سایت گوزن خرم آباد

زمان مطالعه این مطلب تنها: 3 دقیقه

 

 سایت گوزن خرم آباداحتمال انقراض این نوع گوزن ایرانی | بهداشت نیوز

 سایت گوزن خرم آباد ،بزرگترین سایت خصوصی تکثیر و پرورش گوزن زرد ایرانی روز پنجشنبه طی آیینی با حضور علی سلاجقه رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در خرم آباد افتتاح شد.

سالاروند گفت: امید می رود با واگذاری مسوولیت پرورش و تکثیر گونه های مختلف حیات وحش به بخش خصوصی گام های مناسبی در احیای این گونه ها در محیط زیست استان برداشته شود.

وی یادآور شد: گوزن های سایت خرم آباد شامل ۲ جفت نر و ماده هستند که از دشت ناز ساری برای پرورش مجدد در خاستگاه اولیه خود به استان انتقال داده شده اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان با اشاره به ظرفیت های مناسب مجتمع کشت و صنعت فجر صفا برای پرورش این گوزن ها، تصریح کرد: این مجتمع هم ظرفیت های علمی مناسبی دارد و هم محیط مستعد و مناسبی برای پرورش این گونه را دارا است.

، مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان رو پنجشنبه در آیین افتتاح نخستین و بزرگترین سایت خصوصی تکثیر و پرورش گوزن زرد ایرانی در لرستان، اظهار داشت: در مرحله نخست، چهار گوزن زرد در این سایت مستقر شده و مقرر است این تعداد به ۱۲ گوزن افزایش یابد.

علی سالاروند افزود: گوزن های زرد پس از تکثیر و پرورش، قابلیت رهاسازی در مناطق مختلف استان را دارند.

وی اضافه کرد: در زمان های گذشته خاستگاه ییلاق و قشلاق گوزن های زرد ایرانی بین دز و کرخه خوزستان و لرستان بوده است و به همین دلیل مجددا این قابلیت را برای استان تعریف کردیم.

سالاروند گفت: امید می رود با واگذاری مسوولیت پرورش و تکثیر گونه های مختلف حیات وحش به بخش خصوصی گام های مناسبی در احیای این گونه ها در محیط

زیست استان برداشته شود.حال نامساعد گوزن زرد ایرانی در جزیره اشک | جامعه اسلامی حامیان کشاورزی ایران1401/9/10

 

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران، دکتر عطااله کاویان مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اعلام این خبر، گفت: در ادامه اصلاح و تعدیل جمعیت گوزن زرد در پناهگاه حیات وحش دشت ناز ۸ راس گوزن زرد برای ادامه  حیات و نگهداری به مرکز فجر صفا در خرم آباد لرستان منتقل شدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران ادامه داد: در راستای ساماندهی  وضعیت این گونه جانوری ، ۴ راس گوزن زرد ایرانی روز گذشته هشتم آذرماه ۱۴۰۱ از پناهگاه حیات وحش دشت ناز زنده گیری و به مرکز نگهداری در استان لرستان انتقال داده شد.

کاویان با بیان اینکه ۴ راس گوزن زرد دیگر در هفته آینده به این مرکز انتقال داده می شود، گفت: این دومین عملیات زنده گیری و انتقال در سالجاری برای اصلاح و متناسب سازی جمعیت گوزن زرد است که در پناهگاه حیات وحش دشت ناز انجام وطی آن ۶ راس در آبان ماه سالجاری به ارومیه منتقل شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران افزود: ظرفیت زیستی این پناهگاه برای تکثیر و پرورش گوزن زرد حدود ۳۵ تا ۴۵ راس است که درحال حاضر ۶۲ راس گوزن زرد ایرانی در این پناهگاه زیست می کنند.

گفتنی است؛ پناهگاه حیات وحش دشت ناز میاندورود به عنوان اولین مرکز تکثیر در اسارت شناخته شده “گوزن زرد ایرانی” گونه ای درخطر انقراض است که نزدیک به ۶ دهه در این پناهگاه زیست می کند.  1401/9/9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.