کارخانه سیمان خرم آباد

زمان مطالعه این مطلب تنها: 7 دقیقه

 کارخانه سیمان خرم آباد

کارخانه سیمان خرم آباد، عملیات ساخت شرکت سیمان خرم‌آباد به عنوان یکی از طرح‌های بزرگ استان لرستان با هدف تولید روزانه 3300 تن و سالیانه یک‌ میلیون تن سیمان در اطراف شهر خرم‌آباد در اوایل دهه 80 آغاز شد.

در سال 85 سرمایه‌گذار این شرکت به تبدیل وضعیت آن از سهامی خاص به سهامی عام و پذیره‌نویسی سهام اقدام کرد. اکنون این مجموعه دارای 46 هزار سهام‌دار است که به خرید حدود 11 میلیارد تومان سهام اقدام کرده‌اند.

بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته در ابتدای فعالیت برای ساخت این مجموعه حدود 26 میلیون یورو تسهیلات ارزی و 200 میلیارد ریال نیز تسهیلات ریالی در نظر گرفته شده است. از ابتدای آغاز عملیات اجرایی این طرح اقداماتی همچون تأمین 100 هکتار زمین، ثبت محدوده‌های معدنی برای تأمین مواد معدنی طرح در جوار کارخانه و فعالیت‌های اکتشافی انجام شده است.

دی‌ماه 1387 با مصوبه شورای تأمین استان عملیات اجرایی این طرح متوقف شد. دلیل توقف اعتقاد مجریان نیروگاه خرم‌آباد مبنی بر مشکل‌ساز بودن آلودگی و غبار این کارخانه برای نیروگاه بود.

پس از یک سال مدیران کارخانه سیمان از طریق دیوان عدالت اداری به ابطال کردن نظر مسئولان استان اقدام کردند و دوباره عملیات اجرایی این طرح از سر گرفته شد.

از محل تسهیلات 26 میلیون یورویی طرح تاکنون سرمایه‌گذار به خریداری 24 میلیون یورو ماشین‌آلات و تجهیزات از کشورهای هدف اقدام کرده است. در این بخش پیشرفت بسیار خوبی نیز دیده می‌شود.

تجهیزات خریداری‌شده به محل ساخت طرح انتقال داده شده‌اند. تأخیر طرح در زمینه‌های ریالی آن است و بانک عامل از 20 میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته شده، کمتر از 5 میلیارد تومان پرداخت کرده است.

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید برای تکمیل این طرح بر اساس برآوردهای اولیه به اعتباری بیش از 150 میلیارد تومان نیاز داریم.

به‌هرحال این طرح باید بر اساس هزینه‌های کنونی دیده شود و بر اساس تصمیمات اتخاذ شده مقرر شد تا بانک عامل 50 درصد هزینه‌های ریالی را تسهیلات پرداخت کند.

البته شرط پرداخت تسهیلات نیز افزایش سرمایه توسط مدیران این کارخانه است.

از سوی دیگر موانع موجود در مورد منابع تأمین مواد اولیه پروژه برطرف شده است. موضوع معادن این پروژه حل‌ و فصل و برخی از پروانه‌های اکتشاف معدنی این طرح نیز چندین بار تمدید شده است.

علاوه بر محدوده‌های ثبت شده، این شرکت یک محدوده بسیار مناسب با ذخیره بالا برای کارخانه بلوکه کرده است. در صورت تداوم عملیات ساخت کارخانه این محدوده‌ها به ثبت می‌رسد تا مشکل تأمین منابع اولیه حل‌وفصل شود.

اکنون هزینه زیادی برای این کارخانه صرف شده است. در صورت بهره‌برداری از این طرح زمینه برای اشتغال حداقل 370 نفر به‌صورت مستقیم مهیا خواهد شد.

سهام این کارخانه در شرایط کنونی قابل‌ تبدیل به پول نقد نیست، اما سهامد‌اران اطمینان داشته باشند سهام این افراد از بین نمی‌رود و در برابر آن ماشین‌آلات و تجهیزات خریداری و زیرساخت‌ها ایجاد شده‌اند.

در صورت برطرف شدن مشکلات موجود می‌توان این کارخانه را کم‌تر از 2 سال به بهره‌برداری رساند.

البته تعیین و تکلیف این طرح به عنوان یکی از پروژه‌های نیمه‌تمام شاخص استان در دستور کار قرار گرفته و همه توان خود را برای حل مشکلات این شرکت به کار خواهیم گرفت.

