رونمایی از دریاچه جدید در گلدشت؛ خرم‌آباد شهر زیرگذرهای «فصلی»

زمان مطالعه این مطلب تنها: 5 دقیقه

رونمایی از دریاچه جدید در گلدشت؛ خرم‌آباد شهر زیرگذرهای «فصلی»

بارش باران طی چند روز اخیر پروژه زیرگذر منطقه گلدشت را به دریاچه تبدیل کرده تا خرم‌آباد بار دیگر شاهد احداث زیرگذری باشد که شاید تنها در فصول بدون باران قابل‌استفاده است.

خبرگزاری مهر– گروه استان‌ها: پروژه احداث زیرگذر بهارستان در منطقه گلدشت که این روزها در پی بارش‌های متعدد باران به یک دریاچه شباهت بیشتری پیداکرده است، در سکوت مدیران شهری، استانداری و اعضای شورای شهر رهاشده تا بازهم ضعف مدیریت شهری وِرد زبان مردم خرم‌آباد شود.

 از ابتدای عملیات اجرایی زیرگذر بهارستان که به گفته مسئولان بدون قرارداد رسمی و تنها با قول و قرارهای شفاهی میان مسئولان استانداری و شهرداری آغازشده است، شاهد وقفه‌های طولانی در پیشرفت کار بوده‌ایم و تاکنون تنها اقدام عملی در این پروژه موضوع خاک‌برداری محل احداث پروژه بوده است.

طی قراردادی بین استانداری، شهرداری و قرارگاه خاتم اجرای ۴ پروژه شهری در خرم‌آباد در دستور کار قرار گرفت که پروژه احداث زیرگذر بهارستان یکی از آن‌ها بود. بر اساس اعلام مسئولان قرار بود که ۷۰ درصد هزینه کل این ۴ پروژه توسط شهرداری و از طریق تخصیص املاک آن به قرارگاه خاتم‌الانبیاء تأمین شود و ۳۰ درصد مابقی را استانداری لرستان از محل بودجه‌های خود پرداخت کند.

این در حالی است که به گفته مسئولان قرارگاه خاتم الانبیا هنوز اعتبار چندانی برای اجرای پروژه پرداخت‌نشده و کمبود اعتبار علت اصلی توقف اجرای پروژه زیرگذر بهارستان است.

شهرداری منبع درآمدی برای اجرای پروژه ها ندارد

در ۱۷۵ امین جلسه علنی شورای شهر خرم‌آباد رضا حاصلی عضو شورای شهر خرم‌آباد از وضعیت اجرای پروژه زیرگذر بهارستان گلایه کرد و افزود: در خوش‌بینانه‌ترین حالت بعید می‌دانم ۷۰ درصد از بودجه شهرداری تحقق یابد یعنی حداقل با ۳۰ درصد کسری بودجه مواجه خواهیم بود لذا برای اجرای ۴ پروژه پیشنهادی ازجمله زیرگذر بهارستان که به صحن شورا آمده هیچ منبع کسب درآمدی وجود ندارد تا از آن محل این پروژه را احداث کرد.

وی تصریح کرد: شورا قبلاً بر اساس قول و قرارهای شفاهی از سوی استانداری بسیاری پروژه‌ها را تصویب کرد ازجمله تملک اراضی امتداد خیابان ۶۰ متری خرم‌آباد و تملک قسمتی از املاک خیابان انقلاب که در حال تعریض هستند ولی کنار گذاشته‌شده‌اند که این کار هیچ توجیهی ندارد.

این عضو شورای شهر خرم آباد افزود: اگر قرار است این چهار پروژه با مشارکت ۳۰ درصدی استانداری لرستان اجرایی شوند انتظار داریم تفاهم نامه هایی بین استانداری لرستان و شورای شهر خرم آباد رد و بدل شود تا مطمئن شویم اعتباری برای این منظور اختصاص می یابد زیرا چندین بار مطابق قول های داده شده پروژه هایی را تصویب کرده ایم ولی هیچکدام انجام نشده اند.

