سد مخمل کوه خرم آباد

زمان مطالعه این مطلب تنها: 10 دقیقه

 سد مخمل کوه خرم آبادمخمل‌کوه

سد مخمل کوه خرم آباد ،طرح انتقال آب کاکارضا یکی از طرح‌های بزرگ انتقال آب حوزه به حوزه در کشور محسوب می‌شود که با اجرای کامل آن سالانه ۱۳۵ میلیون مترمکعب از آب رودخانه کاکارضا به حوزه خرم‌آباد منتقل خواهد شد.

سد مخملکوه در 7 کیلومتری شمال شهر خرم‌آباد و در ضلع شرقی مخملکوه واقع شده  که مساحت حوزه آبریز در ساختگاه سد 6.8 کیلومتر مربع، آورد سالیانه رودخانه در محل سد 0.454 میلیون متر مکعب و ارتفاع سد از بستر رودخانه 53 متر است.

عرض تاج مخملکوه خرم‌آباد 9 متر، طول آن 663 متر و میزان تنظیم سالیانه سد 60 میلیون متر مکعب است؛ این سد مخزنی که نوع آن سنگریزه‌ای با هسته رسی است با هدف تامین آب شرب  و صنعت شهر خرم‌آباد اجرایی می‌شود و علاوه بر این زمینه امکانات تفریحی و سیاحتی را نیز فراهم می‌کند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای لرستان گفت: پیمانکاران سد مخملکوه و سراب تلخ انتخاب شدند. سیفی در نشست خبری نماینده مردم الیگودرز در مجلس که با حضور جمعی از مدیران دستگاههای اجرایی استان در خرم آباد برگزار شد، با اشاره به انتخاب پیمانکاران سد سراب تلخ و مخملوه گفت: پیمانکار سد مخملکوه یک پیمانکار چینی و پیمانکار سد سراب تلخ ایرانی است و در حال حاضر نیز مبادله قرارداد سد مخملکوه در وزارت نیرو در حال انجام است.سیفی اعتبار احداث سدهای مخملکوه و سراب تلخ را 1000 میلیارد تومان اعلام کرد و  افزود: اعتبار ساخت سد سراب تلخ 700 میلیارد تومان و مخملکوه 300 میلیارد تومان است.  94/5/15

مشخصات سد مخملکوه

سطح حوزه آبریز رودخانه در ساختگاه انتخابی6/4کیلومتر مربع
آورد متوسط سالیانه رودخانه در محق سد828/4میلیون مترمکعب
نوع سدسنگریزهای با هسته رسی
رقوم کف رودخانه درمحق سد5855مترا سطح دریا
حداکثر ارتفاع سد ا بستر رودخانه23متر
تاس سد عر5متر
طول تاس سد663متر
شیب سراب2:5
شیب پایاب2/5:5
رقوم تاس سد5822مترا سطح دریا
رقوم نرمال بهرهبرداری ا سد5865مترا سطح دریا
حداقق ترا بهره برداری ا سد5832مترا سطح دریا
حجم مخزن در رقوم نرمال بهرهبرداری44/33میلیون مترمکعب
سطح مخزن در رقوم نرمال بهرهبرداری544هکتار
حجم رسوبات24ساله542/4میلیون مترمکعب
آب قابق تنظیم سالیانه64میلیون

پروژه‌ای بزرگ برای تأمین آب خرم‌آباد

با احداث سد مخزنی و بندهای انحرافی در بستر و مسیر رودخانه کاکا رضا خرم‌آباد علاوه بر تأمین ۵۵ میلیون مترمکعب آب مصرفی خانگی و صنعتی شهرستان خرم‌آباد، بخش عمده‌ای از اراضی کشاورزی دیم این شهرستان به کشت آبی تبدیل خواهد شد.

