نه دهکده المپیک نه مجموعه ورزشی

زمان مطالعه این مطلب تنها: 4 دقیقه


نه دهکده المپیک نه مجموعه ورزشی

ششم اردیبهشت‌ سال 86 یک پروژه بسیار بزرگ ورزشی با حضور محمد علی  آبادی رئیس وقت سازمان تربیت بدنی و برخی از مسئولان استان در زمینی به وسعت 252 هکتار در منطقه “کمالوند” خرم  آباد کلنگ‌زنی شد و نام این پروژه را دهکده المپیک نهادند.

به گزارش ایسنا منطقه لرستان، آن زمان مسئولان اعلام کردند که 60 طرح ورزشی در دهکده المپیک خرم‌آباد تعریف شده و با توجه به سرانه پایین فضای ورزشی لرستان- کارشناسان، این پروژه را برای فراهم کردن زیرساخت  های ورزشی استان حیاتی می  دانستند و منتظر انقلاب عظیمی در بحث امکانات ورزشی بودند ولی روند کند احداث پروژه، نقشه  ها را نقش بر آب کرد و اکثر مواقع این پروژه تعطیل یا راکد بود.

وعده‌های عمل نشده 

در مصوبات سفر هیات دولت نهم به استان قید شده بود که این دهکده تا سال 92 به بهره  برداری خواهد رسید و وعده‌های زیادی مثل این شنیده شد اما این وعده  های بیشمار هرگز عملی نشد و وعده جدید از راه می‌رسد و خواهد رسید.

آن زمان در ابلاغیه‌ای از سوی پرویز داودی معاون اول رئیس جمهور وقت آمده بود که هیات وزیران در جلسه  اى که در خرم‌آباد تشکیل شده، سازمان تربیت بدنى را موظف کرد با هماهنگى معاونت برنامه‌ریزى و نظارت راهبردى ریاست جمهورى و همکارى استاندارى، دهکده المپیک تا پایان سال 92، مطالعه و آغاز پروژه سالن پنج هزار نفرى خرم‌آباد در دهکده المپیک و احداث هشت سالن ورزشى در سال 87 اقدام کند.

واگذاری زمین به دانشگاه پیام نور!

این پروژه نه‌تنها افتتاح نشد بلکه بخشی از زمین آن به دانشگاه پیام نور واگذار شد که مسئولان این دانشگاه مدعی هستند: 20 میلیارد ریال هزینه کرده‌اند و در صورت پرداخت این پول، حاضر به تخلیه هستند.

تغییر شناسنامه پروژه…

چندین بار طرح  های این پروژه کم و زیاد شد و در سال 90 نام دهکده المپیک به مجموعه ورزشی خرم  آباد تغییر کرد. 

در آن سال اعلام شد به علت محدودیت فرهنگی امکان برگزاری مسابقات المپیک در کشور وجود ندارد و با کلیات 13 پروژه دهکده المپیک در کشور مخالفت شد. بنابراین 60 پروژه تعریف شده در “دهکده المپیک خرم‌آباد” به 26 پروژه “مجموعه ورزشی” تقلیل یافت.

شعارها…

فرهاد نیکوخصال مدیرکل وقت ورزش و جوانان لرستان در آذر ماه 90 گفته بود: «اعتبار این پروژه به 380 میلیارد ریال کاهش یافته و مستندات نیز تسلیم کمیسیون ماده215 شده که امیدواریم در مصوبات امسال یا سال آینده تکلیف پروژه  های جدید روشن شود و اگر امسال مجوز کمیسیون اخذ شود با پیش  بینی  های انجام شده، مجموعه ورزشی خرم  آباد پایان سال 94 آماده افتتاح و بهره  برداری کامل است» .

رضا محمدی‌اصل و علی‌یاور عزیزپور دو مدیر بعدی اداره کل ورزش و جوانان لرستان نیز درباره این پروژه‌ وعده‌ها داده‌اند اما تاکنون هیچ‌کدام محقق نشده است.

توصیه وزیر ورزش

محمود گودرزی وزیر وقت ورزش و جوانان در سفری که اواخر فروردین سال 93 به لرستان داشت از این مجموعه دیدن کرد. وی توصیه کرده بود:   «برای تکمیل این پروژه منتظر اعتبارات دولتی نمانید چراکه با منابع دولتی احداث پروژه سالیان زیادی طول می‌کشد» .

وی ادامه داده بود: «در جلسه‌ای که با استاندار لرستان و همچنین نمایندگان استان داشتیم، قرار بر این شده که پروژه‌های ورزشی از محل تبصره واگذاری و یا تغییر کاربری زمین‌های ورزشی و فروش آنها اجرایی شوند و امیدواریم با اجرای تبصره یاد شده و همچنین سرمایه  گذاری بخش خصوصی زمینه اجرای این پروژه‌ها در استان فراهم شود» .

وعده بی‌عمل سلطانی‌فر!

مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان بهمن 95 در سفری که به لرستان داشت با اطمینان از افتتاح سالن دوومیدانی مجموعه ورزشی خرم‌آباد(دهکده المپیک سابق) در هفته دولت ۹۶ خبر داد .

سلطانی‌فر در دیدن از مجموعه ورزشی خرم‌آباد(دهکده المپیک سابق) اظهار کرده بود:”پیمانکار این پروژه شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی است و پروژه را در هفته دولت سال آینده به بهره‌برداری خواهیم رساند”.  


وی درباره اینکه وعده‌های زیادی برای افتتاح این سالن داده شده که محقق نشده است، تأکید کرده بود: “این وعده ما قطعی است و بدون شک در زمان اعلام شده به بهره‌برداری خواهد رسید” که مطابق پیش‌بینی‌ها به جایی نرسید.

آمادگی واگذاری پروژه به بخش خصوصی

هوشنگ بازوند استاندار پیشین لرستان نیز دراین باره گفته بود: «برای ساخت مجموعه ورزشی یا دهکده المپیک 150 میلیارد تومان نیاز است و در صورت واگذاری اختیارات حاضریم این دهکده را به بخش خصوصی بدهیم». 

بازدید سرمایه‌گذارها از این پروژه

در سال قبل چند سرمایه‌گذار بخش خصوصی از مجموعه ورزشی خرم‌آباد بازدید میدانی داشته‌اند اما خبری مبنی بر توافق هرگز شنیده نشد.

سخن تکراری؛ جانمایی پروژه نامناسب بوده است!

علی‌یاور عزیزپور، مدیرکل ورزش و جوانان لرستان درباره این پروژه به ایسنا گفت: متأسفانه جانمایی این طرح در سال 86 خوب نبوده و تأمین زیرساخت‌ها در منطقه مثل آب، برق، گاز، تلفن و… به شدت مشکل است و هزینه زیادی می‌برد.

وی تأکید کرد: این طرح باید نسبت به 10 سال قبل به‌روز‌تر شود و نیاز به بازنگری دارد و بارها در این زمینه با وزیر نامه‌نگاری کرده‌ایم.

عزیزپور یادآور شد: این طرح فقط روی کاغذ 26 پروژه دارد اما در حال حاضر فقط سه پروژه آغاز شده دارد که در دست ساخت هستند. همچنین ساختمان اداری، سالن ورزشی و خوابگاه نیز در گذشته به بهره‌برداری رسیده‌اند.

مدیرکل ورزش و جوانان لرستان خاطرنشان کرد: پروژه سالن ژیمناستیک با اینکه 26 درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما در چند سال اخیر تعطیل بوده و پیشرفتی نداشته است.

عزیزپور تصریح کرد: متولی ساخت این پروژه اداره کل راه و شهرسازی لرستان است و تاکنون یک میلیارد و 600 میلیون تومان برای آن هزینه شده است و 16 میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده داشته اما تخصیص آنچنانی ندارد.

وی با بیان اینکه شرکت “توسعه و تجهیز اماکن ورزشی” مسئول احداث سالن دو و میدانی این مجموعه است، اضافه کرد: پروژه از پیشرفت خوبی برخوردار است و اگر تخصیص‌ها مناسب باشد به احتمال زیاد در دهه فجر امسال افتتاح خواهد شد.

عزیزپور درباره استادیوم 15 هزار نفره نیز گفت: مسئول ساخت این پروژه اداره کل راه و شهرسازی استان است که برای آن تاکنون 12 میلیارد تومان هزینه شده و 25 میلیارد تومان دیگر برای تکمیل نیاز دارد.

محمد بیرانوندی نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس نیز گفت: این پروژه متأسفانه خیلی طولانی شده و نیاز است که روند تکمیل آن تسریع شود.

وی اضافه کرد: انتظار ما از متولیان این طرح بزرگ، تسریع در روند ساخت طرح‌های در دست احداث و تعیین‌تکلیف کل پروژه‌هاست.

حرف آخر

سرانه پایین فضای ورزشی لرستان با تکمیل چنین پروژه‌های بیشتر و کمبود امکانات، به‌نوعی جبران می‌شود. به عنوان مثال هنوز یادمان نرفته تیم گهر دورود به علت نبود استادیوم استاندارد به اجبار یک نیم‌فصل از دیدارهایش در لیگ برتر را در ورزشگاه انقلاب کرج برگزار می‌کرد.

در اینکه تأمین زیرساخت‌ها از جمله آب، برق، گاز، تلفن و… برای این پروژه که مقداری از شهر دور است، هزینه‌های زیادی نیاز دارد، شکی نیست اما امید می‌رود مسئولان در راستای تعیین تکلیف این طرح عظیم ورزشی تلاش بیشتری داشته باشند و پروژه‌ای که نه دهکده می‌شود و نه مجموعه ورزشی را بیشتر دریابند!    96/8/22

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.