مرمت تابوت مفرغی روستای «چوب‌تراش»خرم آباد آغاز شد

زمان مطالعه این مطلب تنها: 2 دقیقه

مرمت تابوت مفرغی روستای «چوب‌تراش» آغاز شد

 فصل اول مرمت تابوت مفرغی کشف‌شده در روستای «چوب‌تراش» پس از ۱۴ سال آغازشده و در انتظار تأمین اعتبار طراحی ویترین و اختصاص سالن برای نمایش است.

 سید امین قاسمی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان از آغاز فصل اول مرمت تابوت مفرغی کشف شده از روستای «چوبتراش» خبر داد.

وی با اشاره به مکاتبات انجام شده برای جذب اعتبارات لازم برای انجام مطالعه و پژوهش بر روی این اثر ارزشمند گفت: از زمان کشف این اثر اقدامات لازم برای حفاظت و تثبیت وضعیت اولیه اثر در حد استانداردهای ملی صورت گرفته بود که به منظور تکمیل مطالعات و فراهم کردن شرایط لازم برای نمایش تابوت، این فصل از مرمت آغاز شده است.

نیاز ۱۰۰ میلیونی برای اختصاص سالن ویژه نمایش

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان افزود: به منظور طراحی ویترین مناسب و همچنین اختصاص سالن ویژه برای نمایش این تابوت به اعتباری بالغ بر یکصد میلیون تومان نیاز است که این اداره کل با انجام رایزنی های لازم با اداره کل موزه های سازمان میراث فرهنگی کشور در صدد جذب آن است.

زهرا بهاروند معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان نیز گفت: این فاز از مرمت تابوت مفرغی شامل انجام مطالعه و پژوهش از جمله آسیب شناسی اثر و مطالعات دیرین انسان شناسی است که مکاتبات لازم با پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور برای اعزام متخصصان دیرین باستان شناسان صورت گرفته است.

پاکسازی و مرمت اثر اشکانی تا پایان سال جاری ادامه دارد

منصوره نظارتی زاده سرپرست تیم مرمتی این تابوت مفرغی نیز گفت: به نظر می رسد با توجه به حجم کار و میزان عملیات، پاکسازی و مرمت این اثر نفیس تا پایان سال جاری ادامه یابد.

بر اساس این گزارش، تابوت مذکور زمستان سال ۸۳ به دنبال کاوش اضطراری در جوار روستای «چوبتراش» شهرستان خرم آباد کشف شد و شامل تابوت برنزی و اسکلت انسانی با یک ورقه طلایی بر چشم و یک ورقه طلایی بر دهان است.

مطالعات دیرین انسان شناسی نشان داد این اسکلت متعلق به مردی ۲۰ تا ۲۵ ساله است که در اثر ضربه شئ برنده ای از ناحیه زانوی راست مجروح شده و در اثر عفونت این زخم درگذشته است.

قدمت این تابوت کشف شده به دوره اشکانیان بر می گردد.  97/2/31

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.