1630 روز انتظار برای یک وعده غیرکارشناسی

زمان مطالعه این مطلب تنها: 3 دقیقه

1630 روز انتظار برای یک وعده غیرکارشناسی

به گزارش ایرنا، آذرماه سال 92 بود که استاندار وقت لرستان اعلام کرد طرح مطالعاتی توسعه و تجهیز فرودگاه خرم آباد برای پرواز هواپیماهای پهن پیکر درحال انجام است.
هوشنگ بازوند آن زمان عنوان کرد طرح مطالعاتی توسعه باند، تجهیز فرودگاه و تامین امکانات موردنیاز برای پرواز هواپیماهای بزرگ و پهن پیکر دراین فرودگاه درحال انجام است؛ طرحی که شامل اجرای عملیات توسعه پهنای باند فرودگاه و همچنین پی سی ان، پایانه و پاویون مناسب و مجهز برای فرودگاه خرم آباد است.
وی گفته بود با اجرایی شدن این عملیات، امکان پرواز هواپیماهای پهن پیکر برای برقراری پرواز حجاج و همچنین پروازهای منظم سفر به عتبات عالیات و دیگر مقاصد داخلی غیر از تهران در فرودگاه خرم آباد فراهم خواهد شد.
پس از این خبر شیرین، سرانجام طرح توسعه فرودگاه خرم آباد 24 دی ماه 92 با حضور محمد رسولی نژاد مدیرعامل وقت شرکت فرودگاه های کشور و با برآورد اعتبار 520 میلیارد ریال آغاز و نوید داده شد علاوه بر ده ها هزار زائر لرستانی، زائران استان های همجوار نیز می توانند از این پروازها بهره مند شوند.
رسولی نژاد در آن مراسم اظهار داشت: با توجه به مطالبه دیرین مردم و پیگیری مسئولان لرستان برای فراهم آمدن امکان پرواز حجاج از طریق این فرودگاه، باند پرواز فرودگاه خرم آباد به میزان 300 متر توسعه می یابد.
قول و قرارها آنچنان لجام گسیخته پیش می رفت تا جایی که نیمچه وعده هایی برای افزایش پروازها در زمینه گردشگری زیارتی به مقاصد مشهد، نجف و حتی دمشق در فرودگاه خرم آباد به مردم داده شد.
فرودگاهی که با سابقه بیش از 70 سال از مجموع 54 فرودگاه فعال جزو 16 فرودگاه برتر و مجهز به دستگاه پیشرفته فرود اتوماتیک است همچنان در گیرودار اجرای این طرح بود و مسئولان هر یک آماری از پیشرفت فیزیکی آن می دادند.
جالب اینکه در این سال ها مسئولان مرتبط و غیرمرتبط کشوری از طرح توسعه فرودگاه به عنوان یک برند عمرانی در لرستان بازدید می کردند و همچنان بر طبل افتتاح این طرح برای انجام پرواز هواپیماهای پهن پیکر می کوبیدند.
14 مرداد ماه سال 95 نیز عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی از این طرح بازدید کرد و از نزدیک در جریان روند اجرای آن قرار گرفت و برآیند بازدید وی از این طرح رضایت بخش و امیدوارکننده بود.
در این مدت ده ها مسئول و مدیر کشوری آمدند از طرح توسعه فرودگاه خرم آباد بازدید کردند و با ابراز رضایت از این طرح و امیدواری برای افتتاح هرچه زودتر آن، وعده پرواز حجاج از خرم آباد را بیش از پیش در دل مردم زنده کردند؛ وعده ای که قرار بود 2 سال پس از آغاز عملیات میدانی به ثمر بنشیند اما به طور رسمی اعلام شده امکان نشست و برخاست هواپیماهای پهن پیکر و اعزام حجاج از این فرودگاه وجود ندارد.
استاندار لرستان در این باره گفت: پس از پیگیری و مکاتبات انجام شده برای برقراری پرواز حج از فرودگاه خرم آباد، شرکت هواپیمایی ایران ایر طی نامه ای از فراهم نبودن شرایط برای انجام این پروازها خبر داد.
سید موسی خادمی افزود: این شرکت دلیل امکان پذیر نبودن انجام پروازهای حج لرستان را موانع و کوه های اطراف فرودگاه، ارتفاع فرودگاه از سطح دریا، درجه بالای دمای هوا در تیر و مرداد و محدودیت های شدید عملیاتی به لحاظ وزن نشست و برخاست اعلام کرده است.
وی اظهار داشت: در این نامه اعلام شده درخصوص انجام پروازهای حج این استان از طریق فرودگاه خرم آباد با توجه به اتمام طرح توسعه، براساس اعلام نظر کارشناسی قسمت عملیات پرواز ‘هما’، محدودیت های عملیاتی وزن نشست و برخاست، منجر به کاهش تعداد مسافر و بار قابل حمل( حداکثر به میزان 150 نفر) خواهد شد و با توجه به اعمال محدودیت طرف سعودی برای تعداد نشست و برخاست هواپیماهای تمامی کشورها، الزام به حداقل حمل 250 مسافر در هر پرواز وجود دارد.
امروز مردم لرستان بار دیگر محروم ماندند تا ده ها هزار زائر مشتاق بار سفر برای اعزام به سرزمین وحی را از پایتخت ببندند و رنج سفر هشت ساعته تا تهران را همچنان همراه داشته باشند.
سوال اینجاست اگر فرودگاه خرم آباد محدودیت شدید عملیاتی و موارد منع پرواز هواپیماهای پهن پیکر دارد پس چرا این طرح در سال 92 کارشناسی و آغاز شد و با گذشت حدود پنج سال سخنی از این محدودیت ها به میان نیامد؟
بیش از 500 میلیارد ریال هزینه اجرای این طرح برای لرستانی که امروز رتبه های نخست بیکاری و تعطیلی واحدهای تولیدی را دارد به معنای احیای مجدد ده ها واحد تولیدی بود که می شد با جلوگیری از هدررفت بیهوده این میزان اعتبار، فکری برای اقتصاد استان کرد.   97/5/6

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.