‌آزادسازی حریم امامزاده زیدبن علی

زمان مطالعه این مطلب تنها: 6 دقیقه

 

چشم ‌به‌راهی شش ساله برای آزادی

‌آزادسازی حریم امامزاده زیدبن علی(ع) خرم‌آباد همچنان انجام نشده است.

‌به گزارش ایسنا، بقعه‌ی متبرکه امامزاده زیدبن‎علی مربوط به 404 ه .ق است. بنابر کتیبه‎ای به خط کوفی بنای اولیه آن به فرمان بدربن حسنویه ساخته شده است.

مقبره دارای دو گلدسته مدور آجری در دو طرف است که با کاشی‎های زیبائی که کلماتی مقدس بر آن نوشته شده مزین شده است. بنای کنونی مقبره در سال 1307 ه .ق ساخته شده است، درب اصلی حرم از چوبی مخصوص و به شکل زیبائی ساخته شده و آیات و کلمات مقدس با خط نسخ و به‎طور برجسته برآن نقش شده است.

بنابر متون کتیبه‎های موجود مقبره متعلق به زیدبن علی بن حسین بن علی بن طالب(ع) است.

طرح آزادسازی این بقعه متبرکه در سال 89-88 مصوب شد اما بدلیل وجود مغازه‌های اطراف آن، این طرح 6 سال به تعویق افتاده است.

میراث فرهنگی ورود پیدا کند

حجت‌الاسلام مرتضی خاکباز، مدیرکل اوقاف و امور خیریه لرستان در رابطه با اقدامات انجام گرفته در راستای آزادسازی حریم امامزاده زیدبن علی(ع) خرم‌آباد، گفت: پیگیر آزادسازی حریم امامزاده زید بن علی(ع) از طریق مراجع قضایی هستیم.

وی بیان کرد: باید سایر دستگاه‌های استان مانند میراث فرهنگی به آزادسازی حریم امامزاده زید بن علی(ع) ورود پیدا کنند.

وجود 93 مغازه در حریم امامزاده زیدبن علی (ع) خرم‌آباد

خاکباز گفت: مصوبه آزادسازی حریم امامزاده زید بن علی(ع) در سال 89-88 مصوب شد که این طرح حجم بسیار بزرگی است و نیاز به تعدیل دارد تا به مراکز تجاری واقع در سبزه میدان کاری نداریم.

وی بیان کرد: در حریم امامزاده 93 عرصه مغازه موقوفه وجود دارد و آنان تاکنون هیچ مبلغی را به اوقاف بابت اجاره ندادند و چنانچه بخواهیم تهاتر کنیم باید پول اندکی را به آنها بدهیم.

این مسئول اظهار کرد: اوقاف آمادگی دارد که براساس محاسبه کارشناس رسمی دادگستری هزینه واحدهای تجاری حریم امامزاده را پرداخت کند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه ادامه داد: تاکنون تلاش ما برای خرید این واحدهای تجاری به نتیجه نرسیده است و به همین خاطر از طریق مراجع قضایی برای حل این مسئله ورود پیدا کرده‌ایم.

وی یادآور شد: رقم‌هایی که توسط کسبه مطرح می‌شود بسیار زیاد است و اگر می‌خواهیم حریم امامزاده زید بن علی(ع) ساماندهی شود، باید هم مردم و هم مسئولان پای کار آیند.

خاکباز اضافه کرد: تاکنون ۳ رأی از طرف قوه قضایی درخصوص آزادسازی حریم امامزاده زید بن علی(ع) برای واحدهای تجاری مستقر در اطراف حریم این امامزاده صادر شده است.

وی افزود: در صورت همراهی نکردن کسبه با اوقاف برای آزادسازی حریم این امامزاده با حکم قضایی وارد می‌شویم.

خاکباز با تشکر از حمایت‌های دستگاه قضا در صیانت از موقوفات و جلوگیری از موقوفه‌خواری، گفت: از سال ۹۱ تاکنون تقریباً ۲۴ هزار هکتار اراضی موقوفه شناسایی و در سامانه کاداس ثبت شده است.

این مسئول یادآور شد: در جلسه بررسی آزادسازی حریم امامزاده زیدبن علی(ع) با دادستان خرم‌آباد گزارشی از برگزاری نشست‌های متعدد با شهردار، مدیرکل امور شهری استانداری و کسبه در خصوص آزادسازی حریم امامزاده زیدبن علی(ع) ارائه شد.

