گردشگری خرم‎آباد چگونه می‎چرخد؟

زمان مطالعه این مطلب تنها: 5 دقیقه

 

گردشگری خرم‎آباد چگونه می‎چرخد؟

‌به گزارش ایسنا‌، تقاضا برای سفر به شهرهای مختلف در سراسر دنیا طی چند دهه گذشته به طرز چشمگیری افزایش یافته است. به نظر کارشناسان، صنعت گردشگری در ایران از توسعه‌ای که شایسته آن بوده، برخوردار نیست که از دلایل کم رونق بودن آن می‌توان به آماده نبودن بسترهای اقتصادی مناسب برای جذب سرمایه‌گذاری در ساخت هتل و سایر صنایع جانبی این حوزه اشاره کرد.

همچنین بی‌خبر بودن سرمایه‌گذاران از زمینه‌های موجود در ایران و تبلیغات ضعیف و نیز انتشار اخبار نادرست و منفی، محدودیت‌هاى اجتماعی و مذهبی برای گردشگران خارجی و همچنین تنش‌های سیاسی با بعضی کشورهای غربی نیز از دیگر موانع در راه رشد این صنعت در ایران است.

در این میان این بخش در لرستان و به طور اخص شهر خرم‎آباد وضعیت نامناسب‎تری دارد در حالیکه اگر به آن پرداخته شود می‎تواند در تولید ناخالص ملی سهم به سزایی داشته باشد.

مدت زمان اتراق گردشگران را باید افزایش داد

دکتر مهدی بهاروند، پژوهشگر گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان در این باره گفت: گردشگری شهری، گونه‎ای از گردشگری است که در آن افراد، ساکن خارج از مناطق شهری مورد نظر و غیربومی، برای بازدید از جاذبه‎ها به شهر وارد شده و به این کار می‎پردازند، همچنین در بازارهای آنجا هنر، صنایع دستی آن را به عنوان سوغات خریداری می‎کنند.

وی یادآور شد: بعضی از این شهرها بیس طبیعی و تاریخی دارند و برخی نیز دارای جاذبه‎های ویژه و خاص هستند مانند برج میلاد در تهران و یا پارک‎های موضوعی که به عنوان آثار انسان‎ساز و ویژه در کنار سایر موارد می‎توانند به رونق گردشگری کمک کنند.

بهاروند ادامه داد: در شهر خرم‎آباد جاذبه‎های طبیعی زیادی وجود دارد و این شهر به خاطر دره بودن دارای چشم‎اندازهای زیبایی است. درون شهر نیز آثار و ابنیه‎های تاریخی زیادی به چشم می‎خورد که شهرت ملی و بین‎المللی دارند.

این محقق گردشگری با بیان اینکه در حومه شهر نیز غارهایی با پیشینه 40 هزار ساله وجود دارد که می‎تواند به گردشگری طبیعی و اکوتوریسم کمک کند، اظهار کرد: پراکنش جاذبه‎ها در شهر خرم‎آباد زیاد و متنوع است و در جنوبی‎ترین نقطه پل شاپوری و در شمال دریاچه و پارک کیو را داریم ؛ در مرکز نیز پراکندگی آثار و جاذبه‎ها مطلوب است.

وی یادآور شد: در حومه شهر پارک‎هایی از جمله مخملکوه را داریم که بیس طبیعی دارند و می‎توانند به عنوان جاذبه‎های کمکی به گردشگری شهری ما کمک کنند. امام‎زاده‎هایی چون شاه‎زاده عبدالله، زیدبن علی، دو برادران و وجود تکایا نیز می‎توانند باعث رونق گردشگری مذهبی خرم‎آباد شوند.

بهاروند با بیان اینکه جاذبه‎های فرهنگی زیادی در این شهر به چشم می‎خورند، افزود: همچنین جاذبه‎های خاصی چون بام لرستان دارای رصدخانه‎ای است که خود جاذبه ویژه محسوب می‎شود و در ایام تعطیل و نوروز خیل عظیمی از گردش‎گران از آن بازدید می‎کنند.

