پارینه‌سنگی،اتراق در قلعه ساسانی

زمان مطالعه این مطلب تنها: 6 دقیقه

گشت‌وگذار درپارینه‌سنگی،اتراق در قلعه ساسانی

برف‌بازی در بهار، آب‌تنی در چشمه‌ها، اعجاز آبشار در دل صخره‌ها و نظاره خانه‌های قاجاری و قلعه ساسانی گوشه‌ای از جاذبه‌های پایتخت ژئوتوریسم و پارینه‌سنگی است که گردشگران را فرامی‌خواند.

به گزارش خبرگزاری مهر : استان لرستان با قابلیت‌های منحصربه‌فرد تاریخی، طبیعی و گردشگری یکی از پرجاذبه‌ترین استان‌های کشور محسوب می‌شود که هرساله در ایام مختلف سال پذیرای گردشگران از سراسر کشور است.

لرستانی‌ها در سرزمینی زندگی می‌کنند که از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب با جاذبه‌های رنگارنگی آذین بسته‌شده که باید قدردان تمام این نعمت‌های خدادادی باشیم و از آن‌ها برای توسعه اقتصادی استان نهایت استفاده را ببریم.

لرستان را می‌توان سرزمین کوه‌های سر به فلک کشیده، رودخانه‌های خروشان و آبشارهای سحرانگیز، دشت‌های بهشتی، دریاچه‌های منحصربه‌فرد، تالاب‌های بکر و جنگل‌های انبوه بلوط نامید، جایی که یک قطعه ناب از طبیعت بهشت وار ایران اسلامی را در خود جای‌داده است.

این در حالی است که وجود آثار تاریخی منحصربه‌فرد اعم از قلعه‌ها، خانه‌های تاریخی و غارهای باستانی، جاذبه‌های گردشگری مذهبی ازجمله امامزاده‌ها، جاذبه‌های طبیعی ازجمله آبشارهای منحصربه‌فرد، سراب‌های جوشان، دریاچه‌های بکر، تالاب‌های زیبا و دشت‌های سرسبز از لرستان دیاری خواستنی و پرجاذبه برای گردشگران ساخته است.

جاذبه‌های تاریخی لرستان را به نظاره بنشینیم

لرستان در حال حاضر به لحاظ تاریخی عناوینی چون پایتخت پل‌های تاریخی، پایتخت ژئوتوریسم، پایتخت پارینه‌سنگی و دیار خانه تاریخی را با خود یدک می‌کشد و وجود غنی‌ترین موزه مردم‌شناسی در این استان هرساله علاقه‌مندان به فرهنگ غنی این استان را فرامی‌خواند.

قلعه تاریخی فلک الافلاک، شاهکار معماری دنیا لقب دارد. این اثر تاریخی از بزرگ‌ترین سازه‌های آجری جهان و متعلق به دوره ساسانی است که به شماره ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

نظاره بازار شلوغ و قدیمی شهر خرم‌آباد از فراز قلعه تاریخی ساسانی خود جذابیت ویژه‌ای دارد و مسافران را به گردش در بازار فرامی‌خواند؛ در سال‌های اخیر بازارچه‌های صنایع‌دستی و سوغات لرستان نیز در جوار قلعه فلک الافلاک برپا می‌شود که هنرمندان لرستانی آثار و دست سازه‌های خود را در آن عرضه می‌کنند.

خرم‌آباد به‌عنوان پایتخت پارینه‌سنگی شهرت جهانی دارد. مطالعات باستان‌شناسی نشان می‌دهد که دره خرم‌آباد به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین دره‌های مسکونی از پارینه‌سنگی تا دوران اسلامی بوده و گواه آن غارهای باستانی به‌جا مانده از آن دوران است.

در مرکز شهر خرم‌آباد ضلع شرقی خیابان شریعتی و در مسیر قدیمی شهر تاریخی «شاپور خواست» به خوزستان سنگ‌نوشته‌ای به شکل مکعب که به‌صورت یکپارچه متصل به صخره‌ای طبیعی بوده است، قرار دارد. کتیبه با «بسم‌الله» شروع‌ شده و موضوع آن مربوط به‌ حکم امیر اسفهسالار کبیر ظهیرالدین و الدوله معین الاسلام طغرل لتکین ابوسعید برسق در خصوص ممنوعیت برخی سنت‌هایی ناپسند در عهد سلطنت ملکشاه سلجوقی به تاریخ ۵۱۳ هجری قمری است.

اگر امکان سفر شخصی به این جاذبه طبیعی سحرانگیز را ندارید می‌توانید از آژانس‌های مسافرتی خرم‌آباد کمک بگیرید، در سال‌های اخیر تورهای گردشگری یک‌روزه ویژه برای بازدید از جاذبه‌های طبیعی لرستان که مسیر دسترسی سختی دارند، پیش‌بینی‌شده که با هزینه کم شما را به دل طبیعت بکر لرستان می‌برند.

 

مخمل کوه یکی از کوه‌های بسیار زیبای لرستان به ارتفاع نزدیک به دو هزار متر در شمال شرق خرم‌آباد است که قسمتی از شهر خرم‌آباد را در دامن خود جای‌داده است.