وی توجه به جاذبه‌های مذهبی در استان را از وظایف اوقاف دانست و گفت: امامزاده زیدبن علی(ع) به‌عنوان نگین شهر خرم‌آباد پایگاهی ارزشمند برای نشر و گسترش فرهنگ اهل‌بیت(ع) است.

خاکباز وجود بقاع متبرکه را به‌عنوان اماکنی برای آرامش روح و روان مردم دانست و اضافه کرد: همان‌گونه که برای سیاحت و تفریح مردم و گردشگران تلاش می‌شود، بایستی برای امامزادگان به‌عنوان محلی برای آرامش روانی و راز و نیاز مردم توجه شود.

این صحبت‌های مدیرکل اوقاف و امور خیریه لرستان در حالی عنوان می‌شود که مهندس هوشنگ بازوند اردیبهشت ماه امسال نیز از آزادسازی حریم این بقعه در نیمه دوم خرداد خبر داده بود ولی…

در فاز اول رهاسازی 50 مغازه تملک می‌شود

استاندار لرستان در جلسه آزادسازی حریم امام زاده زیدبن علی(ع) در اردیبهشت‌ماه امسال گفته بود: آزادسازی حریم امامزاده زیدبن‌علی(ع) یکی از مطالبات جدی مردم خرم‌آباد است که باید به این مطالبات مردم پاسخ مثبت دهیم.

وی با بیان اینکه باید تا زمان شروع عملیات تخریب تمام امورات قضایی مربوط به واحدهای تجاری انجام شوند، ادامه داد: اعتبار مورد نیاز برای تخریب 50 واحد تجاری حریم زیدبن علی(ع) 2.5 میلیارد تومان است که نیمی از این اعتبار( یک میلیارد و 250 میلیون تومان) را استانداری تقبل می‌کند.

آغاز عملیات رهاسازی از نیمه خردادماه جاری

استاندار لرستان اضافه کرد: آزادسازی 50 واحد تجاری حریم امام زاده زیدبن علی(ع) با مشارکت اداره کل اوقاف و امور خیریه استان و استانداری لرستان از 15 خرداد ماه جاری آغاز می‌شود و نیاز است ظرف مدت یک ماه، کارهای اداری مربوط به این پروژه انجام شود.

بازوند با بیان اینکه عملیات تخریب و خاکبرداری واحدهای تجاری حریم امامزاده زیدبن علی(ع) توسط اداره کل مسکن و شهرسازی استان انجام شود، تصریح کرد: پس از خاکبرداری شهرداری خرم‌آباد مکلف است که عملیات جدول‌گذاری و پیاده‌رو سازی حریم آزاد شده را انجام دهد.

در فاز دوم رهاسازی 43 مغازه تملک می‌شود

وی اضافه کرده بود: در فازدوم آزادسازی حریم امامزاده زیدبن علی(ع) خرم‌آباد استانداری لرستان یک سوم از اعتبار مورد نیاز برای تخریب 43 واحد تجاری را تقبل کرد و اداره کل اوقاف و امور خیریه لرستان هم باید دو سوم مابقی را تامین کند.

نماینده عالی دولت در لرستان گفت: هرمز نصیری رئیس سازمان همیاری شهرداری‌ها به عنوان مدیر پروژه آزادسازی حریم امامزاده زیدبن علی (ع) مسئولیت این مهم را برعهده دارد.

وی یادآور شد: طرح کلی این پروژه ظرف یک ماه در کمیسیون ماده 5 مورد بازنگری قرار می‌گیرد.

انجام عملیات اجرایی پروژه رها‌سازی توسط استانداری لرستان

محمد اصلانی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان نیز در این باره گفته بود: بعد از بازسازی حریم امامزاده زیدبن علی‌(ع)، 50 درصد کل هزینه را استانداری لرستان تامین خواهد کرد.

وی ادامه داده بود: مسئولیت رهاسازی حریم امامزاده زیدبن علی (ع) برعهده معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان گذاشته شده است و در مجموع عملیات اجرایی این پروژه را استانداری انجام می‌دهد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان اضافه کرد: رئیس سازمان همیاری و شهرداری به عنوان مدیر این پروژه است.

