمپاژ آب در بالا و پایین مجموعه، آب را به 30 منبع 20 هزار لیتری فلزی نصب شده در گوشه‌های مختلف مجموعه پمپاژ می‌کند تا آبیاری بیش از 270 هزار نهال کاشته شده در این منطقه به ساده‌ترین روش انجام بپذیرد یعنی 500 هکتار آبیاری قطره‌ای با همین روش انجام می‌شود.

    نهالستان بزرگ منطقه‌ غرب کشور قرار است در دل همین مجموعه سر برآورد و سالیانه پنج میلیون نهال در آن به سراسر کشور صادر شود و در کنار آن درختان سوزنی برگ همچون کاج‌های تهران و سیاه، سرو نقره‌ای، خمره‌ای، ناز و شیراز در کنار درختان بومی پهن برگ همچون بنه، بلوط، ارغوان چنار، بید، افرا، زبان گنجشک و غیره قرار است، سرسبزی و زیبایی را برای شاهکار دهمرده و همکارانش به ارمغان بیاورد.

    300 سکوی پیک نیکی در دل این مجموعه نیز احداث شده تا دل‌دادگان به کوی علی‌آباد و مدبه کوه را کمی آرامش و آسایش ببخشد.

    راه‌اندازی ایستگاه فراوری کود حیوانی در انتهای این مجموعه، احداث بزرگ‌ترین هتل لرستان، فعال کردن باغ وحش با چندین گونه حیوان و پرنده، احداث رصدخانه بزرگ کشور با مساحت سه هزار متر مربع، راه‌اندازی  ایستگاه ورزش هوایی پاراگلایدر، احداث مرکز تحقیقات محیط زیست و حیات وحش، احداث مرکز تحقیقات منابع طبیعی به ویژه برای نگهداری گونه‌های گیاهی کمیاب منطقه، احیاء گونه‌های گیاهان دارویی، احیاء گونه‌های جنگلی و مرتعی، احداث آکواریوم گیاهی و بانک ژن و … از جمله قسمت‌های در حال ساخت این مجموعه می‌باشد که تا به حال به ایجاد200شغل پایدار منجر شده است.

  •  تفرجگاه دهکده مقاومت  :

   دهکده مقاومت شهرستان خرم‌آباد که در مکان سابق پادگان آموزشی حمزه سید الشهداء سپاه حضرت ابوالفضل(ع) و در     شمال شهر خرم‌آباد واقع‌شده دارای چندین فضای ورزشی است.

  در این دهکده زمین پینت بال، تیراندازی، پیست موتورسواری، اهداف پروازی، تیراندازی باکمان، راپل و صخره‌نوردی، زمین  فوتسال رو باز با چمن مصنوعی، سالن استخر، رستوران و آلاچیق‌های راه‌اندازی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.