مخمل کوه از مناطق دیدنی خرم‌آباد است که به خاطر گل‌سنگ‌های زیبا با رنگ سبز مخملی که در بهار روی سنگ‌ها رشد می‌کنند، به این اسم معروف شده است.

این کوه بافتی رسوبی دارد و بیشتر آن پوشیده از گلسنگ است با آغاز فصل بارش گلسنگ‌ها سیاه‌رنگ و آفتاب گریز هستند به همین علت قسمت‌هایی از مخمل کوه که کمتر آفتاب‌گیر است سرسبزتر و دیدنی‌تر است. طبیعت زیبای «مخمل کوه» و چشمه‌هایی که از دل‌ِ سنگ می‌جوشد را در فیلم مشاهده کنید.

سفیدکوه خرم آباد با داشتن وضعیت توپوگرافی خاص و رودخانه‌های پرآب نظیر کشکان یکی از زیستگاه‌های با ارزش جانوران در غرب ایران محسوب می‌شود.

اگر به دنبال چشم‌اندازی زیبا و بکر برای کوهنوردی هستید، می‌توانید برنامه سفر گروهی به این کوه زیبا را هماهنگ کنید. چشم‌انداز زیبای مرتع و کوهستان سفیدکوه را در این فیلم ببینید.

«کیو»، در گویش لری مردمان خرم‌آباد به معنی کبود رنگ و آبی است و وجه‌تسمیه آن آب زلال و عمیق این دریاچه است که به رنگ آبی و نیلی دیده می‌شود. این دریاچه با نمای دیدنی و زیبای خود به شهر خرم‌آباد جلوه خاصی داده و در کنار جاذبه‌های تاریخی فراوان در این شهر و چشمه‌های پر آب دره خرم‌آباد، این شهرستان را در ردیف یکی از شهرهای زیبای توریستی قرار داده است.

امکان قایق‌سواری در این دریاچه وجود دارد و شما می‌توانید سوار بر قایق‌های گردشگری ویژه به موسیقی بومی لرستان که به‌صورت زنده در این قایق‌ها اجرا می‌شود، گوش دهید.

در اطراف دریاچه نیز هتل و رستوران‌های متعددی وجود دارد و می‌توانید ضمن لذت بردن از خنکای دریاچه کیو غذای موردعلاقه خود را در این رستوران‌ها نوش جان کنید. امکان پارک خودرو شخصی در مکانی نزدیک به دریاچه کیو نیز فراهم‌شده

آبشار بیشه یکی از آبشارهای زیبای استان لرستان و ایران است. این آبشار در دل کوه‌های زاگرس در شهرستان خرم اباد قرارگرفته است و فاصله آن تا شهر دورود ۳۵ کیلومتر است.

این آبشار در کنار راه‌آهن تهران – خوزستان و در نزدیکی ایستگاه بیشه قرارگرفته و ازاین‌رو هرساله پذیرای در ایام مختلف بهار و تابستان پذیرای مسافران زیادی از جای‌جای کشورمان است.

آبشار نوژیان نیز در ۵۱ کیلومتری جنوب شرقی خرم‌آباد (بخش پاپی) واقع‌شده است و دارای ارتفاع ۹۵ متر و عرض تاج پنج‌متر است.

این آبشار یکی از زیبایی‌های طبیعت لرستان است که هرساله، بسیاری از گردشگران و مسافران را به‌سوی خود جذب می‌کند.

گردشگاه جنگلی نوژیان بالای کوه تاف قرار دارد؛ در کوه تاف انواع گیاهان دارویی می‌رویند که طبیعت بکر این منطقه و همچنین وجود آبشار زیبای نوژیان آن را به محلی زیبا و دیدنی بدل کرده است.

راه ارتباطی آبشار زیبای نوژیان از طریق خرم‌آباد به گردنه نوژیان است؛ جاده دسترسی به این آبشار جاده آسفالته بوده و همچنین می‌توان از طریق راه‌آهن و باکمی پیاده‌روی به دیدار این آبشار زیبا رفت.

آبشار چکان در جنوب غربی شهرستان الیگودرز و در دامنه ارتفاعات مشرف بر دره چکان در فاصله ۱۴۱ کیلومتری شهرستان خرم‌آباد واقع‌شده است.

آبشار وارک نیز در غرب گردنه نوژیان، بخش پاپی در جنوب شرقی خرم‌آباد قرار دارد و یکی از زیباترین آبشارهای کشور است؛ فاصله این آبشار تا شهر خرم‌آباد حدود ۶۰ کیلومتر است.

سرچشمه آبشار وارک یک صخره سنگی است که پس از طی حدود ۱۵ متر از صخره دوم فروریخته و آبشار دوم را به وجود می‌آورد. آبشار وارک در نزدیکی آبشار نوژیان قرار دارد.

آبشار سرکانه در روستای گریت بخش پاپی در فاصله ۵۰ کیلومتری شهرستان خرم‌آباد قرار دارد.