با اجرای این سد و شبکه آبیاری مناطق پایین‌دست، حدود هشت هزار هکتار اراضی دیم دشت‌های بادیه، ده پیر، قلعه جغد و کمالوند خرم‌آباد به کشت آبی تبدیل خواهد شد. همچنین طرح سیستم انتقال آب کاکا رضا علاوه بر دستاوردهای بزرگ در حوزه کشاورزی و آب می‌تواند به یک جاذبه مهم گردشگری در منطقه تبدیل شود.

این طرح در چهار مرحله اجرایی شده است که در مرحله نخست عملیات اجرایی بند انحرافی و حوضچه رسوب و سامانه انتقال آب آن از سال ۸۳ آغازشده است. این مرحله از طرح شامل بند انحرافی و تونل انتقال آب به طول سه هزار و ۱۱۱ متر و قطر تمام‌شده ۳.۷ متر با ظرفیت حداکثر ۱۵ مترمکعب در ثانیه است.

مرحله دوم این طرح نیز مربوط به سامانه انتقال و احداث کانال آب‌رسان به طول شش هزار و ۵۸۷ متر و عرض کف ۲.۲ متر است که با مقطع ذوزنقه‌ای همراه با ابنیه آن اجرا می‌شود. همچنین مرحله سوم این طرح نیز که مربوط به عملیات اجرایی دو سد سراب تلخ و مخمل کوه در حوضه خرم‌آباد است در دستور کار قرارگرفته است. پس از انتقال آب به خرم‌آباد کار ایجاد شبکه‌های توزیع مرحله بعدی این طرح محسوب می‌شود.

تخصیص آب کشاورزی پروژه انتقال آب کاکارضا حذف شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: تخصیص آب پروژه انتقال آب کاکارضا کاهش یافته است.
به گزارش ایسنا منطقه لرستان، رضا میرزایی در بازدید استاندار لرستان از پروژه انتقال آب کاکارضا، اظهار کرد: به‌عنوان مطالبه بحق مردم، نسبت به حذف تخصیص آب کشاورزی پروژه انتقال آب کاکارضا اعتراض داشته و با کمک استاندار محترم لرستان و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی پیگیر این موضوع هستیم.
وی افزود: عملیات اجرایی طرح انتقال آب رودخانه کاکارضا در سال ۱۳۸۳ با اهداف اولیه جهت تامین آب شرب شهر خرمآباد به میزان ۵۵ میلیون متر مکعب، صنعت ۵ میلیون متر مکعب و تامین آب ۷۳۰۰ هکتار از اراضی دیم روستاهای ده پیر و بادیه آغاز شد.
وی خاطرنشان کرد: تخصیص آب اولیه طرح، ۱۳۵ میلیون متر مکعب بوده که شامل ۱۱۷ میلیون متر مکعب انتقال آب از تونل، ۱۲ میلیون متر مکعب آب میان حوضه روستای ده پیر و ۶ میلیون متر مکعب آب زیر زمینی بوده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان اضافه کرد: در برنامه جدید وزارت نیرو که دو سال قبل اعلام شد، تخصیص آب این پروژه به ۶۰ میلیون متر مکعب شامل ۵۵ میلیون متر مکعب برای شرب شهر خرم‌آباد و ۵ میلیون متر مکعب برای مصارف صنعتی کاهش یافت و تخصیص کشاورزی آن حذف شد.
میرزایی بیان کرد: تاکنون فاز اول طرح انتقال آب کاکارضا به شهر خرم‌آباد افتتاح شده و ۱۷ میلیون متر مکعب آب شرب از خروجی تونل به وسیله لوله به تصفیه خانه شهر خرم‌آباد انتقال داده می‌شود.   96/8/13

بی‌مهری‌ های وزارت نیرو

 بی‌مهری های وزارت نیرو به لرستان و پروژه‌های حوزه آب این استان در حالی ادامه دارد که این بار خبر از حذف بخش تخصیص آب کشاورزی پروژه انتقال آب «کاکارضا» به گوش می‌رسد.

