گردشگری لرستان فرصتی مناسب برای تولید و اشتغال

زمان مطالعه این مطلب تنها: 5 دقیقه

گردشگری لرستان فرصتی مناسب برای تولید و اشتغال

سرزمین چهار فصل لرستان با بهره مندی از مواهب الهی کم نظیر و آثار تاریخی و گردشگری دارای ظرفیت های مناسب رونق صنعت توریسم و اشتغال است.

به گزارش خبرنگار ایرنا سرزمین تاریخی لرستان را می توان با داشتن هزاران اثر باستانی و طبیعی ، آبشارهای خروشان و کوههای سربه فلک کشیده یکی از مهم ترین مناطق باستانی ایران برشمرد.
آثار و بناهای باستانی و تاریخی کشف شده در این استان متعلق به سه دوره پیش از تاریخ ، دوره ایران باستان و دوره اسلامی هستند.
بیش از پنج هزار اثر تاریخی و فرهنگی در لرستان وجود دارد که 2 هزار و 300 مورد از آنها ثبت ملی شده اند.
برخی از این آثار مانند نقوش و کنده کاری های داخل غارها و اشیا مفرغی و سفالینه ها، دارای قدمتی بیش از 40 هزار سال هستند که حکایت از تاریخ 40 هزار ساله زیست در این دیار دارد.
بیش از 250 غار مسکونی و پناهگاه صخره ای نظیر غارهای پاسنگر گنجی قمری، یافته ، غار کوگان ، گر ارجنه و غار شگفت انگیز کلماکره در نقاط مختلف لرستان، جلوه ای خاص و دیدنی به این دیار بخشیده است.
غارهای منقوش پیش از تاریخ مانند غار هومیان یک ، هومیان دو، میرملاس کوهدشت و دوشه بخش چگنی خرم آباد از دیگر جاذبه های منحصربفرد این دیار هستند.
پنج هزار اثر باستانی منحصر به فرد و سه هزار و 200 اثر باستانی ثبت شده در فهرست آثار ملی نیز بخشی از تاریخ و فرهنگ کهن لرستان می باشد که هر گردشگر خارجی و داخلی را به خود جذب می کند.
بناهای تاریخی شگفت انگیز این استان همچون قلعه فلک الافلاک، پل شکسته، گرداب سنگی، سنگ نبشته و مناره آجری از دیگر بناهایی هستند که در خرم آباد مرکز استان لرستان از عهد ساسانی و پیش از آن در این سرزمین همچون گوهری گرانبها زینت بخش چشمان رهگذران و مردم علاقه مند به تاریخ ایران زمین شده اند.
لرستان با داشتن آب و هوایی متنوع و چهار فصل دارای طبیعتی بسیار زیباست که بهره مندی از آبشارهای بکر و چشم نواز، بخشی از زیبایی های خدادادی این دیار است که در دل کوههای سر به فلک کشیده استان، خودنمایی می کنند.
آبشارهای زیبایی همچون نوژیان ، بیشه، وارک، شوی، آب سفید، چکان، سرکانه و افرینه تنها نمونه هایی از این ظرفیت خدادادی هستند که منظره زیبا و چشم نوازی را به خود اختصاص داده اندو جلوه های بی نظیر طبیعی را به گردشگران این سرزمین نمایش می دهند.
وجود روستاهای هدف گردشگری یکی دیگر از ظرفیت های گردشگری این استان به شمار می رود چراکه بیش از 44 روستای هدف گردشگری در این استان تاکنون شناسایی شده است.**ظرفیت های گردشگری لرستان بستر مناسبی برای رونق صنعت توریسم و تولید و اشتغال در این استان است
استاندار لرستان با اشاره به وجود ظرفیت های فراوان گردشگری در این استان می گوید: ظرفیت های گردشگری استان لرستان فرصت مناسبی برای ایجاد تولید و اشتغال در این استان به شمار می روند.
هوشنگ بازوندبا تاکید بر لزوم ایجاد زیر ساخت های لازم در راستای رونق صنعت گردشگری در این استان بیان کرد :بوم گردی می‌ تواند ظرفیت خوبی برای جذب گردشگر در استان باشد.
وی با بیان اینکه حوزه خدمات شهری می ‌تواند اشتغالزایی خوبی در استان ایجاد کند، گفت: سرمایه ‌گذاران در حوزه گردشگری استان حمایت ویژه می شوند.

