گردشگری خرمآباد چگونه میچرخد؟
به گزارش ایسنا، تقاضا برای سفر به شهرهای مختلف در سراسر دنیا طی چند دهه گذشته به طرز چشمگیری افزایش یافته است. به نظر کارشناسان، صنعت گردشگری در ایران از توسعهای که شایسته آن بوده، برخوردار نیست که از دلایل کم رونق بودن آن میتوان به آماده نبودن بسترهای اقتصادی مناسب برای جذب سرمایهگذاری در ساخت هتل و سایر صنایع جانبی این حوزه اشاره کرد.
همچنین بیخبر بودن سرمایهگذاران از زمینههای موجود در ایران و تبلیغات ضعیف و نیز انتشار اخبار نادرست و منفی، محدودیتهاى اجتماعی و مذهبی برای گردشگران خارجی و همچنین تنشهای سیاسی با بعضی کشورهای غربی نیز از دیگر موانع در راه رشد این صنعت در ایران است.
در این میان این بخش در لرستان و به طور اخص شهر خرمآباد وضعیت نامناسبتری دارد در حالیکه اگر به آن پرداخته شود میتواند در تولید ناخالص ملی سهم به سزایی داشته باشد.
مدت زمان اتراق گردشگران را باید افزایش داد
دکتر مهدی بهاروند، پژوهشگر گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان در این باره گفت: گردشگری شهری، گونهای از گردشگری است که در آن افراد، ساکن خارج از مناطق شهری مورد نظر و غیربومی، برای بازدید از جاذبهها به شهر وارد شده و به این کار میپردازند، همچنین در بازارهای آنجا هنر، صنایع دستی آن را به عنوان سوغات خریداری میکنند.
وی یادآور شد: بعضی از این شهرها بیس طبیعی و تاریخی دارند و برخی نیز دارای جاذبههای ویژه و خاص هستند مانند برج میلاد در تهران و یا پارکهای موضوعی که به عنوان آثار انسانساز و ویژه در کنار سایر موارد میتوانند به رونق گردشگری کمک کنند.
بهاروند ادامه داد: در شهر خرمآباد جاذبههای طبیعی زیادی وجود دارد و این شهر به خاطر دره بودن دارای چشماندازهای زیبایی است. درون شهر نیز آثار و ابنیههای تاریخی زیادی به چشم میخورد که شهرت ملی و بینالمللی دارند.
این محقق گردشگری با بیان اینکه در حومه شهر نیز غارهایی با پیشینه 40 هزار ساله وجود دارد که میتواند به گردشگری طبیعی و اکوتوریسم کمک کند، اظهار کرد: پراکنش جاذبهها در شهر خرمآباد زیاد و متنوع است و در جنوبیترین نقطه پل شاپوری و در شمال دریاچه و پارک کیو را داریم ؛ در مرکز نیز پراکندگی آثار و جاذبهها مطلوب است.
وی یادآور شد: در حومه شهر پارکهایی از جمله مخملکوه را داریم که بیس طبیعی دارند و میتوانند به عنوان جاذبههای کمکی به گردشگری شهری ما کمک کنند. امامزادههایی چون شاهزاده عبدالله، زیدبن علی، دو برادران و وجود تکایا نیز میتوانند باعث رونق گردشگری مذهبی خرمآباد شوند.
بهاروند با بیان اینکه جاذبههای فرهنگی زیادی در این شهر به چشم میخورند، افزود: همچنین جاذبههای خاصی چون بام لرستان دارای رصدخانهای است که خود جاذبه ویژه محسوب میشود و در ایام تعطیل و نوروز خیل عظیمی از گردشگران از آن بازدید میکنند.
این پژوهشگر گردشگری اظهار کرد: ظرفیت ما به لحاظ ژئوتوریسم و تنوع آن برای جذب گردشگر فراوان و مطلوب است و پتانسیلها ما بالاست اما متاسفانه کمبوداتی داریم؛ گردشگری که به شهر میآید، به لحاظ اقامتی مشکل دارد.
وی گفت: آنان چند ثانیه در کنار بناهای تاریخی میایستند و چند عکس میگیرند و میروند در صورتی که اگر امکانات تفریحی، استراحتی و بازارچهای در کنار این آثار باشند مدت زمان اتراقشان در محل افزایش یافته و شب نیز در اینجا خواهند ماند، اما در شرایط فعلی همه آثار را یک روزه دیده و شب مانی را در استانهای همجوار دارند. همچنین این بازدیدها درآمدزایی نیز ندارند.
بهاروند از دیگر مشکلات نبود راهنما در کنار این آثار را برشمرد و گفت: تورلیدرها میتوانند باعث درآمدزایی مستقیم شوند و با ارائه خدمات مطالعاتی و آموزشی گردشگران را بیشتر با استان آشنا کنند و ریز اطلاعات تخصصی را در اختیار آنان قرار دهند.
این پژوهشگر گردشگری تصریح کرد: عدم امکانات پذیرایی در محوطه قلعه فلکالافلاک و یا پارک کیو به لحاظ استراحتی، غذایی و تفریحی موجب توقف کوتاه گردشگران میشود .
وی خاطرنشان کرد: باید خدمات با کیفیت به مردم ارائه بدهیم. در حال حاضر 9 هتل، 8 مهمانپذیر و 780 تخت در شهر خرمآباد وجود دارد که کم هستند و بیشتر گردشگران به دنبال هتلهای 4 ستاره به بالا هستند.
