سال 95 و گره‌ پروژه‌هایی که باز نشد

زمان مطالعه این مطلب تنها: 5 دقیقه
سال 95 با تمامی سختی‌ها و دشواری‌هایش گذشت. در سال گذشته لرستان به‌صورت کلی با بهبود وضعیت مواجه بود و شاهد رشد قابل قبولی در حوزه‌های مختلفی بودیم.
طرح‌ها و پروژه‌های زیادی هم در استان بودند که با وجود تلاش‌های صورت گرفته تکمیل نشدند. این طرح‌ها تا پایان سال گذشته بلاتکلیف ماندند یا به بهره‌برداری نرسیدند. این موضوع در تمامی حوزه‌ها همچون اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و گردشگری به وضوح قابل مشاهده است.
مسئولان دلایل مختلفی برای این شرایط عنوان کرده و معتقدند؛ کمبود اعتبارات دلیل اصلی به نتیجه نرسیدن این طرح‌ها بوده است. البته برخی از این طرح‌ها باید از سوی بخش خصوصی عملیاتی می‌شد که در این حوزه نیز به دلیل عدم پرداخت تسهیلات و یا ناتوانی در زمینه‌های مالی و مدیریتی تعیین تکلیف نشدند. البته این بلاتکلیفی تنها مختص به سال گذشته نیست؛ چراکه سال‌هاست این پروژه‌ها به بهره‌برداری نرسیده‌اند و بازهم مردم لرستان چشم‌انتظار تحقق وعده‌های مسئولان هستند.
به عنوان نمونه در حوزه صنعت برخی از پروژه‌ها و طرح‌ها همچون کارخانه سیمان خرم‌آباد، نیروگاه خرم‌آباد، ژنراتور سازی، چرم و پوست و طرح‌های دیگر سال‌هاست تعیین تکلیف نشده‌اند و تلاش‌ها برای به سرانجام رسیدن آن‌ها همچنان ادامه دارد.
در سایر حوزه‌ها نیز چنین موضوعی را می‌توان مشاهده کرد. به همین دلیل انتظار اساسی مردم لرستان تحقق وعده‌های مسئولان است؛ چراکه بلاتکلیفی این طرح‌ها جز هدر رفتن سرمایه‌های مردم این دیار سودی ندارد و پیش از رسیدن به شرایط بهره‌برداری و تکمیل فرسوده می‌شوند. از سوی دیگر دولت نیز باید اعتبارات ویژه‌ای را برای تعیین تکلیف و بهره‌برداری از طرح‌های مذکور در نظر بگیرد و با ارائه تسهیلات ویژه و مشوق‌های لازم به بخش خصوصی روند تکمیل این طرح‌ها را تسریع بخشد.
لزوم حمایت بانک‌ها از بخش تولید
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت بیان می‌کند: در سال گذشته لرستان در تمامی شاخص‌های حوزه صنعت با رشد قابل‌توجهی مواجه بود و حتی در برخی از مواقع رتبه‌های برتر کشوری را نیز کسب کرد. با وجود تمامی موفقیت‌های به دست آمده در سال گذشته، برخی پروژه‌ها آن‌گونه که برنامه‌ریزی کرده بودیم پیش نرفتند. «محمدرضا صفی‌خانی» ادامه می‌دهد: به عنوان نمونه پتروشیمی کوهدشت را باید یکی از طرح‌هایی دانست که در سال گذشته با وجود تلاش‌های صورت گرفته به دلایل مختلف به نتیجه نرسید. از سوی دیگر تلاش زیادی برای تعیین تکلیف کارخانه سیمان خرم‌آباد صورت گرفت اما این کارخانه نیز نتوانست به نتیجه قابل‌قبول برسد. انتظار می‌رود که بانک عامل اقدامات لازم را برای تعیین تکلیف این مجموعه انجام دهد.
