مگا پروژهای افتتاح نشدنی
مگا پروژهای افتتاح نشدنی ، پروژههای سرمایهگذاری شده در مقیاس بسیار بزرگ را مگاپروژه (به انگلیسی: Megaproject) مینامند. بر اساس راهنمای مدیریت مگاپروژه آکسفورد، «مگا پروژهها یا ابر پروژه ها، پروژههای بسیار عظیم و متحول کننده ای هستند که به سرمایه ای بیش از یک میلیارد دلار و چندین سال زمان برای توسعه و ساخت نیاز دارند.»
البته این تعریف در صنایع مختلف ممکن است متفاوت باشد، اما به صورت عمومی، این تعریف معیاری است که برای اکثر صنایع کاربرد دارد. از دیگر مشخصات این پروژه ها می توان به پیچیدگی آنها اشاره کرد که در تعریف پیچیدگی موارد زیادی مثل مدت زمان پروژه، پیچیدگی فنی و تکنولوژیکی، تعدد ذی نفعان و از همه مهمتر چند تخصصی بودن آنها اشاره کرد.
مگاپروژه ها را می توان در عرصه های مختلف تعریف نمود:
پل ها، تونل ها، بزرگراه ها، خطوط ریلی، فرودگاه ها، بنادر، نیروگاه ها، سد، فاضلاب، مناطق ویژه اقتصادی، استخراج و بهره برداری میادین نفت و گاز، ساختمان های عومی، سیستم های فنآوری اطلاعات، پروژه های فضایی، تسلیحات نظامی، تأسیسات هیدروالکتریکی، نیروگاه های هسته ای و سیستم های زیرساخت حمل و نقل عمومی مانند مترو….
واژه مگا در برخی موارد به وظایفی شامل تهیه، برنامه ریزی و کنترل پروژه در سطح مگا نیز اشاره دارد. ریسک ها قابل توجه، محتوایی و بنیادین می باشد، افزایش هزینه ها تا سقف ۵۰% معمولی است. افزایش سقف هزینه تا ۱۰۰% چیز غیرطبیعی نیست. از منظر دیگر اگر یک سازمان حقوقی بعبارتی یک پیمانکار به تنهایی نتواند کل اجزای پروژه را مدیریت و اجرا نماید به آن مگاپروژه گفته می شود.
راهآهن خرمآبادـ دورود-اندیمشک
محل اجرای پروژه
مسیر را ه آهن حد فاصل دورود تا خرم آباد به طول 114 کیلومتر می باشد که
طرح موجود بخشی از طرح راه آهن دورود- خرم آباد – اندیمشک است.
ارکان پروژه
نام کارفرما: شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور
نام پیمانکار: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء- موسسه امید پارس /عمران/ جواد الائمه
مشاور کارفرما: شرکت پارس
مشاور همکار پیمانکار: شرکت مهندسین مشاور مترا
اهداف طرح
اتصال راه اهن دورود به خرم آباد در راستای اتصال به خطوط ریلی جنوب کشور
شرح مختصر کار
شرح خدمات مهندسین مشاور مترا
طراحی و نظارت بر اجرای مسیر پروژه به طول 114 کیلومتر
طراحی و نظارت بر اجرای 28 عدد پل برزگ و 31 عدد تقاطع
طراحی و نظارت بر اجرای 14 عدد تونل به طول 19 کیلومتر
ویژگی های پروژه
بزرگترین تونل راه آهن کشور واقع در کیلومتر 490+50 مسیر به طول 5 کیلومتر
بلند ترین دهانه پل راه آهن جمهوری اسلامی ایران به دهانه 110متر
اواخر سال ۸۹ مجوز کمیسیون ماده ۳۲ پروژههای ریلی لرستان اخذ و کلنگ احداث خط ریلی خرمآباد- دورود در سال ۹۰ بر زمین زده شد.
با توجه به نبود اعتبارسرانجام عملیات اجرایی این پروژه در سال ۹۴ آغاز و بنا بود مرکز لرستان را به راهآهن جنوب وصل کند، وصالی که هنوز میسر نشده است.
