سد زیبا محمد

زمان مطالعه این مطلب تنها: 10 دقیقه

پروژه سد زیبامحمد که در شرق شهرستان خرم‌آباد قرار دارد، سال 91 به پیمان رفت و به شرکت آب و خاک واگذار شد اما یک سال بعد ماده 48(خاتمه پیمان) شد.

علی بیرانوند معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای لرستان درباره این پروژه به خبرنگار ایسنا منطقه لرستان، گفت: پروژه سد زیبا محمد سال 91 که به پیمان رفت، حدود 600 هزار تومان اعتبار داشت و یکی دو سال بعد از لحاظ اعتبار نیز در همین حدود بود و الان کاری برای این پروژه انجام نمی‌شود.

وی ادامه داد: سال 94 و 95 این پروژه 200 هزار تومان بودجه داشته است، یعنی سالی 100 هزار و نمی‌دانم با این اعتبارات پروژه چگونه باید تکمیل ‌شود!

بیرانوند اضافه کرد: در همان سال نخست بیش از یک میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده و معلوم نیست این بدهی‌ها را چه کسی باید پرداخت کند!

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای لرستان اضافه کرد: هر روز باید جواب بدهکاران را بدهیم و از این وضعیت خسته شده‌ایم.

انتظار داریم به این پروژه توجه بیشتری شود، یادآور شد: با مسئولان مربوطه مکاتبه کرده و نامه زده‌ایم که ردیف اعتباری پروژه بیشتر شود وگرنه با شرایط موجود امکان هیچ اقدامی وجود ندارد.  95/12/2

مشخصات سد

نوع سد: سنگریزه‌ای با هسته رسی
طول تاج: ۳۷۵ متر
ارتفاع از پی: ۵۱ متر
ارتفاع از بستر: متر
حجم بدنه سد: ۰/۸۱ میلیون متر مکعب
حجم مخزن در نرمال: ۸/۱۰ میلیون متر مکعب
حجم مفید: ۷/۴۰ میلیون متر مکعب

اهداف

هدف: تامین آب کشاورزی
آب قابل تنظیم سالانه: ۱۲ میلیون متر مکعب
ظرفیت اسمی نیروگاه: مگاوات

پیشرفت فیزیکی

کد مرحله: اجرایی (بدنه سد)
درصد پیشرفت: ۰ درصد
سال شروع: ۱۳۹۱ سال
سال خاتمه: ۱۳۹۸ سال

توقف سد زیبا محمد در ایستگاه اول

متأسفانه اکنون چند سال از بلاتکلیفی سد زیبا محمد خرم‌آباد می‌گذرد و با وجود تجهیز کارگاه این پروژه تاکنون اقدامی در جهت عملیاتی کردن آن انجام نشده و شرایط کنونی این سد باعث گلایه‌مندی مردم خرم‌آباد شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، استان لرستان به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص و منحصربه‌فردش دارای ظرفیت‌های زیادی است و اکنون شاهد وجود منابع آب سطحی ارزشمند در این دیار هستیم.

 بسیاری از کارشناسان بر این عقیده‌اند که وجود این میزان قابل‌توجه منابع آب سطحی در لرستان باید شرایط برای توسعه بیش‌ازپیش حوزه‌های مختلف مهیا شده و بتوان از این منابع به خوبی استفاده کرد.

با این وجود متأسفانه به دلیل کم‌کاری‌های صورت گرفته در دهه‌های گذشته تاکنون در لرستان تنها بخش بسیار جزئی از آب‌های سطحی در استان نگه‌داری می‌شود و سالانه شاهد خروج چند صد هزار مترمکعب روان آب از این دیار هستیم.

نتیجه این موضوع را باید سطح قابل‌توجه اراضی دیم در لرستان دانست، استانی که سرشار از منابع آب سطحی است اما تنها 25 درصد از اراضی کشاورزی آن آبی هستند، این در حالی است که میانگین کشوری نزدیک به 45 درصد است.

به هر حال در سال‌های گذشته مطالعات زیادی برای احداث چندین سد در شهرهای مختلف استان انجام شد و حتی تعداد زیادی از این طرح‌ها به مرحله کلنگ زنی و تجهیز کارگاه رسید، اما همچنان در همان ایستگاه اول متوقف شده‌اند.

