مصوبات دولت سیزدهم

زمان مطالعه این مطلب تنها: 8 دقیقه

مصوبات دولت سیزدهم

مصوبات دولت سیزدهم،   لرستان مقصد یازدهمین سفر استانی رئیس دولت سیزدهم (1400/9/19)بود. بازدید از طرح‌ها و پروژه‌های زیربنایی استان، دیدار با نخبگان، جانبازان، خانواده شهدا، ایثارگران و قشرهای مختلف مردم، شرکت در جلسه شورای اداری و نشست خبری از مهم‌ترین برنامه‌های سفر سید ابراهیم رئیسی به استان لرستان بود.

 آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه مجریه صبح جمعه ۱۹ آذر وارد فرودگاه خرم‌آباد شد و در بدو ورود از سوی حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیداحمدرضا شاهرخی نماینده ولی فقیه در استان، فرهاد زیویار استاندار و مسئولین ارشد استانی مورد استقبال قرار گرفت. غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس‌جمهور، سید صولت مرتضوی معاون اجرایی رئیس‌جمهور، علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو، سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی، سید حمید سجادی وزیر ورزش وجوانان و تعاون، حجت‌الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رئیس قوه مجریه را در این سفر همراهی می‌کردند. تعدادی دیگر از وزرا هم در جریان این سفر با حضور در استان لرستان در جریان مشکلات مرتبط با حوزه وزارت خود قرار گرفتند.

رئیس جمهور در بدو  ورود به لرستان در فرودگاه با بیان اینکه شرایط لرستان به شدت ما را رنج می‌دهد، تأکید کرد: محور برنامه ما در لرستان این است که موانع و مشکلات آن را بررسی کنیم و آنچه که می‌شود در استان تصمیم‌گیری و آنچه هم که لازم است در تهران پیگیری شود تا بتوانیم از رنج بیکاری و بی‌شغلی لرستان بکاهیم و ظرفیت‌هایی که در آن وجود دارد به‌کار گرفته و احیا شود.

رئیسی بلافاصله پس از ورود به خرم‌آباد در کارخانه نیمه‌فعال یخچال‌سازی بوژان لرستان حضور یافت و در گفت‌وگو با مسئولین و کارگران این کارخانه در جریان ظرفیت‌ها و مشکلات این مجموعه تولیدی قرار گرفت. در این بازدید تعدادی از کارگران از نزدیک مشکلات و دغدغه‌های خود را با رئیس جمهور در میان گذاشتند.

پس از آن رئیس دولت سیزدهم از  قلعه تاریخی-فرهنگی فلک‌الافلاک خرم آباد بازدید و بر فراهم کردن شرایط ثبت جهانی این قلعه تاکید کرد. رئیسی در این دیدار بر ضرورت آزادسازی حریم قلعه فلک‌الافلاک به عنوان یکی از مشکلات این مجموعه تاریخی-فرهنگی تاکید کرد و گفت: قلعه فلک‌الافلاک از آثار تمدنی و مدنیت مردم این خطه است و باید به خوبی نگهداری و معرفی شود.

برنامه بعدی رئیس دولت سیزدهم حضور در بیمارستان شهید رحیمی خرم‌آباد بود که در این بازدید پرستاران بیمارستان شهید رحیمی در گفت‌وگوی چهره به چهره، برخی از مشکلات شغلی و دغدغه‌های خود را با رئیسی در میان گذاشتند.

رئیس قوه مجریه در  سخنرانی خود در این بیمارستان، پرستاران را الگوی ایثار، مهربانی و صبوری توصیف کرد و با اشاره به اهتمام دولت بر رفع مشکلات پرستاران گفت: وزارت بهداشت و درمان وظیفه دارد مشکلات پرستاران را تا رسیدن به نتیجه نهایی با جدیت پیگیری کند.

