عمر درخت بلوط نزدیک به 2000 سال است

زمان مطالعه این مطلب تنها: 2 دقیقه

عمر درخت بلوط نزدیک به 2000 سال است

 استاد مظفر افشار  معروف به پدر بلوط ایران در افتتاحیه تعاونی دانشجویی دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان واقع در شهر خرم آباد اظهار کرد: عمر درخت بلوط نزدیک به 2000 سال است و برای به ثمر رسیدن 40 تا 50 سال طول می‌کشد.

وی اضافه کرد: بلوط‌هایی که در سطح شهر خرم‌ آباد کاشت شده‌اند در سن 24 سالگی به ثمر رسیده‌اند و در کنار این گونه ارزشمند ما گونه‌های دیگری از جمله بنه، زالزالک، داغداغان و… را نیز پرورش داده‌ایم.

افشار به کاشت 13 هکتار از اراضی بام خرم ‎آباد به گونه‎های بومی اشاره کرد و  گفت: ممکن است نهالی که ما کاشت می‌کنیم رشد نکند اما همین‎که افراد را دخالت می‌دهیم باعث ایجاد دغدغه در آنها می‌شود؛ هدف ما اینست که با این کار حافظان جنگل را پرورش می‌دهیم.

پدر بلوط ایران خاطرنشان کرد: طی این 30 سال تخریب‌های زیادی در جنگل‌های زاگرس رخ داده است اما در بررسی‌های میدانی که انجام داده‌ایم جنگل‌های هم‌مرز ایلام و جاده پل زال بین 15 تا 30 درصد دچار زوال شده‌اند و بیشترین آسیب در مناطقی که نزدیک کانون ریزگرد هستند این تخریب‌ها را داریم. در منطقه نوژیان یک در هزار تخریب نداریم.

وی بیشترین تخریب را عامل انسانی دانست و گفت: بلوط‌ها بدون آبیاری نیز رشد می‌کنند و ما در د ر ز سنگ‌ها و کنار پای آنها نیز توانستیم این بذر را برویانیم اما در خاک اگر سال اول آبیاری نکنیم خشک می‌شود.

افشار یادآور شد: حال که کشور با کم‌آبی و بی‌آبی مواجه می‌شود باید اولویت کاشت درختان را به گونه‌های مقاوم اختصاص دهیم.

پدر بلوط ایران با بیان اینکه زاگرس ریه کشور بوده و مقدس است، افزود: جنگل‌های زاگرس حدود 1300 کیلومتر طول دارند که عمدتاً بلوط هستند و 45 درصد آب کشور توسط این جنگل‌ها تأمین می‌شود. سرچشمه‌های کارون، کرخه و زاینده‌رود این رشته‌کوه‌ها هستند پس باید در حفظ آنها کوشا باشیم. 16/9/95

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.