آزادراه خرم آباد پل زال

زمان مطالعه این مطلب تنها: 10 دقیقه

آزادراه خرم آباد پل زاللرستان - آزاد راه خرم آباد پل زال #mustseeiran #mutseelorestan | Facebook

آزادراه خرم آباد پل زال به طول 104 کیلومتر به عنوان گلوگاه شاهراه ترانزیتی شمال به جنوب کشور با صرف اعتباری بالغ بر 750میلیارد تومان با مشارکت 50 درصدی بخش خصوصی احداث شده است.مطالعات اولیه در قالب آزادراه خرم آباد– اندیمشک توسط مهندسین مشاور  ستیران  کشور فرانسه در سال ۱۳۵۴ شروع شده است .

آزادراه خرم آباد – پل زال قسمتی از بزرگراه آسیایی”AH۸” محسوب می شود که موجب تسریع و تسهیل در ارتباط بین نواحی شمالی و مرکزی کشور با مناطق جنوبی به ویژه بندر امام خمینی می شود

آزاد راه خرم آباد – اندیمشک به طول ۱۶۵ کیلومتر یکی از گلوگاه‌های ارتباطی شمال جنوب(تهران بندر امام) است که با توجه به مسیر کوهستانی آن همواره از یک سو کندی حرکت توام با خطر تصادفات خطرناک و از سوی دیگر کاهش قابل ملاحظه ظرفیت حمل و نقل جاده‌ای محور تهران بندر امام را در پی داشته است.
طول مسیر آزادراه حدود ۱۰۴ کیلومتر مشتمل بر حدود ۲۵ کیلومتر تونل دوقلو، ۱۴ دستگاه پل خاص و ۲۷۰ عدد پل تیپ است.
برای ساخت این آزادراه با مشارکت ۵۰ درصدی بخش خصوصی ،۷۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است.
اجرای این طرح به عنوان بخشی از آزادراه شمال -جنوب کشور از دی سال ۱۳۸۴ آغاز شد.
آزادراه ۱۰۴ کیلومتری خرم آباد – پل زال قطعه نخست آزادراه خرم آباد – اندیمشک است که با بهره برداری از آن مسیر خرم آباد – اندیمشک در مقایسه با مسیر کنونی آن ۶۴ کیلومتر کوتاه تر می‌شود.
۵۰ درصد از این هزینه را دولت و ۵۰ درصد آن را هم بخش خصوصی تامین کرده است که سهم دولت در مدت ۵ سال از محل صرفه جویی در مصرف سوخت خودروها برگشت خواهد شد و بخش خصوصی هم دست کم در ۱۸ سال حق دریافت عوارض از این آزادراه را خواهد داشت.
ساخت ۱۳۰ کیلومتر راه دسترسی، ۵۲ میلیون متر مکعب خاک برداری و خاکریزی، یک میلیون و ۱۷۰ هزار تن آسفالت، شیب حداکثر ۶ درصدی با وجود اختلاف ارتفاع هزار و ۵۰۰ متری ابتدا و انتهای مسیر، قابلیت پوشش تلفن همراه و بهره مندی از سامانه پیشرفته برق اضطراری در داخل تونل‌ها از مشخصات فنی این طرح است.
آزاد راه خرم آباد – پل زال به صورت چهار خطه با عرضی در حدود ۲۶ متر ساخته شده که در مسیرهای با شیب بیش از ۳ درصد، برای افزایش سرعت تردد یک باند اضافه شده است.
به علت کوهستانی بودن این مسیر، حجم خاکبرداری در این آزاد راه قابل مقایسه با سایر پروژه‌ها نیست که این امر نشان دهنده دشواری احداث این آزاد بوده است.
این آزاد راه در کنار سایر امتیازات خود باعث اشتغال زایی نیز شده است.تعداد زیادی از مهندسان و کارکنان ایرانی در احداث این آزاد راه نقش داشتند.
جاده سازی یکی از شاخص‌های رشد یک کشور به حساب می‌آید، به همین دلیل هرچه کارهای زیربنایی مانند احداث آزاد راه در یک کشور بیشتر باشد، آن کشور سریعتر مسیر توسعه را می‌پیماید.
مسیر برگشت آزادراه خرم آباد ـ پل زال بازگشایی شد - تسنیم

آزادراه خرم آباد – پل زال آزادراهی است که از تهران آغاز می‌ شود و شهرهای مرکز و غرب ایران را به شهرهای جنوب و بندر امام خمینی متصل می‌ کند. این آزاد راه بخشی از محور شمال به جنوب است که عملیات ساخت آن از سال ۱۳۸۴ آغاز شد و در حد فاصل دو شهر خرم‌آباد و اندیمشک به طول ۱۶۴ کیلومتر قرار گرفته‌ است.