طرح انتقال آب کاکارضا یکی از طرح‌های بزرگ انتقال آب حوزه به حوزه در کشور محسوب می‌شود که با اجرای کامل آن سالانه ۱۳۵ میلیون مترمکعب از آب رودخانه کاکا رضا به حوزه خرم‌آباد منتقل خواهد شد.

بخش تخصیص آب کشاورزی پروژه حذف شد

رضا میرزایی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان در این رابطه در سخنانی بابیان اینکه طرح انتقال آب «کاکا رضا» به شهر خرم‌آباد باهدف تأمین آب شرب به میزان ۵۵ میلیون مترمکعب، صنعت به میزان پنج میلیون مترمکعب و همچنین آبیاری هفت هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی روستاهای «ده پیر» و «بادیه» آغازشده است.

وی بابیان اینکه تخصیص اولیه این سامانه خط انتقال ۱۳۵ میلیون مترمکعب بوده است گفت: از این میزان ۱۱۷ میلیون مترمکعب از تونل «کاکا رضا»، ۱۲ میلیون مترمکعب آب بین حوزه ای روستای «ده پیر» و همچنین شش میلیون مترمکعب نیز آب زیرزمینی بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان بابیان اینکه طی دو سال گذشته تخصیص آب کشاورزی این پروژه حذف‌شده است گفت: در این راستا باید با استفاده از ظرفیت نمایندگان و همچنین مدیریت ارشد استان این موضوع به‌صورت ویژه مورد پیگیری قرار گیرد.

سدهایی که برای مردم به رؤیا تبدیل شد

میرزایی بابیان اینکه پروژه سامانه انتقال آب «کاکا رضا» دارای شش مؤلفه و بخش است گفت: یکی از این مؤلفه‌ها احداث بند و تونل پروژه بوده که در حال حاضر ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی بابیان اینکه بند احداث‌شده آن به‌طور کامل به طول سه هزار و ۱۱۱ متر ساخته‌شده است گفت: همچنین بخش محوطه‌سازی و ۵۰۰ متر قسمت حفاظتی آن باقی‌مانده که باید اجرایی شود و سال گذشته بخشی از آن افتتاح شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان بیان داشت: خط انتقال آب کاکا رضا به شهر خرم‌آباد به طول ۲۱ کیلومتر از طریق لوله عملیاتی شده که سالانه ۱۷ میلیون مترمکعب از دبی پایه رودخانه کاکا رضا به تصفیه‌خانه شهر خرم‌آباد منتقل می‌کند.

میرزایی بخش دیگر پروژه انتقال آب کاکا رضا را بخش انتقال آب با استفاده از خطوط لوله به قطر ۱.۸ متر به روستای «سراب تلخ» عنوان کرد و گفت: همچنین احداث سد «سراب تلخ»، انتقال آب از سد «سراب تلخ» به سد «مخمل کوه»، احداث سد «مخمل کوه» و همچنین تأمین آب کشاورزی هفت هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی روستاهای «ده پیر» و «بادیه» از دیگر بخش‌های این پروژه بوده که هنوز عملیاتی نشده است. 96/8/16

سد «مخمل‌کوه» اعتبار گرفت

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: سد «مخمل‌کوه» از فریز وزارت نیرو خارج شد و ردیف اعتباری برای سال ۹۷ گرفت.

رضا میرزایی  در سخنانی بابیان اینکه آب مهم‌ترین زیرساخت توسعه همه بخش‌ها است اظهار داشت: به‌طورمعمول کشورهایی می‌توانند توسعه پیدا کنند که آب کافی در اختیار داشته باشند و بتوانند آن را مدیریت کنند.

نمایندگان باید به بحث آب اهمیت بیشتری بدهندبا رایزنی‌هایی شرکت آب منطقه‌ای و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی خارج شدن پروژه سامانه انتقال آب «کاکا رضا» از فریز در اولویت قرار گرفت.

