آیش۳۰ هزار هکتار از اراضی دیم خرم‌آباد 

زمان مطالعه این مطلب تنها: 2 دقیقه

آیش۳۰ هزار هکتار از اراضی دیم خرم‌آباد

مدیر جهاد کشاورزی خرم‌آباد از توسعه کشت گیاه علوفه‌ای ماشک مخلوط با گیاهان قیم تریتیکاله و جو در تناوب با غلات دیم در حوزه شهرستان خبر داد.

مراد بیرانوند ۱۲ آذرماه، اظهار کرد: در حوزه عمل این مدیریت حدود ۳۰ هزار هکتار از اراضی دیم هرساله به‌صورت آیش باقی می‌مانند ضمن اینکه بخشی از این اراضی در پاییز زیر کشت حبوبات انتظاری و بخش دیگر در بهار زیر کشت محصولات بهاره دیم قرار می‌گیرند.

وی تصریح کرد: در بخش قابل توجهی از این اراضی؛ عملیات به زراعی و حفظ رطوبت صورت گرفته و به‌صورت آیش نکاشت برای کشت پائیزه سال بعد مهیا می‌شوند و عملاً هیچ‌گونه درآمدی برای کشاورز در طول یک سال در بر ندارد. در این راستا جهاد کشاورزی با برنامه‌ریزی و تدابیری که اتخاذ کرد سهمیه کشت ماشک علوفه‌ای برای این اراضی آیش در نظر گرفت؛ به این ترتیب که برنامه توسعه کشت مخلوط ماشک با جو و تریتیکاله در تناوب با غلات به‌منظور تأمین بخشی از علوفه دام با کیفیت مورد نیاز دامداران در دستور کار مراکز تابعه شهرستان قرار گرفت.

مدیر جهاد کشاورزی خرم‌آباد خاطرنشان کرد: با حمایت و پشتیبانی معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بذر اصلاح شده مورد نیاز متقاضیان تأمین و نظر به استقبال خوب کشاورزان و دامداران حوزه عمل از کشت مخلوط این گیاه علوفه‌ای با ارزش و مناسب؛ جهاد کشاورزی در راستای حمایت و پشتیبانی یارانه ۳۰ درصد از بذر مورد نیاز کشاورزان را در دستور کار خود قرار داده است.

بیرانوند اضافه کرد: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون بیش از ۸۰ هکتار ماشک علوفه‌ای مخلوط با گیاهان نگهدارنده تریتیکاله و جو در مراکز حوزه عمل کشت شده و مراجعه و استقبال کشاورزان در این زمینه ادامه دارد و پیش‌بینی می‌کنیم در سال زراعی جاری حدود ۲۰۰ هکتار از اراضی آیش دیم زیر کشت این محصول برده شود.

وی بیان کرد: در دو، سه سال گذشته کشت ترویجی ماشک علوفه‌ای در مناطق مختلف شهرستان اجرا شده؛ که در شرایط دیم و با توجه به عدم بارندگی‌های مؤثر بهاره از هر هکتار ۲.۵ تا ۳ تن علوفه خشک باکیفیت و درصد پروتئین بالا تولید و با قیمت مناسبی نسبت به علوفه‌های کاه و یونجه در اختیار دامداران قرار گرفته است.

مدیر جهاد کشاورزی خرم‌آباد ادامه داد: کشت این گیاه علاوه بر غنی‌سازی زمین؛ بانک ذخیره ازت خاک را به روش ازتو باکترها افزایش می‌دهد و کشاورزان با کاشت این گیاه علوفه‌ای علاوه بر افزایش منبع ازت خاک؛ علوفه باکیفیت‌تری را در مقایسه با سایر علوفه‌ها با کمترین هزینه تولید و در اختیار دامداران بهره‌بردار قرار دهند.

بیرانوند اظهار کرد: جهاد کشاورزی در سال زراعی جاری آمادگی لازم را در خصوص ارائه هرگونه خدمات فنی، ترویجی و آموزشی بهره‌برداران را دارد و بذر مورد نیاز کشاورزان را با تقبل یارانه در اختیار آنان قرار خواهد داد و در همین راستا کلیه کشاورزان و دامداران متقاضی کشت این محصول با ارزش و با کیفیت، می‌توانند جهت دریافت خدمات فنی، آموزشی و ترویجی و بذر مناسب مورد نیاز به مراکز جهاد کشاورزی مراجعه کنند.  99/9/13

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.