ثبت جهانی فلک الاافلاک

زمان مطالعه این مطلب تنها: 2 دقیقه

 ثبت جهانی فلک الاافلاک

 ثبت جهانی فلک الاافلاک، رئیس جمهور از قلعه تاریخی- فرهنگی فلک‌الافلاک در خرم آباد بازدید و بر فراهم کردن شرایط ثبت جهانی این قلعه تاکید کرد.

 سید ابراهیم رئیسی روز جمعه در جریان سفر به استان لرستان ضمن بازدید از بخش‌های مختلف قلعه فلک‌الافلاک از نزدیک در جریان ظرفیت‌های فرهنگی و گردشگری این مجموعه قرار گرفت.

رئیس جمهور بر ضرورت آزادسازی حریم قلعه فلک‌الافلاک به عنوان یکی از مشکلات این مجموعه تاریخی- فرهنگی تاکید کرد و گفت: قلعه فلک‌الافلاک از آثار تمدنی و مدنیت مردم این خطه است و باید به خوبی نگهداری و معرفی شود.
رئیسی خاطرنشان کرد: دولت برای ترمیم و نگهداری آثار تاریخی اعتبار مناسبی در نظر گرفته است و با توجه به اینکه میراث تاریخی و فرهنگی گنجینه‌های پرارزشی هستند، لذا باید برای نسلهای آینده به خوبی نگهداری شوند.
همچنین در این بازدید مدیرکل میراث فرهنگی و فرمانده سپاه استان توضیحاتی در مورد آزادسازی حریم قلعه فلک الافلک ارائه کردند و رئیس جمهور هم بر لزوم تسهیل در آزادسازی حریم این قلعه تاریخی برای ثبت جهانی تاکید کرد.

تامین اعتبار فلک الاافلاک،  رییس جمهور روز جمعه (1400/9/19)،در جریان یازدهمین سفر استانی خود به لرستان از قلعه تاریخی “فلک الافلاک” خرم‌آباد دیدن و بر تامین اعتبار لازم برای اجرای طرح های مرمتی این بنای تاریخی تاکید کرد.

 رییس جمهور در جریان این بازدید در جریان مشکلات طرح استحکام بخشی و آزادسازی محوطه قلعه فلک الافلاک قرار گرفت و از تامین اعتبار مرمت و اجرای طرح استحکام بخشی آن خبر داد.

قلعه باستانی «فلک الافلاک» یکی از شاخص‌ترین آثار تاریخی ایران و جهان است، بنای عظیم آجری مربوط به دوره ساسانی که همچنان استوار بر روی تپه‌ای باستانی در مرکز شهر خرم‌آباد میزبان دوستداران میراث فرهنگی این مرزوبوم است.

 

زیبایی و معماری شگفت‌انگیز قلعه فلک الافلاک موجب شده که این قلعه تاریخی و باستانی لرستان از سوی بسیاری از کارشناسان به‌عنوان یکی از شاهکارهای مهندسی و معماری دنیا لقب گیرد.

این قلعه به لحاظ موقعیت استراتژیک خود در قرن چهارم هجری قمری به‌عنوان مقر حکومت آل حسنویه و گنجور در زمان آل‌بویه درآمد و از قرن ششم هجری پس از ساخته‌شدن شهر جدید خرم‌آباد این قلعه نیز به نام خرم‌آباد معروف شد و احتمالاً نام فلک الافلاک در دوره قاجار به آن اطلاق شده است.

این بنای کم‌نظیر مربوط به دوره ساسانی است و به شماره ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

طی سال‌های گذشته همواره موضوع ثبت جهانی فلک الافلاک به‌عنوان شاهکار معماری جهان مطرح بوده است تا این اثر تاریخی در فهرست موقت ثبت جهانی قرار گیرد ولی به‌رغم گذشت سال‌ها با فراهم نشدن زمینه ثبت جهانی، فلک الافلاک در فهرست موقت خاک می‌خورد.

آیت الله رییسی در بدو ورود به فرودگاه خرم آباد مورد استقبال مسوولان لرستان از جمله نماینده ولی فقیه در استان، استاندار، برخی نمایندگان مردم لرستان در مجلس شورای اسلامی و مدیران لشکری و نظامی قرار گرفت.

وزرای جهاد کشاورزی، نیرو ، صنعت ، معدن، تجارت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش  و جوانان و معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور، برخی معاونان وزرا و روسای سازمان های مختلف کشوری آیت الله رییسی را در یازدهمین سفر استانی همراهی می کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.