فرش خرم آباد
فرش خرم آباد،از مشخصات ویژه فرش های خرم آباد بافت ضخیم و پشمالو و رنگهای تیره آنها درمایه های آبی، قهوه ائی، قرمز، ارغوانی و خاکستری است.
بافندگان خرم آباد در بافت فرش های خود به طرح بته ای سر تا سری تمایل زیادی نشان می دهند. دراین طرح متن فرش با ردیفهای بته دو سویه (نوک بته ها در هر ردیف در جهت مخالف قبلی نشانه گرفته اند.) تزئین شده است. حاشیه این فرش ها متفاوت بوده و با نقش بته های پشت سر هم و یا تیغه های اره مانند که متناوباً یکی به رنگ قرمز و دیگری به رنگ آبی است تزئین شده اند.
برخی دیگر از فرش های خرم آباد به صورت موزائیکی طراحی شده اند بدین گونه که متن فرش با اشکال شش ضلعی تقسیم شده اند و در داخل هر کدام ازاین خانه های هندسی به تناوب نقشی از درختان بید و خوشه های انگور و کله گوسفند عناصر مورد علاقه آنها بافته شده است.
تنه درختی با نقشی تلفیقی از شکل درخت سرو و بید مجنون، متن برخی از گبه های
خرم آبادی را بدو قسمت مساوی تقسیم می کند. حاشیه ها اغلب بسیار باریک و با متابعت از زمینه ساده و بی تکلف این دست بافتهای ایلیاتی با عناصر و اشکالی بسیار ابتدائی تزئین شده اند.
در فرش های ترنجدار این شهر ترنج و یا ترنجهای میانی به صورتی کم و بیش غیر متعارف و با سر ترنجهای بزرگ و چند طبقه طراحی شده اند. در چهار گوشه زمینه این فرش ها و در مجاورت لچکها گاهی نقش خوشه های انگور را وارد می کنند
پرورش دام برای عشایر منافع چند گانه ای دارد که علاوه بر تأمین هزینه های زندگی از گوشت، شیر، پشم، مو و … آنها نیز استفاده می کنند برای مثال سیاه چادرهای آنها از موی بز تابیده شده بافته می شوند که در واقع نوعی بافت بدون گره است. از شواهد تاریخی چنین بر می آید که در این خطه پشم گوسفند، موی بز و پنبه مواد خام بافندگی بوده است. اما به نظر می رسد به دلیل آنکه به ندرت پنبه در این منطقه کشت می شده آن را از مناطق دیگری تهیه می کردند. با وجود آنکه به نظر می رسد سابقه بافت زیر اندازهای گوناگون از قرن ها پیش در میان عشایر رواج داشته ، اما اطلاعات ما در این زمینه بسیار اندک است. بطوریکه برخی منابع سابقه قالی بافی را در میان عشایر لر بیشتر از یکصد و پنجاه سال نمی دانند. برخی از اقلیت های لر به نواحی دیگر مهاجرت کرده اند، مثل حیات داوودی ها که در جنوب فارس و نزدیک خلیج فارس زندگی می کنند و بافندگان خوب قالی و گبه هستند.
سنت های موجود در بین لرها، یادآور تاریخ بافته های ایشان است، مثلاً آنان ابزار کوچک چوبی (سک) را برای بافت فرش به کار می برند که در واقع مادر ابزاری فلزی در عهد مفرغ و متعلق به دوره ای است که همه ابزارها چوبی بود، یعنی پیش از کشف فلز. حتی اکنون در برخی از سرزمین های اصلی لرها، پیشاب گاو را به عنوان دندانه به کار می برند که معروفترین جای آن روستای زرامین نزدیک روستای مشهور اشوند در شمال نهاوند است. این ها شواهد کهنه گی بافته های لری است و می تواند به شناختن سنت های کهن و مستقل ایشان در زمینه فنون، مواد اولیه، ابزارها و حتی طرح ها کمک کند.
بنابراین فرش لری مفهوم عام دارد که به طور عمده در غرب و مرکز ایران تولید می شده و با تحولات جدید جمعیتی و روال زندگی بخشی متحول و بخشی متروک شده است. همین امر به پیچیدگی وضع بافته های لری کمک کرده است به طوری که بخشی از فرهنگ فرش لری را باید در میان عشایر همسایه و از جمله قشقائی ها یافت.
از سوی دیگر بسیاری از فرش های ایرانی در منابع علمی موجود به عشایر زاگرس مرکزی منسوب و لری نامیده شده اند و به وضوح، بسیاری از آنها را بافته های بختیاری شناخته اند. بخش کوچکی هم به لرهای فارس نسبت داده شده است.
