نیروگاه گازی خرم آباد 

زمان مطالعه این مطلب تنها: 6 دقیقه

نیروگاه گازی خرم آباد ، نیروگاه سیکل ترکیبی خرم آباد به عنوان بزرگترین نیروگاه استان لرستان با سرمایه گذاری ۳۱۰ میلیون یورویی بنیاد مستضعفان احداث شده است. مهندس فتاح گفت: این نیروگاه بزرگ‌ترین نیروگاه استان لرستان است که مجوز آن در سال ۸۴ و زمانی که در وزارت نیرو مشغول خدمت بودم صادر شد و با بهره‌برداری از این نیروگاه، علاوه بر تأمین برق استان، زمینه صادرات برق و توسعه صنایع مختلف دیگر در استان لرستان فراهم می‌شود.

فتاح همچنین با اشاره به طراحی نیروگاه خرم‌آباد به‌صورت سیکل ترکیبی که باعث صرفه‌جویی در منابع می‌شود گفت: ما امروز باافتخار اعلام می‌کنیم که صنعت نیروگاهی در کشور ما بومی‌شده و از فاز صفر تا مرحله طراحی، احداث و بهره‌برداری نیروگاه‌ها ازجمله نیروگاه خرم‌آباد، به دست متخصصین ایرانی انجام شده است.
فتاح همچنین با اشاره به طراحی نیروگاه خرم‌آباد به‌صورت سیکل ترکیبی که باعث صرفه‌جویی در منابع می‌شود گفت: ما امروز باافتخار اعلام می‌کنیم که صنعت نیروگاهی در کشور ما بومی‌شده و از فاز صفر تا مرحله طراحی، احداث و بهره‌برداری نیروگاه‌ها ازجمله نیروگاه خرم‌آباد، به دست متخصصین ایرانی انجام شده است.

رئیس بنیاد مستضعفان در مراسم افتتاح ۲ واحد گازی فاز نخست نیروگاه سیکل ترکیبی خرم‌آباد از سرمایه‌گذاری ۶ هزار میلیارد تومانی این بنیاد در نیروگاه خرم‌آباد خبر داد

مهندس پرویز فتاح مورخ 99/3/8در مراسم افتتاح واحد ۱ و ۲ فاز نخست نیروگاه سیکل ترکیبی خرم‌آباد با اشاره به اینکه مسئولان باید خود را خادم مردم بدانند و از این بابت خداوند را شاکر باشند گفت: استان لرستان زینت نظام و کشور است و مردم این استان همواره برای کشورمان هزینه داده‌اند و ۶۲۰۰ فرزند لرستان برای حفاظت از این مرزوبوم به شهادت رسیده‌اند؛ لذا این فداکاری‌های مردم لرستان حق بزرگی بر گردن مسئولان است و ما باید تلاش کنیم تا خادمی بی‌ریا برای این مردم باشیم.

 رئیس بنیاد مستضعفان با تقدیر از شهدا و بخصوص شهید سلیمانی گفت: ما باید تلاش کنیم تا راه شهدا را ادامه دهیم و عمری که خداوند به ما عنایت کرده باید در مسیر کمک به مردم هزینه شود و می‌بایست به‌گونه‌ای عمل کنیم که خداوند ما را به شهدا و این عزیزان ملحق کند.
وی با تأکید بر اینکه باید برای برقراری عدالت در جامعه تلاش کنیم گفت: بر اساس فرموده خداوند، مستضعفان وارثان زمین و امامان و پیشوایان بر روی زمین خواهند شد و ما باید برای تحقق این موضوع تلاش کنیم.
فتاح در ادامه به برخی از اقدامات بنیاد مستضعفان برای کمک به مردم لرستان در بحران سیل در این استان اشاره کرد و گفت: بعد از وقوع سیل در لرستان، بنیاد مستضعفان تأمین سیمان موردنیاز برای بازسازی منازل آسیب دیده از سیل را عهده‌دار شد و تا امروز بیش از ۷۷ هزار تن سیمان رایگان برای بازسازی این منازل تخصیص داده شده است و اعلام کردیم بنیاد مستضعفان آمادگی دارد تا سیمان مورد نیاز برای منازلی که هنوز بازسازی نشده‌اند را به‌صورت رایگان بازهم تامین کند.
رئیس بنیاد مستضعفان با اشاره به سرمایه‌گذاری ۲۵۰۰ میلیارد تومانی بنیاد مستضعفان برای تکمیل ۲ واحد گازی نیروگاه خرم‌آباد گفت: تا امروز بنیاد مستضعفان برای احداث ۲ واحد گازی در فاز نخست این نیروگاه بیش از ۲۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده و برای تکمیل این فاز نیز ۱۷۰۰ میلیارد تومان دیگر تا پایان سال در این نیروگاه سرمایه‌گذاری خواهد کرد.
وی ادامه داد: همچنین با توجه به تصمیم بنیاد مستضعفان برای سرمایه‌گذاری در این نیروگاه به‌منظور تکمیل فاز دوم آن، مجموع سرمایه‌گذاری بنیاد مستضعفان در نیروگاه خرم‌آباد به ۶۰۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید.

