خرم آباد مرکزیت قوم لر – توسعه فرودگاه خرم‌آباد

زمان مطالعه این مطلب تنها: 5 دقیقه

خرم آباد مرکزیت قوم لر –  توسعه فرودگاه خرم‌آباد

استاندار لرستان در جریان نشست خبری با اصحاب رسانه در پاسخ به خبرنگاران به بیان آخرین وضعیت استان در حوزه‌های مختلف پرداخت.

 سیدموسی خادمی ظهر امروز در جریان نشست خبری با اصحاب رسانه در پاسخ به سؤالات خبرنگاران واکنش به این موضوع که استاندار ارتباط خوبی با رسانه‌ها ندارد، اظهار داشت: این شبهه را نمی‌دانم چگونه و چه کسی به وجود آورده اما واقعیت این است که بنده با حوزه خبر و انتقاد رابطه نزدیکی داشته و هرگز از انتقاد و پیشنهاد ناراحت نمی‌شوم.

وی در ارتباط با پروژه‌های عمرانی استان توضیح داد و افزود: هتل صخره‌ای خرم‌آباد نمادی از پروژه‌های استان است که تا کنون رها شده است؛ حال با توجه به طولانی شدن روند احداث آن باید برای تکمیل آن موانع را برداشت.

استاندار لرستان بیان کرد: معتقدم خرم‌آباد به لحاظ جمعیت و وضعیت فرهنگی و جغرافیایی و تاریخی می‌تواند به عنوان مرکزیت قوم لر باشد و در این راستا در جهت توسعه آن گام‌های باید برداشته شود که از جمله آن‌ها تلاش برای تخلیه اطراف قلعه فلک الافلاک است.

وی ادامه داد: مطالعات بام خرم‌آباد به‌زودی تهیه می‌شود و یک سری پروژه با لحاظ کردن قوانین پارک جنگلی در آن احداث می‌شود که بنیاد مستضفان در این زمینه مشارکت خواهد داشت.

خادمی به ایجاد منطقه اقتصادی خرم‌آباد اشاره و عنوان کرد: برای تعیین تکلیف پارسیلون پیگیری‌هایی صورت گرفت و متأسفانه عزمی از سوی بانک‌ها برای احیا آن وجود ندارد و ما پیشنهاد دادیم که پارسیلون به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شود.

وی خاطرنشان کرد: پیگیری جدی انجام خواهیم داد تا منطقه ویژه اقتصادی خرم‌آباد را در زمین پارسیلون انجام دهیم تا شاهد انجام پروژه‌های مختلف در این منطقه باشیم.

استاندار لرستان به بحث توسعه فرودگاه خرم‌آباد اشاره و بیان داشت: از اعتبارات ملی فرودگاه 6 میلیارد و از اعتبارات ملی وزارت راه نیز 10 میلیارد تومان اعتبار برای رفع مشکلات آن دیده شده است.

وی عنوان کرد: به‌منظور رفع مشکلات نشست‌وبرخاست هواپیماهای پهن‌پیکر پیگیری کردیم که تا کنون سازمان هواپیمایی اعلام کرده به دلیل شرایط هوایی و وجود کوه‌های اطراف امکان این نوع پرواز وجود ندارد که به‌منظور بررسی این موضوع معاون اقتصادی رئیس‌جمهور دستور بررسی بیشتر را داد.

وی با بیان اینکه سازمان هواپیمایی کشور اعلام کرده امکان پرواز هواپیماهای پهن‌پیکر وجود ندارد که این نوع برای ما قابل پذیرش نیست، یادآور شد: هم اکنون در فرودگاه خرم‌‌آباد پروازهای ماهان و ایران‌ایر برقرار است و تلاش داریم مشکلات پرواز ای‌اتی‌آر نیز طی 16 روز آینده برطرف شده تا شاهد پروازهای آن در فرودگاه خرم‌آباد باشیم.