این آزادراه دارای ۱۴ دهنه تونل دوقلو به طول ۲۵ کیلومتر (که طولانی‌ترین آن‌ها دارای طول تقریبی ۲۱۹۱ متر است)، ۱۴۰ دهنه پل کوچک، 2 تقاطع غیر همسطح و ۲۸ پل بزرگ به طول ۲ هزار و ۶۰۰ متر. این آزادراه به صورت چهار خطه و با عرضی در حدود ۲۶ متر احداث شده‌است. آزادراه در فاصله ۱۸ کیلومتری جنوب غربی خرم‌ آباد آغاز شده و در ۳٫۵ کیلومتری روستای پل زال واقع در حدود پنج کیلومتری شهر اندیمشک خاتمه می‌ یابد.

امروز حمل و نقل به عنوان یکی از شاخصه های توسعه یافتگی نقش مهمی در تکامل جوامع بشری داشته و توسعه شبکه آزادراهی در کشور نیز به جهت ایجاد امکان ارتباط سریع و پرظرفیت ما بین مراکز صنعتی و تولیدی با نقاط جذب و مصرف محصولات و همچنین پایانه های صادراتی از اولویتهای توسعه بلند مدت کشور است که در اسناد مختلف از جمله طرح پایه آمایش استانها بعنوان یکی از اهداف اصلی برنامه های توسعه استانی و ملی مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

عملیات ساخت آزادراه خرم آباد پل زال،درسال ۱۳۸۴ آغاز شد .سال 1389 یکی از ماندگارترین روزهای صنعت راه سازی کشور است روزی که یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های راهسازی کشور با حضور رئیس جمهور وقت به بهره برداری رسید. آزادراه پل زال که با هدف اتصال استان خوزستان به لرستان و به عنوان بخشی ازکریدور جاده‌ای شمال به جنوب کشور طراحی و به اجرا رسید، یک مژده بزرگ به مردم خوزستان و لرستان بود همچنین کابوس جاده قدیم خرم آباد به اندیمشک به اتمام رسید.

بهره برداری از مسیر خرم‌آباد-پل زال که بیش از 104 کیلومتر طول دارد، قطعه اول آزادراه خرم‌آباد-اندیمشک بوده که هم زمان با بهره برداری از آن زمینه برای کاهش تصادفات، کاهش زمان سفر و صرفه‌جویی چشمگیر سالانه 900 میلیارد ریال در مصرف سوخت و دیگر هزینه‌های جاده‌ای کشور فراهم شد.

این مسیر ارتباطی بیش از 60 کیلومتر مسیر استان‌های لرستان و خوزستان را کوتاه و سرعت ترانزیت و سهولت سفر برای شهروندان را فراهم کرد و با برخورداری از چشم انداز طبیعی و کوهستانی خود، زیبایی را در چشم ترددکنندگان ثبت و خاطره‌ای خوش از سفر را برای آنان به تصویر می‌کشد.

آزادراه خرم آباد به پل زال 14 دهنه تونل 2 قلو به طول 25 کیلومتر، 28 پل بزرگ به طول 2 هزار و 600 متر، 140 دهنه پل کوچک و 2 تقاطع غیر هم سطح دارد و این مسیر به صورت چهار خطه با عرضی در حدود 26 متر ساخته شده که در مسیرهای با شیب بیش از 3درصد، برای افزایش سرعت تردد یک باند اضافه شده است.