اگر چه طی این مدت بارها دولتهای مختلف دربازدید از روند اجرایی این خط ریلی وعدههای امیدبخش سر میدادند، اما هر بار به بهانههای نبود اعتبار و نداشتن نقشه راه، ترمز این قطارامید کشیده میشد و وصال راه آهن خرم آباد به راهآهن جنوب در همان نقطه آغازین مسکوت می ماند .
ماجرایی که از همان ابتدا با کلنگ زنی های بدون پشتوانه روی ریل بیاعتباری حرکت کرد و بارها و بارها به حالت تعطیلی در آمد .
قطار وعدهها روی ریل بیاعتباری/وعده تنها سوخت این قطار
خط ریلی خرم آباد از همان ابتدا روی ریل بیاعتباری قرار گرفت و پس از گذشت ۱۱ سال از اخذ مجوز و عملیات اجرایی، این پروژه هنوز به سامان نرسیده است و همچنان قطار وعدهها برای تکمیل این پروژه ردیف شده است.پروژهای که «وعده» تنها سوخت قطارش شده است.وعده هایی که هنوز برای لرستان راهآهن نشده است .
خرمآباد مرکز استانی که به خط آهن متصل نیست
استاندار لرستان با اشاره به اینکه خرم آباد تنها مرکز استانی است که به خط آهن متصل نیست، افزود: این پروژه از محل سهام فولاد شروع شد و پیشرفتهای خیلی خوبی داشت اما متأسفانه در سال 98 بخشی از سهام فولاد جابجا شد و به جای این پروژه به جای دیگری رفت.
سید موسی خادمی گفت : اگر این اعتبار برگردد عدد خیلی خوبی است چرا که نقد بوده و از سازمان مدیریت و برنامه ریزی انتظار داریم که برگردد که اگر تخصیص به این پروژه به صورت ۱۰۰ درصدی و نقدی صورت گیرد میتوانیم تملک اراضی را نیز داشته باشیم.
استاندار لرستان پروژه راهآهن دورود- خرمآباد را یکی از پروژههای کلیدی استان عنوان کرد و گفت:منبع اصلی تامین اعتبار این طرح از محل سهام فولاد بوده که عدد محدودی است و بخش عمده آن در پروژه مصرف شد. مبلغ کمی نیز با یک مصوبه دولت جابجا شد بنابراین از همان ابتدا به دنبال پیدا کردن منابع جدید برای آن بودیم.
خادمی گفت: مجموعه شرکت زیرساخت از محل اوراقی که در اختیارشان بوده و ۷۰۰ میلیارد تومان است ، تنها ۱۲۰ میلیارد تومان به پروژه خرمآباد- دورود اختصاص دادند .
وی گفت: برای ادامه ساخت این خط آهن دنبال منابع جدید مالی از جمله سرمایه گذاری بانکها و ماده ۵۶ هستیم.
خادمی بیان کرد: در بخش پیوست بودجه هم اعتبار پروژه افزایش یافته است، این اعتبار معمولاً برای کارهای تملک اراضی بیشتر استفاده میشود.اعتبار این بخش برای امسال ۴۵ میلیارد افزایش یافته است.
استاندار لرستان میگوید: یکی از دلایل رکود این پروژه ریلی این بود که پولی که از محل سهام فولاد برای آن در نظر گرفته میشد دیگر تمام شد و در پیوست قانونی ردیف اعتباری نداشت! وزارت راه به ما قول داده که عدد خوبی برای پروژه ریلی لرستان در نظر بگیرد، البته این پروژه، یک پروژه یکساله و دوساله نیست و نزدیک دو تا سه هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد!
خادمی با تاکید بر اینکه راه آهن از محل مطالبات تهاتری فولاد در حال اجرا است، گفت: مطالبات تهاتری امسال نزدیک ۳۸۰ میلیارد بوده که از این میزان ۳۰۰ میلیارد جذب شده است و ۸۰ میلیارد دیگر امسال جذب می شود.
ریلهای انتظار
معاون ساخت و توسعه راهآهن، بنادر و فرودگاههای کشور هم در دیماه سال 98 با اشاره به فعالیت دوباره راهآهن دورود -خرمآباد گفته بود.
وقفه ایجاده در پروژه راهآهن دورود- خرمآباد هرگز بهمنزله مسکوت شدن این پروژه و خارج شدن آن از برنامه این وزارتخانه نیست.
