دانشگاه لرستان در مسیر توسعه

زمان مطالعه این مطلب تنها: 4 دقیقه

محمد فیضیان معاون پژوهشی دانشگاه لرستان گفت : در حال حاضر دانشگاه لرستان یکی از توانمندترین و مجهزترین آزمایشگاه های دانشگاهی کشور را دارد  که به عنوان یک آزمایشگاه مرجع در منطقه پنج کشور بسیاری از مطالعات و تحقیقات را انجام می دهد.ظرفیت علمی و پژوهشی دانشگاه لرستان طی سال های اخیر بسیار رشد داشته است که در همین راستا آزمایشگاه دانشکده فنی این دانشگاه سال گذشته با اعتبار هفت میلیارد تومان تجهیز شد و ارتقا یافت.

به گفته معاون پژوهشی دانشگاه لرستان   راه اندازی آزمایشگاه مرکزی شماره ۲ دانشگاه لرستان با اعتبار ۴۰ میلیارد افتتاح شده است .این آزمایشگاه با تجهیزات و دستگاه های پیشرفته در زمینه سلامت غذا فعال شده است که انتظار می رود دستگاه های مربوطه در راستای تعیین سلامت و ارتقای سطح مواد غذایی صادراتی استان از این ظرفیت استفاده کنند.

وی با اشاره به رتبه سوم آزمایشگاه دانشگاه لرستان پس از دانشگاه های صنعتی شریف و فردوسی گفت: همچنین مرکز نوآوری دانشکده فنی دانشگاه در زمینی مساحت یک‌هزار مترمربع راه اندازی و هشت هسته فناور در آن ایجاد شده است.برخی از این هسته ها قراردادهای بزرگ و مهمی از جمله قرارداد با بانک ملی مرکزی منعقد کرده اند و در حال فعالیت هستند.

فیضیان اظهار داشت: هسته فناور مرکز نوآوری دانشگاه لرستان در تیم های چند نفره با سه گروه هیات علمی در حال تحقیق است که طراحی پرینتر سه بعدی و پهباد با ویژگی جنگل های لرستان در برنامه آنها قرار دارد.

وی ادامه داد: در راستای ارتقای علمی هیات علمی این دانشگاه نیز تهیه مقالات و کارهای پژوهشی در اولویت قرار گرفته است که امسال رتبه علمی (آی اس آی) دانشگاه لرستان ارتقا یافت و پس از پیگیری های فراوان؛ مقالات هیات علمی آن در رتبه بندی تایمز قرار گرفته است.

معاون پژوهشی دانشگاه لرستان گفت :مجوز مرکز لرستان شناسی دانشگاه با توجه به وجود افراد فرهیخته و برجسته علمی در استان اخذ شده اما به دلیل نبود اعتبار تاکنون اقدامی در این زمینه نشده است.

فیضیان اضافه کرد: سال گذشته مراکز تحقیقات زنبور عسل و بلوط در دانشگاه لرستان راه اندازی شد و راه اندازی پژوهشکده لرستان شناسی در حوزه های فرهنگی و دینی از دیگر اولویت های این دانشگاه است.

وی عنوان کرد: ۲ نفر از اعضای هیات علمی این دانشگاه امسال در لیست فدراسیون سرامدان علمی قرار گرفتند و اکنون اعضای هیات علمی دانشگاه لرستان امکان تدریس در خارج از کشور را دارند که در صورت حمایت دانشگاه های خارجی سفر این افراد ۶ ماه نیز تمدید می شود.

معاون پژوهشی دانشگاه لرستان همچنین گفت: ۳۳۴ مقاله ساینس، ۳۹۳ مورد مقالات اسکوپوس و ۳۰۲  مقاله آی اس ای پارسال در این دانشگاه  نوشته شده است.

فیضیان با اشاره به فرصت های مطالعاتی اساتید و فعالیت شرکت های دانش بنیان در این دانشگاه بیان کرد: با توجه به رسالت دانشگاه های کشور برای تبدیل علم به ثروت و کار آفرینی دانشجویان‌؛ مرکز نوآوری دانشگاه فعال شده است.

وی با بیان اینکه فعالیت های پژوهشی نیازمند همراهی مردم و دانشجویان، اعضای هیات علمی؛ محققان و کارآفرینان است، ادامه داد: دکتر محسن عادلی یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه لرستان با دانشگاه فری برلین آلمان همکاری دارد و با محققان آلمانی و فرانسوی در زمینه های پزشکی مطالعاتی انجام شده است.

وی اضافه کرد: پهنای باند اینترنت دانشگاه به تازگی از ۱۵۵ مگا بیت به ۲۰۰ مگا بیت رسیده است و ظرفیت ارتقا این خدمت تا ۳۵۵ مگا بیت وجود دارد.

معاون پژوهشی دانشگاه لرستان همچنین گفت: تعداد بانک های اطلاعاتی این مرکز به ۶۷۳ مورد رسیده و نخستین مجله انگلیسی تنوع زیستی و جانوری و نشریه گروه ریاضی آن به زبان انگلیسی چاپ شده است.

آی اس ای نام موسسه و سازمانی برای اعتبار سنجی مقالات علمی است و باتوجه به این که این مجموعه به صورت تخصصی روی این موضوع کار می کند ، به همین دلیل آی اس ای معیاری شده است برای بررسی اعتبار یک مقاله علمی،همانطور که کیلوگرم یک واحد سنجش برای وزن است، مقالات هم واحدهای اندازه گیری و اعتبار سنجی دارند که آی اس آی یکی از معیارهای سنجش مقاله در سطح جهانی است.

هشت هزار و ۴۶۶ دانشجو در دانشگاه لرستان تحصیل می کنند؛  اکنون ۱۹۴ رشته تحصیلی در این دانشگاه فعال است که از این مجموع ۴۹ رشته در مقطع دکترای تخصصی، ۷۹ رشته کارشناسی ارشد، ۶۵ رشته مقطع کارشناسی و دامپزشکی در مقطع دکترای حرفه ای ارایه می شود.99/9/29

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.