خرم‎ آباد شهری بدون بازی

زمان مطالعه این مطلب تنها: 4 دقیقه

خرم‎ آباد شهری بدون شهربازی

در جامعه کنونی که بازی‎های رایانه‎ای و مجازی، تحرک را در کودکان و نوجوانان به حداقل رسانده‎اند و از طرفی دشمن با همین ابزار به‌قصد تهاجم فرهنگی، قدرت اندیشیدن و تفکر را در نسل جوان نشانه رفته است انجام بازی در فضاهای شاد و متنوع و به‌صورت دسته‌جمعی می‎تواند راهکاری مناسب در کاهش اثرات مخرب این نوع بازی‌ها باشد.

این موضوع در حالی است که خرم‎آباد به شهر بدون شهربازی لقب گرفته و کودکان از پارک تنها فضای سبز و درخت آن را می‎شناسند. شهربازی کیو با فنس‎هایی که دور آن پیچیده شده زندان گوانتانامو را یادآوری می‎کند و به متروکه‎ای مخوف تبدیل شده است.

سال‎ها قبل صدای قهقهه و شادی در آن گوش فلک را کر می‎کرد اما امروز چون شهر مردگان از کنارش که رد می‎شوی خوف عجیبی تمام بدنت را فرا می‎گیرد.مرگ و سکون در آن می‎چرخد و صدای زوزه‎اش از هر گوشه به صدا می‎آید.

قرار است در چند نقطه از شهر، شهربازی راه‎اندازی شود

وحید رشیدی شهردار خرم‌آباد در این رابطه اظهار کرد: شهربازی یکی از نیازهای اولیه محیط شهری محسوب می‌شود.

وی با اشاره به شهربازی پارک کیو خرم‌آباد بیان کرد: این شهربازی توسط مستأجر اداره می‌شد که هم‌اکنون با پیمانکار در مراحل پایانی فسخ قرارداد هستیم.

رشیدی ادامه داد: با خلعیت قطعی مجموعه اگر مشکل انتقال دستگاه‌های فرسوده برطرف شود تا پایان سال راه‌اندازی خواهد شد.

شهردار خرم‌آباد خاطرنشان کرد: هم‌اکنون برای احداث شهربازی با چند سرمایه‌گذار صحبت شده که در قسمت‌های دیگر راه‌اندازی شود اما فعلاً در مراحل ابتدایی هستیم.

رعایت مسائل امنیتی و استاندارد وسایل بازی از سوی مسئولین فضای سبز پارک‎ها یا گردانندگان شهرهای بازی امری ضروری است. امروزه در اکثر پارک‎ها یا شهرهای بازی استان‎ها کمتر به مسائل ایمنی توجه می‎شود. بست‎های شکسته، بلبرینگ‎های زنگ‎زده و معیوب، زنجیرهای غیرمطمئن و نامتوازن تاب‎ها، کف سازی خطرناک مملو از سنگ و ماسه و شن، وسایل بازی فلزی کهنه و غیراستاندارد و… حاکی از به بازی گرفته شدن استاندارد در این اماکن است. این وضعیت علاوه بر احتمال بروز حوادث ناگوار برای کودکان، باعث افزایش دلهره و نگرانی والدینی می‎شود که برای گذراندن ساعاتی خوش به این مکان‎ها می‎روند.

شهربازی مشکل حقوقی دارد و باید رفع شود

زهرا نظری، نائب رئیس شورای شهر خرم‎آباد نیز اظهار کرد: شورای شهر پیگیر موضوع تعطیلی شهربازی است چراکه نه‌تنها جایی برای گذران فراغت کودکان است بلکه نیاز فیزیولوژیک او بوده و شخصیتش تکمیل می‎شود.

وی بابیان اینکه شهر ما بدون شهربازی است، ادامه داد:در حال پیگیری راه‌اندازی شهربازی هستیم اما مشکل حقوقی دارد و باید رفع شود.

نظری با اشاره به اینکه هم‌اکنون بهترین نقطه شهر را شهربازی کیو دارد، گفت: متأسفانه با پیمانکار قبلی شهردار وقت قراردادی بسته است که مانند قرارداد ترکمانچای بود.

نائب رئیس شورای شهر خرم‎آباد بیان کرد: وی تجهیزاتی فرسوده دارد و می‎گوید که باقیمت زیاد این‌ها را از من خریداری کنید؛ این وسایل همه غیراستاندارد نیز هستند.

وی بابیان اینکه شهرداری با یک سرمایه‌گذار نیز صحبت کرده که امیدواریم در آینده شهربازی را راه‎اندازی کند، گفت: شورای شهر نیز پیگیر موضوع بوده و به شهردار تذکرات لازم داده‌شده است.

نظری با اشاره به اینکه شهردار پیگیر است که با هزینه کم شهربازی را تحویل بگیرد تا هزینه زیادی تحمیل نشود،اظهار کرد: راه‎اندازی شهربازی را یک ضرورت می‎دانیم که دیر هم برای آن اقدام شده است برای همین پیگیر هستیم تا به‌زودی مشکل آن برطرف شود.

نائب رئیس شورای شهر خرم‎آباد گفت: اطمینان می‎دهیم که در آینده‎ای نزدیک شهربازی با سرمایه‎گذار خوب و وسایل کیفی و متنوع شروع به کار می‎کند.

