استاندار: فقر مطالبه گری یکی از موانع اصلی توسعه در لرستان است

زمان مطالعه این مطلب تنها: 3 دقیقه

استاندار: فقر مطالبه گری یکی از موانع اصلی توسعه در لرستان است

به گزارش ایرنا هوشنگ بازوند روز سه شنبه در نشست برنامه ریزی و توسعه استان لرستان در سالن جلسات استانداری افزود: در راستای تحقق توسعه استان لرستان باید مطالبه گری با جدیت به طور فراگیر و توسعه گرا مطرح و طرح ها و برنامه های مشخصی تدوین شود.
وی با تاکید بر اینکه باید سطح مطالبات را از جزئی نگری فراتر برد، گفت: اساس و لازمه این کار دانش و آگاهی مدیران است که با دقت و حساسیت قانون بودجه را مطالعه و به طور مشخص سهم خود را مطالبه کنند.
بازوند با بیان اینکه درست یا غلط سیستم حاکم بر بودجه ریزی کشور مبتنی بر چانه زنی است، افزود: 34 درصد تقسیم بودجه براساس لابی است و باید برای جذب اعتبارات تلاش و پیگیری مستمر کرد.
وی درخصوص صندوق توسعه ملی اظهار کرد: برای سال 96 باید برنامه ای ارائه داد تا مطابق با آن برنامه به کمک نمایندگان استان رفت.
بازوند افزود: امسال 196 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی که ظرفیت خوبی برای توسعه استان است برای نیروگاه خرم آباد گرفته شد و مصوبه شورای اقتصاد 500 میلیون دلار بود که برای نیروگاه هزار مگاواتی در نظر گرفته شد.
استاندار لرستان گفت: 17 و نیم میلیون دلار نیز از محل صندوق توسعه ملی در سال جاری برای سیمان سفید ازنا و 32 میلیون دلار برای داروسازی افلاک در ازنا گرفته شد.
در افق 1404 در یکهزار هکتار از نقاط محروم لرستان ساماندهی می شود
وی افزود: درخصوص طرح بازآفرینی نقاط محروم و آسیب پذیر شهری تا افق 1404 قرار شد حدود یکهزار هکتار در لرستان در قالب این طرح ساماندهی شود که برای سال جاری 200 هکتار در سه شهر خرم آباد، بروجرد و دورود در نظر گرفته شده است.
وی اظهار کرد: 33 درصد بودجه انجام این کار توسط راه و شهرسازی تامین اعتبار شده است و مابقی را سایر دستگاه های اجرایی مرتبط باید تامین کنند.
استاندار لرستان افزود: آنچه که در اجرای این طرح با جدیت باید مورد توجه قرار گیرد مشارکت های مردمی و استفاده از توان بخش خصوصی است تا بتوان با سرعت عمل بیشتری این طرح را به سرانجام رساند.
وی درخصوص دریافت سهم دستگاه های اجرایی از اعتبارات ملی گفت: طبق شاخص های معمولی و روال عادی و جمعیتی باید حدود سه دهم درصد بودجه های ملی به استان لرستان اختصاص داده شود.
وی ادامه داد: در همین راستا از همان ابتدای سال جاری به دستگاه های اجرایی تکلیف شد که برای دریافت این سهم از بودجه های متفرقه و شناور برنامه ریزی کنند و امروز با ارائه گزارش 10 ماهه که توسط دستگاه های اجرایی ارائه شد در کل عملکرد خوبی داشته اند.
استاندار لرستان اضافه کرد: به رغم عملکرد خوب دستگاه های اجرایی نسبت به تعهدات، در بخش تخصیص اعتبارات تا حدودی میزان جذب کم بود اما در مجموع عملکرد برخی دستگاه ها رضایتبخش و عملکرد برخی نیز راضی کننده نیست.
بازوند با اشاره به موضوع خروج لرستان از سهم بودجه استان های محروم که اخیرا مطرح می شود، گفت: در گذشته نیز در این زمینه شفاف سازی شده است و خروج استان از ردیف بودجه شاخص توسعه مناطق محروم از اساس صحت ندارد.
وی افزود: دولت حدود پنج استان مرزی را برای استفاده از بودجه توسعه مناطق روستایی اضافه کرده بود که خوشبختانه مجلس در کمیسیون تلفیق کل این پیشنهاد را حذف کرد و پیشنهاد جدیدی داد مبنی بر اینکه همه استان ها مشمول این بودجه شوند.
وی اظهار کرد: مجلس همچنین سهم اعتبارات استان ها را از اعتبارات کشور افزایش چشمگیری داد که تداوم این حرکت در مجلس نقطه عطفی خواهد بود.
بازوند گفت: سهم استان ها از 80 هزار میلیارد ریال به 260 هزار میلیارد ریال افزایش داشته که به عنوان کاری بی سابقه در مجلس قابل تقدیر است.95/11/18

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.