حاصلی بابیان اینکه نباید توقعاتی که ازنظر توان مالی مبنایی ندارند در مردم ایجاد کنیم، عنوان کرد: شهرداری گاهی از پرداخت حقوق کارگران تنظیف شهر عاجز است لذا نباید توقع نابجا برای مردم ایجاد کرده و پروژه‌هایی را تصویب کنیم که در حد حرف باقی بمانند.

معاون استاندار لرستان: هر تفاهم نامه ای که شورای شهر بخواهد امضاء می کنیم

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان در همان جلسه در پاسخ به دغدغه‌های اعضای شورای شهر خرم‌آباد برای تصویب چهار پروژه پیشنهادی گفت: برای اجرای این پروژه‌ها هر تفاهم‌نامه‌ای با هر متنی که شورای شهر بخواهد را امضا خواهیم کرد.

محمد اصلانی بابیان اینکه با بهره‌برداری از این چهار طرح بیشترین افتخار آن نصیب اعضاء شورای شهر خرم‌آباد خواهد شد، عنوان کرد: شهرداری‌های شهرهای دیگر نیز بدهی‌های خاص خود را داشته اما پروژه‌های جدید برای شهر تعریف می‌کنند لذا نمی‌توان به خاطر بدهی شهرداری خرم‌آباد پروژه دیگری را تعریف نکرد.

وی با اشاره به اینکه پروژه‌های نیمه‌تمام روند طبیعی خود را طی می‌کنند، ادامه داد: هنر ما در این است با شیوه‌های تأمین منابع کارهای بزرگ و اثرگذاری انجام دهیم لذا مطابق مطالعات انجام‌شده به این نتیجه رسیده‌ایم ایجاد این چهار پروژه برای خرم‌آباد ضروری است و با اجرای این پروژه‌ها گام‌های ارزشمندی در راستای توسعه استان برداشته خواهد شد.

روند اجرای پروژه زیرگذر بهارستان همچنان در سردرگمی و ضعف مدیریت شهری ادامه پیدا کرد تا درنهایت بار دیگر در جلسه علنی شورای شهر با حضور نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی موردانتقاد و بررسی قرار گرفت.

شهردار خرم‌آباد در این جلسه گفت: مدتی است تشکیلات استانداری لرستان به‌شدت نسبت به پروژه زیرگذر بهارستان نگران بوده و احساس می‌کنند شورای شهر و شهرداری خرم‌آباد در اجرای این پروژه صداقت لازم را ندارند.

درخواست مجوز دریافت وام از سوی شهردار خرم آباد

یحیی عیدی بیرانوند به رسانه‌ای شدن علت عدم اجرای پروژه زیرگذر بهارستان اشاره کرد و افزود: از اعضای شورای شهر خرم‌آباد درخواست می‌شود نسبت به درخواست شهرداری مبنی بر اخذ تسهیلات برای ادامه اجرای زیرگذر بهارستان موافقت کنند.

در این جلسه اعضای شورای شهر موضوع دریافت وام از سوی شهرداری را به علت سود بالای وام و عدم تمکن مالی شهرداری برای بازپرداخت آن را رد کردند.

پس‌ازآن چند بار دیگر موضوع بلاتکلیفی پروژه زیرگذر بهارستان در صحن علنی شورای شهر مطرح شد و درنهایت شورای شهر خرم‌آباد برای بررسی وضعیت آن‌ یک جلسه ویژه را در دستور کار خود قرارداد اما همچنان این جلسات بی‌نتیجه بوده است.

آنچه بیش از همه‌چیز مایه تعجب مردم و رسانه‌ها شده این است که چرا اجرای پروژه‌ای بدون قرارداد رسمی و تنها بر اساس صحبت‌های شفاهی آغاز می‌شود و اساساً مسئولان ذی‌ربط و دستگاه‌های نظارتی مانع اجرای پروژه‌ای که رسمیت نیافته نمی‌شوند.