نمونه بارز این موضوع را باید آغاز نشدن عملیات اجرایی سد زیبا محمد خرم‌آباد دانست، این سد در سال 1 9 با حضور مسئولان استان لرستان کلنگ زنی شد و در همان ابتدا قرار بر این بود که دارای حجم تنظیم 12 میلیون مترمکعب بوده و بتواند هزار و 150 هکتار از اراضی دیم منطقه را به آبی تبدیل کند.

بر اساس آمارها اعتبار اولیه این طرح 5/19 میلیارد تومان بوده و هدف از ساخت این سد توسعه کشاورزی اراضی پایاب، تأمین آب مورد نیاز صنایع، تأمین نیازهای زیست‌محیطی رودخانه، کنترل سیلاب و توسعه گردشگری بود.

متأسفانه اکنون حدود پنج سال آغاز کلنگ زنی این پروژه می‌گذرد، اما نه تنها اقدامی در جهت احداث سد زیبا محمد انجام نشده بلکه شاهد بلاتکلیفی آن نیز هستیم.

مردم منطقه از شرایط کنونی این سد به شدت گلایه مند بوده و معتقدند که چرا باوجود اینکه مسئولان می‌دانستند که شرایط برای احداث این سد مهیا نیست شاهد آغاز عملیات اجرایی آن بدویم.

 اکنون احداث سد زیبا محمد به یک مطالبه عمومی و به حق مردم تبدیل شده و نباید مسئولان استان برای احقاق حق آن‌ها از هیچ‌گونه اقدامی کوتاهی کنند.

مطمئناً احداث سد زیبا محمد در حوزه‌های مختلف می‌تواند تأثیر بسزایی در توسعه داشته باشد و باید بتوان چالش‌های پیشروی این طرح را برطرف کرد.

برای مردم لرستان قابل‌قبول نیست که وزارت نیرو به سلیقه خود اقدام به توقف طرح‌های در دست اجرا کند.

لرستان در زمینه استفاده از منابع آبی‌اش همچنان در محرومیت مطلق به سر می‌برد و باید نمایندگان مردم دولت و سایر مسئولان به خواسته به ح ق مردم جامع عمل بپوشانند.

حال باید دید که بلاتکلیفی سد زیبا محمد که نمونه بارزی از پروژه‌های سدسازی متوقف شده لرستان به شمار می‌رود همچنان ادامه دارد و یا دولت در این راستا وارد عمل خواهد شد؟

لازم بعه ذکر است سد زیبا محمد در 35 کیلومتری جنوب شرقی خرم‌آباد و حدفاصل بین روستاهای زیبا محمد و کیان قرار دارد.

گلایه از بلاتکلیفی چند ساله سد زیبامحمد

در همین زمینه یکی از شهروندان خرم‌آباد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرم‌آباد، بیان می‌کند: متأسفانه چندین سال است که مسئولان اقدام به کلنگ زنی سد زیبا محمد خرم‌آباد کرده‌اند، اما تاکنون هیچ‌گونه اقدامی برای احداث این سد صورت نگرفته است.

رضا بهاری ادامه می‌دهد: به نظر می‌رسد سد زیبا محمد نیز به سرنوشت نامبارک سد کاکاشرف خرم‌آباد مبتلا شده، حال سؤال مردم اینجاست که اگر دولت‌ها توانایی احداث این پروژه‌های مهم را ندارند چرا اقدام به آغاز آن‌ها و ایجاد مطالبه برای مردم می‌کنند؟

وی عنوان می‌کند: لرستان سرشار از منابع ارزشمند آب‌های روان است، اما تاکنون آن‌گونه که بایدوشاید سود این منبع ارزشمند خدادادی به مردم نرسیده و کسی نیز پاسخگو نیست.

این شهروند خرم‌آبادی اظهار می‌کند: به هر حال ادامه بلاتکلیفی سد زیبا محمد و سایر پروژه‌های آبی لرستان به هیچ عنوان به صلاح روند توسعه استان نیست و دولت باید به مطالبات به حق مردم پاسخ دهد.

کم لطفی به لرستان در حوزه آب

در همین زمینه نماینده مردم خرم‌آباد و دوره چگنی در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، بیان می‌کند: متأسفانه با توزیع ناعادلانه ثروت در کشور مواجه بوده و اکنون نیز در حوزه آب با کم‌لطفی‌های زیادی روبرو هستیم.

محمد بیرانوندی عنوان می‌کند: به همین دلیل برای جبران کاستی‌های گذشته احداث سدهایی همچون سد زیبا محمد باید در دستور کار دولت قرار گیرد تا بتوان حداقل کار ممکن در جهت حمایت از مردم این دیار یعنی آبی کردن اراضی کشاورزی و تأمین آب مورد نیاز شرب و صنعت را در دستور کار قرار داد.