وی اظهار می‌کند: به‌هرحال باید بپذیریم که سرمایه‌گذار کنونی کارخانه سیمان خرم‌آباد توانایی ادامه فعالیت ندارد. بهترین راهکار استفاده از ظرفیت سایر سرمایه‌گذاران و یا تعیین تکلیف مجموعه از سوی بانک عامل است. صفی‌خانی در ادامه با اشاره به لزوم حمایت هر چه بیشتر بانک‌ها در راستای پرداخت تسهیلات، می‌گوید: بخش تولید با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کند، بنابراین باید با برنامه‌ریزی مناسب به‌منظور تزریق تسهیلات و نقدینگی موردنیاز واحدهای تولیدی اقدام کرد. در همین راستا انتظار می‌رود که بانک‌های عامل انعطاف بیشتری از خود نشان داده و تسهیلات موردنیاز را به واحدهای تولیدی به‌خصوص متوسط و بزرگ پرداخت کنند.
این مسئول می‌افزاید: برای توسعه صنعتی نیازمند سرعت بخشیدن به انجام فعالیت‌ها هستیم. در این راستا انتظار می‌رود که دستگاه‌های مسئول به‌خصوص بانک‌ها اقدامات ویژه‌ای انجام دهند.
تعیین تکلیف 24 واحد تولیدی بزرگ
رئیس سازمان صنعت با اشاره به تلاش برای تعیین تکلیف 24 واحد تولیدی بزرگ و مهم استان، می‌گوید: از همان ابتدا استراتژی اصلی خود را بر تعیین تکلیف این طرح‌ها در قالب واحد تولیدی قرار دادیم که بی‌گمان با به نتیجه رسیدن آن‌ها شاهد توسعه صنعتی قابل‌توجه لرستان خواهیم بود.
صفی‌خانی ادامه می‌دهد: به عنوان نمونه کارخانه داملران یکی از طرح‌های مهم اقتصادی استان است که در سال گذشته با اقدامات صورت گرفته و تغییر مدیریت در این واحد توانستیم تا حدودی مشکلات و چالش‌ها را برطرف کنیم.
وی عنوان می‌کند: برای اصلاح ساختار کارخانه داملران به 30 میلیارد تومان سرمایه در گردش نیاز است که هنوز بانک عامل اقدام به پرداخت این رقم نکرده؛ همین موضوع باعث از دست رفتن فرصت‌ها شده است. انتظار می‌رود که اقدامات مورد نیاز در این راستا هر چه سریع‌تر انجام گیرد.
از وضعیت فعلی نساجی بروجرد راضی نیستیم
صفی‌خانی با اشاره به آخرین وضعیت کارخانه نساجی بروجرد، می‌گوید: از وضعیت فعلی کارخانه نساجی بروجرد راضی نیستیم و انتظار داریم که بانک ملی به عنوان بانک عامل، سرمایه در گردش مورد نیاز را به این واحد مهم و بزرگ تولیدی لرستان پرداخت کند.
وی بیان می‌کند: در مورد کارخانه پارسیلون خرم‌آباد نیز باید گفت که اقدامات زیادی برای تعیین تکلیف این مجموعه تولیدی انجام گرفته و شاهد برطرف شدن بخش زیادی از موانع موجود هستیم. با این وجود هدف اصلی بازگرداندن آن به بخش تولید و اقتصاد لرستان است که امیدواریم این مهم با حمایت‌های مسئولان ارشد استان و سایر دستگاه‌های اجرایی هر چه سریع‌تر عملیاتی شود.
این مسئول می‌افزاید: بخش صنعت لرستان گره‌های زیادی داشته و برای باز کردن آن‌ها باید تمامی دستگاه‌های مسئول و نهادهایی همچون بانک‌ها از ظرفیت خود استفاده کنند تا بتوان به نتایج مورد انتظار دست یافت.
هتل‌های بلاتکلیف
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان بیان می‌کند: در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری چندین پروژه به دلایل مختلفی پیشرفت مورد انتظار را نداشته‌اند. به عنوان نمونه هتل صدف خرم‌آباد به دلیل اختلافات و موانعی که شهرداری ایجاد کرد در سال گذشته به بهره‌برداری نرسید. امیدواریم در ماه‌های ابتدایی امسال شاهد تکمیل این مجموعه و بهره‌برداری از آن باشیم.