، هوشنگ بازوند عصر شنبه در حاشیه جلسه دیدار با بانوان دستگاههای اجرایی استان افزود:متاسفانه 42 هزار سهامدار این کارخانه تنها یک درصد سهام این کارخانه را دارا می باشند و بدلیل عام بودن سهام تابع قانون بورس نیز نیست.
وی اظهار داشت: در مدت حدود 18 ماه گذشته تلاش های بسیاری برای افزایش سرمایه این شرکت انجام شده که متاسفانه تاکنون نتیجه خاصی نداشته است.
وی با انتقاد از شکل گیری و آغازهای بدون کارشناسی در این زمینه ها گفت: احیا ظرفیت های این چنینی در لرستان کار سختی است که این مهم از اهداف اصلی مدیریت ارشد استان در سالجاری می باشد.
وی همچنین گفت: مشکل زمین کارخانه لاستیک سازی برطرف شده و عملیات اجرایی این کارخانه بابیش از دو هزار فرصت شغلی و 50 هزار تن تولید لاستیک امسال آغاز می شود.
عملیات اجرایی طرح کارخانه سیمان خرم آباد از حدود هفت سال پیش آغاز شده که بنا به برخی دلایل نه چندان مشخص تاکنون اتفاق خاصی در این خصوص رخ نداده است.
گفتنی است اوایل سال گذشته مجمع نمایندگان استان لرستان در نامه ای به حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری، اعلام کرد که عدم همکاری بانک سپه در پرداخت تسهیلات مربوط به طرح سیمان خرم آباد، منجر به بلاتکلیفی این طرح شده است.
نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: با پیگیری های انجام شده در راستای احیای طرح کارخانه سیمان خرم آباد، بانک سپه 27 میلیارد ریال برای اجرای این پروژه پرداخت خواهد کرد.
ˈایرج عبدیˈ در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به موافقت و اعلام آمادگی بانک سپه برای تامین و پرداخت این میزان اعتبار، اکنون مراحل اداری پرداخت این مبلغ درحال انجام است.
وی با اشاره به مشکلات پیش آمده در روند اجرای طرح کارخانه سیمان خرم آباد، اظهار کرد: با بررسی های کارشناسی انجام شده، عدم تامین و پرداخت به موقع تسهیلات و اعتبارات از ناحیه بانک، از دلایل اصلی بروز این مشکلات و توقف اجرای پروژه بوده است.
عبدی به اشاره به اینکه اجرا و تکمیل طرح کارخانه سیمان خرم آباد حداقل نیازمند تامین و پرداخت دو هزار میلیارد ریال اعتبار است، افزود: با همکاری بانک و پیگیری شرکت سیمان در خصوص تامین اعتبارات موردنیاز، زمینه برای تسریع روند اجرایی این پروژه فراهم خواهد شد.
وی همچنین در خصوص برخی اظهار نظرها در مورد جانمایی کارخانه سیمان خرم آباد نیز گفت: سازه های این کارخانه احداث و تاکنون مبالغ بالایی برای آن هزینه شده و کارخانه نیز در محل فعلی و با تکمیل طرح های گذشته اجرا خواهد شد.

وعده‌های سیمانی به مردم خرم‌آباد؛۴۶ هزارسهامدار هنوز بلاتکلیف‌اند

 کارخانه سیمان خرم‌آباد باگذشت ۱۱ سال هنوز جای پایش سفت نشده تا این امر موجب بلاتکلیفی ۴۵ هزار سهامدار آن باشد.

 احداث کارخانه سیمان خرم‌آباد که جزو مصوبات دور اول سفر هیئت دولت به استان لرستان است پس از گذشت سال‌ها هنوز به مرحله افتتاح نرسیده تا این پروژه کماکان در پیشرفت فیزیکی پائینی متوقف بماند.

بلاتکلیفی ۴۵ هزار سهامدار کارخانه

کارخانه سیمان خرم‌آباد که از ابتدای کلنگ زنی ماجراهای مختلفی را پشت سر گذاشته هر بار به دلیلی عملیات اجرایی آن به تعویق افتاد تا کارخانه‌ای که همگان نگران آلودگی آن بیخ گوش شهر نیم میلیون نفری باشند همچنان اندر خم وعده‌های صاحبان کارخانه باشد.

این در حالی است که سیمان خرم‌آباد از ابتدای فعالیت خود اقدام به فروش سهام کرد تا این کارخانه امروز با بیش از ۴۵ هزار سهامدار به کلافی سردرگم در حوزه صنعت استان تبدیل شود.

محمدرضا ملکشاهی راد نماینده مردم خرم‌آباد و دوره چگنی در مجلس شورای اسلامی در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهراظهار داشت: یکی از مشکلات که وجود دارد و باید حل شود این بوده که ول عمر یک پروژه به حداقل خودش برسد.

پروژه‌ای در میان کشمکش بانک و مدیر کارخانه

وی بابیان اینکه پروژه کارخانه سیمان خرم‌آباد بالای ۱۰ سال بوده که در کشمکش‌ها قرار دارد گفت: قبلاً این کشمکش بین صاحبان ملک، نیروگاه و کارخانه وجود داشت و امروز بین بانک و کارخانه این کشمکش ادامه دارد.

نماینده مردم خرم‌آباد و دوره چگنی در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه برای این کارخانه پذیره‌نویسی صورت گرفته و تعداد زیادی از مردم از آن سهام خریده‌اند گفت: باید دولتمردان توجه داشته باشند که اعتماد مردم را نباید از خودشان سلب کنند.

ملکشاهی راد با تأکید بر اینکه باید این کارخانه به نتیجه برسد ادامه داد: این کارخانه امکان و فرصتی بوده و برای آن هزینه‌هایی شده است.

پروژه پرماجرا ۱۱ ساله شد

وی با تأکید بر اینکه ما امروز نیازمند اشتغال و تولید هستیم ادامه داد: در این راستا باید هرچه سریع‌تر زمینه تعیین تکلیف کارخانه سیمان خرم‌آباد برای ایجاد اشتغال در مرکز استان فراهم شود.

بنابراین گزارش، مجوز کارخانه سیمان خرم‌آباد در سال ۸۱ صادر و عملیات اجرایی آن در سال ۸۵ آغازشده که بر اساس اعلام مسئولان این کارخانه قرار بر این بوده که تا پایان سال ۹۴ به بهره‌برداری برسد.  96/3/1

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.