باغ موزه خرم‌آباد

زمان مطالعه این مطلب تنها: 4 دقیقه

توقف موزه دفاع مقدس در یک قدمی افتتاح/ وعده‌های استاندار عملی نشد

  باغ موزه خرم‌آباد،  عملیات اجرایی ساخت باغ موزه دفاع مقدس از سال ۱۳۹۰ در لرستان شروع شده و یکی از مجموعه‌های منحصر به فرد کشور است که فضا و سازه خوبی برای آن در نظر گرفته شده و در مراحل نهایی افتتاح و بهره برداری قرار دارد.

باغ موزه دفاع‌مقدس لرستان با گذشت حدود ۱۱ سال همچنان نیمه‌تمام باقی مانده و حالا به گفته به مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس این پروژه فرهنگی آماده افتتاح است.

تکمیل موزه دفاع مقدس مطالبه مردم

پروژه‌های نیمه‌کاره زخمی در مرکز استان و دیگر شهرستان‌ها همواره در معرض دید مردم بوده و موجب کاهش اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی شده است به‌طوری‌که برخی از این پروژه‌ها زخم‌های تاریخی ناسور شده‌اند.

و اما لرستان را سومین استان خسارت‌دیده از جنگ تحمیلی می‌دانند؛ استانی که به‌رغم کسب افتخارات فراوان در دوران دفاع مقدس همچنان «باغ‌موزه» ندارد و این پروژه فرهنگی در آستانه ۱۱ سالگی است.

 

یکی از مطالبات فرهنگی مردم و خانواده شهدای استان لرستان تکمیل این باغ موزه دفاع مقدس بعد از سال‌ها از سوی متولیان امر است، پروژه‌ای که در جریان سفر اخیر رئیس جمهور و برخی از وزرا به لرستان نیز طرح شد تا با اختصاص اعتبارات مورد نیاز، زمینه تکمیل آن فراهم شود.

اختصاص ۲۵ میلیارد برای پروژه در سفر دولت

پیش از این فرهاد زیویار استاندار لرستان در جریان بازدید از این پروژه با اشاره به اهمیت حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس اظهار داشت : فرهنگ دفاع مقدس پرچم و هویت ما است، عنوان کرد: علیرغم تلاش مسئولین در دوره‌های قبل عملیات اجرایی این مجموعه در سال گذشته به علت کمبود منابع مالی متوقف شد که با سفر رئیس جمهور و پیگیری‌هایی که در این زمینه انجام شد عملیات ساخت و تکمیل آن تداوم پیدا کرد.

استاندار لرستان با اشاره به پیشرفت ۹۷ درصدی این پروژه، افزود: چنانچه روند کار به همین صورت انجام پذیرد این مجموعه در هفته دفاع مقدس سال جاری آماده افتتاح و بهره برداری خواهد بود.

 

زیویار افزود: این مجموعه با دارا بودن بخش‌های مختلف و مجهز، مجموعه‌ای منحصر به فرد است که برای تکمیل آن در سفر ریاست جمهوری اعتباری معادل ۲۵ میلیارد تومان به آن اختصاص یافته است تا در زمینه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت مورد استفاده علاقمندان سراسر کشور قرار گیرد.

وی تصریح کرد: تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست تا طرح‌های نیمه تمام استان و خصوصاً این طرح به سرانجام برسد.

موزه دفاع مقدس لرستان آماده افتتاح شد

سرهنگ محسن رشیدی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان در این راستا با اشاره به پروژه موزه دفاع مقدس لرستان اظهار داشت: در بازدیدی که استاندار لرستان از این پروژه فرهنگی داشتند، قرار بر این بود که این پروژه را در هفته دولت و نهایتاً در هفته دفاع مقدس افتتاح کنیم.

وی ادامه داد: موزه قابل افتتاح است، استان لرستان اعلام آمادگی کرده است و استاندار طبق وعده‌ای که داده عملی شده، این آمادگی برای افتتاح در استان وجود دارد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان افزود: منتها زمانی که با دفتر ریاست جمهوری هماهنگ شد، قرار شد که پنج استان به صورت همزمان افتتاح شوند، در این راستا استان گیلان، قزوین، زنجان و گرگان فعلاً آمادگی برای افتتاح ندارند.

 

سرهنگ رشیدی گفت: در لرستان یک موزه بسیار ارزشمند داریم که بعد از موزه ملی دفاع مقدس تهران به اذعان تمام مهندسین و متخصصین از لحاظ سازه، منظره و طراحی دومین موزه دفاع مقدس است که در کشور ساخته شده است.

وی عنوان کرد: هر آنچه که یک موزه استاندارد دفاع مقدس باید داشته باشد، در موزه دفاع مقدس لرستان پیش بینی و طراحی شده است.

بنابراین گزارش، در باغ موزه دفاع مقدس لرستان بخش‌های ویژه گالری، سالن‌های آمفی تئاتر و کلاس آموزشی، بخش‌های ویژه نمایش ادوات جنگی و … پیش بینی شده است که در جوار یادمان شهدای گمنام شهر خرم آباد می‌تواند به قلب فرهنگی شهر تبدیل شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان گفت: مرکز فرهنگی خرم‌آباد دارای پیشرفت فیزیکی 60 درصدی است.

حجت‌اله ناصرپور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرم‌آباد، بیان کرد: مرکز فرهنگی دفاع مقدس مبین نقش یک استان در جنگ تحمیلی بوده به عنوان نمونه در صورت احداث این مرکز می‌توان با نقش لرستان و همه اقشار این دیار در 8 سال دفاع مقدس آشنا شد.

وی با بیان اینکه این طرح در دیگر استان‌ها در حال اجراست، افزود: افراد مطرح و نمایندگان دیگر استان‌ها به‌صورت جد پیگیر این موضوع هستند، اما متأسفانه در لرستان این پروژه فراموش‌شده بود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان اظهار کرد: مسئولان استانداری لرستان با تلاش و حمایتی که کردند این پروژه 60 درصد پیشرفت کاری داشته و 40 درصد باقیمانده با این روند کاری در صورت تامین اعتبار تا یک سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه مشکل پیشرفت ساخت مرکز فرهنگی کمبود اعتبار است، خاطرنشان کرد: با اختصاص حدود 10 میلیارد تومان بودجه برای این طرح می‌توان این مرکز فرهنگی را در شأن لرستان و رشادت‌های این استان بنا و به بهره‌برداری رساند.

ناصرپور گفت: این طرح در سال 90 شروع‌ شده و در صورت تأمین اعتبار باید در مدت دو سال تکمیل و راه‌اندازی می‌شد.

این مسئول اظهار داشت: لازم به ذکر است چون اعتبار استانی برای پروژه مرکز فرهنگی خرم‌آباد پیش‌بینی‌نشده بود با تلاش‌هایی که استانداری انجام داد اعتبار ملی برای این مرکز فرهنگی گرفته شد.   96/9/10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.