**سرمایه های تاریخی،طبیعی و فرهنگی لرستان زمینه لازم برای جذب گردشگر در لرستان را فراهم کرده است
مدیرکل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری لرستان نیز گفت: لرستان علاوه بر دارا بودن مواهب گسترده طبیعی دارای ظرفیت های فرهنگی و تاریخی منحصر به فرد ومناطق روستایی و عشایری و کوچ نشینی زیبایی است.
غلامرضا سلیمانی افزود: یکی از ظرفیت های بزرگ گردشگری روستایی که علاقمندان بسیاری را به خود جذب می کند بافت زندگی عشایری است.
به گفته وی لرستان دارای روستاهای متعددی با ظرفیت گردشگری روستایی است و یکی از محورهای مهم گردشگری در این استان گردشگری روستایی است.
وی با بیان اینکه در حال حاضرمحور گردشگری خرم آباد – سنگ تراشان – آبشار نوژیان ، خرم آباد از پتانسیل گردشگری مناسبی برخوردار است اضافه کرد: در روستای تاریخی سنگ تراشان با وجود اینکه متاسفانه زیر ساخت های لازم گردشگری ایجاد نشده اما زیرساخت های طبیعی بسیار چشمگیری وجود دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری لرستان اضافه کرد: این روستا بافت کاملا سنتی خود را حفظ کرده و یک محوطه پیش از تاریخی است که دارای یک معبد سه هزار ساله به نام معبد پایتخت سنگ تراشان با شش فصل کاوش است.
به گفته وی این روستا ویژگی طبیعی خاصی دارد که بعد از هر بارندگی اقیانوسی ابری فضای روستا را در برمی گیرد.
وی بیان کرد : یکی دیگر از روستاهای هدف گردشگری مشهور در لرستان روستای بیشه است که در حال حاضر دارای زیر ساخت های کامل گردشگری ،راه دسترسی آسان ، اقامتگاه ، رستوران ، سکوی استراحت ، سرویس بهداشتی ، پاسگاه انتظامی و خط راه آهن است.
معاون گردشگری میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری لرستان نیز دراین باره گفت: لرستان ظرفیت بسیار بالایی در راستای گردشگری روستایی و اکوتوریسم طبیعی و مردم شناسی دارد.
دیانوش چراغی افزود: در حال حاضر 44 روستای هدف گردشگری در این استان وجود دارد که این تعداد روستا در حقیقت بیانگر ظرفیت غنی استان در این راستا است.
به گفته وی در این استان 12 روستا به عنوان روستای هدف گردشگری به تصویب سازمان میراث فرهنگی رسیده و تهیه طرح های مطالعاتی این روستاها هم اکنون در دست اقدام است.
چراغی افزود: علاوه بر این تعداد 30 روستای دیگر در این استان به عنوان روستاهای مستعد گردشگری شناسایی شده اند که شرایط لازم را برای قرار گرفتن در لیست روستاهای هدف گردشگری دارند.
معاون گردشگری میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری لرستان ادامه داد: در برخی از روستاهای استان علاوه بر ظرفیت گردشگری طبیعی و اکوتوریسم ، ظرفیت گردشگری تاریخی ،فرهنگی و مذهبی نیز وجود دارد.
چراغی بیان کرد: توسعه گردشگری روستایی در روستاهای دارای ظرفیت علاوه بر جذب گردشگر رونق اقتصادی در جوامع روستایی را نیز افزایش می دهد.

**سه میلیون و 500 هزار تن از جاذبه های گردشگری لرستان بازدید کردند
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری لرستان همچنین گفت:سه میلیون و 500 هزار تن در تعطیلات نوروز امسال از جاذبه های گردشگری این استان بازدید کردند.
غلامرضا سلیمانی با بیان اینکه آمار بازدیدکنندگان نسبت به مدت مشابه سال قبل 35 درصد افزایش داشته است ، ادامه داد : همچنین در این مدت 527 هزار تن در این استان اقامت داشتند که این میزان نیز نسبت به مدت مشابه قبل 10 درصد رشد داشته است.
به گفته وی در تعطیلات نوروز تعداد یکهزار و 430 مورد بازدیدهای نظارتی از اماکن فرهنگی و اقامتی استان انجام شد و با همکاری 40 دستگاه مختلف و مساعدت و همکاری استانداری اقدامات مطلوب در راستای پذیرش مسافران نوروزی انجام شده است.
سلیمانی با اشاره به ظرفیت های مناسب لرستان در زمینه گردشگری اظهار کرد: هم اکنون 35 منطقه ویژه گردشگری، 12 روستای هدف مصوب گردشگری و 30 روستای پیشنهادی دارای قابلیت های گردشگری در استان از جمله نمونه هایی از ظرفیت های گردشگری در لرستان به شمار می روند.
وی افزود: در پایان سال 1395 و در آستانه نوروز 96 با افزودن 200 تخت اقامتی میزان و ظرفیت اقامتی استان با احتساب اقامتگاه های بوم گردی به 2 هزار و 371 واحد افزایش یافت.
سلیمانی بیان کرد: 132 واحد اقامتی از جمله هتل، مهانپذیر، اقامتگاه بوم گردی سفره خانه های سنتی و مجتمع های خدماتی بین راهی نیز به مسافران خدمات لازم را ارائه می دهند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: در حال حاضر یک هزار و 990 تخت در لرستان وجود دارد.
به گفته وی در حال حاضر 22 هتل با ظرفیت یکهزار و 705 تخت و 10 مهمانپذیر با ظرفیت 290 تخت در سطح استان لرستان فعال است.
سلیمانی اظهار کرد: هشت اقامتگاه بوم گردی با ظرفیت 485 نفر و 47 واحد و مجتمع خدماتی رفاهی در سطح استان لرستان برای پذیرایی از مسافران نوروزی در سطح استان وجود دارد.
وی اضافه کرد: این استان دارای 15 سفره خانه سنتی و پنج مجتمع گردشگری است و تا پایان سال جاری پروانه بهره برداری سه هتل در استان لرستان صادر می شود.   96/1/21

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.