وضعیت غیر استانداردبیمارستان اعصاب و روان خرم‌آباد

زمان مطالعه این مطلب تنها: 5 دقیقه

وضعیت غیر استانداردبیمارستان اعصاب و روان خرم‌آباد

تنها بیمارستان اعصاب‌وروان خرم‌آباد این روزها از کمبود فضا رنج می‌برد، مشکلی که نه تنها گریبان‌گیر بیماران بوده بلکه کارکنان را نیز به ستوه آورده‌ است، البته مسئولان خبر از احداث یک بیمارستان جدید می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری فارس ، همگی ما در طول زندگانی موضوعاتی برایمان پیش آمده که ذهن و روح‌مان را برای مدت زمانی به خود درگیر کند.

گاهی برخی موضوعات در برخی افراد ریشه دوانده و ذهن را در تسلط خود قرار می‌دهد که نه تنها برای فرد آزاردهنده بوده بلکه خانواده و حتی جامعه‌ای را دچار بحران می‌کند.

نکته مهم اینکه در بیماری‌های روانپزشکی، علاوه بر مراجعه منظم و دریافت درمان دارویی و درصورت نیاز روان درمانی، حمایت خانواده و اجتماع ضرورت دوچندان دارد.

بیمارستان‌های اعصاب‌وروان از جمله مراکزی هستند که می‌توانند با ایجاد فضایی سرشار از امنیت و محبت، بیمار را در مسیر درست درمان قرار داده و او را آماده ورود به فضای جامعه کنند.

برای بازدید از تنها بیمارستان اعصاب‌وروان شهر راهی می‌شوم، دور تا دور دیوارهای بیمارستان را حصاری آهنین چنان پوشیده که در لحظه نخست مکانی برای نگهداری مجرمین و نه بیماران به نظر می‌رسد.

وارد محوطه بیمارستان که می‌شوم بیماری را می‌بینم که بر روی صندلی آهنی خیس باران شده نشسته و مشغول انجام حرکات ورزشی است، نگاهش به نگاهم گره خورده و سربه زیر چشمانش را زمین می‌اندازد و آرام به نرمشش ادامه می‌دهد، به راستی کجی قضاوت‌ها چقدر می‌تواند آزاردهنده باشد.

درون محوطه چندین کانکس انبار به دلیل نبود فضا دیده می‌شود، آمبولانس‌ها حیاط را که محلی برای ملاقات و گذراندن اوقات فراغت بیماران بوده،  تنگ و تنگ‌تر کرده و بخش اداری بیمارستان که گویا برایش جایی باقی نمانده زمین را کنده و در زیر آن ماوا کرده است.

پله‌های زیرزمین را یکی پس از دیگری رد می‌کنم تا به بخش اداری برسم، همین که در را باز می‌کنم انبوهی از میز و صندلی به قصد رهایی به سمت درب هجوم آورده و ملتمسانه از من انتظار کمک دارند.

دیوارها اما نتوانستند فضای نم‌دار و کوچک بخش را تحمل کنند و زودتر از همه با ترک برداشتن سعی در جابازنمودن برای خود کرده‌اند.

آمدم از فضای تنگ و تاریک بخش گلایه کنم که دیدم گلایه حق اینانی است که مجاهدانه ساعات زیادی از عمرشان را در این اتاق 4*3  و در لابلای پرونده گذرانده و به رتق و فتق امور بیماران مشغولند.

کمبود فضا بزرگترین مشکل بخش اداری است

یکی از کارکنان می‌گوید: کمبود فضا بزرگترین مشکل بخش اداری است، در این بخش 10 نفر از 6 حوزه کاری مختلف مشغول به‌کارند و حتی برای برخی صندلی برای نشستن وجود ندارد.

وی ادامه می‌دهد: همین کمبود فضا در بخش بستری نیز دیده می‌شود، گاهی بیماری مراجعه می‌کند و به دلیل اشغال تخت برایش نوبتی سه یا چهارماه بعد زده می‌شود و در این فاصله گاهی بیمار دیگر بازنگشته و پیگیر روند درمانی خود نمی‌شود.