نیروگاه‌ در بورس

 وی با تاکید بر نیم‌نگاه بنیاد مستضعفان به مسائل زیربنایی تولید در کشور ازجمله صنعت نیروگاهی گفت: ما در عرصه نیروگاهی کشور فعال هستیم چراکه با توجه به توسعه صنعت و کشاورزی در کشور، بیش از گذشته نیازمند توسعه نیروگاه‌ها برای تأمین برق هستیم.
رئیس بنیاد مستضعفان خاطرنشان کرد: همچنین در نظر داریم تا نیروگاه‌هایمان از جمله نیروگاه خرم‌آباد را در بورس عرضه کنیم تا مردم بتوانند به عنوان سهام‌داران این نیروگاه‌ها، در سود و تولید نیروگاهی سهیم باشند.
فتاح با اشاره به سیاست بنیاد مستضعفان برای استفاده از نیرو‌های بومی در مناطق مختلف کشور گفت: در نیروگاه خرم‌آباد نیز اولویت اشتغال با نیرو‌های بومی است و عمده نیرو‌های شاغل در احداث فاز یک و ۲ و همچنین نیرو‌های شاغل در زمان بهره‌برداری این نیروگاه از نیروی‌های بومی خرم‌آباد و لرستان هستند.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت تکمیل فاز دوم نیروگاه خرم‌آباد، ما از همین‌جا اعلام می‌کنیم که تمامی درآمد بنیاد مستضعفان از واحد‌های تکمیل‌شده، به خارج استان نخواهد رفت و این درآمد‌های صرف هزینه‌های تکمیل و احداث فاز ۲ این نیروگاه می‌شود.

اجرای مرحله دوم نیروگاه گازی سیکل ترکیبی خرم‌آباد

استاندار لرستان گفت: چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز برای اجرای مرحله دوم نیروگاه گازی سیکل ترکیبی خرم‌آباد تامین شد.

سید موسی خادمی روز دوشنبه(1399/3/8 )با اعلام این خبر افزود: در جلسه ای با حضور رییس بنیاد مستضعفان کشور، معاون وزیر نیرو و رییس شرکت گروه مپنا تفاهم نامه تامین اعتبار و ساخت فاز دوم نیروگاه گازی سیکل ترکیبی خرم آباد منعقد شد و تمامی تجهیزات مورد نیاز این مرحله ساخت داخل خواهد بود.

وی با  اشاره به اینکه نیروگاه خرم‌آباد از پروژه های جهش تولید است اظهار داشت: بخش اول این پروژه با اعتبار بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان امسال به بهره برداری رسید.

وی ادامه داد:  تولید برق این نیروگاه در صورت تکمیل ۱۰۰۰ مگاوات خواهد بود در حالیکه نیاز استان به برق در زمینه صنعت، کشاورزی، خدمات و مصارف خانگی ۶۰۰ مگاوات است و با توجه به وصل نیروگاه خرم‌آباد به شبکه سراسری کشور، مازاد تولید برق آن به سایر استان ها صادر خواهد شد.

استاندار لرستان خاطرنشان کرد: طبق تفاهم نامه منعقد شده تمامی تجهیزات مورد نیاز فاز دوم نیروگاه گازی سیکل ترکیبی خرم آباد ساخت داخل کشور و توسط شرکت گروه مپنا تولید و مراحل ساخت و تکمیل فاز دوم این طرح  بر اساس تفاهم نامه بزودی آغاز می شود.

نیروگاه سیکل ترکیبی خرم آباد به عنوان بزرگترین نیروگاه استان لرستان با سرمایه گذاری ۳۱۰ میلیون یورویی بنیاد مستضعفان احداث شده است.

فاز اول این نیروگاه شامل ۲ واحد گازی است که هرکدام ظرفیتی معادل ۱۶۲ مگاوات دارند و با بهره برداری از این واحدها در خردادماه امسال ۳۲۴ مگاوات به توان تولید برق کشور افزوده شد.

فاز نخست این نیروگاه دارای یک واحد بخار با ظرفیت ۱۶۰ مگاوات است که این واحد نیز تا پایان سال به شبکه سراسری برق کشور متصل خواهد شد.

مدیرعامل هلیدینگ برق و انرژی صبا گفت: واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی خرم‌آباد اواخر پاییز امسال راه‌اندازی می‌شود.

محسن امیری امروز(1401/7/23 )در جمع خبرنگاران، با اشاره به نقش واحد بخار سیکل ترکیبی در توسعه صنعت استان، اظهار کرد: تاکنون برای تکمیل این واحد بخار ۸ هزار میلیارد تومان توسط بنیاد مستضعفان هزینه شده است درمجموع سیکل ترکیبی خرم‌آباد به یک مجموعه ۱۰۰۰ مگاواتی تبدیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه واحد بخار سوخت لازم ندارد، افزود: ۲۳ نیروی متخصص بومی توسط پردیس شهید عباسپور دانشگاه شهید بهشتی برای این واحد بخار جذب شده است.

