رویای آب «کاکارضا» برای خرم‌آباد محقق شد/ افتتاح پروژه ۱۲ ساله

زمان مطالعه این مطلب تنها: 2 دقیقه

رویای آب «کاکارضا» برای خرم‌آباد محقق شد/ افتتاح پروژه ۱۲ ساله

خبرگزاری مهر : پروژه انتقال آب کاکارضا به شهر خرم آباد بعد از گذشت ۱۲ سال امروز (7/11/95)با حضور وزیر نیرو در محل تصفیه خانه آب شهر خرم آباد به بهره برداری رسید.

طرح انتقال آب کاکا رضا یکی از طرح‌های بزرگ انتقال آب حوزه به حوزه در کشور محسوب می‌شود که با اجرای کامل آن سالانه ۱۳۵ میلیون مترمکعب از آب رودخانه کاکا رضا به حوزه خرم‌آباد منتقل خواهد شد.

تحقق رؤیایی انتقال آب کاکا رضا به شهر خرم‌آباد

با احداث سد مخزنی و بندهای انحرافی در بستر و مسیر رودخانه کاکا رضا خرم‌آباد علاوه بر تأمین ۵۶ میلیون مترمکعب آب مصرفی خانگی و صنعتی شهر خرم‌آباد، بخش عمده‌ای از اراضی کشاورزی دیم این شهرستان به کشت آبی تبدیل خواهد شد.

با اجرای این سد و شبکه آبیاری مناطق پایین‌دست، حدود هشت هزار هکتار اراضی دیم دشت‌های بادیه، ده پیر، قلعه جغد و کمالوند خرم‌آباد به کشت آبی تبدیل خواهد شد. همچنین طرح سیستم انتقال آب کاکا رضا علاوه بر دستاوردهای بزرگ در حوزه کشاورزی و آب می‌تواند به یک جاذبه مهم گردشگری در منطقه تبدیل شود.

این طرح در چهار مرحله اجرایی شده است که در مرحله نخست عملیات اجرایی بند انحرافی و حوضچه رسوب و سامانه انتقال آب آن از سال ۸۳ آغازشده است. این مرحله از طرح شامل بند انحرافی و تونل انتقال آب به طول سه هزار و ۱۱۱ متر و قطر تمام‌شده ۳.۷ متر با ظرفیت حداکثر ۱۵ مترمکعب در ثانیه است.

مرحله دوم این طرح نیز مربوط به سامانه انتقال و احداث کانال آب‌رسان به طول شش هزار و ۵۸۷ متر و عرض کف ۲.۲ متر است که با مقطع ذوزنقه‌ای همراه با ابنیه آن اجرا می‌شود.

همچنین مرحله سوم این طرح نیز که مربوط به عملیات اجرایی دو سد سراب تلخ و مخمل کوه در حوضه خرم‌آباد است در دستور کار قرارگرفته است. پس از انتقال آب به خرم‌آباد کار ایجاد شبکه‌های توزیع مرحلهچهارم این طرح محسوب می‌شود.

تامین آب شهر نیم میلیون نفری

در این راستا به‌منظور تسریع در رساندن آب کاکا رضا به خرم‌آباد پروژه خط انتقال آب به طول ۳۵ کیلومتر به کارفرمایی شرکت آب و فاضلاب شهری و پیمانکاری قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در دستور کار قرار گرفت تا بتواند راه‌حلی زودبازده برای تأمین آب شرب شهر خرم‌آباد باشد.

تسریع در اجرای این پروژه ازآنجا حائز اهمیت بود که طی سال‌های اخیر با شدت گرفتن خشک‌سالی‌ها در استان لرستان و کاهش میزان آبدهی چشمه‌های سطح شهر خرم‌آباد متولیان امر برای تأمین آب جمعیت بیش از نیم میلیون نفری خرم‌آباد در فصل تابستان با مشکلاتی مواجه بودند.

در حال حاضر بخش عمده‌ای از آب شرب موردنیاز شهر خرم‌آباد از چشمه‌های این شهر و همچنین برخی چاه‌های آب حفرشده تأمین می‌شود که استمرار خشک‌سالی‌ها می‌توانست مرکز لرستان را با کابوس کم‌آبی مواجه کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.