عباس خطیبی گفته: این خط ریلی در سال ۹۲ بهصورت ترک تشریفات به قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء (ص) واگذار و برای تامین منابع اعتباری این پروژه قرار شد ۳۸۰ میلیارد تومان از محل فروش سهام فولاد خوزستان به قرارگاه داده شود که ۳۰۰ میلیارد تومان آن اختصاص یافت و به پروژه تزریق شد که بر اساس آن باید کار زیرسازی و ساخت ایستگاهها در دستور کار قرار میگرفت.
وی با تاکید بر قرار گرفتن این خط آهن در منطقه صعبالعبور بیان کرد: این محور با توجه به کوهستانی بودن منطقه، دارای 17 دستگاه تونل به طول 32 کیلومتر و 20 دستگاه پل بزرگ به طول 3 هزار متر است.
معاون ساخت و توسعه راهآهن، بنادر و فرودگاهها گفته : برای احداث این پروژه به قیمت روز حدود هزار میلیارد تومان هزینه شده است که تلاش میشود از سایر ظرفیتهای قانونی بودجه برای تامین منابع و پیشبرد کارو به ثمر رساندن این مسیر ریلی اقدام لازم از سوی شرکت ساخت وتوسعه انجام گیرد.
خطیبی یکی از چالشهای فرا روی این پروژه را بحث تملک اراضی بیان کرده و گفته : علیرغم اینکه کار ارزیابی تملکها بسیار سخت بود اما از ۱۱۴ کیلومتر آن ۸۰ کیلومتر آزاد شد.
معاون ساخت و توسعه راهآهن، بنادر و فرودگاههای کشور با اشاره به پیشرفت قابل قبول این پروژه گفته : مشکل از آنجا شروع شد که بر اثر تهاتر صورت گرفته سهام فولاد به تامین اجتماعی جهت تسویه بدهی اختصاص یافت و این امر سبب شد وزارت راه و شهرسازی نتواند مابقی تعهد خود را به قرارگاه پرداخت کند و این مشکل در چرخه مالی موجب شد تا قرارگاه به طلب ۳۰ میلیارد تومانی خود دست پیدا نکند و پروژه به حالت تعطیل در آید..
خطیبی ادامه داد: با رایزنیها ی متعدد با سازمان برنامهوبودجه قرار شد این پروژه بهصورت طرح انتفاعی دیده و نسبت به پرداخت طلب ۳۰ میلیاردی قرارگاه از سوی سازمان برنامه و بودجه اقدام شود
معاون ساخت و توسعه راهآهن، بنادر و فرودگاههای کشور تصریح کرد: از سازمان برنامهوبودجه ابلاغ ۷۵ درصد باقیمانده تخصیص را مطالبه کردهایم که قرار است از محل استاد خزانه و اوراق مشارکت نسبت به تخصیص تعهدات باقیمانده اقدام که در صورت تحقق مشکلات مالی پروژه مرتفع میشود.
وی گفت: از سازمان برنامهوبودجه ابلاغ ۷۵ درصد باقیمانده تخصیص را مطالبه کردهایم که قرار است از محل استاد خزانه و اوراق مشارکت نسبت به تخصیص تعهدات باقیمانده اقدام که در صورت تحقق مشکلات مالی پروژه مرتفع میشود.
خطیبی با اشاره به اهمیت پروژه راهآهن دورود- خرمآباد، گفت: هدف وزارت راه به ثمر نشاندن این پروژه حیاتی و زیر بنایی است و کارهای عظیمی از جمله حفاری بیش از ۷ کیلومتر تونل و پل در این پروژه به ثمر نشسته و قطعاً به حال خود رها نخواهد شد..
راه آهن دورود ـ خرمآباد، یک ابرپروژه
مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه یک کشور گفته :راه آهن دورود ـ خرمآباد، یکی از پیچیدهترین طرحهای کشور و یک ابرپروژه است و با اینکه فقط ۱۱۴ کیلومتر طول دارد اما یک دانشکده فنی است.