شهرداری خرم‌آباد موظف به معبرسازی است

اصلانی گفت: بعد از تخریب مغازه‌های حریم امامزاده شهرداری خرم‌آباد موظف به معبرسازی است تا با محوطه‌سازی و سنگ فرش این مهم را بهسازی کند.

وی تصریح کرد: شهرداری موظف است ظرف یک بازه زمانی مشخص طرح تفصیلی آن را تحویل معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری استان دهد.

از آن جلسه بیش از شش ماه می گذرد ولی  همچنان خبری از آزادسازی حریم امامزاده زیدبن علی(ع) خرم‌آباد نیست…

آزادسازی حریم امامزاده زیدبن علی(ع) از مطالبات  مردم

جعفر بدری، رئیس‌کل دادگستری لرستان نیز در این باره با بیان اینکه مبارزه با موقوفه‌خواری از وظایف قوه قضائیه در استان است، گفت: آزادسازی حریم امامزاده زیدبن علی(ع) از مطالبات  مردم و مسئولان استان است.

وی توجه به جاذبه‌های مذهبی را یکی‌از موارد توسعه مراکز دینی دانست و افزود: موقعیت امامزاده زیدبن علی(ع) در مرکز شهر خرم‌آباد می‌تواند مرکزی برای توسعه فرهنگی، مذهبی و پایگاهی برای آرامش مردم و نشر و گسترش فرهنگ اهل‌بیت(ع) باشد.

بدری ادامه داد: دستگاه قضا در استان برای آزادسازی حریم امامزاده زیدبن علی(ع) از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد و باید با برگزاری جلسات نمایندگان دو دستگاه راه‌های اقدامات قضائی مناسب برای آزادسازی حریم و رعایت حقوق کسبه مدنظر قرار گیرد.

طرح جامع توسط مشاور انجام خواهد شد

حسین‌پور رئیس شورای شهر اسلامی شهر خرم‌آباد نیز در این رابطه گفت: مطالعات اولیه طرح بازسازی، نوسازی بهسازی و آزادسازی حریم امامزاده زید بن علی(ع) توسط مشاور انجام شده است

وی ادامه داد: طرح جامع  این مهم توسط مشاور انجام خواهد شد و امیدواریم در زمان مناسبی به پایان برسد.

حسین‌پور اذعان کرد: متاسفانه آزادسازی حریم این بقعه الان به یک معضل تبدیل شده است و چهره آن منطقه را نا‌زیبا کرده است.

رئیس شورای شهر اسلامی شهر خرم‌آباد تاکید کرد: در راستای جذب گردشگر مذهبی و ورود زائر باید آزادسازی حریم این امامزاده به سرعت انجام شود

وجود صنوف غیرمرتبط با محیط مذهبی امامزاده، معضل است

علی رازانی، دادستان خرم‌آباد نیز حریم امامزاده زیدبن علی(ع) را در شان این امامزاده واجب‌التعظیم و مردم مرکز استان ندانست و گفت: متاسفانه محیط پیرامونی امامزاده دارای وضعیت بسیار بدی است که بایستی کسبه در این راه با اوقاف همکاری و به این وضع خاتمه دهند.

وی وجود صنوف غیرمرتبط با محیط مذهبی را یکی‌از معظلات خواند و افزود: وجود شغل‌های متعدد که هیچ سنخیتی با فضای معنوی امامزاده ندارد، در حالی‌که باید برای ایجاد فضایی معنوی و مذهبی اقدام شود.

دادستان خرم‌آباد اضافه کرد: هماهنگی با قضات و اختصاص یک شعبه جهت رسیدگی به پرونده‌های دکاکین امامزاده زیدبن علی(ع) در دستور کار قرار خواهد گرفت تا بتوانیم اقدامات اولیه را جهت آزادسازی حریم امامزاده انجام دهیم.

به گزارش ایسنا، به هر حال با توجه به نزدیک شدن به ایام پایانی سال و شروع فصل بهار این آزادسازی نیاز ضروری و حیاتی شهر خرم‌آباد در راستای رونق توریسم مذهبی و ساماندهی بقاع متبرکه است و امیدواریم هر چه سریعتر انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.