عصر جمعه رئیس جمهور به دیدار جمعی از کشاورزان و کارآفرینان استان لرستان رفت و مشکلات بخش کشاورزی، دامداری و آبزی‌پروری استان را مورد بررسی قرار داد. وی در این دیدار ضمن تاکید بر اینکه موانع رشد و توسعه کشاورزی استان لرستان باید برطرف شود، ایجاد صنایع تبدیلی را مهم ارزیابی و اظهار کرد: امروز در مناطق مختلف کشور از جمله لرستان نیازمند راه‌اندازی صنایع تبدیلی هستیم تا از خام‌فروشی جلوگیری کرده و ارزش افزوده زیادی برای کشاورزان تامین شود و در این زمینه مسئولین مربوطه موظف هستند حمایت‌ها و پشتیبانی لازم را به عمل آورند.

در حاشیه این دیدار سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی، لرستان را بهشت گیاهان دارویی دانست و عنوان کرد: ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای توسعه گلخانه‌ها، صنایع تبدیلی و دامپروی صنعتی در استان در این سفر پیش‌بینی شده است.

رئیس قوه مجریه پس از آن با نخبگان، علما و اقشار مختلف مردم لرستان دیدار و گفت‌وگو کرد. وی در این دیدار، توسعه‌یافتگی در کشور را تحت‌الشعاع عدالت برشمرد و بیان کرد: یک عده می‌خواهند با طغیان، زیاده‌خواهی‌، سلطه‌طلبی‌ و تفرعن به عالم و مردم ظلم کنند.

در این دیدار سید احمدرضا شاهرخی نماینده ولی‌فقیه در لرستان وضعیت این استان را تأسف‌بار دانست و خطاب به رئیس قوه مجریه گفت: مصوباتی که در جلسه شورای اداری خواهید داشت می‌تواند تحول را با جهش برای استان در پی داشته باشد.

همچنین در این جلسه احمد مبلغی نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: انتخاب افراد بومی در مقام نماینده ولی‌فقیه و استاندار لرستان و اعتماد به چهره‌های بومی، کار ارزشمندی بود که امید بیشتری در استان ایجاد کرده است.

رئیس جمهور همچنین در این سفر از نمایشگاه مسائل استان لرستان که با همت دستگاه‌های نظارتی و اطلاعاتی استان و با هدف معرفی مسائل استان و راهکارهای برون‌رفت از آن‌ها در حوزه‌های مختلف، برپا شده بود، بازدید کرد و در جریان مسائل، موانع و ظرفیت‌های پیشرفت و آبادانی در حوزه‌های مختلف اقتصادی، کشاورزی، زیربنایی و مسائل اجتماعی و فرهنگی استان لرستان قرار گرفت.

رئیس قوه مجریه در جلسه شورای اداری استان لرستان هم شرکت کرد و در این جلسه با اشاره به پروژه‌های ناتمام در کشور گفت: نزدیک ۵۰ سال پروژه‌ ناتمام در کشور داریم لذا هیچ راهی نیست مگر اینکه پروژه‌ها را اولویت‌بندی و تمام کنیم.

همچنین در این جلسه علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو گفت: ۸ سد لرستان از ۱۰ تا ۸۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

در این جلسه سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صمت هم اظهار کرد: ۱۲ طرح با بیش‌از ۳۵۰۰ شغل داریم که ۷۸۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جدید داریم که با اجرای آن تحول قابل ملاحظه‌ای در بخش صنعت و معدن استان خواهیم داشت.

فرهاد زیویار استاندار لرستان هم در این جلسه گفت: در حق صنایع لرستان طی دو دهه اخیر جفا شده است و واگذاری‌های نامناسب، مدیریت‌ها ناکارآمد و رانت‌ها مزید بر علت بوده است.

همچنین محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جلسه بیان کرد: ۶۰ میلیارد برای تکمیل مصلی‌ها و مساجد لرستان در نظر گرفته شده است.

حجت‌الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم در این جلسه توجه به کاهش نرخ رشد جمعیت لرستان را ضروری دانست.