شاهین اسد فامیان در پاسخ به سؤالی مبنیبر اینکه بنا بود این طرح در شهریور ۹۸ به بهرهبرداری برسد ولی تاکنون عملی نشده، افزود: با توجه به بزرگی و اندازه این محور، نمیتوان افق زمانی مشخصی را به صورت دقیق برای اجرایی شدن آن مشخص کرد.
مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه یک کشومی گوید :افق طرح وقتی روشن میشود که پیشرفت فیزیکی آن به ۸۰ درصد برسد در آن صورت میتوان برآورد کرد با چه میزان اعتبار، طرح راهاندازی میشود که معمولاً این برآورد در سالهای یایانی انجام میشود.
طویلترین تونل یکپارچه خاورمیانه درخط ریلی دورود ـ خرمآباد
شاهین اسد فامیان گفته : تونل خرمآباد ـ دورود با طول چهار هزار و ۸۰۰ متر، طویلترین تونل یکپارچه در خاورمیانه است.
وی افزود: از سهام فولاد خوزستان، ۳۸ میلیارد برای این طرح در نظر گرفته شد و با این اعتبار، چند سال پروژه فعال بود اما پیشرفت کاری یروژه به علت مشکلات مالی ادامه پیدا نکرد تا اینکه در سال ۹۷ حدود ۳۰۰ میلیارد اعتبار از سهام فولاد خوزستان جذب شد ولی در همان سال این سهام بسته شد و بقیه اعتبار به ما نرسید.
فامیان بیان کرد: دومین مشکل ما در این پروژه ه علاوه بر پیچیدگی طرح، مطالعات کاملی در رابطه با آن صورت نگرفته و وقتی پیمانکار وارد کار میشود، ممکن است به علت وجود یک کوه در مسیر، مجبور شود مسیر پروژه را جابهجا کند که اینکار ممکن است باعث طولانیتر شدن تونلها و به تبع، بالا رفتن رقم قرارداد شود.
وی گفت: پیش بینی ما برای این محور، ۱۵ یا ۱۶ کیلومتر تونل بود اما حدود ۳۲ کیلومتر تونل داریم که برای این موضوع، یک لایحه ضرر و زیان با مبلغ ۲۷۰ میلیارد تومان نوشته و برای سازمان برنامه و بودجه فرستادهایم و در حال پیگیری هستیم تا ضرر زیان آن را دریافت کنیم.
فامیان با بیان اینکه باید تلاش کنیم که تخصیص به موقع بگیریم افزود: این تخصیص باید در اوایل سال باشد و مسئولان ارشد استان هم پیگیر باشند که صددرصد تخصیص را بگیرند و به دنبال دریافت اوراق مشارکت و جذب سرمایه گذار نیز باشند تا بتوانند پروژه را به سرانجام برسانند.
وی بیان کرد: اگر اعتبار کامل را در فصل کاری مناسب در اختیار ما قرار دهند، در فشردهترین حالت، بین سه تا سه و نیم سال دیگر میتوانیم این پروژه را تحویل دهیم.
حاجی زمانی مدیرعامل هلدینگ راه و شهرسازی قرارگاه خاتمالانبیاء در بازدیدی که بهمنماه سال ۹۸ از روند اجرایی پروژه داشته ،گفته: در صورت تامین اعتبار این پروژه میتواند ظرف یک و نیم سال آینده به نتیجه برسد و کار روسازی آن اجرایی شود و درنهایت تا دو نیم سال آینده به بهرهبرداری می رسد.
راهآهن میتواند بخشی از محرومیتهای منطقه را مرتفع کند
در این رابطه رحمت رحمتنژاد، مدیرکل راهآهن لرستان در گفتگو با خبرنگار فارس، با اشاره به مزایای اجرایی شدن پروژه ریلی دورود- خرمآباد گفت: این طرح سبب اتصال مرکز استان به شبکه راهآهن سراسری میشود.
وی ادامه داد: همچنین این پروژه در صورت به بهرهبرداری رسیدن سبب بالا بردن ضریب ایمنی و سرعت بیشتر جهت حملونقل مسافر، بار و کالا میشود.
رحمتنژاد با بیان اینکه ایجاد این مسیر ریلی سبب اتصال لرستان به استانهای همجوار میشود و میتواند بخشی از محرومیتهای این منطقه را مرتفع کند، افزود: در خطوط جدید ریلی از بهترین و بهروزترین سیستمها و امکانات ریلی استفاده میشود.
