پروژه مرکز گوهر تراشی خرم‌آباد

زمان مطالعه این مطلب تنها: 3 دقیقه

پروژه مرکز گوهر تراشی خرم‌آباد

لرستان،بهشت گوهرتراشان ایران/گوهرتراشی لرستان در مسیر برند سازی
با احداث مرکز گوهرتراشی لرستان زمینه برای ایجاد اشتغال جوانان فراهم می شود.

به گزارش خبرگزاری فارس ، گوهرتراشی هنر تبدیل سنگ‌های معدنی به زیورآلات است و تاریخ این هنر به هزاران سال قبل باز می‌گردد.

در دنیای امروز نیز زیورآلات و سنگ تراشی دارای علاقه مندان بسیاری زیادی در سرتاسر جهان است و ابن موجب شده بازار زیورآلات همواره از رونق خوبی برخوردار باشد.

در این شرایط با توجه به اینکه استان لرستان دارای معادن غنی سنگ‌ها و مواد معدنی است،در صورت برنامه‌ریزی مناسب می‌تواند به یک از قطب‌های اصلی گوهرتراشی ایران و حتی منطقه تبدیل شود.

صنعت گوهر تراشی به دلیل اینکه یکی از فعالیت‌های زودبازده است، می‌تواند با هزینه‌ای کم، سود مناسبی و قابل توجهی ایجاد کرده و زمینه را برای ایجاد اشتغال جوانان فراهم نماید.

در حال حاضر با کمک تعدادی از فعالان این عرصه، زمینه برای ایجاد مرکز گوهرتراشی در لرستان فراهم شده است و اگر برنامه‌ریزی درستی در این زمینه ایجاد شده و بازاریابی مناسبی برای عرضه محصولات تولیدی پیدا شود و تکنولوژی مناسب نیز در اختیار فعالان این عرصه قرار گیرد،بی شک می‌تواند در ایجاد اشتغال و کاهش بخشی از بیکاری گسترده دیار لرستان موثر باشد.

*گوهر تراشی و ایجاد اشتغال 

امین دالوند، نایب رییس کمیته سنگ‌های گوهری کشور و یکی از فعالان صنعت گوهر تراشی است که در رابطه با فعالیت یک مرکزگوهرتراشی در خرم‌آباد، بیان کرد: دوره‌های آموزشی گوهرتراشی سال گذشته در لرستان برگزار شد و تلاش داریم تا این صنعت را در لرستان گسترش دهیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر مرکز گوهر تراشی خرم‌آباد، با فضای ۲۵۰ متر زمینه را برای اشتغال ۱۵ نفر فراهم کرده است.

نایب رییس کمیته سنگ‌های گوهری کشور افزود: تلاش می‌کنیم تا ابتدا با گسترش مرکز گوهرتراشی خرم‌آباد، زمینه را برای توسعه این صنعت در لرستان فراهم کنیم.

دالوند یادآور شد: در مرکزی که برای توسعه این صنعت پیش‌بینی شده است، به فضای بزرگی نیازمندیم، تا علاوه بر کارگاه گوهرتراشی، مرکز فروش آن را نیز احداث کنیم.

*زمینه برای استقبال مردم از این صنعت فراهم شود

وی در ادامه بیان کرد: در احداث مرکز صنعت گوهر تراشی در لرستان باید مکان خوبی انتخاب شود تا مورد استقبال مردم قرار بگیرد.

نائب رییس کمیته سنگ‌های گوهری کشور با بیان اینکه مرکز فعلی گوهرتراشی خرم‌آباد در میدان کیو قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: با توجه به قدمت این صنعت، مکان‌هایی تاریخی که تحت نظر میراث فرهنگی هستند برای احداث این مرکز مناسبت‌تر است.

دالوند ادامه داد: در صورتی که خوبی‌های این صنعت برای مردم بیان شود، مردم از آن استقبال بیشتری می‌کنند و زمینه برای فراهم کردن اشتغال جوانان مهیا می‌شود.

وی اضافه کرد: بازار فروش این محصول خوب است و سال گذشته، که اولین سال فعالیت این صنعت در لرستان بود، بیش از یک میلیارد درآمد داشتیم.

این مسوول گفت: به دلیل زیبایی و هنری بودن گوهرتراشی، این صنعت با استقبال خوبی روبه‌رو است و اگر تولید افزایش یابد، فروش نیز افزایش یافته و درآمد کسب می‌شود.

*صنعت گوهرتراشی یکی از ظرفیت‌های لرستان است

استاندار لرستان در ارتباط با صنعت گوهر تراشی در لرستان گفت: برخی از واحدهای صنعتی در این حوزه فعالیت خوبی دارند و اگر به همین صورت پیش‌ برود، آینده روشنی برای این صنعت پیش‌بینی می‌شود.

هوشنگ بازوند ادامه داد: برای احداث مرکز گوهرتراشی لرستان، به فعالین این حوزه ساختمان و یا زمین داده می‌شود تا بتوانند، این صنعت را ارتقا دهند.

وی افزود: احداث این مرکز اگر در مکان مناسبی قرار بگیرد، سرمایه بیشتری از آن به دست می‌آید.

استاندار لرستان تاکید کرد: برای اختصاص مکان این مرکز در حال پیگیری هستیم و بعد از طی کردن روال اداری و بررسی‌های کارشناسی شده این مکان به فعالین این عرصه داده می‌شود.

*در لرستان ۳۰ کانی قیمتی استخراج می‌شود

یک گوهرتراش لرستانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرم‌آباد، گفت: برخی سنگ‌های استخراج شده قیمتی و برخی از آن‌ها نیز نیمه‌قیمتی هستند.

مریم ترابی ادامه داد: حدود ۳۰ کانی قیمتی در لرستان استخراج می‌شود و این امر نشان‌دهنده استعداد بی‌نظیر لرستان در این حوزه است.

وی گفت: با اختصاص سرمایه‌ای اندک می‌توان در این حوزه سود فراوان به دست آورد و این در حالی است که ارزش افزوده برخی از سنگ‌های قیمتی از ۲۰ برابر نیز بالاتر می‌رود.

این گوهرتراش لرستانی عنوان کرد: از مسوولان استان انتظار داریم تا با حمایت از این صنعت در لرستان زمینه را برای ایجاد اشتغال جوانان بیشتری فراهم کنند.

*فعالیت در صنعت گوهرتراشی به صورت یکپارچه انجام شود

بر این اساس ،به نظر می‌رسد تا امروز در این حوزه هیچ فعالیتی به صورت یکپارچه انجام نشده است تا بتوان از این ظرفیت سود‌ بیشتری به دست آورد.

با بررسی‌های به عمل آمده در این ارتباط اگر در بحث آموزش بهتر عمل شود و سازمان‌های حمایتی مانند بهزیستی، کمیته امداد و… وارد عمل شده و به افراد تحت پوشش خود آموزش ارائه کنند، شاید بتوان در حوزه اشتغال در شرایط فعلی که اقدام یکپارچه انجام نشده است، زمینه برای ایجاد اشتغال جوانان و همچنین افراد جویای کار فراهم کرد.

وجود کانی‌های فراوان و افراد مستعد در هنر گوهرتراشی در لرستان، سود بالا و داشتن سرمایه کم می‌تواند به عنوان یک ظرفیت خوب برای استان واقع شود تا از آن برای ایجاد اشتغال استفاده شود.  96/4/23

گزارش از سیده یاسمن موسوی‌نژاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.