از بافته های قدیمی اقوام در قرون گذشته آثار چندانی در دست نیست اما آنچه مسلم است در حدود جنگ دوم جهانی؛ همه مناطق لرنشین بافنده نبوده اند و برخی نیز بافته های بسیار محدودی داشته اند، مثلاً تیره بهمئی ازلرهای بویر احمدی صرفاً سیاه چادر، پلاس و بند (طناب) می بافته است. از سیاه چادر و بند برای برپا داشتن چادر استفاده می کرده و از پلاس هم برای فرش و هم برای ساختن خورجین، تاچه، گاله و امثال آن. متقابلاً عده ای از لرها مثل لرهای غرب فارس، شمال لرستان و جنوب شرق استان همدان (ملایر تا نهاوند) نه تنها قالی های خوب، بلکه انواع دیگری از بافته ها، مثل گلیم، گلیم دو پود (سوماخ)، گبه، و ریس و پلاس هم داشته اند که بخش عمده آن متروک شده است.
از میان بافته های لری، قالی، گبه، گلیم چاکدار، گلیم بی چاک (رند)، گلیم بند، و ریس ، سوماخ (گلیم دو پود) شش درمه، جاجیم و پلاس معروفتر است و از همین بافته ها بوده است که انواع خورجین، خور نمکدان، تاچه، گاله و امثال آن را درست می کرده اند.
نکته دیگری که باید به آن توجه کرد، از بین رفتن عده ای از بافته های لری در اثر فعالیت شرکت های خارجی است. عده ای از شرکت های خارجی در سرزمین های لرنشین (ملایر، بروجرد، سرابند یا مالمیر، چهار محال و بختیاری ) فعالیت داشته و از آنجا که به طور عمده به قالی علاقه داشته و عمده نیروی کار منطقه را متوجه قالی بافی کرده اند، باعث فراموش شدن انواع دیگر فرش ها از جمله گلیم، شش درمه، سوماخ (گلیم دوپود) و دیگر بافته ها می شده اند که در خود ایل هم کم مصرف بوده و به ندرت بافته می شده است.
ساختار
قالی های دست بافت لری نه تنها در مرکز استان لرستان بلکه در بازارهای مناطق همجوار همچون همدان، اراک، اصفهان و کرمانشاه نیز عرضه می شود. این قالی ها با وجود طرح های ساده و بی بدیل زمخت تر و ابتدائی تر از طرح های قالی های دیگر مناطق هستند برای مثال طرح های کردی و لری با وجود شباهت های فراوان از نظر کیفیت با هم متفاوتند، در مناطق عشایری با وجود تولیدات اندک نمی توان ظرافت فرشهای شهری باف را در آنها مشاهده کرد. ولی در عوض با طرحهای ساده و اکثراً زیبایی که غالباً درسبک های هندسی و شاخه شکسته مجسم می شوند طرفداران پر و پا قرصی در میان معماران و دکوراتیوهای اروپائی برای خود پیدا کرده اند
. از سوی دیگر روشهای بافت و طرحهای قالی در میان تیره های متعدد اقوام لر در کلیه این مناطق کم و بیش یکسان بوده و فرش های آنها اغلب با کاربرد رنگهای طبیعی و به صورت ضخیم بافته می شوند. بافت قالیچه های مخصوصی بنام گبه از ویژگیهای قالی بافی این ایلات است. لرها اکثراً در اندازه های کوچک می بافند که البته در بعضی مناطق نمونه هایی با ابعاد بزرگتر نیز دیده می شود. به عنوان مثال در میان لرهای ساکن نصرآباد اصفهان می توان به اندازه هایی اشاره کرد که در ابعاد پرده ای بافته می شوند. تار و پود فرش های لری از مخلوط پشمهای گوسفند و بز و گره فرش ها نیز با توجه به سنتهای بافندگی تیره های مختلف از نوع فارسی و گاهی ترکی می باشد.
از سوی دیگر بایستی توجه کرد که بافندگان لر براساس سنتهای محلی بمانند برخی از بافندگان مناطق غربی و شمال غربی ایران ریشه فرش های خود را در قسمت پائینی فرش به صورت بسته و متصل بهم در می آورند و بعضاً نیز لبه های فرش های خود را با سلیقه های ایلیاتی خود منگوله دار می نمایند که خالی از لطف و زیبائی نیست.