مدیرکل راهآهن لرستان اظهار کرد: همچنین راهآهن در کاهش آلودگی هوا، حجم ترافیک جادهای و پرهیز از خودروگرایی جهت جابهجایی بار نقش بسیار مؤثری دارد.
پیشرفت ۴۰ درصدی پروژه
در همین زمینه سیامک کیانی، مدیر حوزه طرحهای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور در لرستان با اشاره به پروژه راهآهن دورود- خرمآبادـ اندیمشک گفت: فاز اول آن مسیر ریلی دورود- خرمآباد بوده که طول آن ۱۱۴ کیلومتر است.
وی ادامه داد: این مسیر با توجه به عمر طولانی و استهلاک محور قدیم، کمک شایانی به رفع تنگنای راهآهن جنوب میکند و در این زمینه نقش مؤثری خواهد داشت.
کیانی با اشاره به اینکه پیشرفت فیزیکی این مسیر ۴۰ درصد است، خاطرنشان کرد: این محور با توجه به کوهستانی بودن منطقه، دارای ۱۷ دستگاه تونل به طول ۳۲ کیلومتر است.
مدیر حوزه طرحهای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور در لرستان راهآهن دورود- خرمآباد را دارای بزرگترین تونل ریلی در کشور و خاورمیانه عنوان کرد و افزود: تنها طول یک دستگاه آن ۴۶۸۰ متر و دیگری ۳۷۰۰ متر است.
وی یادآور شد: همچنین مسیر راهآهن دورود- خرمآباد دارای ۲۰ دستگاه پل بزرگ به طول ۳۰۰۰ متر است.
کیانی گفت: حجم خاکبرداری این پروژه ۱۳ میلیون مترمکعب و خاکریزی آن ۱۱ میلیون مترمکعب بوده که در آن حدود ۵۰ هزار تن آرماتور به کار رفته است.
دستور ویژه وزیر راه برای راه آهن خرمآباد_دورود
سیدموسی خادمی، استاندار لرستان نیز در خصوص پروژه راهآهن دورود- خرمآباد با بیان اینکه این طرح یکی از پروژههای کلیدی استان محسوب میشود، ادامه داد: در همین خصوص استان و وزارت راه توجه لازم را دارند و برای اجرایی شدن آن، پیگیریهای خوبی انجام میشود.
وی بیان کرد: خوشبختانه با دستور وزیر راه، مهندس خطیبی که مسئول این بخش در کشور است همراه با قرارگاه خاتم به عنوان پیمانکار پروژه در استان حضور پیدا کرده و مشکلات آن مورد بررسی قرار گرفت.
خادمی اصلیترین موضوع پروژه را بحث مالی آن عنوان کرد و افزود: منبع اصلی تأمین اعتبار این طرح از محل سهام فولاد بوده که عدد محدودی است و بخش عمده آن در پروژه مصرف شد و مبلغ کمی نیز با یک مصوبه دولت جابجا شد بنابراین از همان ابتدا به دنبال پیدا کردن منابع جدید برای آن بودیم.
استاندار لرستان یکی از راههای تأمین منابع مالی برای این پروژه را اوراق مشارکت اعلام کرد و گفت: بعد از پیگیری و حمایتهای وزارت راه، نمایندگان استان و آقای نوبخت نهایتاً این پروژه تبدیل به یک طرح انتفاعی شد.
اختصاص ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار به پروژه
وی عنوان کرد: امروز مجموعه شرکت زیرساخت از محل اوراقی که در اختیارشان هست و شاید ۷۰۰ میلیارد تومان باشد، تنها ۱۲۰ میلیارد تومان به پروژه خرمآباد- دورود اختصاص دادند که الان مصوب شد.
خادمی اضافه کرد: همچنین در پیوست، اعتبار پروژه خیلی خوب افزایش پیدا کرده است هر چند بودجهای که در پیوست میآید معمولاً برای کارهای تملک اراضی بیشتر استفاده میشود.
استاندار لرستان خاطرنشان کرد: حجم نیاز پروژه خیلی بالاتر است و باید بیشتر پیگیری کنیم. اعتبارات در پیوست سال آینده به حدود ۴۵ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.