فاصله این آبشار تا بخش پاپی حدود یک ساعت پیاده‌روی است. این آبشار در گویش محلی به «تاف هفت‌چشمه» نیز معروف است. همچنین پوشش جنگلی اطراف آبشار را درختان بلوط، زالزالک و مو در برگرفته است.

سفری آسان برای دیدن آثار کهن معماری جهان در دیار پل‌های تاریخی

استان لرستان با موقعیت استراتژیک خود همواره در طول تاریخ به‌عنوان یکی از مهم‌ترین گذرگاه‌های شمال به جنوب کشور مطرح بوده به‌طوری‌که این استان در دوره مادها، هخامنشی، ساسانی و اسلامی در مسیر هگمتانه ـ شوش در موقعیت ویژه‌ای قرار داشته و پل کشکان نیز در ۵۰ کیلومتری جنوب خرم‌آباد در این مسیر احداث‌شده است.

پل‌های گاومیشان، شاپوری، پل آجری، پلدختر، کلهر، کشکان و شکسته ازجمله پل‌های تاریخی لرستان هستند که بیش از هزار و ۴۰۰ سال قدمت تاریخی دارند و از معماری و هنر و پل‌سازی منحصربه‌فرد برخوردارند.

پل شاپوری یا طاق پل شکسته در قسمت جنوبی شهر خرم‌آباد واقع‌شده و عامل ارتباط غرب استان (طرهان) با شرق و ازآنجا به خوزستان و تیسفون (پایتخت ساسانیان) بوده و احتمالاً برای توزیع آب نیز مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفته است.

طول این پل ۳۱۲ مترو ارتفاع آن ۱۰.۷۵ متر است که از ۲۸چشمه طاق و ۲۷پایه تشکیل‌شده و سطح هر پایه ۶۱ متر و فاصله بین دوپایه ۷.۵ متر است.

لرستان آماده میزبانی

سید موسی خادمی استاندار لرستان با یادآوری اینکه به این نتیجه رسیده‌ایم که اصلی‌ترین محور توسعه در لرستان گردشگری است، اظهار داشت: باید برای هر مرکز گردشگری در لرستان پلان و برنامه‌ریزی خاصی داشته باشیم.

استاندار لرستان بابیان اینکه برای اجرای دستورالعمل جلسه ستاد خدمات اجرایی سفر نظارت خواهیم داشت و از این طریق مدیران ارزیابی می‌شوند، تصریح کرد: امیدواریم کارهای مدنظر سریع انجام شود تا کسانی که از سایر نقاط می‌آیند بتوانیم میزبان خوبی برای لحظات خوش آن‌ها باشیم و انتخاب کنند که اینجا بمانند.

وی به مهم‌ترین اقداماتی که درنهایت منجر به ماندگاری مسافرها خواهد شد اشاره کرد و بیان داشت: این اقدامات شامل ایمنی جاده‌ها، زیباسازی شهرها، نظارت و ساماندهی اماکنی که این روزها بیشتر مورد بازدید قرار می‌گیرند و مناطق ویژه گردشگری است.

سید امین قاسمی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان هم در سخنانی با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده برای ایام نوروز اظهار داشت: در این راستا کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی در استان ایجادشده و مقررشده که کانال تلگرامی معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان راه‌اندازی شود.

وی با اشاره به اعلام روزانه شرایط جوی استان از سوی هواشناسی در ایام نوروز عنوان کرد: همچنین شرکت مخابرات استان اقدام به معرفی جاذبه‌های گردشگری استان خواهد کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان از ارسال پیامک معرفی جاذبه‌های گردشگری برای مسافران نوروزی در هنگام ورود به استان به خبر داد و تصریح کرد: برگزاری برنامه‌های شاد و مفرح توسط فرهنگ و ارشاد اسلامی، تجمیع تبلیغات هر شهرستان متناسب با جاذبه‌های خاص گردشگری آن، ایجاد پارکینگ، برپایی ستاد استقبال از مسافران نوروزی و … از دیگر اقدامات در دستور کار است.

خیرالله خیرایی معاون آموزش‌وپرورش لرستان هم با اشاره به اینکه برای اسکان مسافران نوروزی در استان ۲۱۰ آموزشگاه در قالب دو هزار و ۱۰۰ کلاس درس پیش‌بینی‌شده است اظهار داشت: روزانه حدود ۱۰ هزار نفر در این کلاس‌های درس اسکان داده می‌شود.

وی بابیان اینکه همچنین پنج‌خانه معلم در سطح استان با ۱۲۰ اتاق برای اسکان مسافران نوروزی پیش‌بینی‌شده است ادامه داد: همچنین اردوگاه آیت‌الله کمالوند با پنج سویت، دانشگاه فرهنگیان و … نیز برای اسکان مسافران نوروزی در نظر گرفته‌شده است.

حدود ۷۵۰  کلاس درس درجه «الف» و هزار و ۳۰۰ کلاس درس درجه «ب» برای اسکان مسافران نوروزی پیش‌بینی‌شده است گفت: کار پذیرش مسافران نوروزی از چهارم اسفندماه امسال آغازشده است.   96/12/14

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.