وضعیت نامناسب سطح اراضی آبی لرستان

وی ادامه می‌دهد: متأسفانه اکنون میانگین اراضی آبی کشور در حدود 46 درصد بوده، این در حالی است که میزان اراضی آبی لرستان در حدود 23 تا 24 درصد هستند و فاصله زیادی با میانگین کشوری داریم.

این مسئول اظهار می‌کند: به همین دلیل بارها در جلسات مختلف احداث سدهایی همچون سد زیبا محمد را پیگیری کرده‌ایم.

صدور دستور ویژه دولت برای تعیین و تکلیف کردن سد زیبا محمد و بختیاری

نماینده مردم خرم‌آباد و دوره چگنی در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به نشست نمایندگان لرستان با معاون اول رئیس‌جمهور، بیان می‌کند: در این نشست اعلام شد که تکمیل سدهای بختیاری و زیبا محمد به عنوان مطالبه اصلی مردم این حوزه انتخابیه بوده که معاون اول رئیس‌جمهور نیز دستور رسیدگی ویژه به این دو پروژه را صادر کرد.

بیرانوندی بیان می‌کند: به هر حال دستور ویژه دولت برای تعیین تکلیف وضعیت این دو سد صادر شده و امیدواریم در آینده نه چندان دور شرایط برای تحقق این وعده‌ها مهیا شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سد زیبا محمد جزء سدهای جدید در دست‌ساخت نیست، افزود: عملیات احداث سد زیبا محمد در چند سال گذشته آغاز شده و این پروژه جزء سدهای جدید نبوده و نمی‌توان نسبت به آن بی‌توجه بود.

نماینده مردم خرم‌آباد و دوره چگنی در مجلس شورای اسلامی عنوان می‌کند: به هر حال باید وزارت نیرو شرایط را برای احداث سد زیبا محمد مهیا کرده چرا که لرستان مشکلی برای تأمین منابع آبی ندارد.

بیرانوندی بیان می‌کند: از تمام ظرفیت خود برای احداث این سد استفاده کرده چرا که معتقدیم با اجرایی شدن این پروژه می‌توان بخشی از مشکلات مردم منطقه را برطرف کرد.

تغییر سیاست وزارت نیرو در حوزه سدسازی

در همین زمینه مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان در گفت‌وگو با فارس، بیان می‌کند: از تمام تلاش خود برای اجرایی کردن سدهای استان استفاده می‌کنیم.

میرزایی ادامه می‌دهد: در گذشته برآورد ریالی درستی در مورد پروژه‌ها نشده و به علت اینکه به موقع تأمین اعتبار نشده و طول کشیده اکنون برخی از طرح‌های آبی لرستان مشکل موافقت‌نامه‌ای دارند و باید پیگیری‌های زیادی انجام داد تا بتوان دوباره مشکل موافقت‌نامه‌ای را حل کرد و برآورد جدیدی ریالی شود.

وی عنوان می‌کند: به دلیل بحران‌های آبی کشور سیاست کلی وزارت نیرو متوقف کردن روند اجرای 50 سد در استان‌های مختلف بوده و این موضوع تنها مختص به لرستان نیست.

این مسئول بیان می‌کند: حدود 6 پروژه بزرگ حوزه آب استان تحت عنوان پروژه‌های یک‌میلیون ریالی وجود دارد که برای ادامه یافتن روند اجرای آن‌ها ردیف 100 هزارتومانی در نظر گرفته شده تا بتوان شرایط را برای ادامه دادن عملیات اجرایی در صورت تأمین اعتبار مهیا کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان می‌افزاید: در سال‌های گذشته تمام طرح‌های مطالعاتی توسعه منابع آب آن‌گونه که بایدوشاید عملیاتی نشدند، اما اکنون با اقدامات انجام شده ردیف استانی برای تمام شهرستان‌ها گرفته شده است.

پیگیری متعدد راهکار احداث سد زیبامحمد

میرزایی عنوان می‌کند: راهکار احداث سدهایی همچون زیبا محمد پیگیری از راه‌های مختلف بوده و تاکنون مکاتبات زیادی برای اجرایی کردن این سد انجام شده و امیدواریم با حمایت مسئولان ارشد استان شرایط برای تأمین اعتبار این سد و آغاز دوباره عملیات اجرایی آن مهیا شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سد زیبا محمد دارای حجم مخزن 9.6 میلیون مترمکعب و حجم تنظیم 12 میلیون مترمکعب است، می‌گوید: باید در صورت بازگشایی ردیف اعتباری نوع مصرف این سد را تغییر داده و مصارف آن برای شرب و صنعت باشد.

