طرح توسعه فرودگاه

زمان مطالعه این مطلب تنها: 3 دقیقه
  • خلاصه طرح توسعه فرودگاه :

فرودگاه خرم آباد این روزها شاهد رشد و توسعه روز افزونی در همه زمینه ها است. کلنگ اعتبار طرح توسعه فرودگاه خرم آباد با اعتباری افزون بر 52 میلیارد تومان در مورخ 25 دی ماه 1392با حضور  رسولی نژاد مدیر عامل وقت شرکت فرودگاه های کشور، هوشنگ بازوند استاندار لرستان و حجت الاسلام والمسلمین میر عمادی نماینده ولی فقیه در استان لرستان بر زمین زده شد و امید است با اتمام این طرح علاوه بر افزایش قابل ملاحظه پروازهای داخلی، فرودگاه خرم آباد میزبان پروازهائی به مقصد عتبات عالیات و سرزمین وحی باشد.

طرح بزرگ توسعه  فرودگاه خرم آباد  شامل  موارد ذیل می گردد:

  1. تطویل باند به طول 420 متر: با اتمام پروژه طول باند فرودگاه خرم آباد به 3620 متر خواهد رسید. این پروژه هم اینک به اتمام رسیده است.
  2.  توسعه اپرون: با توسعه اپرون موقعیت های  پارک هواپیما   از 3 به 5 افزایش خواهد یافت. این پروژه نیز در مراحل پایانی کار قرار دارد.
  3. ساخت پاویون جدید: پاویون جدید فرودگاه خرم آباد در زمینی به مساحت 2000 متر مربع ساخته می شود.

4-توسعه ترمینال: ترمینال فعلی فرودگاه خرم آباد در زمینی به مساحت 4300 متر مربع احداث گردیده است. زیربنای  این ترمینال پس از اتمام طرح توسعه به 10000 متر مربع افزایش خواهد یافت.

  1. زهکشی سطوح پروازی: با توجه به بالا بودن سطح آب های زیر زمینی در فرودگاه خرم آباد، زهکشی سطوح پروازی این فرودگاه نیز در دستور کار قرار گرفت و در موعد مقرر به اتمام رسید.
  2. توسعه ساختمان اداری: توسعه ساختمان اداری به مساحت 700 متر مربع در حال انجام می باشد
  3. ساختمان جدید هواشناسی: همزمان با آغاز طرح توسعه فرودگاه خرم آباد، طراحی و ساخت سایت جدید هواشناسی خرم آباد نیز آغاز گردید و در موعد مقر به پایان رسید.

گذشته از این،  همزمان با  این طرح، بر آوردن الزامات و استانداردهای ایمنی فرودگاه نیز به صورت جدی پیگیری شده است که اهم موارد آن به شرح ذیل می باشد:

  1. استریپ سازی
  2. لوله گذاری و سر پوشیده نمودن مسیر عبور فاضلاب (در سطوح پروازی)
  3. نوسازی جاده حفاظتی

ضمنا” مشخصات کلی پروژه توسعه فرودگاه خرم آباد  به شرح ذیل می باشد:

– پیمانکار: قرارگاه خاتم الانبیا

– مشاور: مهندسین مشاور ایمن راه

– کارفرما: اداره کل راه و شهرسازی استان لرستان

– بهره بردار: شرکت فرودگاه های کشور

– محل تامین اعتبار: اعتبارات استانی

گزارش طرح توسعه‌ای فرودگاه خرم‌آباد 

عملیات اجرایی طرح توسعه فرودگاه خرم‎آباد در قالب 9 پروژه، بهمن ماه 92 آغاز شد و قرار بود در مدت دو سال به پایان برسد.

به گزارش ایسنا منطقه لرستان، این طرح شامل توسعه سطوح پروازی(تطویل باند، توسعه اپرون، بهسازی آپرون موجود، زهکشی باند، استریپ‎سازی باند، ارتقاء مقاومت باند، بهسازی جاده حفاظتی، سرپوشیدن کانال‎های عرضی فاضلاب روستایی عبوری از باند و احداث ساختمان هواشناسی) توسعه ترمینال و احداث ساختمان پاویون بوده و هنوز برای تکمیل به زمان زیادی احتیاج دارد.

علی علیخانی، مدیرکل راه و شهرسازی لرستان دباره آخرین وضعیت این پروژه به ایسنا گفت: در راستای طرح توسعه‌ای فرودگاه خرم‌آباد سال گذشته سطوح پروازی را اجرا کردیم و به بهره‌برداری رسید.

وی اضافه کرد: 420 متر طول باند اضافه شد و در باند قدیم هم سه لایه تقویتی اضافه کردیم.

علیخانی افزود: زه‌کشی طرفین باند را هم در سه مقطع عرضی انجام دادیم، 38 هزار مترمربع اپرون بتنی اجرا کردیم و 18 هزار مترمربع اپرون جدید ایجاد و 11 هزار مترمربع اپرون قدیم را هم بازسازی کردیم.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان با بیان اینکه استریپ‌سازی باند موجود را هم انجام داده‌ایم، تأکید کرد: طبق قرارداد تا این مرحله از پروژه با ما بوده و مابقی پروژه را باید شرکت فرودگاه‌ها انجام دهد.

وی در پاسخ به اینکه پروژه در چند ماه گذشته تعطیل بوده؟ گفت: ما دیگر کاری آنجا نداریم و مابقی کار را باید شرکت فرودگاه‌ها انجام دهد!

علیخانی گفت: چون اعتبار پروژه استانی بود و تأمین نمی‌شد، طی مکاتباتی که با وزارت راه و شهرسازی داشتیم تا این مرحله از کار را قرار بود ما و بقیه کار را شرکت فرودگاه‌ها انجام دهد.   97/2/16

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.