رفع احاطه عرصه پل صفوی خرم‌آباد آغاز شد

زمان مطالعه این مطلب تنها: 2 دقیقه

رفع احاطه  عرصه پل صفوی خرم‌آباد آغاز شد

                                                               

                                                                                                   نمایی از پل صفوی سال 1302

 مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان گفت: عملیات آزادسازی عرصه پل صفوی (گپ) خرم‌آباد امروز یکشنبه با تخریب ۱۵ باب مغازه در اطراف این سازه آغاز شد.

 “سید امین قاسمی” در  جمع خبرنگاران حاضر در محل اجرای طرح اظهار داشت: احیای پل صفوی  از مهمترین مطالبات مردم خرم آباد و گام مهمی در راستای ثبت ملی آن است.

وی افزود: طی سال های گذشته پیگیری های متعددی برای ثبت ملی مجموعه قلعه فلک‌الافلاک، پل صفوی و رودخانه خرم‌رود صورت گرفته و اقدام امروز نیز در این راستا است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: طی ۲ ماه گذشته بیش از ۲۱ میلیارد تومان برای خریداری ۱۵ باب از مغازه‌های سر پل صفوی تامین شد و امروز برای آزادسازی این سازه تاریخی تخریب شدند.

قاسمی گفت: با این اقدام، دهانه‌ها و چشمه‌های پل نیز آزاد می‌شوند و عملیات مرمت و بازسازی آن‌ها نیز به زودی انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: طی یک سال گذشته تمامی محوطه پای تپه قلعه فلک‌الافلاک  نیز زهکشی شده است و مسیرهای آب‌دهی و چشمه‌های زیرزمینی این بخش در هفت کانال را بازسازی شد که هم‌اکنون آب‌دهی چندین برابر شده است.

پل صفوی یا پل آجریکه در میان مردم خرم‌آباد به پل گَپ (به معنی پل بزرگ) هم شناخته شده، یک پل تاریخی متعلق به دوره صفوی  و در تاریخ ۱۷ خرداد ۱۳۷۸ با شماره ثبت ۲۳۵۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این پل با ملات آهک و گچ و پایه‌های از جنس آجر ساخته شده است و بر روی رودخانه خرم‌رود در مرکز شهر خرم‌آباد قرار دارد و بخش غربی مرکز شهر را به بخش شرقی متصل می‌کند.

این پل طول بیش از ۳۵۰ متر و پهنایی به اندازه ۵٫۸ دارد و ساختمان آن شباهت فراوانی با ساختمان پل خواجو دارد و همانند آن دارای شاه‌نشین بوده که بر اثر سیل از بین رفته است.

این اثر در زمان شاه سلطان حسین صفوی ساخته شده‌ است.

ایستادن بر روی پل صفوی چشم انداز زیبایی از قلعه فلک الافلاک را در جوار آن خلق می کند و مسوولان و مردم استان خواستار ثبت  ملی این پل و قلعه به عنوان یک مجموعه هستند.  99/9/16

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.