خادمی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به وضعیت سدهای لرستان، افزود: برخی از سدهای ما با وجود اینکه افتتاح شده‌اند، اما هنوز شبکه‌هایشان تکمیل نشده‌ است و مابقی سدهایمان نیز اعتبارات خوبی از محل اعتبارات ملی و توازن منطقه‌ای امسال کسب کرده‌اند.

استاندار لرستان عنوان کرد: به عنوان نمونه سد تاج امیر دارای پیشرفت فیزیکی خوبی بوده و عملیات اجرایی‌اش در حال انجام است؛ با وجود تخصیص اعتبارات مناسب برای سدهای در دست احداث استان در سال جاری اما عددها پایین هستند و تکمیل آن‌ها اعتبار زیادی می‌خواهد، با چند میلیارد تومان نمی‌توان آن‌ها را تکمیل کرد در نتیجه باید از مشارکت بخش خصوصی در این حوزه استفاده کرد.

خادمی تصریح کرد: جمع حجم همه سدهایی که در استان ساختیم ۴۰۰ میلیون مترمکعب نمی‌شود و اکنون با انقباض تخصیص آب در کشور مواجه هستیم اما در حوزه تخصیص و فعال کردن پروژه‌هایمان اقدامات خوبی انجام شده است.

وی ادامه داد: به هر حال اکنون وزارت نیرو تخصیص جدید آب را به‌شدت کاهش داده حتی تخصیص‌های گذشته را حذف کردند، این اقدام‌ در کل با توجه به وضعیت آبی کشور حرف درستی است اما در مورد لرستان باید گفت که در حوزه تخصیص به این استان ظلم شده است.

استاندار لرستان در ادامه افزود: اکنون شاهد تهیه الگوی کشت برای بخش کشاورزی استان هستیم و به همین دلیل در مجموع میزان کشت محصولات آب‌دوست نسبت به پارسال کمتر شده است.

خادمی اظهار داشت: دنبال این‌ نیستیم که به مردم فشار اقتصادی وارد شود بنابراین با رعایت همه مسائل استان‌ موضوع آب استان را مدیریت می‌کنیم.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه حق لرستان در حوزه آب داده نشده است، افزود: البته تلاش زیادی در این راستا انجام خواهیم داد، به عنوان نمونه با وجود اینکه در ابتدا سد معشوره سد یک میلیارد مترمکعبی بود با زحمت ۱۰۰ میلیون مترمکعب تخصیص آب به این سد داده شده و امسال نیز اعتبار دارد.

این مسوول یکی از دلایل تأخیر در اجرایی شدن سد معشوره را انجام اصلاحات جدید دانست و ادامه داد: مقرر شده شرکت آب نیرو تا پایان شهریور طرح جدید را ارائه دهد.

خادمی در ادامه به پیگیری‌های استان برای عملیاتی شدن سد بختیاری اشاره کرد و گفت: فاینانس سد بختیاری دو بار در شورای اقتصاد مورد بررسی قرار گرفت و رد شد اما با پیگیری‌های زیادی که انجام شده فاینانس این سد در شورای اقتصاد تصویب شد و اکنون دنبال بانک عامل و طرف خارجی برای سرمایه‌گذاری هستند.

وی بیان کرد: موانع داخلی این پروژه حل شده و به دنبال پیدا کردن شریک خارجی هستیم و امیدواریم عملیات این سد را به‌زودی انجام دهیم.

این مسوول عنوان کرد: در حوزه جاده‌ها اقدامات خوبی صورت گرفته و حدود ۵۰ کیلومتر ۴ خطه و جاده اصلی در سال قبل ایجاد کردیم و امسال برخی از طرح‌های مهم حوزه راه استان ۲۳ میلیارد تومان اعتبار دارند.