مدیرعامل هلیدینگ برق و انرژی صبا خاطرنشان کرد: دو واحد گازی نیروگاه سیکل ترکیبی خرم‌آباد خرداد سال ۹۹ با ظرفیت ۳۲۰ مگاوات افتتاح شده است.

امیری اضافه کرد: ظرفیت کل نیروگاه‌های لرستان ۹۱۹ مگاوات است که نیروگاه خرم‌آباد با تولید ۲ هزار و ۲۴۲ مگاوات ساعت انرژی به‌عنوان بزرگترین نیروگاه استان شناخته می‌شود.

افتتاح واحد بخار نیروگاه

مدیرعامل هلدینگ برق و انرژی صبا بیان کرد: واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی هزار مگاواتی خرم‌آباد به زودی راه‌اندازی می‌شود.

محسن امیری یازدهم دی ماه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با تزریق بخش بخار و  دو واحد گازی این نیروگاه حدود ۷۰ درصد برق لرستان تأمین خواهد شد.

وی افزود: در این نیروگاه هیچ سوخت مازوتی مصرف نمی‌شود و در مرحله اول سوخت گاز و در مرحله دوم سوخت گازوئیل مصرف می‌شود.

امیری عنوان کرد: نیروگاه سیکل ترکیبی ۱۰۰۰ مگاواتی خرم‌آباد یکی از بزرگ‌ترین نیروگاه‌های غرب کشور، شامل دو بلوک سیکل ترکیبی هر یک به ظرفیت ۴۸۴ مگاوات در زمینی به مساحت ۹۶ هکتار در خرم‌آباد قرار دارد.

مدیرعامل هلدینگ برق و  انرژی صبا بیان کرد: فاز اول این نیروگاه در خرداد سال ۹۹ با دو واحد گازی به ظرفیت ۳۲۰ مگاوات به بهره‌برداری رسید و واحد بخار این نیروگاه با ظرفیت ۱۶۲ مگاوات هم به زودی راه‌اندازی می‌شود که با وارد مدار شدن این واحد ظرفیت این نیروگاه به ۴۸۴ مگاوات می‌رسد.

وی ادامه داد: با راه‌اندازی این بلوک ظرفیت نیروگاه سیکل ترکیبی خرم‌آباد به بالای ۱۰۰۰ مگاوات خواهد رسید که علاوه‌بر تأمین نیاز برق استان به دیگر استان‌ها هم صادر خواهد شد.

امیری افزود: نیروگاه سیکل ترکیبی خرم‌آباد به عنوان بزرگترین نیروگاه استان با سرمایه‌گذاری هشت میلیارد تومانی بنیاد مستضعفان احداث شده است.

مدیرعامل هلدینگ برق و انرژی صبا تصریح کرد: عملیات ساخت فاز ۲ نیروگاه خرم‌آباد نیز در آینده‌ای نزدیک آغاز می‌شود.

در ادامه شهرام صدرا، مدیر عامل شرکت مولد نیروی برق خرم آباد، اظهار کرد: نیروگاه سیکل ترکیبی خرم‌آباد با دو واحد گازی به ظرفیت ۳۲۴ مگاوات و یک واحد بخار به ظرفیت  ۱۶۰ مگاوات به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه  حدود ۸۰۰ نفر در این نیروگاه مشغول بکار هستند، افزود: این نیروگاه  یک درصد برق مورد نیاز  کشور در زمان پیک و ۱۰ درصد برق استان‌های غرب کشور را  تأمین می‌کند. 1401/10/11

افتتاح واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی

واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی خرم‌آباد با حضور رییس بنیادمستضعفان کشور، استاندار لرستان، نماینده ولی فقیه در لرستان و جمعی از مسوولان کشوری و استانی به بهره برداری رسید.

به گزارش روز یکشنبه (1402/2/31) واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی خرم‌آباد ظرفیت تولید ۱۶۰ مگاوات برق را دارا است و برای احداث آن هفت هزار و ۶۰۰ مبلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.

این واحد بخار برای ۵۲۵ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم ایجاد اشتغال کرده است.

با بهره برداری از واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی خرم آباد شاهد افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت تولید برق در این نیروگاه خواهیم بود.

برای ایجاد فاز نخست این نیروگاه ۳۱۰ میلیون یورو سرمایه گذاری از طرف بنیاد مستضعفان صورت گرفته است و سالانه شاهد صرفه جویی ۷۰ میلیون یورو ارز در استان خواهیم بود.

عملیات احداث این نیروگاه با سرمایه‌گذاری بنیاد مستضعفان در سال ۹۶ آغاز شده است و بزرگترین نیروگاه غرب کشور نیز محسوب می شود.

واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی خرم آباد امروز با حضور رییس بنیاد مستضعفان کشور، استاندار، نماینده ولی فقیه در لرستان و جمعی از مسوولان به بهره برداری رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.