مخمل‌کوه خرم‌آباد همچنان در انتظار ساماندهی

زمان مطالعه این مطلب تنها: 2 دقیقه
پارک جنگلی مخمل کوه خرم‌آباد با ۴۷۵ هکتار وسعت به عنوان گنج خفته‌ای در صنعت گردشگری لرستان سال‌ها مورد غفلت قرار گرفت.
 مخمل کوه یکی از کوه‌های بسیار زیبای لرستان با ارتفاع نزدیک به 2 هزار متر در شمال شرق خرم‌آباد است که قسمتی از شهر خرم‌آباد را در دامن خود جای داده است
با واگذاری آن به شهرداری خرم‌آباد امید به رونق این ظرفیت بزرگ گردشگری زنده شده است.
مخمل کوه از مناطق دیدنی خرم‌آباد است که به خاطر گل‌سنگ‌های زیبا با رنگ سبز مخملی که در بهار روی سنگ‌ها رشد می‌کنند، به این اسم معروف شده است.
این کوه بافتی رسوبی دارد و بیشتر آن پوشیده از گلسنگ است با آغاز فصل بارش گلسنگ‌ها سیاه‌رنگ و آفتاب گریز هستند به همین علت قسمت‌هایی از مخمل کوه که کمتر آفتاب‌گیر است سرسبزتر و دیدنی‌تر است.
در قسمت انتهایی شمالی مخمل کوه در تنگ شبیخون به همت اداره کل منابع طبیعی لرستان پارک جنگلی دایر شده که در فصل بهار و زمستان بسیار دیدنی است، ولی همچنان از این ظرفیت آن‌طور که باید استفاده جدی نشده است.
پارک جنگلی مخمل کوه یکی از ظرفیت‌های بزرگ گردشگری لرستان است.
به گفته خانم احمدی کارشناس تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی اولین گیاهان یا ابتدایی‌ترین گیاهان این گلسنگ‌ها هستند و زمینه را برای رشد دیگر گونه‌های گیاهی فراهم می‌کنند که می‌توانند در فصول خشک یا نامساعد سال‌ها زندگی کنند و به‌محض اولین بارش باران می‌توانیم حیات را مجدد در آن‌ها ببینیم.
امیری کارشناس منابع طبیعی و آبخیزداری نیز گفت: این پوشش محلی خاص منطقه لرستان است و در هیچ کجا دیده نمی‌شود.
 ساختار زمین‌شناسی بر اثر فرسایش آب، حوضچه‌هایی به وجود آورده است که شاخص‌ترین آن هفت‌حوض است.
شیرزاد نجفی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان نیز گفت: مخمل کوه یکی از پروژه‌های منابع طبیعی است که ۴۷۵ هکتار مساحت و ۹۰ هکتار جنگل‌های طبیعی و دست کاشت دارد.
خادمی استاندار لرستان نیز با اشاره به اینکه مخمل کوه می‌تواند یک قطب گردشگری در کشور باشد افزود: اگر مخمل کوه ساماندهی و توسعه داده شود حداقل 6 ساعت مسافر را در شهر خرم‌آباد نگه می‌دارد.
رشیدی شهردار خرم‌آباد هم پارک جنگلی مخملکوه را یک ظرفیت و پتانسیل بسیار خوب برای استان و شهر خرم‌آباد دانست و اظهار داشت: شهرداری آمادگی تبدیل این پارک به یک قطب گردشگری را دارد که البته نیازمند کمک سایر دستگاه‌های اجرایی است.
هر چند نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و مدیران کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان در سال‌های گذشته و از دولت نهم تاکنون بر ساماندهی این کوه زیبا به عنوان منطقه گردشگری تأکید می‌کردند اما تا کنون این منطقه زیبا بدون ساماندهی مانده است.
این در حالی است که به گفته مسئولان راه و شهرسازی برای اجرای راه شکافی، زیرسازی، آسفالت، اجرای ایمنی و دور برگردان در مجموع دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان هزینه نیاز است.
امید می‌رود در سال جدید با کمک متولیان امر و بخش خصوصی بتوان در راه ساخت این منطقه گردشگری گامی برداشته شود.
مهناز رحمانی مهر/ خبرگزاری صداوسیما . 97/1/28

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.