برخورد صاعقه، علت تخریب بخشی از ساختمان باشگاه افسران

زمان مطالعه این مطلب تنها: < 1 دقیقه
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان در خصوص تخریب بخشی از ساختمان تاریخی باشگاه افسران خرم‌آباد، گفت: ساختمان مذکور و دیگر مستحدثات در تملک ارتش در راستای اجرای قانون آزادسازی عرصه و حریم قلعه فلک الافلاک در بیستم فرودین ماه سال جاری تحویل این اداره کل گردید که به دلیل شرایط خاص بلافاصله مرمت آن در دستور کار قرار گرفت.
 سید امین قاسمی در ادامه گفت: این عمارت به دلیل عدم نگهداری مناسب در طول سالیان گذشته و مشکلاتی نظیر شکستگی و نشت لوله‌های فاضلاب سرویس‌های بهداشتی الحاق شده، حبس رطوبت و جلوگیری از تنفس طبیعی به سبب اجرای چندلایه روکش سیمانی، خستگی سازه خشتی و گلی دیوارهای باربر و جانبی در وضعیت نامناسب و وخیمی قرار داشت که پس از تحویل ساختمان از ارتش بلادرنگ کار مستند نگاری وضع موجود و اقدامات مرمتی و حفاظت اضطراری آن شروع شد.
وی با اشاره به اقدامات انجام‌شده در خصوص مرمت اضطراری این اثر از قبیل حذف الحاقات، سبک‌سازی سقف و شمع گذاری و استحکام‌بخشی قسمتی از دیوارهای در حال ریزش گفت: به دلیل حجم بالای آسیب‌های موجود در بنا، ریزش بی‌وقفه نزولات جوی در طی ماه‌های اردیبهشت و خردادماه و وزش طوفان و صاعقه در روز 12 خردادماه بخشی از دیوار گوشه جنوب شرقی بنا ریزش کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان در ادامه اظهار داشت: این اداره کل به‌منظور جلوگیری از وقوع حوادث مشابه در بندرها حال حاضر مطابق دستورالعمل‌های حفاظتی و مرمتی مشغول استحکام‌بخشی بنای مذکور است.
لازم به ذکر است باشگاه افسران و باغ ارم خرم‌آباد به شماره 9972 و به تاریخ 1382/6/23 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.   97/3/13

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.