ساخت آزادراه خرم‌آباد-پل زال حدود 7 هزار و 500 میلیارد ریال هزینه در برداشته که 50 درصد از این هزینه توسط دولت و 50 درصد آن نیز توسط بخش خصوصی تأمین شد که سهم دولت در مدت 5 سال از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت خودروها برگشت داده می‌شود و بخش خصوصی نیز دست کم در 18 سال حق دریافت عوارض از این آزادراه را دارند.

آزاده راه پل زال به خرم آباد  مرکز اتصال مرزهای جنوبی با مرکز کشوربرقراری مجدد تردد در آزادراه خرم آباد - پل زال - پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

ساخت 130 کیلومتر راه دسترسی، 52 میلیون متر مکعب خاک‌برداری و خاکریزی، یک میلیون و 170 هزار تن آسفالت، شیب حداکثر 6 درصدی با وجود اختلاف ارتفاع هزار و 500 متری در ابتدا و انتهای مسیر، قابلیت پوشش تلفن همراه و بهره‌مندی از سامانه پیشرفته برق اضطراری در داخل تونل‌ها از مشخصات فنی آزادراه خرم‌آباد-پل زال است.

آزادراه خرم‌آباد-پل زال قسمتی از بزرگراه آسیایی محسوب می‌شود که موجب تسریع و تسهیل در ارتباط نواحی شمالی و مرکزی کشور با مناطق جنوبی به ویژه بندر امام خمینی (ره) می‌شود و اندیمشک را به عنوان مرکز اتصال مرزهای جنوبی با مرکز کشور و شهرهای شمالی ایران اسلامی، مطرح می‌کند.

مسیر این آزاد راه در فاصله 18 کیلومتری جنوب غربی شهرستان خرم‌آباد آغاز شده و با ساخت یک تقاطع غیرهمسطح در 3.5 کیلومتری روستای پل زال و 2 کیلومتری شمال شهرستان اندیمشک و استان خوزستان، خاتمه می‌یابد و از آن به عنوان شگفتی مهندسان ایرانی یاد می‌شود.

 

روند ساخت آزاد راه پل زال به خرم آباد در تاریخ راه سازی، نمونه و قابل مقایسه با رکودهای جهانی هست

فرخ هاشم زاده در آئین بهره برداری(1389/8/11) از این طرح پروژه عظیم آزاد راه خرم آباد به پل زال را آرزوی دیرینه مردم ایران دانست و گفت: آزاد راه خرم آباد به پل زال با عبور زمین از دل زاگرس و به‌دست مهندسین، تکنسین‌ها، کارگران و بازوان توانمند ایرانیان انجام شده است  که طول تونل‌های آزاد راه، 40 درصد کل تونل‌های ساخته شده در 85 سال گذشته (در سال 1389) در کشور است.

مجری پروژه آزاد راه خرم آباد – پل زال ادامه داد: در این پروژه 26 کیلومتر تونل،3 کیلومتر پل دره‌ای، 40 میلیون متر مکعب عملیات کوه بری، 1 میلیون و 200 مترمکعب بتن ریزی انجام شده است، تأمین روشنایی آزاد راه که در 54 نقطه به پایان رسیده در تاریخ راه سازی، نمونه و قابل مقایسه با رکودهای جهانی هست.

 مجری پروژه آزادراه خرم آباد – پل زال گفت: مطابق آمار تونلهای احداث شده در آزادراه خرم آباد – پل زال معادل 40 درصد تونلهای احداث شده در طول 85 سال گذشته در کشور است.

فرخ هاشم زاده صبح سه شنبه در مراسم افتتاح آزادراه خرم آباد – پل زال در سخنانی با اشاره به مشخصات فنی این پروژه اظهار داشت: آزادراه خرم آباد – پل زال دارای حدود 26 کیلومتر تونل و سه کیلومتر پل دره ای است.

وی با بیان اینکه برای ساخت آزاد راه خرم آباد – پل زال بیش از 40 میلیون متر مکعب عملیات کوه بری انجام شده است، خاطرنشان کرد: همچنین در طول ساخت این آزادراه بیش از یک میلیون و 200 هزار متر مربع عملیات بتن ریزی صورت گرفته است.