میرزایی بابیان اینکه این پروژه در رونق‌بخش کشاورزی و آب شرب استان تأثیر بسزایی خواهد داشت تصریح کرد: زمانی که لایحه بودجه تقدیم مجلس شد نمایندگان استان تلاش زیادی کردند و پنج پروژه بزرگ استان ازجمله سد «مخمل کوه» از فریز خارج شد و ردیف اعتباری برای سال ۹۷ گرفت.

وی ادامه داد: به‌طور تقریبی این پنج پروژه حدود ۲۹ میلیارد تومان از سازمان بودجه اعتبار گرفتند و از ابتدای سال اسناد آن‌ها از سوی مشاور در حال تهیه است و امیدواریم تا دو ماه آینده به پیمانکار برای شروع عملیات اجرایی واگذار شوند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: سد «مخمل کوه» برای تأمین آب شرب، صنعت و کشاورزی بلندمدت شهرستان خرم‌آباد پیش‌بینی‌شده و در سال جاری حدود شش میلیارد تومان و برای شبکه آن نیز شش میلیارد تومان در نظر گرفته‌شده و اسناد مناقصه آن در حال تهیه است و امیدواریم ظرف دو تا سه ماه آینده عملیات اجرایی آن شروع شود.

میرزایی گفت: این سد در حال حاضر ۶۰ میلیون مترمکعب تخصیص آب دارد که ۵۵ میلیون مترمکعب برای تأمین آب شرب خرم‌آباد و پنج میلیون مترمکعب دیگر نیز برای صنعت بلندمدت این شهر در نظر گرفته‌شده است.  97/3/28

 اعتبار سد مخمل کوه 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با بیان اینکه آب شرب شهر خرم‌آباد با جمعیتی حدود ۴۰۰ هزار نفر، از طریق چند دهنه چشمه و حدود ۴۰ حلقه چاه آبرفتی و آهکی تأمین می‌شود، گفت: با توجه به تغییر اقلیم، افزایش دما و کاهش بارندگی و تأثیر شدید آن بر منابع آبی، ضرورت دارد اقدامی اساسی جهت تأمین آب شرب بلندمدت و پایدار آن صورت بگیرد.

رضا میرزایی اظهار کرد: تأمین آب شرب بلندمدت و پایدار خرم‌آباد به‌عنوان پرجمعیت‌ترین و بزرگ‌ترین شهر لرستان در سال‌های گذشته در دستور کار شرکت آب منطقه‌ای قرار گرفت.

وی ادامه داد: در سال ۹۵ و ۹۶ ، شش پروژه مهم سدسازی ازجمله سد مخملکوه خرم‌آباد از اولویت وزارت نیرو خارج شدند و اعتبار مصوب آن‌ها یک‌میلیون ریال و تخصیص آن صفر شد.

میرزایی ادامه داد: با پیگیری‌های این شرکت، همکاری استاندار و تلاش و همت نمایندگان شهرستان‌های خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی سه پروژه مهم سد زیبامحمد، سد مخملکوه و شبکه آبیاری کاکارضا از فریز خارج شدند و در سال ۹۷ ردیف اعتباری گرفتند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان ادامه داد: اعتبار مصوب سد مخملکوه و شبکه آبیاری آن روی‌هم‌رفته ۹ میلیارد و تخصیص آن ۵ میلیارد تومان است.

میرزایی عنوان کرد: طرح کاکارضا شامل شش مؤلفه بوده که یکی از مؤلفه‌های آن سد مخملکوه بوده و هدف از اجرای آن تأمین آب درازمدت و پایدار شهر خرم‌آباد برای افق ۱۴۲۵ است.

وی افزود: ساختگاه این سد در هفت کیلومتری شمال شهر خرم‌آباد و در ضلع شرقی مخمل کوه واقع شده است.