تجزیه و تحلیل برخی از یافته های لری اصالت و وسعت بافت گونه هائی در فرش را در بین آنها تأیید می کند، مثلاً تصور این که بافته مستقلی به نام گبه در میان لرها وجود داشت که به صورت قالیچه (سه تا پنج متر مربع) تولید می شده و مصرف خارجی هم داشته است، درست نیست، زیرا مثلا بخش هائی از خورجین های لری که قاعدتاً باید به شکل قالی بافته می شد. گاه به همان شکل گبه بافته شده است. وجود چنین نمونه هائی نشانه آن است که گبه بیش از آن کالای خاص باشد، بافت ویژه ای است و کاربرد محدود و معینی هم نداشته است.
این واقعیت می تواند به روشن شدن جنبه خاصی از بافته های لری و فنون بافت آنان کمک کند و در عین حال نشان دهد که فرض های نادرست پیشین از هر لحاظ می تواند به گمراه کردن محقق بینجامد .
فرشهای بافته شده در این مناطق معمولاً تخت بافت بوده که با دار افقی بافته می شوند. بافته ها در این استان محدود به فرش و سیاه چادر نمی باشد، بلکه ریسمان، فلاخن (از موی بز)، دام (تله)، نوار تزئین چادر ، خورجین و … از دیگر دستبافته ها هستند که اکثراً برای زندگی روزمره و به ندرت برای تزئین به کار برده می شون
طرحهای رایج
طرحهای لری از تنوع زیادی برخوردارند که بافنده ها آنها را با کمک ذهن خلاق خود می آفریدند و با رنگهای متنوع و مناسبی که انتخاب می کردند، دنیایی از زیبایی را خلق می کردند.
خطوط مستقیم نقشهای هندسی بمدد پرزهای بلند حالتی منحنی را بخود می گیرند. و با درهم شدن طرح علیرغم رنگهای درخشان قالی حالتی شور رفته را بخود می گیرد
رنگبندی
به طور خلاصه می توان گفت که پشم ها در مناطق ذکر شده بیشتر به رنگ هایی مانند قرمز روناسی، آبی نیلی، سرمه ای، بژ، سفید نخودی، زرد ارغوانی و سبز دیده می شوند
رنگرزی
اطلاعات ما در مورد شیوه رنگرزی در لرستان ناچیز است، اما فیلبرگ (1952)می نویسد، در آغاز تابستان نخهای پشمی را در دوغ می خواباندند تا برای رنگرزی آماده شود. لرها از برگ درختان، اوره و نیل (نیل را از درختچه نیل که رنگ آبی می دهد، می گرفتند) به عنوان مواد رنگی استفاده می کردند. در قالیها و بافته های لرستان که به دانمارک برده شده اند، در بسیاری از سایه ها رنگهای قرمز و آبی و زرد به کار رفته است. این رنگها را از منابعی چون قرمز دانه برای رنگ قرمز و روناس که رنگ قرمز زنگ نما از آن به دست می آمد، کلاله بته زعفران یا پوست انار، برای رنگ زعفرانی یا زرد و از میوه های انگور یا توت ایرانی رنگ سبز می ساختند. در این راستا، رنگ سبز درخشان و بسیار زیبا و جذابی بخصوص در قالیهای بافت نیمه اول سده بیستم لرستان، جلب توجه می کند که احتمال می رود این رنگ را از دو بار رنگ کردن یا خواباندن مجدد نخ زرد در نیل به دست آورده باشند. در گذشته رنگرزی به صورت کاملاً گیاهی و طبیعی بوده و از رواج و رونق هم برخوردار بوده است
ابعاد
عشایر لر به تبعیت از رسوم و سنتهای ایلی و رفع احتیاجات روزمره و یا سردرگمی به بافت قالیچه های گره دار بسیار کوچک و رو اسبی و خورجین و کیسه نمکی و غیره علاقه وافری نشان می دهند. آنها به گلیم بافی نیز اهمیت فراوانی می دهند. گلیم های آنها چه از نظر شکل و اندازه و چه از نظر روشهای بافندگی مشابهت زیادی با بافتهای ایل قشقائی دارند. معمولاً اندازه قالیچه ها به ندرت از 5/120/2 متر تجاوز می کند
توزیع جغرافیائی
بایستی متذکر شد که جمعیت یا قومی که در ایران لر نامیده می شود، اساساً در منطقه جغرافیایی ویژه ای زندگی می کرده و به علل سیاسی و اجتماعی اندک اندک ساکن و آنگاه به سرزمین های دیگری مهاجرت کرده است.
از این جمعیت به جز آن دسته که به ورامین مهاجرت داده شده اند، بقیه در نواحی جدید، بافندگی اصیل خود را فراموش کردند یا با بافت محل جدید تطبیق دادند. حتی این امر در ورامین نیز صورت گرفته است، طوریکه بافته های لری ورامین را نمی توان بافته اصیل لری انگاشت.
