شیلات خرم آباد

زمان مطالعه این مطلب تنها: 6 دقیقه

شیلات خرم آبادسازمان شیلات ایران | وستی پرس

شیلات خرم آباد، محصولات و غذاهای دریایی همیشه علاقه مندان خود را داشته و بازار این تولیدات علاوه بر تنوع بری خرید مردم، درآمد و ارزش اقتصادی خوبی را نصیب فعالان این بخش کرده است که استان لرستان به ویژه شهرستان خرم آباد نیز به واسطه بهره مندی از منابع آبی و آب و هوای منحصر بفرد یکی از مناطق مدعی در تولید آبزیان کشور و دارای رتبه نخست تکثیر و تولید بچه ماهی بین استان های غیرساحلی است.

تا سال های اخیر، قزل آلا به عنوان یک ماهی سردآبی اصلی ترین محصول شیلاتی لرستان محسوب می شد که فارغ از طعم لذیذ و کم نظیر، موجب رونق بخش آبزی پروری شده است و سهم بسیار عمده ای از اشتغال بیش از ۱۴ هزار نفری این حوزه را در لرستان دارد.

اما طی سال های اخیر که تولید و پرورش ماهی خاویاری بیشتر در کشور رواج یافت، استان لرستان و شهرستان خرم آباد نیز این مسیر طلایی را برای تولید خاویار سیاه در پیش گرفته است و به گفته مسوولان، قابلیت تبدیل شدن به قطب تولید این محصول ارزشمند غذایی و اقتصادی را دارد.

مهندس  مراد بیرانوند مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خرم آباد اعلام کرد 48 مزرعه پرورش ماهیان سردآبی، گرم آبی و حد واسط در شهرستان خرم آباد وجود دارد  که از این تعداد 24 مزرعه ماهیان سردآبی  و 2 مزرعه پرورش ماهیان حد واسط فعال می باشند و 2 مزرعه حد واسط سالانه حدود 9 میلیون قطعه بچه ماهی سرد آبی تولید می نماید که این مقدار تولید 10 برابر نیاز شهرستان خرم آباد است. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خرم آباد ادامه داد در 24 مزرعه پرورش ماهیان سرد آبی حدود 830 هزار قطعه بچه ماهی قزل آلای رنگین کمان رها سازی شده و پیش بینی می شود تا پایان سال جاری حدود 350 تن ماهی قزل آلای رنگین کمان تولید و به بازار تقاضای شهرستان، استان و استان های همجوار عرضه می گردد./.

 

بزرگترین مجتمع پرورش ماهی سردآبی کشور آماده واگذاری

این مجتمع در منطقه سپید دشت 6 هزار تن ظرفیت تولید دارد.

 مدیر کل شیلات استان گفته: بزرگترین پرورش ماهی سرد آبی کشور با 6 هزار تن ظرفیت تولید سالانه در منطقه سپید دشت خرم آباد از طریق ماده 27 آماده واگذاری به سرمایه گذار بخش خصوصی است
به گفته بیرانوند 3 مجتمع فعال در لرستان با ظرفیت 6 هزار تن به بخش خصوصی واگذار شده و امسال در مدار تولید قرار می گیرند و زیر ساختهای دو مجتمع انار رود و فیروز آباد مهیا شده و از طریق ماده 27 آماده واگذاری است.
تسهیلات ارزان قیمت در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت.
هم اکنون 28 هزار تن ماهی پرورشی در لرستان تولید می شود.
در لرستان امکان تولید سالانه100 هزار تن ماهی سرد آبی وجود دارد.

  لرستان قطب ماهیان خاویاری  ،مدیرکل شیلات لرستان گفت: فاز اول مزرعه ۵۰ تنی پرورش ماهیان خاویاری شرکت کشت و صنعت فجر صفا خرم آباد  راه‌اندازی شد.کیارش بیرانوند بیان کرد: به دنبال افزایش این مزرعه به ظرفیت ۵۰۰ تن هستیم.

بیرانوند افزود: با توجه به ظرفیتی که استان در تولید ماهیان سردابی دارد و همچنان که به عنوان استان برتر در بین استان‌های غیرساحلی شناخته می‌شود طی سال‌های آتی لرستان، قطب تولید ماهیان خاویاری در کشور خواهد بود.

گفتنی است فاز اول این مزرعه با حضور دکتر سیروس ابراهیمی، سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری لرستان، دکتر اسفندیار حسنی مقدم، رئیس سازمان جهاد کشاورزی، دکتر کیارش بیرانوند، مدیرکل شیلات و پیمان جناب مدیرکل امور سرمایه گذاری استانداری آغاز به کار کرد.