میرزایی یادآور شد: دو مؤلفه طرح کاکارضا شامل بند انحرافی و تونل انتقال آب آن به طول ۳۱۱۱ متر و عرض 7.3 متر و با ظرفیت عبور دبی ۱۵ مترمکعب در ثانیه اجراشده است.

این مسئول در خصوص مشخصات و ابعاد سد مخملکوه گفت: این سد از نوع سنگریزه‌ای با هسته رسی بوده که ارتفاع آن ۵۳ متر، طول تاج ۶۶۳ متر، حجم مخزن ۳۳ میلیون مترمکعب و آب قابل تنظیم سالیانه آن معادل ۶۰ میلیون مترمکعب است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای لرستان در خصوص وضعیت تخصیص آب سد مخملکوه تصریح کرد: سد مخملکوه دارای ۶۰ میلیون مترمکعب تخصیص بوده که ۵۵ میلیون مترمکعب آن برای شرب درازمدت شهر خرم‌آباد و 5 میلیون جهت مصارف صنعتی است.

وی در خصوص زمان شروع عملیات اجرایی سد مخملکوه و مدت‌زمان اجرای آن گفت: اسناد مناقصه توسط مهندسین مشاور در دست تهیه بوده و در نیمه دوم سال ۹۷ مناقصه برگزار و با انتخاب پیمانکار عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود و دوره اجرای آن 3 ساله بوده و مجموع هزینه‌ها حدود ۴۰۰ میلیارد تومان است.  97/6/11

عملیات اجرایی سد مخمل کوه

 – عملیات اجرایی سد مخزنی مخمل کوه خرم آباد با هدف تامین آب شرب این شهرستان روز پنجشنبه (98/4/6)با حضور رضا اردکانیان وزیر نیرو آغاز شد.

به گزارش ایرنا مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان در این آیین گفت: تامین آب شرب و صنعت شهرستان خرم آباد، فراهم نمودن امکانات تفریحی و سیاحتی با توجه به جذابیت توریستی منطقه از دیگر اهداف اجرای این طرح است.
رضا میرزایی گفت: پیش بینی می شود این سد در ۳۶ ماه اجرا شود همچنین یکهزار میلیارد ریال اعتبار درنظر گرفته شده برای این طرح می باشد.
وی بیان کرد: این سد از نظر اهداف و عملکرد مهم ترین سد لرستان است و تامین آب شرب تا افق ۱۴۲۵ در نظر گرفته شده است.
وی گفت: امیدواریم سدهای لرستان از نظر مالی تامین شود تا اشتغالزایی را در لرستان فراهم کنیم.

به گزارش ایرنا، رضا اردکانیان وزیر نیرو در سفر ۲ روزه به لرستان عملیات اجرایی مجتمع آبرسانی به ۹۶ روستای شهرستان الیگودرز را افتتاح و همزمان پروژه آبرسانی به ۳۷ روستا در سطح استان را به بهره‌برداری رساند و از عملیات اجرای سد آبسرده بروجرد بازدید، تصفیه خانه آب این شهرستان را افتتاح و عملیات ساخت پست ۲۳۰ کیلوولت برق بروجرد را کلنگ زنی کرد.

وی همچنین تصفیه‌خانه آب شرب شهر ازنا و پروژه آبرسانی به شهر کوهدشت را افتتاح، از مسیر رودخانه کشکان و ایستگاه پمپاژ واشیان پلدختر بازدید می‌کند و دستورآغاز عملیات اصلاح شبکه‌های برق آسیب‌دیده در مناطق سیل‌زده را صادر خواهد کرد.

آغاز عملیات اجرایی سد مخملکوه، بهره‌برداری از تصفیه‌خانه فاضلاب روستایی بدرآباد، افتتاح شبکه جمع‌آوری فاضلاب منطقه ماسور و مجتمع روستایی غلامان ازدیگر برنامه‌های وزیر نیرو در روز دوم سفر به لرستان است.

