هفت ستم متفاوت بر مرکز استان لرستان؛ خرم‌آباد علیه خرم آباد

زمان مطالعه این مطلب تنها: 3 دقیقه
زمانی به نقش راهبردی و اهمّیت شهر خرّم‌آباد پی می‌بریم که باور داشته باشیم قریب 17 میلیون نفر از جمعیت کشورمان را اقوام لر تبار تشکیل داده و شهر خرّم‌آباد به عنوان پر جمعیّت‌ترین شهر لرنشین کشور در جغرافیای پهناور قوم اصیل لر خودنمایی می‌کند. شاید به دلیل مشکلات عدیده شهر و درگیری شهروندان با مسائل و معضلات بسیار، هنوز نقش محوری و راهبردی مرکز استان برایمان جا نیفتاده است. البته، واقعیت تأسف‌بار این است که بسیاری از مدیران استانی و کشوری نیز چنین نقش مهمّی را برای مرکز استان لرستان قائل نیستند.
در این میان، بسیاری از نخبگان و کارشناسان مجرّبی که جدای از شهر محل زادگاهشان، هم اکنون در این شهر زندگی می‌کنند و ” آب گوارای آن را می‌نوشند” گاهاً بر خلاف منافع شهر محل زندگی‌شان گام برمی‌دارند و ناخواسته بر علیه شهرشان عمل می‌کنند. این شهروندان تحصیل‌کرده به این نکته مهم و بسیار روشن توجهّی نشان نمی‌دهند که خود و خانواده‌های دلبندشان از امکانات آموزشی، اقتصادی، رفاهی، تفریحی، درمانی و … همین شهر استفاده برده و عمرشان را در همین شهر سپری می‌کنند.
بنابراین، اگر دروازه‌های توسعه و پیشرفت شهر خرّم‌آباد گشوده شود، تمامی شهروندانی که در شهر خرّم‌آباد زندگی می‌کنند از آن بهره خواهند برد. اگر هم مرکز استان پیشرفتی نداشته باشد و بر اثر سوء مدیریت و کاهش قدرت سیاسی‌اش عقب بماند و نتواند نقش محوری خود را به عنوان مرکز استان ایفا نماید، بی‌تردید، شهروندان همین شهر ضرر و زیان خواهند دید.
بدون شک، برای توسعه و پیشرفت مرکز استان، افزایش توان مدیریتی و افزایش قدرت سیاسی شهر امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است. طی سالیان گذشته، از یک سو، همواره از توان مدیریتی شهر کاسته شده و شهر خرّم‌آباد جایگاه واقعی خود را نیافته است و از سوی دیگر، به افزایش قدرت سیاسی شهر نیز توجهی نشده و پس از گذشت چهل سال از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و بیش از دو برابر شدن جمعیّت شهر، هنوز دارای دو کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی می‌باشد؛ بنابراین، لازم و ضروری است رفع این کاستی بزرگ و رفع این بی توجّهی در دستور کار مدیریت ارشد استان، معتمدین و نخبگان شهر قرار گیرد.
بر اساس مطالعات و بررسی‌های انجام شده، هفت ستم متفاوت و مُزمن بر شهر خرّم‌آباد به عنوان پر جمعیّت ترین شهر لرنشین کشور روا داشته شده است. در این قسمت فقط به یک مورد اشاره می‌گردد و مابقی در قسمت‌های بعدی مطرح خواهند شد.
بر اساس قانون به هر 150 هزار نفر جمعیت یک کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی تعلق می‌گیرد. آمار سال 1395 وزارت کشور به وضوح اعلام می‌دارد حوزه انتخابیه خرّم‌آباد و چگنی دارای 548 هزار نفر جمعیّت می‌باشد. لذا، این حوزه باید حداقل 3 نفر نماینده در مجلس شورای اسلامی داشته باشد، در حالیکه در چهل سال گذشته شهرستان خرّم‌آباد همواره دارای دو کرسی نمایندگی بوده است. حال که بر اساس تصمیم مجلس شورای اسلامی مقرر شده یک نفر نماینده به نمایندگان استان لرستان اضافه شود، بی‌تردید، بر اساس آمار جمعیت و عوامل جغرافیایی و امنیتی این سهمیه باید به حوزه انتخابیه خرّم آباد و چگنی اختصاص یابد.
متأسفانه، بعضی شواهد حاکی از آن است که این حق مسلّم و انکار ناشدنی مرکز استان نادیده انگاشته شده و در نظر است این ستم آشکار و مذموم را بر شهر خرّم‌آباد وارد آورند. این در حالی است که در سطح کشور شهرهایی با 200 هزار نفر جمعیّت کمتر از شهر خرّم‌آباد دارای دو نماینده هستند و مرکز استان لرستان با 200 هزار نفر جمعیّت بیشتر نیز دارای دو نماینده است.
آیا استاندار لرستان، معاون سیاسی امنیتی، فرماندار خرّم‌آباد، فرماندار چگنی و نمایندگان کنونی حوزه انتخابیه پاسخگوی این ظلم آشکار و ستم مضاعف بر شهروندان خرّم‌آباد و چگنی هستند؟ آیا وقت آن نرسیده شهروندان خرّم‌آبادی، جدای از محل زادگاهشان، کمی هم به فکر شهر محل زندگی‌شان باشند؟

سیّد محمّد قاسمی  :  96/6/3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.