این پژوهشگر گردشگری اظهار کرد: ظرفیت ما به لحاظ ژئوتوریسم و تنوع آن برای جذب گردشگر فراوان و مطلوب است و پتانسیل‎ها ما بالاست اما متاسفانه کمبوداتی داریم؛ گردشگری که به شهر می‎آید، به لحاظ اقامتی مشکل دارد.

وی گفت: آنان چند ثانیه در کنار بناهای تاریخی می‎ایستند و چند عکس ‎می‎گیرند و می‎روند در صورتی که اگر امکانات تفریحی، استراحتی و بازارچه‎ای در کنار این آثار باشند مدت زمان اتراقشان در محل افزایش یافته و شب نیز در اینجا خواهند ماند، اما در شرایط فعلی همه آثار را یک روزه دیده و شب مانی را در استان‎های هم‎جوار دارند. همچنین این بازدیدها درآمدزایی نیز ندارند.

بهاروند از دیگر مشکلات نبود راهنما در کنار این آثار را برشمرد و گفت: تورلیدرها می‎توانند باعث درآمدزایی مستقیم شوند و با ارائه خدمات مطالعاتی و آموزشی گردشگران را بیشتر با استان آشنا کنند و ریز اطلاعات تخصصی را در اختیار آنان قرار دهند.

این پژوهشگر گردشگری تصریح کرد: عدم امکانات پذیرایی در محوطه قلعه فلک‎الافلاک و یا پارک کیو به لحاظ استراحتی، غذایی و تفریحی موجب توقف کوتاه گردشگران می‎شود .

وی خاطرنشان کرد: باید خدمات با کیفیت به مردم ارائه بدهیم. در حال حاضر 9 هتل، 8 مهمان‎پذیر و 780 تخت در شهر خرم‎آباد وجود دارد که کم هستند و بیشتر گردشگران به دنبال هتل‎های 4 ستاره به بالا هستند.

بهاروند فقدان مراکز تجاری برای خرید صنایع دستی و سوغاتی را از دیگر مشکل‎ها عنوان کرد و گفت: به صورت پراکنده مراکز کوچکی وجود دارد که نمی‎توان آدرس آنها را به صورت دقیق به گردشگران داد. اگر مجتمعی مختص این کار وجود داشت علاوه بر درآمدزایی و سودآوری بالا می‎تواند به رونق گردشگری نیز کمک کند.

این پژوهشگر گردشگری یادآور شد: در این چند سال همایشی در خور نداشته‎ا‎یم، چراکه در این حوزه کمبود اعتبار و امکانات داریم.

برنامه‎ریزی‎هایی شود تا در فصول سرد نیز صنعت گردشگری رونق پیدا کند

حسن آذری، عضو شورای شهر خرم‎آباد نیز گفت: در شورای قبل برای توسعه گردشگری برنامه‎ریزی‎هایی انجام شد تا با فرهنگ‎سازی، گردشگران را افزایش داد.

وی با بیان اینکه از آن دوره تا به حال زحمات زیادی کشیده شده است، افزود: مصوبه‎ای آن موقع تصویب شد که بر طبق آن چادرهایی به صورت رایگان در پارک‎های شهر احداث و در اختیار گردشگران قرار ‎گرفتند.

آذری اضافه کرد: از جمله این محل‎ها می‎توان به پارک کیو، نسترن و شریعتی اشاره کرد که این شروعی برای جذب گردشگر بود.

این عضو شورای شهر خرم‎آباد گفت: این کار به فرهنگی تبدیل شد که سال به سال با تلاش شهرداران و دیگر عوامل تقویت و کم و کاستی‎های آن برطرف شد. هر کس در راستای وظایف خود اقداماتی انجام داد و حال نتیجه آن آمدن اسم خرم‎آباد جز 7 شهر برتر در حوزه گردشگری کشور است.