اردکانیان همچنین با مدیران عامل، اعضای هیأت مدیره و مدیران حراست صنعت آب و برق استان دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. 98/4/6

تکمیل سد مخمل کوه۴ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با اشاره به نیاز ۴ هزار میلیارد ریالی برای تکمیل سد «مخمل کوه» گفت: برای اجرای هرچه سریع تر این پروژه باید از ظرفیت فاینانس استفاده کنیم.

 نشست مدیران صنعت آب و برق و انرژی لرستان با ریاست مرتضی محمودوند نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی و به میزبانی شرکت توزیع برق لرستان برگزار شد.

در این نشست مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان، با ارائه عملکردی از منابع آبی شهرستان‌های خرم‌آباد و چگنی به شرح وضعیت پروژه‌های عمرانی این دو شهرستان پرداخت.

داریوش حسن‌نژاد با اشاره به وضعیت پروژه‌های مربوط به خسارات سیلاب سال گذشته ادامه داد: برای ۱۱ پروژه خسارت سیل در شهرستان خرم‌آباد مبلغ ۸۵ میلیارد ریال و برای ۴ پروژه در شهرستان چگنی مبلغ ۱۲۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان همچنین در خصوص پیشرفت طرح‌های عمرانی استان با اشاره به اعتبارات قطره چکانی به پروژه‌های استان از جمله سد مخزنی مخمل کوه در شهرستان خرم‌آباد افزود: با این اعتبارات نمی‌توانیم شاهد به ثمر نشستن پروژه‌های عمرانی استان در کوتاه مدت باشیم.

حسن‌نژاد اضافه کرد: سد مخزنی مخمل کوه خرم‌آباد که در تیرماه ۹۸ عملیات اجرایی آن آغاز شد، ۵۵ میلیون متر مکعب آب شرب شهرستان خرم‌آباد و ۵ میلیون متر مکعب آب بخش صنعت را تأمین خواهد کرد.

وی با بیان اینکه برای تکمیل سد مخمل کوه اعتباری در حدود ۴ هزار میلیارد ریال مورد نیاز است، گفت: مناسب‌ترین گزینه‌ای که می‌توان اعتبار مورد نیاز این پروژه را تأمین و کمتر از ۴ سال به بهره‌برداری رساند، استفاده از ظرفیت فاینانس داخلی و خارجی است. 99/4/10

عملیات اجرایی سد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: با توجه به اینکه احداث سد مخملکوه از مطالبات جدی مردم خرم‌آباد است عملیات اجرایی این سد با مشخص شدن پیمانکار جدید از سر گرفته شد.

به گزارش سایت لرم به نقل از روابط عمومی آب منطقه‌ای لرستان، داریوش حسن‌نژاد افزود: احداث سد  مخملکوه یکی از مطالبات مردم شهر خرم‌آباد  طی چند سال گذشته بود که خوشبختانه بسترهای لازم برای تحقق این امر فراهم شد و با مشخص شدن پیمانکار این پروژه طی روزهای آتی عملیات اجرایی آن از سرگرفته خواهد شد.
وی بیان کرد: عملیات اجرایی سد مخملکوه در سال ۹۷ آغاز شده و تاکنون ۲۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
حسن نژاد اظهار داشت: این سد با حجم مخزن ۳۴ میلیون مترمکعب علاوه بر تامین آب شرب شهرستان خرم‌آباد، با اشتغالزایی سه هزار نفر می‌تواند به رفع مشکل بیکاری در این شهرستان کمک کند.وی با بیان اینکه این سد ۵۵ میلیون مترمکعب آب شرب و پنج میلیون مترمکعب آب مورد نیاز صنعت خرم آباد را تامین می کند، افزود: سد مخملکوه سنگ ریزه ای با هسته رسی است.مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با اشاره به اینکه این سد ۵۳ متر ارتفاع دارد، افزود: حجم تنظیم سد مخملکوه ۶۰ میلیون مترمکعب است.1401/8/21

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.