ایجاد خزانه استاندارد برای اشیا میراث فرهنگی

زمان مطالعه این مطلب تنها: 2 دقیقه
 اسکندر فلاح وند ظهر امروز در جلسه شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان که در سالن جلسات استانداری لرستان برگزار شد اظهار داشت: سهم میراث فرهنگی از اعتبارات شناور سال 95 معادل 413 میلیارد و 670 میلیون تومان بوده که آنچه از طریق میراث فرهنگی مصوب شد 72 میلیارد تومان بود که از این میزان 46 میلیارد و 648 میلیون تومان به‌صورت نقدی جذب شد و سه میلیارد و 600 میلیون تومان نیز اوراق خزانه ملی بود و درمجموع 50 میلیارد و 248 میلیون تومان جذب شد که تقریباً 12 و یک‌دهم درصد کل کشور را جذب کرد.
وی با اشاره به اعتبار آزادسازی قلعه فلک الافلاک افزود: با توجه به پیگیری‌های انجام‌شده این اعتبار تحت‌الشعاع تمامی اعتبارات استان قرار گرفت اما در حوزه زیرساخت‌های گردشگری دو میلیارد تومان سهم استان بود که مبلغی از آن به دلیل جابه‌جایی‌های اعتباری صورت گرفته جذب نشد که این موضوع در تمامی کشور صورت گرفت.
معاون توسعه و مدیریت میراث فرهنگی استان لرستان بیان کرد:
فلاح‌وند با اشاره به جمع‌بندی اعتبارات سال 96 به لزوم ساماندهی و اجرای خزانه استاندارد برای اشیا میراث فرهنگی این استان تأکید کرد و گفت: این امر نیازمند جدیت و پشتیبانی استاندار است که با توجه به اینکه میراث فرهنگی پل ارتباطی فرهنگ گذشتگان و نسل آینده است اما متأسفانه این پل مستحکم نیست و باید گنجینه در خور شأن استان لرستان ایجاد شود.

وی افزود: تقریباً حدود 12 هزار شیء تاریخی در استان لرستان وجود دارد که متأسفانه جایگاه نگهداری آن‌ها بر اساس استانداردهای موجود نیست و باید با استانداردهای خاص خود نگهداری شود و ایجاد خزانه استاندارد برای اشیا میراث فرهنگی 5 تا 6 میلیارد تومان هزینه نیاز دارد.استاندار لرستان نیز در این جلسه با بیان این که بعد از انقلاب تا کنون این مجموعه ساختمان اداره کل نداشته است، گفت: یکی از مهترین مشکلات این مجموعه نداشتن ساختمان اداره کل است.

بازوند افزود: اعتبار ۴۴ میلیارد تومانی برای آزادسازی حریم قلعه مصوب و تخصیص یافته که نباید این اعتبار در جای دیگری هزینه شود.

وی ادامه داد: مبلغ ۱۱ میلیارد تومان نیز به حساب ارتش واریز شده است و ما بقی این مبلغ مربوط به سپاه است که باید کار آن نیز با دقت انجام شود زیرا اگر یک ریال آن کم یا جابجا شود باید پاسخگو باشید.

استاندار در خصوص تخصیص نیافتن برخی اعتبارات در این حوزه با توجه به تصویب مبلغ لازم برای آزادسازی حریم قلعه فلک الافلاک گفت: در مجموع نباید عملکرد شما در جذب اعتبارات، تحت الشعاع اعتبارات عملیات آزادسازی قرار بگیرد اما با توجه به وضعیت اعتبارات میراث فرهنگی کشور، به نظر می رسد این وضعیت در سطح کشور نیز، تاثیر گذاشته است.

وعده اختصاص مکان برای اشیاء تاریخی

بازوند اضافه کرد: اما در هر حال داشتن ساختمان برای میراث فرهنگی و گنجینه اشیا تاریخی نیز امری ضروری است.

وی ادامه داد: ارتش تا ۱۵ روز دیگر فضای مورد نظر را در اختیار میراث فرهنگی قرار می دهد که می توانید گنجینه را به آنجا انتقال بدهید.

استاندار گفت : البته این فضا نباید به اداره کل و ساختمان آن اختصاص یابد اما با این حال باید مکان مناسبی برای اداره کل نیز مشخص شود.

گفتنی سایر فضاهای در اختیار میراث فرهنگی استان از جمله مرکز علمی کاربردی یا صنایع دستی نیز ظرفیت پذیرش ساختمان اداری مجموعه را ندارند و میراث فرهنگی لرستان هم چنان خانه به دوش است.  96/3/11

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.