وی ادامه داد: همچنین علاوه بر این روشهای تأمین مالی، از طریق ماده ۵۶ و سیستم بانکی نیز مصوب شد که دنبال کنیم.
خادمی اظهار کرد: امیدواریم از طریق این سه روش منابع مالی، پروژه را تأمین کنیم و از قرارگاه خاتم نیز خواسته شد که پروژه را فعال نگه دارند هرچند که در حال انجام کار هستند.
استاندار لرستان بیان کرد: هنوز هم باید در مقیاس پروژه کار کنند و به مهندس خطیبی کارفرمای طرح دستور داده شده که آن را همچنان فعال نگه دارد و بخشهای جدیدی از پروژه نیز آغاز شود.
پروژه باید در طول کار تأمین اعتبار شود
در همین راستا عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راهآهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور راهآهن دورود- خرمآباد را یکی از ابر پروژههای ریلی کشور برشمرد و گفت: با توجه به اولویتبندیهایی که میشود منابعی به آن اختصاص داده خواهد شد.
وی با بیان اینکه برای تأمین منابع پروژه علاوه بر تدابیر استانی موضوعاتی نیز پیگیری میشود که راهگشا باشند، افزود: هماکنون اعداد و ارقامی که برای آن اعلام شده نهتنها کم نیست بلکه در این برهه میتواند مناسب باشد و طرح را سرعت ببخشند.
خطیبی بیان کرد: بهطور طبیعی با پیشرفتی که پروژه پیدا میکند تمرکز بیشتری نیز به آن خواهد شد و از روشهای دیگر نیز تأمین منابع میشود.
معاون ساخت و توسعه راهآهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور این پروژه را یکی از سختترین و تکنیکیترین طرحهای ریلی کشور عنوان کرد و گفت: به صورت مرسوم ۱۰ درصد طول پروژههای ما تونل دارند اما در این طرح نزدیک به ۳۰ درصد است که نشان میدهد چقدر پروژه صعب و دشواری است.
وی افزود: بنابراین همواره به این فکر هستیم که بتوانیم منابع را طی مدت زمان اجرایی تأمین و تزریق کنیم چراکه طبیعتاً به صورت یک باره مورد نیاز نیست.
خطیبی تاکید کرد: باید در طول طرح و پروسه اتمام پروژه تأمین اعتبار بشود؛ با صحبتها و هماهنگیهایی که شده وضعیتمان از شرایط فعلی بهتر خواهد شد.
معاون ساخت و توسعه راهآهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور خاطرنشان کرد: البته برای رسیدن به ایدهآلی که مدنظر داریم مقداری زمان نیاز داریم اما ناامید نیستیم.
آنچه از شواهد امر و طولانی شدن این پروژه برمیآید آن است که این میزان توجه، کافی نبوده و جا دارد تا تصمیمگیران و مسئولان مربوطه با نگاه جامعتری به این سیستم ایمن حملونقل در استان بنگرند و بکوشند ظرفیتهای بالقوه این حوزه را بالفعل کنند چراکه این سیستم حملونقلی با افزایش سرعت، کاهش هزینههای حملونقل، بالا بردن ایمنی و راحتی و ارائه خدمات بهتر نقش مهمی در توسعه منطقه ایفا میکند.
سال ۹۰ کلنگ پروژه راهآهن دورودـ خرمآبادـ اندیمشک به زمین خورد. نماینده مردم خرمآباد و چگنی در مجلس معتقد است این پروژه با بودجههای دولتی به اتمام نمیرسد و باید به دنبال جذب سرمایهگذار برای آن بود. دکتر مهرداد ویسکرمی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: طی جلسهای که همراه استاندار لرستان و معاونان استاندار با سردار محمد برگزار کردیم، قرارگاه خاتمالانبیا برای واگذاری این پروژه به سرمایهگذار مشکلی ندارد. وی ادامه داد: به دنبال جذب سرمایهگذار برای این پروژه هستیم تا ادامه روند احداث راهآهن دورودـ خرمآبادـ اندیمشک به دست…
احداث راه آهن دورود- خرم آباد- اندیمشک نیازمند ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار است
دکتر ویسکرمی، نماینده مردم خرمآباد و چگنی در مجلس گفت: احداث پروژه راه آهن دورود- خرم آباد- اندیمشک به چهار هزار میلیارد اعتبار نیاز دارد درحالیکه امسال فقط حدود ۱۲۰ میلیارد بودجه برای آن تخصیص داده شده که این میزان، جوابگوی پروژه نیست.