همچنین حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان در این جلسه عنوان کرد: ۱۳ پروژه ورزشی در شهرستان کوهدشت در حال پیگیری است.

در این جلسه سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی از شروع به کار ستاد کنترل و جلوگیری از زوال زاگرس در لرستان خبر داد.

رئیس دولت سیزدهم در پایان سفر خود به لرستان در یک نشست خبری با اصحاب رسانه در لرستان شرکت و تاکید کرد: باید مردم احساس کنند که وضعیت و شرایط آنها متفاوت شده و اگر بیکاری تا دیروز وجود داشت، امروز دارد زمینه اشتغال فراهم می‌شود.

وی در این نشست خبری گفت: با همتی که در وجود مردم لرستان می بینم و با وجود مسئولینی که باید پای کار باشند دولت مصمم است که مشکلات لرستان را به عنوان مسائل اصلی خود دنبال کند و به سامان و نتیجه جدی برساند.

حضور وزرا در لرستان

در جریان سفر استانی اعضای هیات دولت سیزدهم به همراه رئیس جمهور به لرستان، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی از ایجاد شهر جدید در خرم‌آباد خبر داد و اظهار کرد: خرسندیم که امروز در خدمت مردم غیور و شریف لرستان هستیم. حدود ۸۰ هزار واحد مسکونی ظرف چهار سال جزء تعهداتی است که در لرستان باید ساخته شود که امروز ۱۵۰۰ واحد آن عملاً در مرکز استان و شهرستان‌ها شروع خواهد شد. قاسمی همچنین پروژه راه‌آهن خرم‌آباد-دورود-اندیمشک را پروژه بسیار سخت و ویژه‌ای در راه‌آهن‌های کشور دانست و گفت: ظرف سه سال این پروژه انجام‌شدنی است درحالی‌که پروژه بسیار سخت و ویژه‌ای در راه‌آهن‌های کشور بوده که ما کم‌ترین راه‌آهنی در کشور داریم که در حدود ۳۰ درصد آن تونل و پل و ابنیه بزرگ باشد که این پروژه از این ویژگی برخوردار است.

قاسمی در این سفر در جلسه شورای عالی مسکن و شهرسازی استان حاضر شد. در این جلسه مسعود رضایی مدیر کل بنیاد مسکن لرستان از اتمام طرح مقاوم‌سازی واحدهای مسکن روستایی استان تا پایان سال ۱۴۰۶ خبر داد و اظهار کرد: ۱۷۳ هزار و ۵۰۰ خانوار روستایی درقالب ۱۵۳ هزار واحد مسکن روستایی در لرستان وجود دارد که تاکنون مقاوم سازی ۱۱۹ هزار واحد روستایی در استان اجرایی شده است.

از طرفی سید رضا فاطمی‌امین وزیر صمت در دیدار با اقشار مختلف مردم لرستان، با بیان اینکه با برنامه‌ریزی انجام شده به دنبال این هستیم که ظرفیت‌های هر شهرستان را برای افق دید آینده ببینیم، اظهار کرد: این برنامه در همه شهرستان‌ها نهایی خواهد شد تا بتوانیم زمینه اشتغال را در حوزه صنعت، معدن و تجارت پیش‌بینی کنیم.

وزیر صمت در جمع خبرنگاران هم، به وجود ۸۰ هزار واحد صنعتی، ۵ هزار واحد معدنی و چند هزار واحد صنفی در کشور اشاره کرد و خاطرنشان کرد: مسائلی که در لرستان شنیده شد با زمان‌بندی یک‌ساله و دوساله حل‌وفصل می‌شود.

فاطمی‌امین در حاشیه بازدید از واحد صنعتی سیلیس هم با تاکید بر اینکه مشکلات این واحد باید هرچه زودتر مرتفع شود، عنوان کرد: سیلیس متال بروجرد موجب رونق اقتصادی و اشتغال خواهد شد.

