عزمی برای توسعه بام خرم اباد به چشم نمی خورد/ ظرفیتی که می تواند قطب تفریحی کشوری شود

زمان مطالعه این مطلب تنها: 3 دقیقه

عزمی برای توسعه بام خرم اباد به چشم نمی خورد/ ظرفیتی که می تواند قطب تفریحی کشوری شود

 بام شهر خرم آباد به خاطرات نابی متصل است؛لحظات خوش شبهای عید نوروز، روزهای چهارشنبه سوری،روزهای بهاری،روزهای کوهستان برفی ،لحظه ناب دیدار دستان دعا با حلول ماه رجب و رمضان و جلوه نعمات بی نظیر خداوند به این شهر و…مردم با رسیدن به این فرازی بکر و بی نظیر به ملاقات ابرها می رفتند و با استشاق هوای خرم آباد غم ها را به باد می سپارند.بهشتی بر فراز خرم دره که مناعت طبع مسوولین ارشد استان را می طلبد تا علاوه بر بام مردم شهر، بام گردشگران ایران نیز باشد.

نرگس سپهوند :به گزارش خبرآنلاین لرستان، بام خرم آباد در استان لرستان نام پروژه ی گردشگری و تحقیقاتی در مرکز استان است. این مجتمع گردشگری، تحقیقاتی حدود۸۰۰ هکتار وسعت دارد که در شرق شهر خرم‌آباد در بالای کوه مدبه واقع شده است و موقعیت واشراف مناسب و داشتن دید و منظر مناسب به شهر، سبب شکل گیری ایده احداث یک مجتمع به نام بام لرستان می‌شود که دارای کارکردهای متنوع وبی نظیری در غرب کشور است.
کلنگ اجرای فاز اول این این مجموعه‌ ۸۰۰ هکتاری در زمان استاندار قبلی لرستان با تمامی کم و کاستی‌ها احداث شد و قرار بود که این مجموعه به یکی از بخش‌های مهم گردشگری و زیست‌محیطی استان و حتی کشور تبدیل شود ، به همین دلیل اعتبارات بسیار زیادی برای تکمیل و بهره‌برداری از این مجموعه هزینه شد.
طرح و برنامه‌ریزی برای احداث بام لرستان بر این اساس بود که این مکان به مرکزی برای توسعه صنعت گردشگری، تحقیقاتی و زیست‌محیطی تبدیل شود. طرح‌هایی نیز در آن تدارک دیده شد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مجموعه پارک آبی، هتل پنج ستاره، دانشکده محیط‌زیست، باغ‌وحش و… اشاره کرد اما تاکنون تنها تعداد کمی از این طرح‌ها تکمیل و به بهره‌برداری رسیده است. از سوی دیگر پس از تکمیل قسمتی از مجموعه بام لرستان ردیف اعتباری ویژه‌ای برای نگه‌داری و توسعه آن از محل اعتبارات استانی در نظر گرفته و مقرر شد سالانه مبلغی در حدود ۲ میلیارد تومان به این مجموعه تخصیص داده شود.با این همه طی سال‌های گذشته آن‌گونه که باید شاهد تخصیص مناسب اعتبارات مورد نیاز برای نگهداری بام لرستان نیستیم. همین موضوع باعث به وجود آمدن چالش‌های زیادی برای این مجموعه شده و برای نگهداری از آن مشکلات زیادی نیز به وجود آمده است.
سؤال اینجاست که چرا مسئولان استان اقدام به تأمین و تخصیص اعتبارات مورد نیاز این بام به عنوان ظرفیتی ویژه برای شهر خرم‌آباد نمی‌کنند؟
اخیرا تنها اقدام حفاظتی مهم در این مجتمع کاشت نهال بلوط توسط سمن های مردم نهاد بوده و مبرهن است در شرایطی که اعتبارات مناسب برای نگهداری این مجموعه به خوبی تأمین نمی‌شود، نمی‌توان انتظار داشت که فعالان زیست‌محیطی جنگلکاری و درختکاری پایدار و موثری در این مجتمع داشته باشند.
امیدواریم مدیریت ارشد استان به داد بام لرستان برسد و برنامه ویژه‌ای برای تخصیص اعتبارات مورد نیاز این مجموعه در نظر گرفته شود.
این پدیده خاص جز کم نظیر ترین جاذبه های گردشگری شهری در کشور است که در قلب شهر واقع شده است.بی شک می تواند بهترین تفریگاه برای شهروندان و گردشگران باشد و مهمتر اینکه در راستای عبور از معبرگردشگری توجه به آن می تواند تحقق بخش تبدیل لرستان به مقصد گردشگری کشور باشد.
بام حال و روز خوبی ندارد!
این فراز مفرح بخش با بی توجه مسوولین در احداث فضای سبز درخور این بهشت بالا،احداث مراکز تجاری،.آلاچیق های متعدد،وسایل بازی،کافی شاپ های لوکس و….مواجه است که این مساله علاوه برافزایش جذابیت و توسعه آن می تواند بهترین منبع درآمدی پایدار برای شهر باشد.
این مجتمع پتانسیل احداث کاربری های ورزشی نظیر زمین گلف،باشگاه آموزش و پرورش اسب را نیز داراست که اهمیت توسعه آن را صدچندان می کند.
حال باید گفت:متاسفانه برخی مسولان علاقه ای به توسعه این جاذبه شهری ندارند چراکه بجای اینکه روز به روز شاهد توسعه آن باشیم،روز به روز صحن این فراز بی نظیر به فضایی سردتر و تکراری تر تبدیل می شود.
استاندار محترم لرستان به افکار عمومی پاسخ دهد که چرا عزمی برای توسعه این مرکز تفریحی گردشگری به چشم نمی خورد؟!
چرا باغ وحش بام به حال خود رها شده و حیوانات ان به طرز غیراصولی نگهداری می شوندو در اثر بی توجهی شاهد تلف شدن این دسته حیوانات هستیم!؟
آیا اگر بام خرم آباد در دیگر شهرها بود، مسوولان آن شهر نسبت به توسعه آن بی تفاوت بودند؟ یا یا به عنوان مطالبه عمومی پیگیر توسعه و زیباسازی آن می شدند!  96/5/20

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.