به بهانه سفر دولت به لرستان

زمان مطالعه این مطلب تنها: 4 دقیقه

به بهانه سفر دولت به لرستان

به بهانه سفر دولت به لرستان ،آخرین باری که حجت‌الاسلام رئیسی با مردم لرستان گفتگو کرد مربوط به زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری بود که در برنامه‌ای تلویزیونی از مشکلات لرستانی‌ها گفت و قول داد که در مسیر رفع آن‌ها گام بردارد، به بهانه سفر دولت به استان این گفتگو را مرور کرده‌ایم.

بیست و سوم خردادماه سال جاری لرستانی‌ها از طریق شبکه استانی شاهد اظهارات حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی در قامت نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بودند، گفتگویی که در آن مهم‌ترین محورهای مشکلات و مسائل استان فهرست شد.

«بیکاری» شاه بیت مثنوی مشکلات لرستان!

در این گفتگو حجت‌الاسلام رئیسی نشان داد که اشراف کاملی بر مسائل استان دارد به‌طوری‌که شاه‌بیت صحبت‌های وی را موضوع «بیکاری» و «محرومیت» استان تشکیل می‌داد، مسئله‌ای که طی سال‌های متمادی لرستانی‌ها را رنج داده است.

حالا در آستانه نخستین سفر حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی، این بار در قامت رئیس‌جمهور ایران اسلامی بازخوانی از این گفتگوی تلویزیونی خواهیم داشت تا ضمن یادآوری قول‌هایی که وی به مردم لرستان داده است، بستری برای مطالبه گری در آستانه سفر فراهم شود.

ظرفیت‌های مغفول لرستان بستر توسعه

اولویت‌بندی و تحلیل محتوای اظهارات حجت‌الاسلام رئیسی نشان می‌دهد که رئیس‌جمهور عموماً با تشریح ظرفیت‌های متنوع لرستان در حوزه‌های مختلف صنعت، معدن، کشاورزی، گردشگری و دام‌پروری راه‌حل رفع مشکلات استان را سرمایه‌گذاری دولتی و بخش خصوصی روی قابلیت‌های موجود در مسیر ایجاد تولید و اشتغال‌زایی دانسته است.

وی با یادآوری اینکه «بیکاری صدای مردم لرستان را درآورده است»، مهم‌ترین مطالبه لرستانی‌ها را مطرح کرد که همانا کاهش نرخ بیکاری با تأکید بر شکوفایی پتانسیل‌های استان است.

در جدول زیر می‌توانید بخش‌هایی از گفتگوی تلویزیونی رئیس‌جمهور و مهم‌ترین محورهای آن را بخوانید.

مهم‌ترین محورهای گفتگوی رئیسی با مردم لرستان
مسئله بیکاری  استان لرستان بااین‌همه زمین حاصلخیز، منابع آبی، روحیه و تلاش کار چرا وضعیت آن به این‌گونه است؟ این نیروهای خوب و کارآمد چرا در استان معطل‌مانده‌اند؟ چرا بیکاری در این استان صدای عده زیادی را درآورده است؟ چرا جوانان تحصیل‌کرده در خیابان‌های خرم‌آباد و بروجرد باید قدم بزنند و همواره دنبال کار بگردند؟
رکود صنعت از چند واحد صنعتی معطل‌مانده در لرستان بازدید داشتم، تعداد قابل‌توجهی و بیش از ۷۰۰ واحد تولیدی در این استان معطل‌مانده‌اند، آیا این حق است که واحدهای تولیدی در این استان معطل بمانند؟ امروز مدیران باید به بخش تولید کمک کنند و بخش تولید را فعال کنند، در جای‌جای این استان ظرفیت تولیدی، ظرفیت اشتغال و ظرفیت جذب نیروی انسانی وجود دارد، چرا این‌همه ظرفیت معطل بماند؟
سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی و دام‌پروری دامداری‌های خرد در این استان داریم، اما دامداری‌های صنعتی حتماً باید در استان فعال شود، این حوزه می‌تواند در ایجاد اشتغال و رونق تولید بسیار مؤثر باشد.

کار کشاورزی در لرستان انجام می‌شود اما صنایع تبدیلی در این استان محدود است، باید این صنایع تبدیلی در لرستان ایجاد شود، زنجیره ارزش نسبت به محصولات کشاورزی باید ایجاد شود.

در حوزه صنعت دام و طیور مشکل‌داریم و حتماً باید این صنعت در لرستان فعال شود و این امر نیز نیازمند حمایت دولت و کسانی که در این عرصه فعال هستند، است.

یک سری طرح‌های نیمه‌تمام کشاورزی و منابع طبیعی در این استان وجود دارد که باید این طرح‌ها کامل شوند.

سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری جای‌جای استان لرستان زمینه گردشگری دارد، چرا زیرساخت‌های صنعت گردشگری در استان فعال نمی‌شود و این صنعت در لرستان فعال نشود؟ فعال شدن اقتصاد گردشگری موجب ایجاد اشتغال برای بسیاری از جوانان این استان می‌شود.
محرومیت‌زدایی اشتغال‌ها در استان باید اشتغال مولد باشد، طرح‌های محرومیت‌زدایی در لرستان باید سریعاً اجرا شود تا بتواند استان را در حوزه‌های مختلفی از محرومیت نجات بدهد.

از زمان این گفتگوی تلویزیونی رئیس‌جمهور با مردم لرستان بیشتر از ۵ ماه می‌گذرد و حالا حجت‌الاسلام رئیسی بیشتر از ۱۰۰ روز است که مسئولیت قوه مجریه را بر عهده دارد و در قامت رئیس کابینه راهی لرستان خواهد شد.

چشم به راه مصوبات اثربخش!

مردم لرستان منتظرند در این سفر با توجه به شناخت مؤثر حجت‌الاسلام رئیسی از ظرفیت‌ها و مشکلات استان شاهد تصمیمات و مصوبات اثربخش در بخش‌های مختلف باشند تا بستری برای رفع مشکلات کهنه و ریشه‌ای این دیار باشد.

لرستان با نرخ بالای بیکاری، ضعف در حوزه تولید و صنعت، کشاورزی و دام‌پروری سنتی، عدم شکوفایی بخش گردشگری و ضعف زیرساخت‌ها در این حوزه همچنان از محرومیتی مضاعف رنج می‌برد، موضوعی که اهمیت تصمیم‌گیری عاجل و جدی برای این استان را روشن‌تر می‌کند.

سرمایه‌گذاری دولت در حوزه‌های زیرساختی، تسهیل شرایط سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و ترغیب و تشویق سرمایه‌گذاران به حضور در این استان، تأمین الزامات رونق بخش کشاورزی و دام‌پروری و صنعت مانند تخصیص آب، سرمایه در گردش و تسهیلات بانکی، توجه جدی برای به‌کارگیری منابع انسانی خلاق، کارآمد و جوان، فعال‌سازی «کارگروه توسعه لرستان» تنها بخشی از نکاتی است که انتظار می‌رود رئیس‌جمهور و سایر دولتمردان به آن توجه کنند.

کارگروه توسعه لرستان به ریاست معاون اول احیا شود

پس از سفر دولت دهم به لرستان رهاوردی که از این سفر موجب استقبال مردم و مسئولان استان شد تصویب کارگروه توسعه و عمران لرستان با حضور وزرا و به ریاست معاون اول رئیس‌جمهوری بود؛ کارگروهی که بعد از چند بار تشکیل جلسه به فراموشی سپرده شد و حالا احیای آن می‌تواند به تسریع روند توسعه و محرومیت‌زدایی لرستان کمک کند.

ضرورت دارد که در لرستان شاهد توازن منطقه‌ای باشیم و کارگروه ویژه توسعه لرستان در سطح ملی ایجاد شودفرهاد زیویار استاندار لرستان هم در مراسم معارفه خود با اشاره به اینکه لرستان باید به جایگاه خودش برگردد، گفته بود: تشکیل اتاق‌های فکر و ایجاد کارگروه‌های تخصصی در رابطه با توسعه استان متناسب با ظرفیت‌های موجود، از اقدامات مهمی است که باید در ادامه به‌خوبی به آن پرداخته شود و لرستان باید بر اساس ظرفیت‌هایش توسعه یابد.

محمد رزم رئیس‌کل دادگستری استان لرستان نیز در مراسم معارفه استاندار در حضور وزیر کشور با تأکید بر ضرورت رفع مشکلات واحدهای اقتصادی استان، رفع بروکراسی اداری، رفع مشکلات کارخانه‌های مقروض و غیره، ادامه داد: ضرورت دارد که در لرستان شاهد توازن منطقه‌ای باشیم و کارگروه ویژه توسعه لرستان در سطح ملی ایجاد شود.

باید دید نخستین سفر اعضای کابینه به لرستان به‌عنوان یازدهمین مقصد رئیس‌جمهور چقدر می‌تواند فرآیند توسعه لرستان را تسریع کند و ابزارهای محرومیت‌زدایی را در اختیار این استان

# منبع : خبر گزاری مهر لرستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *

ما برای بهتر ارائه دادن خدمات به شما بازدیدکننده محترم از کوکی مرورگر استفاده می کنیم.