مجری پروژه آزادراه خرم آباد – پل زال با اشاره به اینکه ساخت این پروژه بیش از 54 ماه به طول انجامیده است، عنوان کرد: این 54 ماه فعالیت برای ساخت آزادراه خرم آباد – پل زال در طول تاریخ راه سازی ایران و جهان نمونه است و قابل مقایسه با رکوردهای جهانی نیست.

هاشم زاده با اشاره به طول تونلهای احداث شده در آزادراه خرم آباد – پل زال بیان داشت: ساخت حدود 26 کیلومتر تونل در طول آزادراه خرم آباد – پل زال معادل بیش از 40 درصد کل تونلهای ساخته شده در راههای کشور در طول 85 سال گذشته است.

وی همچنین با اشاره به حمایتهای وزارت راه، نمایندگان استان لرستان در مجلس شورای اسلامی و استاندار لرستان از روند احداث آزادراه خرم آباد – پل زال، یادآور شد: امروز افتتاح این آزادراه باعث افتخار مدیران، مهندسین و همه پرسنل این پروژه ملی است.

مجری پروژه آزادراه خرم آباد – پل زال با بیان اینکه من با 50 سال سابقه کار راهسازی در ایران با اطمینان می گویم که بخش خصوصی در این زمینه کاملا توانمند است، خاطرنشان کرد: امروز نیز آمادگی خود را برای اجرای پروژه های راهسازی در کشور اعلام می کنم.

آزادراه خرم آباد – پل زال به طول 104 کیلومتر به عنوان گلوگاه شاهراه ترانزیتی شمال به جنوب کشور با صرف اعتباری بالغ بر 750میلیارد تومان با مشارکت 50 درصدی بخش خصوصی احداث شده است.

آزادراه خرم آباد – پل زال قسمتی از بزرگراه آسیایی”AH۸” محسوب می شود که موجب تسریع و تسهیل در ارتباط بین نواحی شمالی و مرکزی کشور با مناطق جنوبی به ویژه بندر امام خمینی می شود

آزادراه خرم آباد – پل زال در مراسمی با حضور رئیس جمهور امروز به بهره برداری رسمی می رسد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از مهر، مدیر کل راه و ترابری استان لرستان اظهار داشت: در صورتیکه برنامه خاصی رخ ندهد این پروژه با حضور رئیس جمهور به بهره برداری می رسد.
وی با اشاره به مشخصات این پروژه، عنوان کرد: پروژه احداث آزادراه خرم آباد – پل زال به طول ۱۰۴ کیلومتر تمام شده و آماده بهره برداری نهایی است.گران‌ترین آزادراه کشور همچنان درگیر حوادث: ریزش کوه آزادراه پل زال خرم‎آباد را مسدود کرد - kodoom.com - Khoramabad freeway shut down after rock slides - Kodoom
احداث آزادراه خرم آباد – پل زال که یکی از مهمترین طرحهای راهسازی کشور به شمار می رود که از دی ماه سال ۸۴ آغاز شده است.
وی تصریح کرد: این آزادراه علاوه بر اینکه مسافت ۱۶۵ کیلومتری خرم آباد تا پل زال را حدود ۶۰ کیلومتر کاهش می دهد، موجب کاهش چشمگیر سوانح رانندگی، صرفه جویی در مصرف سوخت و همچنین کاهش زمان سفر در طول مسیر خواهد شد.
آزادراه خرم آباد – پل زال به صورت چهار خطه و با عرضی در حدود ۲۶ متر احداث شده است که با ایجاد یک دستگاه تقاطع غیر همسطح در فاصله ۱۸ کیلومتری جنوب غربی شهرستان خرم آباد آغاز شده و با ساخت یک دستگاه تقاطع غیر همسطح در ۳.۵ کیلومتری روستای پل زال واقع در حدود ۶۰ کیلومتری شهرستان اندیمشک خاتمه می یابد.
در طول مسیر این آزاد راه تعداد ۱۴ دستگاه تونل دوقلو به طول ۲۵ کیلومتر و تعداد ۲۸ دستگاه پل بزرگ به صورت رفت و برگشت به طول ۲.۶ کیلومتر وجود دارد.
آزادراه خرم آباد – پل زال قسمتی از بزرگراه آسیایی”AH۸” محسوب می شود که موجب تسریع و تسهیل در ارتباط بین نواحی شمالی و مرکزی کشور با مناطق جنوبی به ویژه بندر امام خمینی می شود.
با توجه به عبور جاده فعلی خرم آباد – پل دختر – پل زال از مناطق کوهستانی و پر پیچ و خم و وجود نقاط پر حادثه فراوان در طول این محور، احداث آزادراه خرم آباد – پل زال نقش مهمی در کاهش تصادفات رانندگی و تلفات ناشی از آن خواهد داشت چراکه این آزادراه با مشخصات استاندارد و به صورت باندهای رفت و برگشت جدا از هم طراحی شده و احتمال وقوع سوانح رانندگی در آن حداقل خواهد بود.
در حال حاضر جاده خرم آباد – اندیمشک یکی از پرخطرترین جاده های استان لرستان است، بیان داشت: جاده فعلی خرم آباد اندیمشک دارای ۲۱۰ کیلومتر طول است.
جاده کنونی بسیار صعب العبور است به طوریکه رانندگان ماشینهای سنگین از این مسیر به عنوان “جاده مرگ” یاد می کنند.
با بررسیهای انجام شده در صورت رعایت تمام مقررات راهنمایی رانندگی مسیر یاد شده با وسیله سبک ۳.۵ ساعت و با وسیله نقلیه سنگین حدود پنج ساعت طول می کشد.
آزاد راه خرم آباد – پل زال به طول ۱۰۴ کیلومتر به عنوان گلوگاه شاهراه ترانزیتی شمال به جنوب کشور با صرف اعتباری بالغ بر ۷۵۰میلیارد تومان با مشارکت ۵۰ درصدی بخش خصوصی آماده بهره برداری است.

