خرم آباد مرکز استان لرستان که در دره ای بین ارتفاعات زاگرس میانی واقع شده به شهر هزار چشمه معروف است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما لرستان، موقعیت طبیعی ممتاز و مواهب خدادادی از جمله آب و هوای معتدل در این دره موجب شده این شهر سکونتگاه انسانهای اولیه در غارهای پنج گانه پیش از تاریخ خرم آباد باشد.

وجود چشمه ها و سراب های فراوان از جمله کیو، گلستان، گرداب سنگی، سراب مطهری و گرداب به عنوان مهمترین چشمه ها و سرابهای این شهر و همچنین موقعیت ارتباطی آن در گذشته به عنوان شاهراه مواصلاتی شمال و غرب به جنوب کشور، این شهر را در زمره شهرهای توریستی و زیبای ایران قرار داده است.

این چشمه ها و سراب های جوشان که از کنار خیابانها و کوچه های شهر در زیر درختان چنار کهنسال جاری هستند چهره زیبای شهر را دو چندان کرده اند.

زیودار کارشناس آب منطقه ای لرستان می گوید: در خرم آباد بیش از هزار چشمه فصلی و دائمی داریم که دائمی ها حدود ۷۶۲ دهنه با دبی ۱۱۵ میلیون متر مکعب هستند.

در حیاط برخی منازل مسکونی از جمله محله مطهری رگه های از چشمه های جوشان دیده می شود، چشمه ها و سرابهای خرم آباد این روزها در پی بارش پر آب شده و برخی از خیابانهای اصلی شهر از جمله خیابان های ۱۷ شهریور، چهار راه بانک، شهداء و مطهری و منازل مسکونی را در برگرفته و علاوه بر ایجاد مشکلاتی برای مردم موجب کندی تردد عابران و خودروها شده است.

با وجود این همه ظرفیت آبی در شهرستان خرم آباد ،تا کنون این منابع آبی ساماندهی نشده اند.

محمدی دیگر کارشناس در این باره می گوید: از جمله این منابع آب چشمه گلستان است که آب آن سرریز شده و با ریختن به رودخانه هدر می رود .

حمیدرضا کرموند مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری لرستان می گوید: سرچشمه برخی از این منابع آبی در مناطقی است که امکان و صرفه بهره برداری ندارند.

میرزایی دیگر کارشناس بر این باور است که می شود از آب مازاد این چشمه ها و سرابها را از محل جوشش تا ورود به رودخانه بویژه در فصل پرآبی و بارندگی برای اهداف گردشگری و زیبا سازی شهر خرم آباد استفاده کرد.

یحیی عیدی بیرانوند شهردار خرم آباد گفته به منظور استفاده بهینه از این منابع آبی پارسال قراردادی با مشاور بسته شده و چشمه ها و سراب های خرم آباد در مرحله انجام مطالعات است و امسال استفاده یک بخش از این منابع در نظر گرفته شده که تحت عنوان پارک شاپوری و دریاچه بزرگ دوم شهر خرم آباد است.

با ساماندهی این چشمه ها و سرابها می شود بخش مهمی از آب شرب، کشاورزی و حتی فضای سبز شهر خرم آباد را تأمین کرد.