از سوی دیگر باید پرسید چرا شورای شهر خرم‌آباد به‌عنوان نمایندگان منتخب مردم ورود جدی به این پروژه نداشته و از ظرفیت‌های قانونی خود برای بررسی این پروژه استفاده نکرده‌اند.

به نظر می رسد استانداری لرستان نیز به‌عنوان یکی از طرف‌های همین قرارداد شفاهی تاکنون اقدامی برای فعال کردن پروژه و تخصیص اعتبار به آن نکرده است.

زیرگذر یا استخر روباز؟

این در حالی است که باید در رابطه با ضرورت اجرای این پروژه به شکل زیرگذر نیز تجدیدنظر کرد، چراکه مردم خرم‌آباد خاطره خوشی از نحوه اجرای زیرگذرها در شهر ندارند و بارها شاهد تجمع آب در اثر بارش باران در این زیرگذرها بوده‌اند.

فریدون امیدی نسب مدیرگروه عمران دانشگاه لرستان در این رابطه به مهر گفت: در تقاطع‌ها برای عبور ایمن ترافیک بایستی مطالعات جامع، کافی و بر اساس ضوابط و معیارهای فنی انجام گیرد و انتخاب زیرگذر یا روگذر حاصل و خروجی این مطالعات است، با توجه به پیشینه زیرگذرهای شهر خرم‌آباد، مطالعات مشاور وقت استفاده از روگذر بوده ولی متأسفانه مسئولان وقت علیرغم پیشنهاد مشاور، زیرگذر را انتخاب کردند.

زیرگذر در حال ساخت میدان فردوسی گلدشت که طولی معادل همه این زیرگذرهای موجود داشته و به دلیل شرایط خاک و همچنین مسطح بودن منطقه محل پروژه، دفع آب‌های سطحی آن مشکلی جدی خواهد بودوی ادامه داد: یکی از دغدغه‌های فنی استفاده از زیرگذرها دفع آب‌های سطحی بوده که در مطالعات بایستی مدنظر طراحان قرار ­گیرد، متأسفانه در زیرگذرهای شهر خرم‌آباد این مسئله در اجرای زیرگذرها لحاظ نشده است به‌طوری‌که در مواقع بارندگی به دلیل پر شدن این زیرگذرها ناشی از عدم دفع آب‌های سطحی استفاده از این زیرگذرها عملاً غیرممکن خواهد بود.

امیدی نسب افزود: در سال‌های اخیر زیرگذرهای میدان ۲۲ بهمن، میدان بسیج، میدان امام حسین(ع) و همچنین زیرگذرهای ساحلی در هنگام بارندگی به دلیل عدم دفع آب‌های سطحی ناشی از بارندگی بدون استفاده بوده و تردد را دچار وقفه کرده اند.

وی ادامه داد: زیرگذر در حال ساخت میدان فردوسی گلدشت که طولی معادل همه این زیرگذرهای موجود داشته و به دلیل شرایط خاک و همچنین مسطح بودن منطقه محل پروژه، دفع آب‌های سطحی آن مشکلی جدی خواهد بود و در حالت بارندگی عملاً به یک استخر روباز تبدیل خواهد شد.

به هر روی به نظر می رسد نحوه مدیریت زیرگذرهای میدان ۲۲ بهمن و میدان امام حسین ثابت کرده است که پروژه زیرگذر بهارستان نیز در صورت اجراشدن آینده‌ای بهتر از این دو نخواهد داشت و با توجه به مشکل دفع آب‌های سطحی در منطقه گلدشت این زیرگذر به محلی برای تجمع آب بارندگی‌ها و اختلال در رفت‌وآمد مردم تبدیل خواهد شد.

شاید بازهم با ابتکار مدیران شهری خرم‌آباد در ورودی این زیرگذر  نیز «درب» نصب می‌شود تا زیرگذرهای خرم‌آباد تنها برای فصل‌های بدون باران قابلیت استفاده را داشته باشند!  95/11/28

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.