استاندار لرستان در ارتباط با مجموعه باغ موزه دفاع مقدس لرستان نیز گفت: امسال اعتبار یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان برای باغ موزه دفاع مقدس در نظر گرفته شده است و امیدواریم بتوان هر چه سریع‌تر این طرح مهم حوزه فرهنگی و دفاع مقدس را تکمیل و به بهره‌برداری رساند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه زیرگذر بهارستان در گذشته شرایط خوبی نداشت اما با تلاش‌های صورت گرفته امیدواریم در آینده نزدیک به بهره‌برداری برسد، افزود: همچنین در حوزه باز آفرینی دنبال جابه‌جایی برخی از مناطق فرسوده هستیم.

استاندار لرستان در پاسخ به شبهات ایجاد شده در مورد وضعیت اشتغال استان، عنوان کرد: معتقدم نمی‌توانیم دقیقاً تعریف کنیم که چه اشتغالی ایجاد شده است، چراکه بخشی از اشتغال حاصل از جریانات کلی اقتصاد است و تنها اشتغالی که می‌توانیم در مورد آن نظر بدهیم در مورد طرح‌های اقتصادی و عمرانی استان است.

 خادمی با بیان اینکه سند گذشته اشتغال استان منطقش غلط بوده است،اظهار داشت: دولت دوازدهم و یازدهم با هم تفاوتی ندارند و استاندار قبلی هیچ فرقی نمی‌کند و از همه کارهایش باید دفاع و حمایت کنم.

وی گفت: قبول دارم در استان نرخ بیکاری بالایی داریم و باید تلاش کنیم از منابع دولتی و بخش خصوصی استفاده کرده و این مشکلات را کاهش داد، باید فرهنگ پذیرش سرمایه‌گذاری و اشتغال‌آفرینی را تقویت کنیم.

این مسوول در ادامه با اشاره به اینکه بر اساس اعلام مرکز آمار در بهار ۹۷ استان چهارم در نرخ بیکاری هستیم، افزود: البته آمارهای فصلی دقیق نیستند و باید به‌صورت سالانه وضعیت بیکاری را مورد بررسی قرار داد.

 استاندار لرستان در ادامه اظهار داشت: معتقدم پروژه‌های صنعتی دولتی که در گذشته به بخش خصوصی واگذار کردیم موفق نبوده‌اند و پارسیلون، چرم و پوست و یخچال‌سازی نمونه‌های بارز این موضوع هستند و در حقیقت خصوصی‌سازی کارخانه‌های دولتی به ضرر لرستان بوده است.

خادمی گفت: اکنون اقدامات مختلفی در حوزه اقتصاد استان در حال انجام است، به عنوان نمونه ۲۰۰ میلیون یورو برای طرح لاستیک‌سازی خرم‌آباد تصویب شده و در حال کار کردن هستند، همچنین عملیات اجرایی خودروسازی بروجرد، پالایشگاه پل‌دختر، کربنات کلسیم، فراوری سیلیس، آهک هیدراته پل‌دختر و تعداد دیگری از طرح‌های اقتصادی استان مناسب ارزیابی می‌شود و امیدواریم در موعد مقرر شاهد تکمیل آن‌ها باشیم، البته برخی دیگر از طرح‌ها نیز مشکل دارند که به دنبال حل‌وفصل آن‌ها هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به انتصابات مدیران استان، عنوان کرد: انتصاب مدیران کل با تصمیم وزیر و هماهنگی استاندار انجام می‌شود اما باید پذیرفت اکنون استقلال قوا به معنای واقعی وجود ندارد، در تعیین مدیران بیرونی دستمان باز نیست، در مورد مدیرانی که من حکم می‌زنم صد درصد پاسخگو هستم.

خادمی گفت: در مورد انتصاب نیروهای خارج از دولت نمی‌گذارم حکم زده شود؛از طرفی معتقدم نباید چندان به موضوع مدیران بومی و غیربومی دامن زد چراکه خیلی از مدیران لرستان در سایر استان‌ها مشغول به فعالیت هستند و چرخش مدیریت امری عادی است البته اصل بر استفاده از مدیران خوب بومی است.  97/6/1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.