آیت‌الله شاهرخی خرم‌آبادی

زمان مطالعه این مطلب تنها: 3 دقیقه

آیت‌الله شاهرخی خرم‌آبادی

آیت‌الله «سید محمد نقی شاهرخی» درگذشت

 آیت الله سید محمد نقی شاهرخی خرم آبادی در اردیبهشت‌ماه سال 1313 در خرم‌آباد در خرم آباد به دنیا آمد .

پدر سید علی‌نقی از سادات لرستان و مورد احترام عام و خاص بود، سیدی جلیل‌القدر و معلمی نمونه در خرم‌آباد که قرآن و ریاضیات را تدریس می‌کرد و از همان عنفوان کودکی پایگاه فراگیری علوم برای سید محمد نقی شد تا قرآن و دروس ابتدایی و ریاضیات متداول آن زمان را به فرزندش آموزش دهد.

بیوگرافی

سید محمد نقی پس از فراگیری علوم ابتدایی نزد پدر، برای فراگیری دروس مقدماتی حوزوی وقتی‌که نوجوانی 14 ساله بود در سال 1327 به حوزه علمیه شهرستان بروجرد وارد شد و دروس مقدماتی را نزد علمایی همچون مرحوم میرزا لطف‌الله و فیضیان و جواهری فراگرفت و در سال 1329 برای تلمذ از محضر علمایی همچون آیات مرعشی نجفی، شهید صدوقی یزدی، فکوری، حائری، مجاهدی و سلطانی طباطبایی به قم مهاجرت کرد و دروس سطح را در محضر حضرات فراگرفت.

شوق آموختن در سید محمد نقی جوانی که محدودیت‌ها را برای آموختن‌ها پشت سر گذاشته بود آن‌چنان شعله کشیده بود که با اشتیاق برای فراگیری دروس خارج فقه و اصول در محضر حضرات آیات عظام بروجردی(ره)، امام خمینی(ره)، محقق داماد و گلپایگانی زانوی ادب زده و هم‌زمان اسفار و شفا را نزد علامه طباطبایی فراگرفت.

 

اجتهاد

این پایان مجاهدت‌های علمی سید محمد نقی جوان نبود تا پس از گذراندن دروس مقدماتی و خارج فقه نزد علمای زمان و نشان دادن شایستگی‌های لازم در این مجاهدت‌ها در سال 1340 وقتی‌که تنها 27 سال سن داشت تائیدیه اجتهاد خود را از محضر حضرت آیت‌الله‌العظمی حاج شیخ مرتضی حائری دریافت کرد تا فصلی نوین در زندگانی پربار و مجاهدت‌های بی‌شمار وی آغاز شود.

محمد نقی جوان در سال1344 در شهر مقدس قم ازدواج کرد و همین شهر را برای ادامه زندگی و مجاهدت‌های خود تا پیش از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی انتخاب کرد که ثمره این ازدواج پنج فرزند بود.

نماینده تام‌الاختیار حضرت امام خمینی(ره)

با شروع نهضت اسلامی به رهبری امام راحل(ره) در سال 42 به همراه فضلا و مدرسین حوزه علمیه قم وارد صحنه مبارزات مردم علیه رژیم استبداد شاهنشاهی شد و در طول مبارزات خود بارها تحت تعقیب قرار گرفت و سه بار به زندان افتاد  که آخرین مرتبه در سال 1357 پس از سخنرانی در مسجد ارک تهران توسط نیروهای ساواک راهی زندان مخوف کمیته شد و در آنجا باشخصیت‌هایی همچون آیت‌الله روحانی، آیت‌الله دستغیب، علامه یحیی نوری و واعظ شهیر مرحوم فلسفی هم بند شد.

پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی با توجه به سوابق مبارزاتی درخشان خود در مسئولیت‌های مختلفی همچون امام‌جمعه خرم‌آباد، نماینده اولین دوره مجلس شورای اسلامی، نماینده تام‌الاختیار حضرت امام در بروجرد و بروجن، نماینده لرستان در سومین و چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری، نماینده مقام معظم رهبری در کشورهای جنوب شرق آسیا شامل تایلند، میانمار، بنگلادش، سریلانکا، هند، عضو مجمع جهانی اهل‌البیت(ع)، عضو مجمع تقریب مذاهب در خدمت نظام مقدس جمهوری اسلامی بود.

 

آثار علمی

آیت‌الله شاهرخی در طول عمر بابرکت خود آثار متنوعی را به رشته تحریر درآورده که برخی از آن‌ها همچون خاطرات آیت‌الله سید محمد نقی شاهرخی خرم‌آبادی، صلوات الجماعه، نماز مسافر، سلسله دروسی از خارج اصول و عدم تحریف قرآن به زیور طبع آراسته‌شده است.

این مجاهد خستگی‌ناپذیر سرانجام پس از گذراندن یک دوره کوتاه بیماری و بستری شدن در بیمارستانی در قم شامگاه روز یکشنبه هفتم آذرماه هزار سیصد نود پنج مصادف با شب رحلت جان‌گداز نبی مکرم اسلام(ص) و امام حسن مجتبی(ع) در سن 82 سالگی پس از عمری مجاهدت و تلاش درراه معرفی اسلام ناب محمدی(ص) و تقویت پایگاه تشیع و اهل‌بیت(ع) و وحدت اسلامی دار فانی را وداع گفت و به دیار معبود و معشوق خود شتافت.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.