یکی دیگر از کارکنان که میز کارش چسبیده به سینک ظرفشویی است، می‌گوید: سیستم‌های رایانه در بین برخی از کارکنان مشترک است، به طور مثال همکار بخش صندوق و همکار بخش مدارک پزشکی به طور مشترک از یک سیستم استفاده می‌کنند.

مسوول واحد فناوری اطلاعات از پرداخت نشدن چندماهه حق فنی خود می‌گوید و طلبکارانه می‌پرسد که اگر حق مدیریت برخی آقایان دیر پرداخت شود آیا آنان سکوت می‌کنند؟

ضریب اشغال تخت دربیمارستان اعصاب‌وروان 100 درصد به بالاست

از بخش اداری جدا شده و برای پیگیری وضعیت بیمارستان راهی قسمت مدیریت می‌شوم، آقای سوری با تاکید بر کمبود فضای بیمارستان اعصاب و روان خرم‌آباد، می گوید: بیمارستان اعصاب و روان امام رضا(ع) شهر خرم‌آباد در سال 1378 ساخته شده و دارای دو درمانگاه و یک قسمت بستری است.

وی با بیان اینکه بیمارستان 46 تخت مصوب دارد اما معمولا به دلیل مراجعه بالا بیش از 50 بیمار پذیرش شده، ادامه می‌دهد: ضریب اشغال تخت در این بیمارستان 100 درصد به بالاست.

مدیر بیمارستان اعصاب‌وروان خرم‌آباد بیان می‌کند: در دو درمانگاه ترک اعتیاد و سرپایی بیمارستان نیز روزانه بیش از 200 بیمار پذیرش می‌شود.

سوری به مدت زمان بستری بیماران روانپزشکی در بیمارستان اشاره و عنوان می‌کند: به طور میانگین هر بیمار روانپزشکی 20 الی 25 روز در مجموعه بستری و از خدمات مشاوره‌ای و درمانی استفاده می‌کند.

وی بیشترین مشکل بیمارستان را کمبود فضا خصوصا در بخش مردان دانسته و می‌گوید: با توجه به مراجعه روزافزون بیماران به مرکز، مشکل کمبود فضا خصوصا در بخش مردان مشکلی آزاردهنده است.

نگهداری بیماران روانپزشکی با معتادان پرخطر

مدیر بیمارستان اعصاب‌وروان خرم‌آباد یادآور می‌شود: متاسفانه به دلیل همین نبود فضا بیماران روانپزشکی با معتادان چه بسا دارای بیماری پرخطر در یک محل نگهداری می‌شوند.

این مسوول با ابراز اینکه برخی بیماران به دلیل نداشتن آگاهی از بیماری خود اقدام به فرار از بیمارستان می‌کنند، گفت:در سال‌های گذشته افرادی اقدام به فرار کردند و به همین دلیل مجبور شدیم دورتادور دیوارها را حصاری که مطلوب خود ما نیز نبوده بکشیم و چندین دوربین را در سطح بیمارستان تعبیه کنیم تا فرارها را به حداقل برسانیم.

کارانه پرسنل پرداخت شود

سوری به پرداخت‌نشدن کارانه پرسنل بیمارستان اعصاب‌وروان امام رضا(ع) اشاره کرده و می‌گوید: کارانه پرسنل تا اردیبهشت‌ماه پرداخت شده و کارکنان طلبی چندماهه دارند که انتظار می‌رود مسوولان با پیگیری نسبت به مرتفع‌کردن مشکل اقدام کنند.

وی با تاکید بر اینکه یک بیمارستان اعصاب‌وروان پاسخ‌گوی نیاز بیماران استان نبوده، بیان می‌کند: در حال حاضر علاوه بر پذیرش بیماران بومی، گاهی بیمارانی از شهرهای اطراف استان نیز برای درمان به بیمارستان خرم‌آباد مراجعه می‌کنند.

جهت اطلاع از اجرای برنامه‌های آموزشی برای بیماران به سراغ سوپروایزر آموزشی بیمارستان اعصاب‌وروان خرم‌آباد می‌روم که این مسوول نیز کمبود فضا را مانعی برای انجام مرتب برنامه‌های آموزشی عنوان می‌کند.