گذشته از این مجاورت با اقوام و فرهنگهای دیگر، در بافته های لری اثر گذاشته و در برخی موارد همچون جنوب همدان و اراک آنها را به گونه هائی دیگر تبدیل کرده است.
شمالی ترین منطقه ای که دارای جمعیت لر بافنده است، ملایر می باشد. می دانیم که ملایر خاستگاه یک ایل مهم لر (ایل زند) و یکی از روستاهای آن (پری) زادگاه کریم خان زند پایه گذار سلسله زندیه بوده است و هنوز هم عده زیادی از زندها یا زندیها در ملایر و اطراف آن زندگی می کنند.
هر گاه بخواهیم بصورت خاص قالی بافی لرستان را مورد بررسی قرار دهیم می بایستی از دو مرکز عمده و با اهمیت یاد کنیم
برخی مورخان در نوشته های خود بصورت کلی اشاره ای به قالی های لری داشته اند اما قدیمی ترین سندی که راجع به صنایع دستی لرستان خصوصا قالی و نمد به صورت توصیفی بدون اشاره به تاریخ، مطالبی را نوشته است فیلبرگ دانمارکی است که در کتاب ایل پاپی کوچ نشینان غرب ایران آورده است. ایشان می نویسد:
دستگاه بافندگی که در بین لرها دیدم بصورت افقی است و تمام بافته های مورد نیاز زندگی شان را می توانند روی آن ببافند، طول بافته ها بستگی به طول تارهای آنها دارد و این طولها بیشتر از چند متر نیستند بافت عرض آن را (تخته) می نامند. روی این نوع از دستگاه، نه تنها بافته های ساده بلکه بافته های راه راه و همچنین پوشش حیوانات و نیز خورجین هایی که دارای کیفیت معمولی و یا بسیار عالی هستند بافته می شوند. هرگز ندیدم که زنها چگونه با دستگاههایی که اختصاص به بافتن قالیهای بزرگ با بافت گره ای «یعنی قالی» هستند کار می کنند ولی بارها چگونگی کار گذاشتن این دستگاهها را مشاهده کردم. برای این کار از تیرهای کلفت یا بیشتر از شاخه های قطور درختان استفاده می شود آن را به نحوی برپا می کنند که تشکیل یک چهارچوب عمودی را می دهد. بلندی آنها به اندازه قد یک مرد و شاید هم بلندتر است و تارها را بطور عمودی روی آن می کشند.
در اوایل بهار در گریت چوبهایی را دیدم که در دستگاه بافندگی مورد استفاده قرار می گرفت و برایم توضیح دادند که در این موقع از سال زنها هنوز به ریسندگی اشتغال دارند و بافندگی را بعد شروع می کنند. یعنی حدود آخر تابستان به بافندگی می پردازند. در این موقع، در بیشتر جاها مشغول رنگرزی نخ ها بودند و نخ های پشمی در درون پاتیل ها و یا روی سینی های بزرگ فلزی در انتظار رنگ خیس می خوردند. ارتباطی که پاپی ها در فصل زمستان با شهر دزفول دارند در فصل تابستان با شهر خرم آباد پیدا می کنند و لذا در این فصل خرم آباد پذیرای مسافران و بیگانگان فراوانی می باشد از سوی دیگر لرها بدون اینکه از محل کار و زندگی خود حرکت کنند رابطه اقتصادی آنها با خارج از ایل برقرار می شود یعنی اینکه فروشندگان دوره گرد خود را به چادرهای لرها می رسانند. لرها برای اینکه بتوانند چیزی را بخرند باید چیزی را بفروشند و برای این منظور گاه گاهی اشیایی را می فروشند که توسط خودشان بافته شده است مثل قالی یا خورجین.
ویژگی کلی قالی های لرستان
در لرستان تمامی قالی هایی که به صورت ذهنی و در مناطق روستایی و عشایری بافته می شود با نام قالی الری شناخته می شوند. این قالیها دارای مشخصات ذیل می باشند:
مواد اولیه: در گذشته مواد اولیه دست بافته ها بطور کامل در منطقه تهیه می گردید، قبل از ورود پنبه و اکریلک به زندگی عشایری و روستایی، زنان پشم چیده شده گوسفند را به تناسب رنگ پشم جدا نموده و پس از شستشو با دوک ریسیده و رنگرزی می کردند. در حال حاضر این فرایند به ندرت اتفاق می افتد و مواد اولیه قالیبافی از استانهای همجوار تهیه می گردد.