مهرداد ویسکرمی در گفتوگو با خبرنگار بازار(1400/1/24)، با اشاره به اهمیت و نقش سرمایه گذار خارجی در توسعه استان، اظهار داشت: ما باید به دنبال جذب سرمایه گذاران خارجی باشیم چون نمیتوان به بودجههای دولتی امیدوار بود.
وی افزود: تلاش ما این است که مشکلات واحدهایی که سرمایهگذاران خصوصی در آنها کار میکنند را رفع کنیم، گردشگری را رونق بخشیم و بیمارستان مهرگان و هتل صخره ای را تعیین تکلیف کنیم که با شرایط فعلی کشور انجام آنها به زودی امکان پذیر نیست لذا تلاش میکنیم که سرمایهگذاران بخش خصوصی را به استان دعوت کنیم که لازمه آن همکاری مسئولین و اعتمادسازی است.
نماینده مردم خرمآباد و چگنی در مجلس عنوان کرد: باید شرایطی ایجاد شود که سرمایهگذاران رغبت کنند در حیطههای مختلف مثل معدن، گردشگری، کشاورزی و دامپروری استان ورود پیدا کنند؛ فعلا پیگیریها در حال انجام است و زمانی که به نتیجه برسد به مردم اعلام میکنیم.
وی با بیان اینکه حدود ۸۰ درصد بودجهای که به استانها تخصیص داده میشود به صورت متمرکز در تهران و در اختیار وزراست و فقط ۲۰ درصد آن به استان وارد میشود، تصریح کرد: ما تنها برای ساخت راه آهن دورود- خرم آباد- اندیمشک حداقل چهار هزار میلیارد نیاز داریم، ولی امسال حدود ۱۲۰ میلیارد بودجه برای آن تخصیص داده شده و ممکن است در نهایت این مبلغ کمتر هم بشود که این گونه بودجه ها خیلی قابل توجه و کارساز نیست.
ویسکرمی خاطرنشان کرد: ما باید سرمایهگذاری خصوصی را ترویج و تشویق کنیم تا از این طریق واحدهای نیمه تعطیل و تعطیل استان، راهاندازی شده و اشتغالزایی ایجاد شود.
وی با بیان اینکه لرستان از نظر بودجه عمرانی رتبه هفتم را در کشور دارد اما جوابگوی نیاز استان نیست، گفت: برخی طرحها مانند آزادراه خرمآباد- بروجرد پروژههای ملی هستند و قرار شده تا پایان دولت افتتاح شوند؛ اما پروژههایی که پیشرفت آنها زیر ۵۰ درصد است با این نوع بودجههای قطره چکانی و شرایط تورمی موجود، به زودی افتتاح نمیشوند.
پروژه راه آهن دورود- خرم آباد ۴۰ درصد پیشرفت دارد
معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل اظهار کرد:
عباس خطیبی امروز دوشنبه 21 بهمن 1398در ستاد اقتصاد مقاومتی لرستان که با حضور وزیر راه و شهرسازی در سالن جلسات استانداری لرستان برگزار شد، گفت: مهمترین بحثی که در رابطه با طرح راهآهن دورود- خرمآباد پیگیری کردیم، موضوع تامین اعتبار پایدار این پروژه بو
وی اضافه کرد: در سالجاری میزان اعتبار طرح، 27 میلیارد تومان بوده که برای سال بعد 60 درصد افزایش اعتبار در قانون بودجه را پیشنهاد داده ایم.
معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل با بیان اینکه در گذشته 2000 نفر در پروژه راه آهن دورود- خرم آباد مشغول به کار بودند، اضافه کرد: تاکنون ۳۰۰ میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده است.
وی یادآور شد: این پروژه ریلی یکی از سنگینترین پروژههای راه سازی کشور است.خطیبی گفت: در این مسیر حدود 31 کیلومتر تونل داریم.