کمبود پرستار در بیمارستان اعصاب‌وروان به شدت احساس می‌شود

صابر امرایی می‌گوید: متاسفانه در تنها بیمارستان اعصاب‌وروان خرم‌آباد فضایی جداگانه برای اجرای برنامه‌های آموزشی برای بیماران وجود ندارد و گاهی با خالی‌شدن اتاق استراحت پرسنل این برنامه‌ها اجرا می‌شود.

وی از نبود سالن انتظار و ملاقات در بیمارستان می‌گوید و ادامه می‌دهد: فضای فیزیکی بیمارستان بسیار محدود است، درحالی‌که بایستی در هر اتاق 2 تخت قرار گیرد اما در هر یک از اتاق‌های بیمارستان اعصاب و روان امام رضا(ع) 6 تخت قرار گرفته است.

این مسوول  با بیان اینکه در بیمارستان کمبود پرستار به شدت احساس می‌شود، افزود: در حال حاضر 15 پرستار مرد و 14 پرستار خانم به صورت فشرده به بیماران روانپزشکی ارائه خدمت می‌کنند.

امرایی یادآور می شود: کارکنان بخش مردان در زمان نیاز در اورژانس نیز حضور یافته و به طور همزمان دو واحد را پوشش می‌دهند و به همین خاطر بیمارستان نیروی انسان بیشتری را می‌طلبد.

سوپروایزر آموزشی بیمارستان اعصاب‌وروان خرم‌آباد تاکید می‌کند: با وجود اینکه در استانداردها پرستاری حق ندارد بیش از 80 ساعت اضافه‌کار داشته باشد اما در این بیمارستان گاهی پرستاران تا 170 ساعت نیز اضافه کار داشته‌اند.

برای اطلاع از آخرین پیگیری‌ها و اقدامات مسوولان دانشگاه علوم پزشکی لرستان در راستای حل مشکلات بیمارستان اعصاب‌وروان خرم‌آباد به سراغ مسوول معاونت درمان این دانشگاه رفتیم.

افتتاح بیمارستان جدید اعصاب‌وروان در آینده‌ای نزدیک

پیمان آسترکی در گفت‌وگو با فارس ضمن تاکید بر فضای کوچک بیمارستان امام رضا(ع) خرم‌آباد، بیان داشت: در جهت حل کمبود فضای بیمارستان در چندسال گذشته اقدام به ساخت بیمارستانی با تجهیزات کامل کردیم.

وی خاطرنشان کرد: تکمیل بیمارستان هم‌اکنون در مراحل انتهایی خود قرار داشته و در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری خواهد رسید.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه بیمارستان جدید 64 تخته بوده، بیان داشت: این بیمارستان به همراه دو مرکز دیگر در بروجرد و دورود نیاز بیماران روانپزشکی استان را تامین می‌کنند.

آسترکی تصریح کرد: در حال حاضر 10 درصد تخت‌های بیمارستان سطح استان را به تخت‌های اعصاب‌وروان اختصاص داده‌ایم.

این مسوول با بیان اینکه در خصوص تعداد پرستار کمبودی خصوصا برای بیمارستان اعصاب‌وروان دیده نمی‌شود، افزود: تا قبل از طرح تحول میانگین تعداد پرستارهای استان 0/8 بود اما در حال حاضر با اضافه‌شدن تخت‌های بیمارستانی جدید این میانگین به میانگین کشوری که 1.2 بوده، رسیده است.

بیمه‌ها مطالبات خود را به‌موقع پرداخت نمی‌کنند

وی در خصوص پرداخت کارانه پرستاران نیز گفت: ما پیگیر پرداخت کارانه پرستاران هستیم اما متاسفانه بیمه‌ها مطالبات خود را به‌موقع پرداخت نمی‌کنند و این موضوع سبب شده  پرداخت کارانه پرسنل تا چندین ماه عقب بی‌افتد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان ادامه داد: در مدیریت کردن بیماران اعصاب‌وروان مشکلی نداریم، مشکل از جایی شروع می‌شود که باری از بیماران مزمنی که توسط حکم قضایی به بیمارستان معرفی می‌شوند را بایستی تحمل کنیم، این بیماران ظرفیت بیمارستان را گرفته و باعث ایجاد اشکال در درمان می‌شوند.  96/12/6

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.