آزادراه پل زال – اندیمشک

آزادراه پل زال – اندیمشک نیز جهت تکمیل شبکه آزادراهی تهران – بندر امام احداث شده است که با بهره بردای از این آزادراه و تکمیل قسمتهای باقیمانده بین اراک و خرم آباد و اندیمشک تا اهواز علاوه بر کاهش قابل ملاحظه در طول ۱۷۰ کیلومتری محور مذکور، زمان سفر و مصرف سوخت و استهلاک وسائط نقلیه و تقلیل خطرات جاده ائی، تاثیر به سزایی در ایجاد ارتباط مناسب و بهره برداری از ظرفیت کامل بندرامام که بزرگترین بندر ایران در شمال خلیج فارس است دارد.

همزمان با اجرای عملیات آزادراه خرم آباد – پل زال مناقصه مربوط به پروژه آزادراه پل زال – اندیمشک نیز در سال ۱۳۸۴ برگزار لیکن عمدتاً به دلیل مشکلات مالی عملیات اجرائی آن از اوائل سال ۹۰ آغاز گردید. خلاصه سوابق پروژه به شرح ذیل است:

انجام مطالعات اولیه در قالب آزادراه اراک – اندیمشک (مهندسین مشاور اترس سال ۱۳۵۴)

    • فراخوان مناقصه جهت مشارکت در سرمایه گذاری و احداث آزادراه پل زال – اندیمشک ۱۳۸۴/۰۴/۰۷
    • تهیه طرح مقدماتی آزادراه پل زال – اندیمشک در ادامه آزادراه خرم آباد- پل زال (در سال ۸۵)
    • امضای تفاهم نامه مشارکت در احداث با شرکت آبادراهان پارس ۱۳۸۵/۰۹/۱۵
    • تصویب نامه هیئت وزیران در خصوص مجوز انعقاد قرارد مشارکت ۱۳۸۶/۰۱/۲۹
    • مصوبه شورای عالی فنی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری ۱۳۸۶/۰۹/۱۸
    • مراسم کلنگ زنی و شروع عملیات اجرایی پروژه با حضور مقام عالی وزارت راه و شهرسازی و مقامات استان و نمایندگان محترم مجلس ۱۳۸۸/۱۲/۱۱
    • انعقاد قرارداد مشارکت با شرکت احداث، نگهداری و بهره برداری آزادراه پل زال – اندیمشک ۱۳۸۹/۰۸/۲۴
    • انعقاد قرارداد پیمانکاری جهت احداث آزادراه

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.