همچنین محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جریان بازدید از پروژه ساخت قطعه چهارم جاده پلدختر به خرم‌آباد، تاکید کرد: دولت سیزدهم نگاه ویژه‌ای به پروژه‌های عمرانی لرستان دارد.

اسماعیلی در این سفر به عنوان نماینده ویژه دولت از ایستگاه پمپاژ واشیان و بخشی از اراضی کشاورزی خسارت‌دیده از سیل فروردین ۹۸ پلدختر بازدید کرد و در خصوص اختصاص اعتبار ۳۰ میلیارد تومانی به این پروژه قول مساعد داد.

وی در جلسه دیدار مردمی هم اظهار کرد: ضمن بررسی تمامی مشکلات موجود، اعتباری نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان را برای رفع مشکلات شهرستان پیشنهاد داده‌ایم.

از سوی دیگر علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو در بازدید از  سد تنگ معشوره عنوان کرد: برای تامین مالی این سد مطالعات لازم انجام شده است که اعتبارات قابل توجهی نیاز دارد. برای تامین مالی سد تنگ معشوره روش‌های مختلفی در نظر گرفته‌ایم تا با مصوبه سفر استانی هیات دولت بتوانیم به اجرای این سد شتاب دهیم.

محرابیان همچنین در بازدید از نیروگاه سیکل ترکیبی خرم‌آباد در جمع خبرنگاران از افزایش ظرفیت تولید برق کشور به ۶۰۰۰ مگاوات خبر داد.

در این سفر حجت‌الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه دیدارهای مردمی خود در لرستان در جمع خبرنگاران یادآور شد: دور اول سفرهای ریاست جمهوری و هیات دولت با هدف تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام و تزریق اعتباراتی برای این طرح‌هایی که برخی از آن‌ها سال‌ها متوقف شده، است. از طرفی در حاشیه بازدید وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از پروژه در دست احداث بیمارستان گهر دورود حسین گودرزی نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی تکمیل بیمارستان گهر دورود نیازمند ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار است.

همچنین سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی عمده‌ترین مشکل را در منطقه الشتر کمبود صنایع غذایی دانست و با حضور در جمع مردم الشتر بیان کرد: ۱۵۰۰ میلیارد برای حوزه کشاورزی لرستان دیده شده است.

ساداتی‌نژاد در بازدید از مجتمع  کشت و صنعت فجر صفا لرستان هم با بیان اینکه لرستان محوری در تامین امنیت غذایی کشور است، اظهار کرد: امیدواریم با مصوباتی که در این سفر صورت گرفته با کمک مردم و تولیدکنندگان بتوانیم شرایط بهتری را در لرستان رقم بزنیم.

سید حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان هم در جلسه شورای اداری کوهدشت حاضر شد و در این جلسه با بیان اینکه ۴۳۰۰ پروژه ورزشی نیمه‌تمام در کشور وجود دارد، گفت: از این تعداد ۱۲ مورد در کوهدشت است.

۱۸۰ مصوبه ماحصل سفر استانی رئیس‌جمهور به لرستان

استاندار لرستان از ۱۸۰ مصوبه ماحصل سفر استانی رئیس‌جمهور به استان خبر داد.

فرهاد زیویار در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل اطلاعات لرستان که امروز دوم دی‌ماه برگزار شد، اظهار کرد: پس از حدود چهار و نیم ماه از استقرار دولت سیزدهم تغییرات اساسی در انتصابات دولت انجام شده و مقارن با شکل‌گیری دولت جدید چند کار اساسی صورت گرفت که می‌توان به مواردی از آن‌ها اشاره کرد.