ابعاد: قالی های محلی لرستان کوچک پارچه هستند و ابعاد قالیچه،ذرع و نیم و کناره با عرض ۱ تا ۲ مترو طول ۴ تا ۱۰ متر در این منطقه به وفور بافته می شده است.
طرح و رنگبندی: طرحها ذهنی و هندسی هستند و تعداد حاشیه ها نیز بین ۲ تا ۵ حاشیه متغییر می باشد رنگ های مورد استفاده برای زمینه لاکی روناسی و سرمه ای است ، تعداد رنگ قالی های لرستان محدود بوده و از ۶ رنگ تجاوز نمی کند. سرمه ای، لاکی، زرد،نارنجی، آبی، سبز، نخودی پرکاربردترین رنگ های قالی لری هستند. رنگ سفید ندرتا در این قالی ها به چشم می خورد.
ویژگی بافت: رجشمار: بین ۱۵ تا ۲۵ چله کشی: فارسی گرہ: متقارن و نامتقارن شیرازه: همزمان در قالی های عشایری تار و پود مخلوطی از پشم گوسفند و بز است و گره فرش ها نیز با توجه به سنتهای بافندگی مختلف از نوع فارسی و گاهی ترکی می باشد.
ابزار: قیچی معمولی، کارد، کرکیت که در زبان لکی کارازا نامیده می شود و در دهه های اخیر قلاب هم وارد این منطقه شده است.
رنگرزی: در گذشته رنگرزی سنتی با مواد رنگزای موجود در طبیعت استان مانند: گندل، جفت، ، برگ مو، روناس و… انجام می شد اما جدید در معدود مناطقی که بافندگان بومی نخ های قالی خود را رنگ می کنند از رنگ های شیمیایی استفاده می کنند، اما بطور کلی عمدتا نخ های مورد نیاز قالی بافی لرستان بصورت رنگ شده از بازار های داخل استان و استانهای همجوار تهیه می شود.
در این مناطق قالی هایی با طرح های فراشی، طائی، بالنی، نجفوند، قرژلنگ و … بافته می شوند
دار چوبی میزنند و میبافند…
فرش دستباف لرستان ثبت جهانی شد
باید شرایط را برای ورود این هنر – صنعت به خانههای مردم مهیا کرد چرا که فقط۲۰ درصد از تولیدات ما در داخل کشور استفاده میشود که این امر باید اصلاح شود.
وی ادامه داد: این صحیح نیست که حدود ۲۳ هزار بافنده در لرستان وجود داشته باشد اما تنها ۴ هزار و ۵۰۰ نفر بیمه شوند و باید این رویه برطرف شود چراکه مطمئنا اصلاح این امر باعث ترغیب افراد خواهد شد.
رئیس مرکز ملی فرش ایران عنوان کرد: هیچ استانی به اندازه لرستان در حوزه توجه به زیرساختها و آموزش فعالیت نداشته و این امر ستودنی و ارزشمند است.
دستپاک عنوان کرد: امیدواریم فرشهای لری با نقشههای بومی در بازارهای جهانی با افتخار حضور داشته باشد چرا که به لحاظ کیفیت هیچ کشوری توان رقابت با ایران را ندارد.
رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: همه کسانی که تمایل داشته باشند فرش لری خریداری کنند تسهیلات کم بهره دریافت میکنند.
علی وقفچی رئیس فراکسیون فرش و صنایع دستی مجلس شورای اسلامی در این آیین بیان کرد: امروز با افتخار باید گفت پاسپورت معنوی کشورمان فرش است.انتظار میرود که بازارچه فرش لرستان سریعتر تکمیل شود.
وی ادامه داد: با همت وزارتخانه باید نمایشگاه دائمی فرش در مراکز استانها ایجاد شود.
سید موسی خادمی، استاندار لرستان در مراسم رونمایی با اشاره به این که فرش به طور کامل مزیت نسبی برای کشور است، افزود: فرش دستباف درونزا و بروننگر بوده و زنجیره کامل آن در کشور وجود دارد، از سویی عمدتأ از عناصر محلی برای تولید آن استفاده میشود.
وی تاکید کرد: صنعت فرش دستباف کاملا متکی به درون بوده و در حال توسعه و پیشرفت است، اما ای کاش هزینههایی که در مزیتهای غیر نسبی انجام شد، در این حوزه هزینه میشد.
وی یکی دیگر از مزایای فرش دستباف را بروننگر بودن آن دانست و افزود: فرش دستباف نقش مهمی در صادرات کشور داشته و به نوعی معرف کشورمان نیز است.