وی بابیان اینکه با پیمانکار فعلی فسخ قرارداد شده و تأکید ما این است که سرمایه‌گذار خوب با وسایل جدیدتری آن را تحویل بگیرد، ادامه داد: بحث ما روی موضوع حقوقی آن است چراکه روی حکمی که برایشان صادرشده اعتراض کردند برای همین طول کشید وگرنه تابه‌حال راه‎اندازی شده بود.

نظری تأکید کرد: مردم باید مطالبه گر باشند تا در انجام پروژه‎ها تسریع صورت گیرد؛ ما نیز با مردم هم‌نظریم.

در اکثر کشورهای دنیا استانداردهای مختلفی برای وسایل بازی تعریف می‎شود. به‌طورکلی وسایل بازی از دو نظر فیزیکی و شیمیایی بررسی می‎شوند که به لحاظ شیمیایی شامل آزمون‎های بررسی میزان آرسنیک، باریم، کادمیم، کرم، سرب و جیوه در مواد به‌کاررفته در وسایل بازی است. همچنین ازنظر فیزیکی نیز آزمون‎های بررسی مواردی نظیر داشتن لبه تیز، نوک‌تیز، سقوط، گشتاور،کشش، فشردگی و … موردبررسی قرار می‎گیرد. بدون شک بررسی این موارد نیاز به متخصصین و افرادی دارد که در این زمینه تجربه کافی دارند، درصورتی‌که در کشور ما عمدتاً انجام خرید وسایل بازی جهت پارک‎ها و شهرهای بازی توسط مسئولین خرید سازمان‎ها انجام می‎شود که مسلماً شناختی از مواد شیمیایی مجاز در ساخت وسایل بازی ندارند و بیشتر به نام شرکت‎ها، نحوه همکاری آنها و یا نوع پرداخت مبالغ اهمیت می‎دهند.

شورای شهر و شهردار می‎خواهند از سرمایه‌گذار بخش خصوصی استفاده کنند

مهندس رضا آریایی، سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان نیز بیان کرد: برای پیگیری راه‌اندازی شهربازی شورای شهر و شهرداری به دنبال این هستند که بتوانند از بخش خصوصی استفاده کنند.

وی ادامه داد: با توجه به مشکلاتی که با اداره استاندارد به لحاظ غیراستاندارد بودن تجهیزات پیش‌آمده الان شهربازی فعالی نداریم و تعطیل هستند.

آریایی اضافه کرد: شورای شهر و شهردار می‎خواهند از سرمایه‌گذار بخش خصوصی استفاده کنند که شهربازی‎ها را در اختیارش قرار دهند که البته مقداری پیگیری قانونی دارد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان گفت: آنها پیگیر هستند تا برای تابستان سال آینده آن را به بهره‌برداری برسانند که تا این لحظه به نتیجه‎ای نرسیده‎اند.

وی تأکید کرد: به‌طورجدی پیگیر موضوع هستیم که عملیاتی شود.

متأسفانه در نصب و نگهداری وسایل شهربازی‎ها نیز بازهم به تجارب متخصصین امر نیازی احساس نمی‎شود و هر وقت وسیله‎ای کاملاً از کار بیفتد یا شکستگی و استهلاک آن کاملاً مشهود باشد، تعویض یا تعمیر می‎شود و عملاً از بازدیدهای دوره‎ای خبری نیست. دلیل این مدعا حوادث ریزودرشتی که بعضاً در شهرستان‎ها رخ می‎دهد.

حتی اگر رفتگری به رفتگران شهر افزوده شود در توسعه گردشگری بی‌تأثیر نیست

امین قاسمی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان نیز بیان کرد: شهربازی تأسیساتی است که مورداستفاده عموم قرار می‎گیرند.

وی با اشاره به نقش شهربازی‎ها در صنعت گردشگری بیان کرد: هیچ کاری حتی اگر رفتگری به رفتگران شهر افزوده شود و بتواند خدماتی ارائه دهد در توسعه گردشگری بی‌تأثیر نیست و کمکی می‎کند که اگر گردشگری می‎آید استفاده کند.

قاسمی افزود: شهربازی نیز که جای خود دارد و بسیار مؤثر است و می‎تواند تأثیر زیادی داشته باشد در جذب گردشگران و ماندگاری بیشتر آنها که باید مدنظر قرار بگیرد.

تحرک و جنب‌وجوش در سنین کودکی باعث تقویت قوای جسمی و ذهنی کودک در بزرگ‌سالی خواهد شد. برای همین توجه به استانداردهای لازم و ایجاد فضاهای ایمن در سطح شهرها جهت پر کردن اوقات فراغت نسل جوان‎تر بیش از گذشته ضروری به نظر می‎رسد. امید است متولیان امر و مسئولین شهرداری‎ها و فضای سبز در ایجاد، توسعه و نگهداری و بازدید علمی از فضاها و مکان‎ها بازی کودکان، راه را برای توسعه همه‌جانبه کودکان امروز و آینده‌سازان فردا هموار سازند تا خانواده‎ها در انتخاب گزینه پارک یا شهربازی برای پر کردن اوقات فراغت فرزندانشان به خود تردید راه نداده و نگران خطرآفرین بودن وسایل شهرهای بازی و پارک‎ها نباشند.  96/11/28

گزارش از سمیرا عزیزی خبرنگار ایسنا منطقه لرستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.