«غلامرضا سلیمانی» ادامه می‌دهد: هتل بام را نیز باید یکی از پروژه‌های در دست احداث استان دانست. این پروژه با وجود پیشرفت قابل‌توجه طی سال‌های قبل، در سال 95 پیشرفت مورد انتظار را نداشت. امیدواریم مشکلات این طرح مهم در سال جدید برطرف شود تا شاهد بهره‌برداری از آن باشیم. انتظار می‌رود که دستگاه‌های مختلف به خصوص شهرداری به این طرح کمک‌ کنند. پروژه هتل بهلولی نیز در مراحل پایانی تکمیل قرار دارد که به دنبال بهره‌برداری و تعیین تکلیف این هتل هستیم.
سلیمانی با اشاره به آخرین وضعیت هتل صخره‌ای خرم‌آباد هم اظهار می‌کند: با آغاز به کار سرمایه‌گذار جدید پیشرفت این هتل افزایش داشته است. قرار بود که بخشی از این مجموعه تا پایان سال گذشته به بهره‌برداری برسد، اما با توجه به تغییر نقشه و استفاده از طراحی‌های جدید، این موضوع به تأخیر افتاد. امیدواریم در ماه‌های ابتدایی امسال شاهد تکمیل و بهره‌برداری از این مجموعه باشیم.
وی می‌افزاید: در مورد وضعیت هتل شاپور خواست و بلاتکلیفی آن نیز باید گفت؛ در سال گذشته تلاش‌های زیادی از سوی مدیریت ارشد استان برای تعیین تکلیف این مجموعه انجام شد. قرار بود هلدینگ تأمین اجتماعی اقدام به سرمایه‌گذاری در این مجموعه کند که به دلایلی این امر محقق نشد. پس از آن مذاکراتی با بنیاد مستضعفان صورت گرفت. بنیاد نیز آمادگی خود را برای حضور در این عرصه اعلام کرد. در صورت تأمین امکانات تا خردادماه 96 شرایط برای بهره‌برداری از این هتل مهیا خواهد شد.
گره اصلی در ساماندهی قلعه فلک‌الأفلاک
سلیمانی با اشاره به آخرین وضعیت ساماندهی قلعه فلک‌الأفلاک می‌گوید: در سال گذشته با تلاش‌های صورت گرفته از سوی استاندار شاهد برگزاری نشست‌های ویژه‌ با مسئولان ارشد کشور بودیم، حتی جلساتی نیز با فرماندهان ارتش و سپاه برگزار شد. پس از تلاش‌های متعدد اعتبار موردنیاز برای ساماندهی قلعه‌ فلک‌الأفلاک تأمین‌شده و به دنبال تأمین زمین مورد نیاز برای جابه‌جایی هستیم.
وی بیان می‌کند: با توجه به کمبود موزه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی، راهکار اساسی برای ایجاد این زیرساخت‌ها ساماندهی قلعه فلک‌الأفلاک است. بر همین اساس می‌توان پس از تحقق این هدف از ساختمان‌های موجود در عرصه قلعه استفاده لازم را برد. به عنوان نمونه در نظر داریم در یکی از ساختمان‌های قدیمی موجود در مهمانسرای ارتش، موزه مردم‌شناسی ایجاد کنیم. با تحقق این هدف فلک‌الأفلاک به موزه باستان‌شناسی تبدیل خواهد شد. قرار است چندین موزه خصوصی را نیز در حریم قلعه تأسیس کنیم.
این مسئول می‌گوید: مهم‌ترین خواسته اصلی مردم لرستان را باید ساماندهی قلعه عنوان کرد که در سال گذشته نیز محقق نشد، اما امیدواریم امسال گام‌های اساسی در این راستا برداشته شود.
 اهداف تعیین شده در حوزه اشتغال
«علی آشتاب» مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان بیان می‌کند: در حوزه اشتغال‌زایی تا حدود قابل‌توجهی به اهداف پیش بینی شده و برنامه اصلی استان در سال 95 دست یافته‌ایم؛ به نحوی که قدم‌های مناسبی در حوزه اشتغال لرستان برداشته شده و شاخص‌های مورد نیاز نیز به دست آمده‌اند. این روند در سال آینده نیز ادامه خواهد داشت و بی‌گمان با توجه به اقدامات انجام شده می‌توان شاهد بهبود وضعیت اشتغال در لرستان بود.
علی عبداله‌زاده/ همشهری  96/1/15

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.