بنابر آمار گمرک، رشد ۶۵ درصدی صادرات خاویار در سال ۱۴۰۰ دلیل محکمی بر افزایش استقبال از تولید این محصول است و نشان می دهد خاویار همچنان طرفداران خود را در بخش تولید و مصرف در تمام دنیا دارد.

ارزش اقتصادی تولید ماهی خاویار نشان می دهد  در استانی مانند لرستان که دارای ظرفیت اما محروم از توسعه متوازن بوده است فرصتی خواهد بود تا بخشی از اقتصاد معیشتی کشاورزی استان در مسیر صنعتی و حتی جهانی شدن قرار گیرد.

به گفته کارشناسان، خواص خاویار ماهیان خاویاری آنقدر بالا است که این ماده غذایی را به یک معجزه گر سلامتی تبدیل کرده است که در کنار طعم و بویی بسیار خوشایند، ارزش غذایی بالایی نیز دارد و در درمان بسیاری از بیماری ها بکار می رود.

از طرفی آبزی‌پروری در استان لرستان به واسطه بهره‌مندی از ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر شبکه رودخانه فصلی و دایمی یکی از مزیت‌های توسعه این منطقه به شمار می‌رود که استفاده مناسب از این توانمندی موجب شده تا استان رتبه نخست تکثیر و تولید بچه ماهی استان‌های غیرساحلی را با بیش از ۲۰۰ میلیون قطعه از آن خود کند.

هرچند عمده تولید ماهی در لرستان سردآبی است و سالانه ۲۸ تا ۳۰ هزار تن انواع ماهی خوراکی در این استان تولید می شود اما به گفته مسوولان مربوطه این استان توانایی تولید ۵۰ هزار تن انواع  ماهیان سردآبی  و گرمابی را دارد و به تازگی هم در تولید خاویار کارهای مطلوبی در این منطقه صورت گرفته است.

تولید ۳۰ هزارتن انواع آبزیان و ایجاد بیش از ۱۴ هزار فرصت شغلی

مدیرکل شیلات لرستان در این باره گفت: در حال حاضر ۶۰۰ مزرعه پرورش ماهی در استان وجود دارد که از این مزارع ۲۸ تا ۳۰ هزارتن ماهی تولید می شود که در سال آینده به بیش از ۳۵ هزار تن می رسد.

خاویار سیاه، فرصت طلایی توسعه شیلات لرستان

وی تولید کنونی خاویار در لرستان را ۵۰ کیلوگرم عنوان کرد و اظهار داشت: تا قبل از سال ۹۳ فعالیت پرورش خاویار  در استان صورت نمی گرفت اما در حال حاضر ظرفیت زیر ساختی بیش از یکهزار تن تولید ماهیان خاویاری ایجاد شده است.

به گفته بیرانوند اکنون شرایط دمای هوا و منابع آبی مستعد، استان زمینه را برای تولید چند برابری این محصول فراهم کرده است و سال های گذشته گونه خاویار و آزاد ماهی دریای خزر، کپور دریایی و ماهی سفید وارد لرستان شده است و اکنون آزاد ماهی دریای خزر در استان تکثیر می شود.

وی افزود: چندین مجتمع تولید ماهیان خاویاری در استان در حال تجهیز و جذب سرمایه گذاران جدید نیز در دست اقدام است که پیش بینی می شود با تولید بیش از پنج هزار تن ماهی خاویاری، طی سال های آینده تولید ۵۰ تا ۱۰۰ تن خاویار محقق شود.

مدیرکل شیلات لرستان همچنین گفت: با توجه به ظرفیتی که لرستان در تولید ماهیان سردآبی و همچنان که رتبه برتر را بین استان های غیر ساحلی دارد طی سال‌های آتی قطب تولید ماهیان خاویاری در کشور خواهد بود.

بیرانوند افزود: لرستان با توجه به حدود ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر رودخانه و شرایط جوی، آبزی پرور و یکی از استان هایی است که گوشت ماهی خاویاری و خاویار را تولید می کند و بر همین اساس برای افزایش تولید ۳۰۰ کیلوگرم خاویار در سال گذشته  به یک تن در ۱۴۰۱ برنامه ریزی شده است.