وی اظهار کرد: باید برنامه‎ریزی‎هایی شود تا در طول فصول سرد نیز بتوان صنعت گردشگری شهر را رونق داد؛ در این راستا نیاز به فرهنگسازی بیشتری داریم.

آذری یادآور شد: سنوات گذشته با آغاز تعطیلات و شروع نوروز تمام مغازه‎ها بسته می‎شدند و حتی یک نانوایی هم باز نبود که در این راستا با صنوف مکاتباتی داشتیم تا در این ایام مغازه‎ها بسته نمانند.

این عضو شورای شهر خرم‎آباد تاکید کرد: باید صنایع محلی در معرض دید قرار گیرند تا گردشگران بیایند و خرید کنند. هم‎اکنون وضعیت ما خوب است اما به صددرصد نرسیدیم و جای کار داریم.

تبدیل لرستان از معبر به مقصد گردشگری سرلوحه برنامه‎های ماست

غلامرضا سلیمانی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان نیز در این باره اظهار کرد: در استان 22 هتل، 1075 تخت و 11 مهمان‎پذیر داریم و اقامتگاه‎های بوم‎گردی نیز 3 مورد هستند.

وی وضعیت گردشگری استان را مطلوب دانست و افزود: اقداماتی در زمینه زیرساخت‎های گردشگری و تکمیل 46 طرح نیمه‎کاره را در دست اجرا داریم که شامل هتل و مجتمع بین راهی هستند.

سلیمانی ادامه داد: همچنین در زمینه توسعه گردشگری در مقوله بوم‎گردی و طبیعت‎گردی مجوزهایی در حال صدور هستند تا این موضوع رشد یافته در جهان که در استان مغفول مانده است را گسترش دهیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان با بیان اینکه طبیعت بکر و زیبای استان را باید بیشتر به همه بشناسانیم، افزود: پیگیری این موضوع می‎تواند باری را از دوش بحث گردشگری استان بردارد.

وی احیای خانه‎های تاریخی را از دیگر اقدامات دانست و گفت: در همین راستا خانه‎ها و بناهایی که تخریب یا گاها با مرمت‎های غیر اصولی رها شده‎اند را به بخش خصوصی واگذار می‎کنیم تا با احیای آنها به بخش گردشگری کمکی کرده باشیم.

سلیمانی چاپ بنر، بروشور و کاتالوگ‎های تبلیغی را از فعالیت‎های دیگر در جهت جذب گردشگر برشمرد و افزود: حدود ده هزار بروشور بین گردشگران توزیع شده و نظارت به صورت مستمر روی این موضوع انجام می‎شود. همچنین در نمایشگاه‎های ملی و بین‎المللی شرکت و استان را بیشتر معرفی کرده‎ایم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان با اشاره به اینکه 26 دفتر گردشگری مجاز در استان داریم، بیان کرد: شعار خود را در این اداره تبدیل استان از معبر به مقصد گردشگری قرار داده‎ایم و این مهم سرلوحه برنامه‎های ماست.

مسئولین باید نسبت به شناسایی عوامل تاثیرگذار بر رشد و توسعه صنعت گردشگری شهری اقدام کرده و ضمن شناسایی موثرترین عوامل، راهکارهای لازم و اساسی در توسعه و رشد را جهت استفاده متولیان و بخش‎های خصوصی و دولتی صنعت جهانگردی ارایه دهند. چراکه تنها راه توسعه استان و فائق آمدن بر مشکلاتی چون بیکاری و بازگشت روستاییان به روستاها و رونق کشت و کار و زراعت را توجه ویژه به بخش گردشگری و محور قرار گرفتن آن است.4/10/95

گزارش از: سمیرا عزیزی، خبرنگار ایسنا، منطقه لرستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.