این مسئول اظهار می‌کند: اقدامی تاکنون برای احداث سد زیبا محمد صورت نگرفته و فعالیت‌های انجام شده فقط در حد تجهیز کارگاه بوده و تاکنون برای این اقدامات حدود 700 میلیون تومان هزینه شده است.   96/8/13

مطالبه چند ساله و زمین‌های تشنه/احداث سد زیبامحمد خواسته به حق

بنا بر اعلام مسئولان استان امسال مبلغ 7 میلیارد تومان برای آغاز دوباره عملیات اجرایی سد زیبامحمد در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، لرستان با وجود دارا بودن منابع آب سطحی فراوان و در دسترس بهره چندانی از آن نمی‌برد و در نتیجه بخش عمده‌ای از روان آب‌های استان با کمترین استفاده از مرزهای لرستان خارج می‌شوند و در سایر استانها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 احداث سدها به عنوان یکی از راهکارهای مناسب برای استفاده مناسب از منابع آبی در دسترس بوده، اما باز هم در لرستان شاهد کم توجهی دولت‌ها به امر سدسازی هستیم.

به نحوی که بر اساس آمار و اطلاعات موجود چندین طرح سدسازی نیمه تمام و یا در حد مطالعه در لرستان وجود دارد اما به دلایل مختلفی هنوز تکمیل نشده‌اند.

نمونه بارز این موضوع را می‌توان سد زیبا محمد خرم‌آباد دانست.

کلنگ احداث سد زیبامحمد در سال 91 به زمین زده شد، اما با گذشت حدود 7 سال به دلیل کم‌کاری‌های دولت عملا پیشرفتی حاصل نشد و شاهد تعطیلی روند اجرای طرح بودیم.

طرحی که در صورت اجرا مطمئنا می‌توانست کمک زیادی به توسعه لرستان کند.

حال بر اساس اعلام مسئولان پروژه سد زیبامحمد برای سال 97 اعتباری در حدود 6 تا 7 میلیارد تومان گرفته است تا شاهد اجرای دوباره روند احداث آن باشیم.

 انتظار می‌رود مسئولان استان زمینه را برای فعال‌سازی و تکمیل طرح‌های سدسازی مهیا کنند.

حال باید دید زیبامحمد می‌تواند در سال 97 برای بار دیگر فعال شود و یا همچنان مردم منطقه باید چشم به راه احداث این سد باشند؟

از سرگیری عملیات اجرایی سدزیبا محمد در سالجاری

در این راستا نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی در این راستا در گفت‌وگو با فارس، بیان کرد: در 6 سال گذشته با توجه به اینکه دولت با کمبود اعتبارات روبرو بوده ساخت برخی سدها را از دستور کار خارج کرده که نمونه بارز آن را باید سد زیبا محمد خرم‌آباد دانست.

 وی ادامه داد: در دور هشتم مجلس شورای اسلامی ساخت سد زیبا محمد مصوب و حتی کارگاه تجهیز شده، اما تاکنون هیچ اعتباری برای این پروژه در نظر گرفته نشد.

 نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: با توجه به اینکه ساخت سد زیبا محمد به عنوان یکی از مطالبات جدی مردم منطقه بوده و بارها خواستار تکمیل این طرح بودند تحقق این هدف در دستور کار نمایندگان این شهرستان قرار گرفت.

 ملکشاهی راد اظهار داشت: خوشبختانه امسال اعتباری در حدود 7 میلیارد تومان برای احداث آن در نظر گرفته شده و امیدواریم شاهد اجرایی شدن آن باشیم.

وی بیان کرد: در همین راستا در مراحل اولیه مقرر شده است که تا یک یا دو ماه آینده مناقصه برگزار و شاهد تجهیز کارگاه و آغاز عملیات اجرایی آن باشیم.