بهاروند فقدان مراکز تجاری برای خرید صنایع دستی و سوغاتی را از دیگر مشکلها عنوان کرد و گفت: به صورت پراکنده مراکز کوچکی وجود دارد که نمیتوان آدرس آنها را به صورت دقیق به گردشگران داد. اگر مجتمعی مختص این کار وجود داشت علاوه بر درآمدزایی و سودآوری بالا میتواند به رونق گردشگری نیز کمک کند.
این پژوهشگر گردشگری یادآور شد: در این چند سال همایشی در خور نداشتهایم، چراکه در این حوزه کمبود اعتبار و امکانات داریم.
برنامهریزیهایی شود تا در فصول سرد نیز صنعت گردشگری رونق پیدا کند
حسن آذری، عضو شورای شهر خرمآباد نیز گفت: در شورای قبل برای توسعه گردشگری برنامهریزیهایی انجام شد تا با فرهنگسازی، گردشگران را افزایش داد.
وی با بیان اینکه از آن دوره تا به حال زحمات زیادی کشیده شده است، افزود: مصوبهای آن موقع تصویب شد که بر طبق آن چادرهایی به صورت رایگان در پارکهای شهر احداث و در اختیار گردشگران قرار گرفتند.
آذری اضافه کرد: از جمله این محلها میتوان به پارک کیو، نسترن و شریعتی اشاره کرد که این شروعی برای جذب گردشگر بود.
این عضو شورای شهر خرمآباد گفت: این کار به فرهنگی تبدیل شد که سال به سال با تلاش شهرداران و دیگر عوامل تقویت و کم و کاستیهای آن برطرف شد. هر کس در راستای وظایف خود اقداماتی انجام داد و حال نتیجه آن آمدن اسم خرمآباد جز 7 شهر برتر در حوزه گردشگری کشور است.
وی اظهار کرد: باید برنامهریزیهایی شود تا در طول فصول سرد نیز بتوان صنعت گردشگری شهر را رونق داد؛ در این راستا نیاز به فرهنگسازی بیشتری داریم.
آذری یادآور شد: سنوات گذشته با آغاز تعطیلات و شروع نوروز تمام مغازهها بسته میشدند و حتی یک نانوایی هم باز نبود که در این راستا با صنوف مکاتباتی داشتیم تا در این ایام مغازهها بسته نمانند.
این عضو شورای شهر خرمآباد تاکید کرد: باید صنایع محلی در معرض دید قرار گیرند تا گردشگران بیایند و خرید کنند. هماکنون وضعیت ما خوب است اما به صددرصد نرسیدیم و جای کار داریم.
تبدیل لرستان از معبر به مقصد گردشگری سرلوحه برنامههای ماست
غلامرضا سلیمانی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان نیز در این باره اظهار کرد: در استان 22 هتل، 1075 تخت و 11 مهمانپذیر داریم و اقامتگاههای بومگردی نیز 3 مورد هستند.
وی وضعیت گردشگری استان را مطلوب دانست و افزود: اقداماتی در زمینه زیرساختهای گردشگری و تکمیل 46 طرح نیمهکاره را در دست اجرا داریم که شامل هتل و مجتمع بین راهی هستند.
سلیمانی ادامه داد: همچنین در زمینه توسعه گردشگری در مقوله بومگردی و طبیعتگردی مجوزهایی در حال صدور هستند تا این موضوع رشد یافته در جهان که در استان مغفول مانده است را گسترش دهیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان با بیان اینکه طبیعت بکر و زیبای استان را باید بیشتر به همه بشناسانیم، افزود: پیگیری این موضوع میتواند باری را از دوش بحث گردشگری استان بردارد.
وی احیای خانههای تاریخی را از دیگر اقدامات دانست و گفت: در همین راستا خانهها و بناهایی که تخریب یا گاها با مرمتهای غیر اصولی رها شدهاند را به بخش خصوصی واگذار میکنیم تا با احیای آنها به بخش گردشگری کمکی کرده باشیم.
سلیمانی چاپ بنر، بروشور و کاتالوگهای تبلیغی را از فعالیتهای دیگر در جهت جذب گردشگر برشمرد و افزود: حدود ده هزار بروشور بین گردشگران توزیع شده و نظارت به صورت مستمر روی این موضوع انجام میشود. همچنین در نمایشگاههای ملی و بینالمللی شرکت و استان را بیشتر معرفی کردهایم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان با اشاره به اینکه 26 دفتر گردشگری مجاز در استان داریم، بیان کرد: شعار خود را در این اداره تبدیل استان از معبر به مقصد گردشگری قرار دادهایم و این مهم سرلوحه برنامههای ماست.
مسئولین باید نسبت به شناسایی عوامل تاثیرگذار بر رشد و توسعه صنعت گردشگری شهری اقدام کرده و ضمن شناسایی موثرترین عوامل، راهکارهای لازم و اساسی در توسعه و رشد را جهت استفاده متولیان و بخشهای خصوصی و دولتی صنعت جهانگردی ارایه دهند. چراکه تنها راه توسعه استان و فائق آمدن بر مشکلاتی چون بیکاری و بازگشت روستاییان به روستاها و رونق کشت و کار و زراعت را توجه ویژه به بخش گردشگری و محور قرار گرفتن آن است.4/10/95
گزارش از: سمیرا عزیزی، خبرنگار ایسنا، منطقه لرستان