آغاز عملیات اجرایی سه مجتمع تولید خاویار لرستان تا پایان سال

بیرانوند با بیان اینکه به طور معمول ۱۰ درصد حجم تولید ماهی خاویاری تبدیل به خاویار می شود تصریح کرد: با تولید هر ۱۰ تن ماهی خاویاری یک شغل ایجاد می شود و با احتساب آغاز بکار سه مجتمع جدید با ظرفیت سه هزار و ۵۰۰ تن، بیش از ۳۰۰ نفر مشغول بکار خواهند شد.

وی بیان کرد: پیش بینی لازم برای ایجاد این مجتمع ها و فراهم کردن زیرساخت ها ۴۰ میلیارد تومان است تا به مرحله تکمیل و واگذاری به بخش خصوصی برسد.منبع : خبر گزاری ایرنا

 مهرداد ویس کرمی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری  خانه ملت درباره وضعیت توسعه صنعت شیلات در خرم آباد،گفت: شیلات سپیددشت جهت تکمیل و بهره‌برداری در قالب ماده ۲۷، آماده واگذاری به بخش خصوصی شدو با عملیاتی شدن این واگذاری، می توان برای بسیاری از افراد فرصت‌های اشتغال ایجاد کرد.

نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امید است به‌زودی با شروع به کار شیلات عظیم سپیددشت شاهد حضور هلدینگ بزرگ و ایجاد صدها اشتغال برای مردم استان باشیم.

وی اضافه کرد: چنانچه مجتمع به هلدینگ‌های مرتبط با بانک‌ها و یا بخش‌های خصوصی با توان مالی بالا واگذار شود، می‌توان اشتغال‌زایی گسترده‌ای را برای اهالی منطقه فراهم کرد.

 ویس کرمی ادامه داد: با بهره گیری از توان بخش خصوصی بویژه با اجرایی قانون اصل 44 می توان فرصتهای جدید اشتغال جدید  در  خرم آباد نه تنها ایجاد کرد بلکه می توان صنایع فرآوری  در  حوزه شیلات  را به نحو منطقی گسترش داد.

 نماینده مردم خرم آباد در  مجلس افزود: با بها دادن به بخش خصوصی می توان بسیاری  از صنایع تولید ی را احیا کرد تا در  نهایت بتوان  با ورود بخش خصوصی نرخ بیکاری  را در کشور کاهش داد.

 عضو کمیسیون آموزش  وتحقیقات مجلس با بیان اینکه شیلات سپیددشت آماده واگذاری به بخش خصوصی شد یادآورشد:  توسعه صنایع تبدیلی  در  حوزه شیلات  در  خرم آباد گامی استوار برای ایجاد درآمد پایدار  اقتصادی  برای مردم تلقی می شود./

به گزارش خبر گزاری  صداو سیما مرکز لرستان، مزرعه ۳۰ تُنی پرورش ماهیان خاویاری مجمتع کشت و صنعت فجر صفا لرستان به بهره برداری رسید.

در این مرحله ۲ هزار قطعه ماهی بلوگا رها سازی شد و در هفته‌های آینده هم گونه‌های سیبری و ازون برون رها سازی می‌شود.

ابراهیمی سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان گفت: سد ها‌ی مانند سید سیمره، رودخانه و چشمه‌های لرستان ظرفیت خوبی برای پرورش انواع ماهیان در لرستان است.

مدیر کل شیلات لرستان گفت:تا پایان امسال عملیات ساخت ۳ مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در لرستان آغاز می شود .
بیرانوند افزود: پیش بینی می‌شود با حمایت بخش خصوص در سال آینده تولیدات خاویار لرستان را به بیش از یک تُن افزایش دهیم.
وی گفت: ۲۷ گونه ماهی خاویاری وجود دارد که در سال‌های اخیر چندین گونه آن در استان لرستان بومی سازی شده است.

هم اکنون ۳۰۰ کیلوگرم خاویار و ۱۰۰ تُن گوشت از ۵ مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در لرستان برداشت می‌شود .

در لرستان سالانه حدود ۳۰ هزار تُن انواع ماهیان گرمابی و سردآبی از ۶۰۰ مزرعه پرورش ماهی برداشت می‌شود که در بین استان‌های غیر ساحلی مقام نخست را دارد.

با توجه به ظرفیت بالای لرستان برای تولید ماهیان خاویاری پیش بینی شده با سرمایه گذاری‌های که در دست اجراست تولید این نوع ماهی در لرستان تا پایان ۱۴۰۱ به ۱۰ هزار تُن برسد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.