وی تصریح کرد: دولت در شرایطی سکان کار را در دست گرفت که کشور در سخت‌ترین شرایط اقتصادی به سر می‌برد و بودجه قبل از اینکه هزینه وضع موجود شود باید خرج بدهی‌های قبلی می‌شد. همچنین در ابتدای کار، بحث تدوین بودجه کشور مطرح شد و برنامه‌ دولت تغییر ریل‌گذاری‌ها بود که مقداری از مباحث متمرکز در پایتخت تغییر پیدا کرده و اداره امور کشور بیشتر به استان‌ها سپرده شود که این موضوع جزء مشغله‌های کاری دولت به‌حساب می‌آمد.

استاندار لرستان خاطرنشان کرد: موضوع بعدی مذاکرات ۱+۴ بود که عزتمندانه و مقتدرانه دنبال شد و در کنار آن اجلاس شانگهای بود که موقعیت جمهوری اسلامی ایران در شرایط خیلی خوبی به سمت جلو حرکت کرد و ایران به‌عنوان عضو رسمی انتخاب شد.

زیویار با اشاره به کرونا، اضافه کرد: دولت جدید در شرایطی کار را به دست گرفت که تعداد بیماران چهار رقمی شده بود و در استان لرستان روزانه بین ۱۲ تا ۱۷ نفر فوتی داشتیم که به لطف خدا و تدابیری که اندیشیده شد امروز در استان فوتی نداریم و این جزء برکاتی بود که با همکاری مردم و مسئولین شامل حال این دولت شد و امیدواریم استمرار داشته باشد.

وی بیان کرد: پس از گذشت حدود سه ماه از حضور در مسند خدمتگزاری مردم لرستان، لازم است چند نکته را عرض کنم؛ در ابتدای امر بحث بررسی نظام مسائل شهرستان‌های استان در اولویت کار قرار گرفت و به این منظور سفرهای استانی تدارک دیده شد که با کمک مدیران استان نظام مسائل استان تهیه و دسته‌بندی شد و مقارن با همین موضوع برنامه‌ریزی برای تمهیدات سفر استانی رئیس‌جمهور محترم و هیئت دولت انجام شد که این موضوع هم پر از خیروبرکت بود.

استاندار لرستان ادامه داد: بالغ‌بر ۱۸۰ مصوبه ماحصل سفر استانی رئیس‌جمهور و هیئت همراه بود که شامل پروژه‌ها و طرح‌های متعددی در حوزه‌های گردشگری، میراث فرهنگی، راه و راه‌آهن، آب، شبکه‌های آبرسانی، فاضلاب، تکمیل سدهای ناقص، احداث سدهای جدید و مباحث مربوط به مشکلات صنایع و کارخانجات و ایجاد صنایع تکمیلی در این سفر یک‌روزه بود که البته مقدمه سازی این سفر ۴۰ الی ۵۰ روز به طول انجامید.

نماینده عالی دولت در لرستان تصریح کرد: گام بعدی با همکاری و همیاری مدیران استان و نمایندگان محترم مجلس در مرکز پیگیری خواهد شد.

زیویار خاطرنشان کرد: امروز جلسه تکریم از خدمات مدیرکل پیشین اطلاعات استان و معارفه مدیرکل جدید است که از خدمات این عزیزان به‌عنوان سربازان گمنام امام زمان (عج) تقدیر می‌کنم.

وی با اشاره به اینکه این نهاد همیشه بازو و چشم بینای نظام برای اداره امور کشور است، افزود: در نظام اسلامی صرف‌نظر از رضایت خدای متعال حقوق انسان‌ها بسیار مهم است و گستردگی و حساسیت کار در حوزه‌های مبارزه با قاچاق، مبارزه با مفاسد، ضدانقلاب، اشرار و دشمنان کشور و … به‌گونه‌ای است که مردم به‌صورت محسوس بخشی از فعالیت‌ها را مشاهده نمی‌کنند.

استاندار لرستان در این مراسم ضمن تکریم مدیرکل اسبق اطلاعات استان برای مدیرکل جدید ضمن عرض تبریک، آرزوی موفقیت و عاقبت‌به‌خیری کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.