تامین 13 میلیارد تومان اعتبار برای دو پروژه سدسازی خرم‌آباد

در همین راستا دیگر نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه امسال از محل بودجه 97 نزدیک به ۱۱۴ میلیارد تومان  اعتبار در اختیار نمایندگان استان لرستان قرار داده شده که برای طرح‌های ملی و اولویت دار هزینه شود، افزود: از این میزان نزدیک به ۲۶ میلیارد تومان سهم شهرستان ‌خرم‌آباد بوده و به اتفاق دیگر نماینده شهرستان تصمیم گرفته شد ۸ میلیارد تومان از این اعتبار برای ساماندهی قلعه فلک الافلاک گذاشته شود.

محمد بیرانوندی در ادامه از عملیاتی شدن دو سد مخملکوه و زیبامحمد در سال 97 خبر داد.

وی عنوان کرد: از این محل مبلغ 6 میلیارد تومان برای احداث سد مخملکوه در نظر گرفته شده که البته باید این طرح با اعتبار 20 میلیارد تومان توسط شرکت آب منطقه‌ای عملیاتی شود.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی افزود: از سوی دیگر مبلغ 7 میلیارد تومان نیز برای سد زیبامحمد در نظر گرفته شده است.

این مسئول اظهار داشت: به هر حال احداث سد زیبامحمد به عنوان یکی از مطالبات جدی مردم منطقه به شمار رفته و مطمئنا با احداث این طرح شاهد نقش ویژه آن در اقتصاد جوامع محلی خواهیم بود.

اختصاص ردیف اعتباری به 5 طرح سدسازی فریزشده لرستان

در این راستا مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان نیز در گفت‌وگو با فارس، بیان کرد: سد زیبا محمد در سال ۹۱ تجهیز کارگاه شده اما به علت حذف ردیف اعتباری به طور کامل تعطیل گردید و عملاً اقدامی صورت نگرفت بعد از حذف ردیف اعتباری از طرف وزارت نیرو نیز از اولویت خارج و فریز شد.

رضا میرزایی ادامه داد: در سال ۹۶ با تغییر مدیریت آب منطقه‌ای و شروع کار مدیر جدید 6 طرح فریز شده شرکت آب منطقه‌ای شامل سد مخملکوه، شبکه کاکارضا، شبکه سد آبسرده بروجرد، سد شهید بروجردی، سد تاج امیر نورآباد و زیبا محمد در اولویت پیگیری قرار گرفته و خوشبختانه تعداد ۵ طرح از آنها به جزء شبکه آب سرده از فریز خارج شده و برای سال ۹۷ ردیف اعتباری گرفتند.

وی عنوان کرد: زیبا محمدی جزء ۵ پروژه اشاره شده بوده که به کمک نمایندگان مردم شهر خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی مبلغ ۷ میلیارد تومان اعتبار برای آغاز عملیات اجرایی این طرح در سال ۹۷ تامین شده و امیدواریم امسال پس از طی مراحل اداری و قانونی پیمانکار ذیصلاح انتخاب و عملیات اجرایی آن را شروع کنیم.

نقش ویژه سدزیبامحمد در توسعه شهرستان

این مسئول در ادامه با اشاره به اهداف اصلی احداث سد و زیبا محمد افزود: تامین آب شرب جمعیت روستایی منطقه و تامین آب 2 هزار هکتار از اراضی دیم از مهمترین اهداف احداث این پروژه مهم سدسازی به شمار می‌رود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان عنوان کرد: پس از بهره‌برداری از این طرح شاهد اشتغالزایی مستقیم برای هزار نفر خواهیم بود.

میرزایی عنوان کرد: این سد از نوع سنگریزه‌ای با هسته رسی بوده و ارتفاع آن ۴۵ و طول تاج ۴۱۲ متر است همچنین مخزن سد دارای حجم ۱۱ میلیون مترمکعب بوده و حجم تنظیم سد نیز ۹ میلیون متر مکعب در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه پیشرفت کنونی پروژه تنها ۲ درصد است، افزود: از سال ۹۱ تاکنون تخصیص اعتبار این پروژه صفر بوده و بعد از تجهیز کارگاه به علت نبود اعتبار شاهد تعطیلی آن بودیم و اقدامی عملاً برای احداث صورت نگرفته است.

این مسئول افزود: متأسفانه این طرح بعد از تجهیز کارگاه به علت حذف ردیف اعتباری کاملا تعطیل و رها گردید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان در ادامه با اشاره به اینکه برای احداث این سد به حدود ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، افزود: مطمئناً پس از تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه شاهد تاثیر بسیار مناسب آن در روند توسعه شهرستان و همچنین ایجاد اشتغال مستقیم برای حدود هزار نفر نیز خواهیم بود.  97/1/29

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.